Neautorizováno !
(15.00 hodin)
(pokračuje Kocourek)
Myslím, že tak bychom se vyhnuli spoustě otázek, které v souvislosti s každoročním projednáváním, skoro již tradičním projednáváním této státní záruky mohou padat.
Takže to jsou čtyři okruhy problémů, které zdůvodňují, jednak proč poslanecký klub ODS zavetoval ono zrychlené projednávání, a za druhé, proč považujeme za nutné předat projednávání tohoto vládního návrhu do výborů, kde by měly být vyjasněny otázky, které jsem teď směřoval na pana ministra a na které bych žádal odpověď pokud možno již v rámci projednávání v tomto prvním čtení.
Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Kocourkovi. Slova se ujme pan poslanec Miroslav Kapoun, připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Miroslav Kapoun: Dobré odpoledne, děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych se podívat na ten problém trošku z jiné strany. Peníze, které EUROFIMA nějakým způsobem poskytuje za výhodných podmínek, samozřejmě jsou především peníze do českého průmyslu.
Já jsem si ověřoval některé věci, spoustu věcí tady řekl pan ministr. Ale chtěl bych říci, že vlastně pokud by ta tranše 26 vozů, které pro České dráhy vyrábí Siemens Zličín, nějakým způsobem neproběhla, byl by velký problém najít zdroj, kterým by se zaplatily, přestože už jsou vyrobeny. Pokud se týká Vagonky ČKD Vítkovice, tam ten problém je daleko větší, protože kdyby se nezaplatily ty jednotky, které jsou v podstatě vyrobeny a objednány, pro tuto továrnu nebo fabriku by to znamenalo úplný kolaps a vlastně by to byla rezignace na výrobu jakýchkoli kolejových vozidel v České republice. Pokud se týká 20 lokomotiv, tam samozřejmě pokud by je České dráhy neobjednaly a nakonec neodebraly, nebo se nevyrobily, tak je to úplná rezignace na vyvinutí prototypu lokomotivy a dodání série, která potom následně umožňuje další vývoz do jiných zemí.
Jinak dopady na zaměstnanost, pokud by se tento katastrofický scénář stal, by byly asi takové, že na Ostravsku by to stálo nejméně 400 pracovních míst, odhadovaná ztráta na Plzeňsku je nejméně 300 pracovních míst a odhadovaná ztráta subdodavatelů v regionech, to se hlavně týká olomouckého regionu, PAR (?) Šumperk, se odhaduje asi na 500 míst, dohromady nějakých 1200 přímých pracovních míst; kolik to vytváří nepřímo, to samozřejmě nedokážu teď odhadnout.
Jsem velmi rád, že nejsilnější opoziční strana si prostě vydupala to právo, které jí náleží a které má, chce, aby to projednávání proběhlo v rozpočtovém výboru. Plně to respektuji, jsem docela rád, že z druhé strany nevyužije svého práva a nezablokuje to na delší dobu, že bude určitým způsobem asi souhlasit se zkrácením toho projednávání. Projednával jsem to i s Michalem Krausem, který momentálně vede rozpočtový výbor.
Takže navrhnu zkrácení projednávání o 58 dní, a to takovým způsobem, že rozpočtový výbor po souhlasném stanovisku jeho předsedy nebo zastupujícího předsedy projedná do pátku, druhé čtení by pak mohlo proběhnout v úterý a třetí čtení, pokud budou pozměňovací návrhy, v pátek, pokud nebudou, tak by mohlo dokonce proběhnout ve středu. Čili avizuji, že tento návrh na zkrácení podám, jakmile bude otevřena podrobná rozprava.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: No, musím říci, že samozřejmě se o tom budeme bavit, ale v rozpravě běžné, protože jsme v prvním čtení, takže podrobná rozprava nebude. Beru to tak, že vaše vyjádření je zkrácení o 58 dnů a zařazení na úterý, druhé čtení. Problém je jediný, znamená to zařadit dva nové body do programu schůze. Takže ano, zpravodaj s tím počítá, potom, až se bude vypořádávat s návrhy vzešlými z rozpravy, tak je přednese.
Slova se ujme pan poslanec Ludvík Hovorka, poslední písemně přihlášený do této rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené dámy a vážení pánové, úvěry od společnosti EUROFIMA představují standardně nástroj k financování obnovy vozového parku železničních dopravců v celé Evropě. Česká republika přistoupila ke smlouvě společnosti EUROFIMA a České dráhy se staly akcionářem této společnosti z toho důvodu, aby bylo možné financovat obnovu vozového parku. Průměrná odepsanost vozového parku se pohybuje kolem 26 let. Stáří některých lokomotiv dosahuje 30 až 50 let v některých případech. Je skutečností, že v souladu s tím, jak postupuje liberalizace na evropské železnici, tak všichni evropští dopravci potřebují takový vozový park, s kterým bude možné zajíždět i do okolních států, například třísystémové lokomotivy. Z těchto důvodů musí každá železniční správa nebo každý železniční dopravce investovat do obnovy vozového parku.
Skutečností je, že pokud národní železniční dopravce, nebo tedy například České dráhy, nebude mít k dispozici vozový park, tak budou muset zajišťovat výkony na domácí železnici zahraniční dopravci, což ovšem bude znamenat potřebu úhrady proběhu vlakových kilometrů pro zahraniční železniční dopravce. Česká republika je majitelem stoprocentních akcií Českých drah, a pokud nedojde k obnově vozového parku, tak potom samozřejmě tento akciový podíl bude znehodnocen, protože České dráhy postupně přestanou být konkurenceschopným dopravcem.
K té otázce, která tady zazněla na pana ministra a která se týkala nákupu lokomotiv, že vlastně stejná smlouva nebo stejná záruka se projednávala již v loňském roce, chci uvést jenom tolik, že standardně se poskytuje úvěr na nákup vozů, rychlíkových vozů, na nákup třísystémových jednotek 471 a na nákup třísystémových lokomotiv z toho důvodu, že vlastně ty úvěry nejsou vyčleněny jmenovitě, jenom na konkrétní vozidlo. Tendr, který byl vypsán na pořízení 20 třísystémových lokomotiv, představuje částku, která přesahuje tady možnosti jednorázového úvěru, který třeba dneska projednáváme v prvním čtení, to je 45 mil. eur, protože jedna lokomotiva má stát podle mých informací kolem 130 až 140 mil. Kč. Takže ten důvod, proč se ta smlouva vlastně předkládá znovu se stejným účelem, to znamená na pořízení třísystémových lokomotiv, je z toho, že část úvěru se použila již v loňském roce a část úvěru se použije vlastně i z tohoto dalšího úvěru, tak jak se plynule financuje i nákup jednotek 471 anebo nákup rychlíkových vozů řady AMPZ nebo BMZ, protože ta jedna úvěrová tranše, těch 15 mil. eur, které jsme schvalovali v minulých letech, nepostačí k pokrytí nákupu všech vozů, které byly objednány.
Tolik prosím vás jenom krátké zdůvodnění a samozřejmě se přimlouvám za to, aby diskuse kolem tohoto zákona netrvala nekonečně dlouho a aby se podařilo ty nejasnosti, které třeba panují, vyřešit v krátké době, aby bylo možné úvěr realizovat a pomoci Českých drahám.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi. Nyní další přihlášený z místa, pan poslanec Býček. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ladislav Býček: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych krátce zaujal stanovisko k předkládanému návrhu zákona, neboť se domnívám tak jako pan kolega Kocourek, že by bylo potřeba podrobnějšího projednání nejen v rozpočtovém, ale i v hospodářském výboru.
Chápu všechny ty záměry, které tady byly řečeny jak předkladatelem, tak i v obhajobě, ale přes to všechno si myslím, že jde o částku všech tří úvěrů v celkovém rozsahu 105 mil. eur na tři programy, tedy 20 lokomotiv, 26 vysokorychlostních vozů a 11 příměstských elektrických jednotek.
***