Neautorizováno !


 

(17.40 hodin)

Místopředseda PSP Jan Kasal: Pan poslanec Mládek má příležitost usnesení upřesnit.

 

Poslanec Jan Mládek: Pane předsedající, já se omlouvám, že jsem nezareagoval na hbitého pana místopředsedu Langera, který mé usnesení rozdělil. Mělo být samozřejmě hlasováno najednou, nikoliv po bodech, protože to nemá smysl.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: V tom případě předchozí hlasování prohlašuji za zmatečné a vrátíme se k tomu, protože je právem zpravodaje toto požadovat.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Já se jenom omlouvám panu kolegovi Mládkovi, ale já jsem skutečně nezaregistroval žádost o společné hlasování a myslel jsem, že jsou to dva samostatné body.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Takže ještě jednou. Hlasování pořadové číslo 39 prohlašuji za zmatečné a pan místopředseda Langer přednese usnesení v podobě, která bude hlasovatelná v jednom hlasování.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Poslanecká sněmovna podporuje veškerou činnost Policie České republiky směřující k ochraně zdraví, práv občanů, a to včetně práv vlastnických.

Za druhé. Při dalších akcích Poslanecká sněmovna očekává od Policie České republiky větší profesionalitu.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Pan poslanec Mládek nyní je spokojen s formulací.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 40. Kdo souhlasí s tímto návrhem na usnesení, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Hlasování skončilo. Hlasovalo 179 poslanců, 18 pro, 8 proti. Ani tento návrh nebyl přijat.

 

Pokud se nemýlím, tak jsme nepřijali zhola nic. Lze ukončit projednávání tohoto bodu konstatováním, že jsme nepřijali usnesení. Děkuji všem aktivním účastníkům.

 

A přistoupíme k projednávání dalšího bodu, kterým je

 

3.
Informace vlády o průběhu privatizace Unipetrolu

 

Na lavice nám byl rozdán písemný materiál. Prosím pověřeného člena vlády, kterým je místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka, aby přednesl úvodní slovo. Ostatní prosím o klid. - Omlouvám se, pánové, ve svých materiálech mám, že byl rozdán materiál. Materiál je připraven a bude rozdáván v průběhu projednávání tohoto bodu.

Dámy a pánové, všichni, kteří mají zájem o projednávání tohoto bodu, nechť setrvají ve sněmovní síni. Ti, kteří zájem nemají a dávají to najevo ostentativně tím, že se baví a vyrušují, tak prosím, aby tak nečinili.

Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych vás velmi stručně seznámil s otázkou postupu vlády a vlád při privatizaci společnosti Unipetrol.

Vláda Miloše Zemana dne 17. 12. 2001 rozhodla o privatizaci 62 % akcií společnosti Unipetrol na základě výsledku veřejného výběrového řízení, a to společnosti Agrofert Holding, a. s. Po podpisu kupní smlouvy probíhalo plnění odkládacích podmínek transakce. Klíčovým bodem neúspěchu této privatizace se ukázala odkládací podmínka spočívající v získání příslušných povolení a vyjádření ze strany úřadu pro hospodářskou soutěž. Agrofert v té době argumentoval směrem k Fondu národního majetku tím, že rozhodnutí ÚOHS obsahuje podmínky, které nemohou být splněny ke dni vypořádání s ohledem na jejich délku trvání. Po důkladné právní analýze vláda rozhodla ukončit kupní smlouvu dohodou smluvních stran, a to především z důvodu možnosti prakticky okamžitě pokračovat v nové privatizaci Unipetrolu bez rizika potenciálních soudních sporů.

Druhé veřejné výběrové řízení na prodej 62,99% podílu Fondu národního majetku ve společnosti Unipetrol a aktiv České konsolidační agentury ve skupině Unipetrol bylo odstartováno zveřejněním inzerátu dne 6. listopadu 2003, ve kterém byli potenciální investoři vyzváni k vyjádření předběžného zájmu. Na základě inzerátu vyjádřilo svůj zájem 18 společností, z nichž se 10 společností zaregistrovalo, tj. obdrželo informační memorandum poté, co zaplatily registrační poplatek. Na základě informačního memoranda obdržel Fond národního majetku ve stanoveném termínu 12. ledna 2004 celkem 7 předběžných nabídek, a to od společnosti Efremov-Kautschuk, KazMunaiGaz Kazachstán, MOL Maďarsko, Norex Petroleum Kanada, Penta Finance Slovensko, PKN Orlen Polsko, Shell Velká Británie. Nabídka společnosti Norex Petroleum byla neplatná, neboť tento investor se nezaregistroval. Předběžné cenové nabídky se pohybovaly v rozpětí od 7 do 16 miliard korun, investoři obvykle uváděli cenové rozmezí jako pojistku proti možným rizikům celé transakce.

Poradní komise vlády na svém zasedání dne 15. ledna 2004 projednala doporučení poradců potvrzené Fondem národního majetku. Doporučení vládě navrhovalo vybrat do užšího výběru šest registrovaných uchazečů, kteří předložili platné předběžné nabídky. 21. ledna 2004 vláda svým usnesením číslo 87 vybrala do užšího výběru tři investory, a to PKN Orlen, MOL a Shell. Poradní komise vlády na svém zasedání 22. ledna 2004 vzala rozhodnutí vlády na vědomí a schválila hlavní podmínky procesního dopisu pro druhou fázi privatizačního procesu, hlavní podmínky návrhu smlouvy o koupi akcií Unipetrolu a harmonogram due diligence.

Procesní dopis pro druhou fázi výběrového řízení, odeslaný 26. ledna 2004, především vyzval tři postoupivší uchazeče k provedení due diligence, informoval uchazeče o předběžném časovém harmonogramu druhé fáze návrhu smlouvy o prodeji a koupi aktiv Fondu národního majetku a návrhu smlouvy o koupi a prodeji a převodu pohledávek týkajících se aktiv Konsolidační agentury, a také o požadavcích na obsah závazných nabídek. Vybraní investoři zahájili due diligence aktiv Unipetrolu a České konsolidační agentury 2. 2. 2004. Tento proces zahrnoval návštěvu data roomu, prezentace vedení a diskuse, návštěvy vybraných provozů a zařízení, přičemž všechny tyto činnosti řídil finanční poradce ve spolupráci s vedením jednotlivých společností skupiny Unipetrol. Data roomy byly uzavřeny dne 9. února 2004. Právní poradce připravil ve spolupráci s finančním poradcem návrh smluvních podmínek pro prodej aktiv Fondu národního majetku a České konsolidační agentury a projednal tyto podmínky s Fondem národního majetku, Českou konsolidační agenturou a poradní komisí vlády.

První návrhy smluvní dokumentace byly vybraným investorům zaslány 28. února 2004. Po intenzivních jednáních poradců s MOL a PKN Orlen zpracovali právní poradci smluvní dokumentaci, na jejímž základě byly předloženy konečné nabídky. Dne 23. dubna 2004 obdržel Fond národního majetku nabídku od těchto vybraných uchazečů, a to od společnosti PKN. Zástupci společnosti MOL nabídku nepředložili a současně předali zástupci Fondu národního majetku dopis vysvětlující důvody nepodání nabídky a zdůrazňující rizika, které tato společnost vnímala z privatizace, a také nutnost v budoucnu restrukturalizovat Unipetrol. Zástupci společnosti Shell rovněž nabídku nepředložili. V dopise poradcům nepodání nabídky vysvětlili nemožností nalézt partnera se zájmem o chemická aktiva, který by se podílel na nabídce.

Předložená nabídka společnosti PKN Orlen byla podána v souladu s požadavky uvedenými v postupu pro podání závazné nabídky a obsahovala veškeré požadavky uvedené tamtéž. V předložené závazné nabídce společnost PKN Orlen potvrdila přijetí podmínek vyplývajících z návrhu smluvní dokumentace schválené poradní komisí a nepředložila žádné další podmínky. PKN Orlen podala závaznou nabídku výhradně svým jménem a nevytvořila konsorcium s jakoukoliv další stranou. Uchazeč v nabídce informoval, že uzavřel závaznou smlouvu ohledně prodeje části aktiv Unipetrolu se společností Agrofert Holding a rovněž informoval, že vede vyjednávání ohledně obdobné smlouvy se společností ConocoPhilips. Bez ohledu na tyto smluvní závazky se uchazeč považuje za dlouhodobého strategického investora.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP