Neautorizováno !


 

(16.10 hodin)
(pokračuje Vícha)

Dosavadní písmena e) až k) se označují jako písmena d) až j).

Za třetí k bodu 24: V § 19 odst. 4 se za slova "§ 18 odst. 1 písm. e)" vkládají slova "a g)" a za slova "§ 18 odst. 1 písm. a) až d)" se vkládají slova "a f)".

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Do podrobné rozpravy se ještě hlásí paní poslankyně Iva Šedivá. Prosím.

 

Poslankyně Iva Šedivá: Dobrý den, vážení přítomní. Dovolte mi, abych se přihlásila k pozměňovacím návrhům, které vám byly rozdány na stůl. Jen velmi krátce bych je okomentovala.

V pozměňovacím návrhu I. se nahrazují slova "emisí CO2" slovem "produkce". Totéž je i v § 8 odst. 7. V zásadě se jedná o to, že se má vytvořit prostor pro aplikaci vhodnějších způsobů přidělení emisních povolenek podnikům s dopadem na využívání čistších technologií. Zůstává potom na vládě, jaký způsob alokace ve svém alokačním plánu zvolí. Toto je obecnější možnost, která může být využita tak nebo onak.

Pak je tu ještě pozměňovací návrh II., který je jakousi součástí toho, co řekl i kolega Vícha, nicméně ve své podstatě to jsou pozměňovací návrhy, které doplňují sankce k usnesení hospodářského výboru, které bylo přijato.

Myslím, že toto stačí říci k tomu, co bylo rozdáno.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Ptám se, kdo se dále hlásí do podrobné rozpravy. Nikdo další se nehlásí. Končím podrobnou rozpravu.

Myslím, že není o čem hlasovat. Končím projednávání tohoto bodu. Děkuji panu ministrovi i zpravodajům. Končím tento bod.

 

Přistoupíme k projednání bodu

 

39.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním
(trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 1003/ - druhé čtení

 

Prosím, pane ministře, abyste uvedl tento text.

 

Místopředseda vlády a ministr spravedlnosti ČR Pavel Němec: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh novely trestního řádu. Předmětný návrh je předkládán primárně z důvodu zajištění transpozice rámcového rozhodnutí Rady č. 2003/577/SVV o výkonu příkazu k zajištění majetku nebo důkazních prostředků v Evropské unii.

Transpoziční úprava se týká zajištění spolupráce České republiky a ostatních členských států Evropské unie v oblasti zajištění majetku a důkazních prostředků a umožňuje efektivnější odčerpání nástrojů a výnosů z trestného činu pachateli. Vzhledem k tomu, že při výkonu příkazu k zajištění majetku nebo důkazního prostředku vydaného justičním orgánem jiného členského státu Evropské unie se postupuje podle příslušných vnitrostátních ustanovení upravujících zajištění majetku a důkazních prostředků, je zapotřebí doplnit tyto zajišťovací instituty tak, aby vyhovovaly požadavkům předmětného rámcového rozhodnutí a umožnily efektivní odčerpávání nástrojů a výnosů.

Kromě uvedeného návrhu obsahuje navrhovaná úprava i některé další změny řešící otázky, jejichž potřeba vyplývá z praxe, nebo odstraňuje určité mezery či nedostatky v právní úpravě.

Předmětným návrhem zákona se podrobně zabýval ústavněprávní výbor, který se usnesl v této věci 15. února 2006. Přijal řadu pozměňovacích návrhů, které výchozí návrh zkvalitňují a zlepšují. Já bych chtěl poděkovat v této souvislosti ústavněprávnímu výboru za přístup k projednání tohoto návrhu zákona.

Rád bych zmínil jeden z pozměňovacích návrhů ústavněprávního výboru, který považuji za mimořádně důležitý, a to je otázka v oblasti předávání pachatelů trestných činů, kteří nejsou občany České republiky, z jiných členských států do České republiky a naopak, pokud spáchali trestný čin před 1. listopadem 2004, tedy před účinností tzv. eurozatykače v českém právním řádu. Podle stávající úpravy totiž některé státy nemohou takové pachatele za účelem jejich trestního stíhání a potrestání do České republiky předat ani vydat, neboť některé státy neaplikují tzv. evropskou dohodu o vydávání. Proto považuji tento pozměňovací návrh ústavněprávního výboru za velmi vítaný.

Druhý významný pozměňovací návrh ústavněprávního výboru reaguje na otázky při zajišťování nemovitostí a váže se na rozhodnutí o zajištění pro účely trestního řízení a doručení příslušnému katastrálnímu úřadu návrhu na povolení vkladu převodu vlastnického práva k této nemovitosti na jinou osobu, protože katastrální úřad zkoumá podmínky pro povolení vkladu ke dni podání návrhu na vklad, a nikoliv ke dni rozhodování o tomto návrhu. V důsledku toho potom vklad povolí. Uvedený pozměňovací návrh tento nedostatek odstraňuje a zabraňuje tomu, aby docházelo k účelovému obcházení zajištění nemovitostí v trestním řízení a odlivu majetku pachatelů.

Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To bylo úvodní slovo. Máme usnesení ústavněprávního výboru jako tisk 1003/1. Žádám pana poslance Zdeňka Koudelku, který je zpravodajem pro tento tisk, aby nám dal informaci o jednání výboru.

 

Poslanec Zdeněk Koudelka: Vážená Sněmovno, ústavněprávní výbor doporučuje přijetí předloženého návrhu zákona a doporučuje přijetí i těch pozměňovacích návrhů, které schválil ústavněprávní výbor. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádné přihlášky. Hlásí se někdo z místa do obecné rozpravy? Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím.

Zahajuji podrobnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Vrbík.

 

Poslanec Tomáš Vrbík: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, já bych se chtěl tímto přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, který je pod mým jménem k tomuto tisku rozdán do lavic. Dovolím si ho odůvodnit.

My po skončení projednávání tohoto bodu máme na programu další bod, který se týká poskytování peněžité pomoci obětem trestné činnosti. Jsem přesvědčen, že poskytnout pomoc obětem trestné činnosti lze nejenom finančně, ale i drobnou změnou trestního řádu. Podle platného trestního řádu existuje zatím stále výrazně nerovnoprávné postavení poškozeného, tedy oběti trestného činu, ve srovnání s právy, která v trestním řízení má obviněný a jeho obhájce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP