Neautorizováno !


 

(14.40 hodin)

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Nyní vidím přihlášku pana kolegy Miroslava Kalouska z místa. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Pane předsedající, dámy a pánové, nedávám žádný návrh, jenom jsem chtěl diskusi trochu přeložit do srozumitelného jazyka.

Je zřejmé, že poplatky za svoz odpadů je politicky i sociálně velmi citlivá položka, politicky velmi citlivá pro obecní zastupitelstva. Jsme zde svědky návrhu, kdy obce říkají: My se chceme chovat sociálně citlivě, ale chceme se sociálně citlivě chovat nikoliv na vlastní náklady, ale na náklady státního rozpočtu. Možná že s tímto vědomím bychom měli zvažovat své rozhodování v dalších diskusích, které budeme mít ať již ve druhém či třetím čtení.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu Miroslavu Kalouskovi. Žádnou jinou přihlášku nemám, ani nevidím nikoho dalšího z místa se hlásit. Proto obecnou rozpravu končím.

V rozpravě nezazněl žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí, budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor přikázal předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Přistoupíme k hlasování.

Všechny vás ještě odhlásím a požádám vás o novou registraci.

 

V hlasování pořadové číslo 253 rozhodneme o přikázání předloženého návrhu rozpočtovému výboru. Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 253 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 253 z přítomných 106 pro 98, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému.

 

Děkuji panu náměstkovi Blažkovi, děkuji zpravodaji a končím bod č. 58.

 

Dalším bodem pevně zařazeným na dnešní odpoledne je bod

 

51.
Vládní návrh zákona o poskytnutí státní záruky České republiky
na zajištění úvěru poskytnutého společností EUROFIMA
za účelem financování nákupu železničních kolejových vozidel
/sněmovní tisk 1010/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Prvé čtení mělo probíhat podle § 90 odst. 2. Před zahájením tohoto bodu jsem obdržel od poslaneckého klubu Občanské demokratické strany návrh na odmítnutí projednávání ve zkrácené lhůtě podle § 90 odst. 2. Konstatuji, že z poslaneckého klubu ODS chybějí pouze čtyři podpisy, to znamená, že podpisový arch má více než 50 podpisů. Znamená to tedy, že není možné projednávat tento tisk ve zkráceném projednávání.

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr dopravy Milan Šimonovský a žádám ho, aby se ujal slova. Zároveň požádám pana poslance Miroslava Kalouska, aby zasedl u stolku zpravodajů, protože je zpravodajem pro prvé čtení.

Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mně, abych vám představil vládní návrh zákona o poskytnutí státní záruky České republiky na zajištění úvěru poskytnutého společností EUROFIMA za účelem financování nákupu železničních kolejových vozidel. (Velký hluk v jednacím sále.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane místopředsedo vlády, já vás ještě přeruším a požádám sněmovnu o klid. Jde o poměrně závažný bod jednání, a prosím tedy všechny poslanecké kluby, aby hovory, které se netýkají bodu č. 51, přesunuly do předsálí a umožnily důstojné projednávání tisku 1010. Děkuji.

Prosím, pokračujte.

 

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Rozpočtová pravidla opravňují s účinností od 1. ledna 2001 Českou republiku poskytovat státní záruky jen na základě zvláštního zákona. Proto je Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky předkládán vládní návrh na poskytnutí státní záruky na zajištění úvěru poskytnutého společností EUROFIMA za účelem financování nákupu železničních kolejových vozidel pro akciovou společnost České dráhy. Vláda návrh zákona schválila svým usnesením 1. června letošního roku a konstatovala, že navrhovaná právní úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, smlouvami mezinárodními i s akty evropského práva.

Státní záruka, která má být poskytnuta, představuje samozřejmě veřejnou podporu a jako taková může být poskytnuta, pouze pokud ji komise Evropského společenství posoudí jako slučitelnou se společným trhem. Komise považuje uvažované opatření ze strany České republiky za veřejnou podporu slučitelnou se společným trhem a rozhodla se nevznášet proti tomuto opatření námitky. Komise považuje státní záruku za slučitelnou se společným trhem, neboť podpora usnadňuje rozvoj určitých hospodářských činností a nemá nepříznivý vliv na podmínky obchodu v takové míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem. Komise se ve svém posouzení opírá zejména o charakteristiky a cíle společenství sektoru železnic.

Získané úvěrové prostředky použijí České dráhy, akciová společnost, na úhradu nákladů spojených s pořízením 26 vozů 1. a 2. třídy pro osobní dopravu, což jsou rychlíkové soupravy, 23 systémových lokomotiv řady 380, které jsou určeny výhradně pro osobní dopravu, a na úhradu 4 elektrických příměstských jednotek řady 471 pro osobní dopravu a dílčího plnění dalších pěti jednotek. Vozy 1. a 2. třídy i lokomotivy řady 380 budou přednostně nasazovány do vlaků kategorie expresní, mezinárodních vlaků Intercity a Eurocity.

Navrhované opatření bude mít velmi pozitivní vliv na podnikatelské prostředí v České republice, udrží nebo i zvýší zaměstnanost v regionech, kde sídlí dodavatelské a subdodavatelské firmy. Dodavatelem vozů 1. a 2. třídy je společnost Siemens, přičemž více než 50 % prací a dodávek bude realizováno v České republice, zejména firmou Siemens Kolejová vozidla Zličín. Dodavatelem lokomotiv řady 380 je společnost Škoda se sídlem v Plzni, která vyhrála veřejnou obchodní soutěž se svou nabídkou, a dodavatelem jednotek řady 471 je a bude společnost ČKD Vagonka se sídlem v Ostravě.

Úvěrové prostředky společnosti EUROFIMA jsou vyčleněny k čerpání v roce 2005.

Smlouvu o úvěru a další dokumenty bude možné uzavřít samozřejmě až po nabytí účinnosti zákona. Následně uzavře Ministerstvo financí s Českými drahami, a. s., smlouvu o úpravě práv a povinností v souvislosti s převzetím státní záruky.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP