Neautorizováno !


 

(17.00 hodin)
(pokračuje Skopal)

Hned na týž den, tj. 24. února, jsem jako místopředseda sněmovní komise svolal pracovní poradu k této novele. Na poradu byli pozváni zástupci veřejnoprávních médií, privátních televizí, privátních rádií, operátorů sítí, kabelových operátorů i mediálních rad. Pravdou ovšem je, že se někteří současní provozovatelé porady nezúčastnili. Dne 4. 3. se přípravou novely zabývala na své schůzi stálá komise a vzala na vědomí informaci o přípravě novely v rámci poslaneckých klubů.

Na základě únorové pracovní schůzky jsem obdržel přes sto připomínek a doplňovacích či pozměňovacích návrhů. V pracovní skupině jsme tento materiál zesumarizovali a zpracovali jako komplexní pozměňovací návrh. Ten jsme poslali všem, kdo se na něm podíleli, k připomínkám a zároveň jej dali k posouzení právníkům Ministerstva kultury a legislativnímu odboru Poslanecké sněmovny. Nové připomínky prošly znovu procesem vyhodnocení a na jeho základě jsem předložil první ucelený materiál členům podvýboru pro mediální legislativu, samozřejmě i výboru a stálé komisi.

20. 4. se konala schůze kulturního výboru, kde vedle mého návrhu předložilo svůj pozměňovací návrh Ministerstvo informatiky a kolega poslanec Pleva z ODS avizoval, že i on chce přijít se svým návrhem, jenž se však bude v základní filozofii od mého i ministerského návrhu lišit.To se stalo a následně probíhala celá řada separátních i multilaterálních jednání se snahou stanoviska jednotlivých předkladatelů co nejvíce sblížit. Protože se nepodařilo diskusí v klubech získat většinovou podporu pro návrh kolegy Plevy, který přišel s řešením televizních multiplexů, došlo k obapolnému pokusu o sbližování stanovisek s Ministerstvem informatiky, což se nakonec po řadě společných jednání i za účasti zástupců Ministerstva kultury, Českého telekomunikačního úřadu a některých poslanců podařilo.

Samozřejmě, že navrhované řešení není ideální, to asi nikdy ani nebude, ale je zde snaha především vytvořit právní jistoty provozovatelů rozhlasového a zvláště televizního digitálního vysílání, a to nejen současných, ale i těch budoucích. To za prvé. Je zde snaha vytvořit základní podmínky pro rozjezd digitalizace ruku v ruce médií veřejné služby i médií komerčních. To za druhé. A dále - kompenzovat stávajícím držitelům celoplošných analogových licencí, kteří je mají až do roku 2018, resp. 2018, poskytnout jim jakýsi bonus jako náhradu za to, že jim budou analogové kmitočty postupně odebírány a zhruba za pět let se analogové vysílání vypne úplně. Vycházet jednoznačně z evropských směrnic a důsledně oddělit regulaci obsahu od regulace přenosu včetně přesného vymezení pravomocí, práv i povinností obou regulačních orgánů, tedy ČTÚ a Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

Snažím se nezvýhodňovat pozice jedněch na úkor druhých, brát v potaz i problematiku nikoli pouze provozovatelů vysílání, ale také kabelových operátorů a především provozovatelů přenosových sítí.

Vznikla neoprávněná fáma, že jsem nemyslel na provozovatele regionálního vysílání. Není tomu tak. Jedním z pracovních návrhů bylo, aby regionální provozovatelé měli k dispozici nejenom jednu, ale dokonce dvě pozice v celoplošné regionální síti, pravda, se společným centrálním programem po vzájemné dohodě. Myslím si totiž, a odborníci přes moderní technologie v čele s předsedou rady ČTÚ Stádníkem by vám to jistě potvrdili, že sdílené digitální vysílání je nesmysl. Sdílení kmitočtů v době analogového vysílání, kdy jich bylo málo, mělo své oprávnění. Nyní tomu tak není. Regiony budou jistě ještě chvíli nadále souběžně analogově sdíleně vysílat, ale ve chvíli, kdy analogové vysílání skončí, budou tak jako tak muset přejít na nesdílený digitál.

Můj návrh také reaguje na situaci, kdy Rada pro rozhlasové a televizní vysílání navzdory všem výzvám stálé komise pro sdělovací prostředky a posléze i celé Sněmovny bez úpravy legislativy vyhlásila a posléze i spustila výběrové řízení na pozice v síti B a C. Mám pocit, že kdyby na ničem jiném, tak na tom je určitě výrazně většinová shoda, že přijetím této novely zákona se stávající nedokončené řízení ruší. Rada chtěla toto řízení ukončit. Může se jí to podařit, ale byl by to jen další důkaz, že rada odmítá se Sněmovnou v tomto směru komunikovat a že je přesvědčena, že nemusí brát stanovisko Sněmovny v potaz. To však ponechme na diskusi o její výroční zprávě.

Kolegyně a kolegové, i ve chvíli, kdy byl podklad pro můj komplexní pozměňovací návrh hotov, probíhala ještě další upřesňovací a zpřesňující jednání. Proto vás v tuto chvíli žádám, abyste vzali návrh, který přijal i kulturní výbor, na základ, a v podrobné diskusi předložím ještě některé pozměňovací návrhy, které mají jeho kvalitu ještě vylepšit. Očekávám samozřejmě i celou řadu dalších pozměňovacích návrhů a jsem připraven vést o nich mezi druhým a třetím čtením seriózní odbornou a nepředpojatou diskusi, protože si myslím, že si všichni přejeme, aby novela zákona dopadla co nejlépe. Prozatím vám děkuji za pozornost.

Ještě chci říci, že samozřejmě tuším, že bude dán návrh, aby byl zákon vrácen do druhého čtení zpět výboru k projednání, ale myslím, že to nepomůže jakémukoli zlepšení zákona, protože diskuse již běžela tak dlouho, že nic nového se nevymyslí a prostě budeme muset my zde v tomto plénu rozhodnout pozměňovacími návrhy a hlasováním, co si přejeme, co si přeje tato Sněmovna, co je dobré pro tento stát a co je špatné.

Tudíž vás prosím, aby tento návrh byl puštěn do třetího čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Dalším, v tuto chvíli posledním přihlášeným do obecné rozpravy je pan kolega Petr.

 

Poslanec Břetislav Petr: Vážený pane předsedající, vážená Sněmovno, vláda předložila sněmovní tisk 885, který řešil převod analogového vysílání na digitální v obecné formě a nastavil všem žadatelům, kteří v současné době vysílají analogově v rámci licencí pro celoplošné vysílání, regionální vysílání nebo celoplošné vysílání s licencí s regionálními vysíláními na sdílených kmitočtech, naprosto stejné podmínky.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Promiňte, pane poslanče, omlouvám se. Opět poprosím některé kolegy zejména, ale i kolegyně, aby se zklidnili a nerušili vystupujícího.

 

Poslanec Břetislav Petr: Děkuji, pane předsedající. Usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, sněmovní tisk 885/1, jehož podkladem byl návrh pana Skopala, ve srovnání s vládním návrhem rozpracovává přechod analogového vysílání na digitální podrobněji zejména pro přechodné období, kdy televizní vysílání bude jak analogové, tak i digitální. Ve srovnání s vládním návrhem zavádí princip nerovnosti při udělování licencí na digitální vysílání. Výrazně preferuje udělování licencí pro celoplošné vysílání a nastavuje nerovné podmínky zejména pro regionální vysílání a vysílání na sdílených kmitočtech, kdy provozovatelé regionálních vysílání vysílají společně s provozovatelem celoplošného vysílání. Udělování licence pro tyto provozovatele řeší okrajově a licence pro sdílené vysílání neřeší vůbec. Navíc schází časové vymezení, kdy bude udělena licence pro regionální televizní vysílání.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP