Neautorizováno !


 

(14.50 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

Vývoj hospodaření akciové společnosti České dráhy od jejího založení nevykazuje žádné výkyvy, naopak se velmi konsoliduje a stabilizuje hospodaření Českých drah, navíc ještě na odpisy na pořízení nových vozidel se každý rok uvolňuje částka 1,5 miliardy Kč, která by případně mohla sloužit při nějakých problémech nebo vývoji na trhu železničních služeb jako jakási záruka, že České dráhy splatí peníze tak, jak se uvažuje v tabulce, která je na konci zákona. Předpokládám, že zde ji máme také. Ve vládě byla.

V případě krizového vývoje ta státní záruka rovněž představuje jenom částečný podíl, neboť pořizovaná vozidla jsou také zastavena, tudíž budou mít stále vysokou tržní hodnotu. Takže všechny instrumenty mají minimalizovat riziko dopadu na státní rozpočet v případě, že by byl postup jiný než optimální, o jakém uvažujeme.

Tyto úvěrové prostředky jsou vyčleněny k čerpání již v letošním roce a celý proces uzavírání smluv je ještě časově náročný, a proto vláda navrhuje Poslanecké sněmovně v souladu s § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, aby Poslanecká sněmovna s návrhem zákona vyslovila souhlas již v prvním čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Prosím nyní zpravodaje pro první čtení, pana kolegu Miroslava Kalouska.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Paní předsedající, kolegyně a kolegové, těžká je role zpravodaje, po takto vyčerpávající zprávě opravdu nevím, co bych měl dál uvést na podporu tohoto návrhu. Snad jenom stručné shrnutí.

Modernizace kolejového parku Českých drah je nepochybně jednou ze zásadních priorit České republiky, nejlevnější finanční prostředky, jaké pro tuto modernizaci je možné zajistit, jsou úvěrové prostředky společnosti EUROFIMA. Dovolím si proto požádat Poslaneckou sněmovnu, aby na základě této velmi jednoduché rovnice zvolila řešení co nejrychlejšího dosažení těchto nejlevnějších finančních prostředků pro nezpochybnitelnou prioritu a vyjádřila s předloženým návrhem souhlas v prvním čtení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji zpravodaji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi. Otevírám obecnou rozpravu. Písemnou přihlášku nemám žádnou. Ptám se tedy kolegyň a kolegů na to, zda se hlásí z místa. Prvním, koho registruji, je pan kolega Hovorka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, vážené kolegyně a vážení kolegové, já vítám, že České dráhy se snaží investovat do obnovy vozového parku v osobní dopravě, a je to určitě poznat, je to vidět zejména v dálkové dopravě. Já doufám, že ty peníze, které jsou rozumně investovány, se projeví nejenom na tratích dálkových, ale že se to projeví i na regionální dopravě a že prostředky, které jdou do EUROFIMA a do železniční dopravy, se projeví i na kratších tratích v rámci jednotlivých regionů. Pevně doufám, že se to stane ve všech krajích České republiky, a chtěl bych říci, že ty peníze jsou rozumněji investovány než peníze, které byly investovány do projektu Pendolino.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Hovorkovi. Ptám se na další přihlášky z místa. Pan kolega Hojda se hlásí o slovo. Prosím.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, probíráme návrh zákona, který má zajistit, aby České dráhy mohly využít možnosti zafinancovat obnovu vozového parku. Já bych snad dodal k tomu návrhu zákona jenom to, že my určitě podpoříme tento návrh zákona, protože považujeme za velmi správné, aby se obnovoval vozový park Českých drah, aby se zlepšovaly tyto služby, aby se připravovaly možnosti pro to, aby České dráhy mohly nabídnout daleko lepší služby, daleko levnější, dostupnější služby pro cestující veřejnost a přesunuly část zejména souběžné osobní autobusové dopravy ze silnice na železnici. To je jedna věc.

Nesmírně se nám líbí i to, že tento úvěr, který bude garantovat Česká republika, bude použit na výrobu vagonů, které budou vyráběny v České republice, a že to zajistí i zaměstnanost v České republice. Je ale zapotřebí podotknout, že bychom neměli mít aktivity pouze v osobní dopravě, ale že by stát, Česká republika, měl dělat všechno pro to, aby připravil takové podmínky, aby i přeprava nákladů na železnici byla pro dopravce a zejména pro spotřebitele, pro výrobce, pro obchodníky daleko výhodnější než doprava kamiony. Víme, co se děje v současné době na našich silnicích, jak je hustý kamionový provoz, jak se likvidují silnice, které bohužel nejsou uzpůsobeny na tak silný kamionový provoz, a měli bychom tedy připravovat takové podmínky i pro nákladní dopravu, aby se většina nákladů, které je možno převážet po železnici, např. kontejnerovou dopravou, po té železnici také přepravovala. A to mi tak trošičku chybí.

Jinak tento návrh zákona podporujeme a nemáme připomínky ani k tomu, aby se tento návrh projednal ve zkráceném čtení podle § 90.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám. Zeptám se na další přihlášky. Pan kolega Karel Vymětal má slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP