7. Sněm při času sv. Františka (4. října) držaný.
7. Akten zu dem am 4. Oktober eröffneten Landtage des J. 1529.
214. Usnesení stavův českých na sněmu při času sv. Františka (4. října).
MS. v knih. knížete Jir. z Lobkovic v Praze
[Na chybném rukopisu z novější doby při počátku na straně poznamenáno: Aus dem Slawatischen MS. IV. Tom].
.
Léta Páně 1529 při času svatého Františka všichni tři stavové v království českém na sněmu obecném o tyto artikule dole psané jsou se snésti ráčili.
Jakož král J. M. pán náš milostivý ráčil jest nám všem stavům oznámiti, co se císaře tureckého dotejče, abychom vojensky se vyzdvihli pro potřebu obrany svaté víry křesťanské a k retování Vídně, kteráž jest od téhož císaře obehnána, i takto sme to urovnali a na tom zůstali a svolili:
Item, rozvažujíce takovou velikou a znamenitou potřebu, i také aby toto království pro všelikterakou potomní věc jak opatřeno býti mohlo, o to sme se svolili a o tyto artikule pořád psané na tom nynějším sněmu obecním, že chceme pomoc takovou učiniti: kdož má za tisíc kop grošův českých z pánův a z rytířstva, aby dal pět pěších a k tomu z deset tisíc kop grošův českých čtyry koně jízdné. Item, pěším aby se větší služba neplatila než po 20 groších českých na tejden, než kterým by se slušná spíže dala, těm toliko aby se dávala po 15 groších českých na tejden, a kdož by pak tak sloužiti nechtěli, ani jiné služby aby dělati neměli než že by se pováleti chtěli, takoví všichni mají se v městech, v městečkách a ve všech po krčmách vyzdvihovati, tak jak jest o povalečích právo a zemské zřízení.
Item, k jednomu vozu vojenskému aby bylo 20 pěších a mezi desíti jeden kopiník neb pavezník. Item, na každém voze aby byly dvě hákovnice a k tomu prachu dosti, a kdo by nemohl míti hákovnice bezelstně, ten dej dvě ručnice.
Item, aby se strhli všichni u Znojma ve čtvrtek na den svatých Simona a Judy, apoštolův božích, najprv příští.
Item, hejtman nad vojskem českým má býti volen z Čechův s volí J. M. K. a radou zřízenou z království českého a při J. M. Kr. na ten čas přítomnou, kterýž by se k tomu hodil.
Item, aby byli tu lidé, kteří by vozy kládsti uměli a vojsko položiti i také s ním táhnouti.
Item, stav městský ti také mají pěší míti. děla, prachy s vozy, jakž prvé bejvalo, s touž potřebou.
Item, děla, koule král J. M., i co k tomu přísluší, aby opatřil.
Item, lidí od zámkův krále J. M. a z klášterův aby taky ňáký slušný počet byl i s vozy,
a všudy všickni aby na vozích špížních a vojenských po dvou hákovnicích měli nebo po dvou ručnicích.
Item, s ručnicemi aby těchto časův všickni lidé vůbec mohli jezditi i choditi, kromě když na hospodu přijdou neb přijede, hned aby dal ručnici od sebe hospodáři nebo hausknechtu schovati pod pokutou prvé uloženou, dokudž by ta věc jménem sněmovního svolení změněna nebyla.
Item, o plen a půlky aby žádným vymyšleným obyčejem nepili, ani jinak jedni druhých pobízeli ani žádným obyčejem návěští dávali k pití, poněvadž jest ta věc prvé za nepoctivou uznána a dskami zemskými zapsána. A páni i rytířstvo i všickni stavové při služebnících i poddaných svých aby to také zastavili.
Item, půstové a jiní všickni řádové křesťanští aby se zachovávali od všech lidí v tomto království.
Item, poněvadž jest v tomto království nikdá prvé toho nebejvalo, aby se kdo měl dopustiti, aby v pátek, v sobotu, v pustě, v suché dni, u vigilií svatých apoštolův i v jiné vigilií, jako k svatému Janovi Křtiteli božímu, k svatému Vavřinci mučedníku božímu a k slavnému hodu panny Marie na nebe vzetí i k jiným svátkům podle pořádku starodávního, zjevně neb tejně kdo maso zoumyslně jedl neb jedli, takový každý, kdož by v tom postižen nebo usvědčen byl, jako nekřesťanský člověk a rušitel dobrého řádu křesťanského, aby byl od krále J. M. nebo hejtmanův krále J. M. a tohoto království českého trestán.
Item, tato pomoc svolená na to jest učiněna, aby markrabství moravské opuštěno nebylo a Vídeň aby retována byla. A kdož které lidi vypraví nebo sám s nimi potáhne, má se těm lidem od stavův poslaným za dva měsíce služba dáti, pakli by se prvé ta potřeba vykonala, tehdy mohou se zase ti všichni do domův svých navrátiti, a kdo co v tom času zaslouží, to se tomu každému od toho, od koho jest zjednán, má zaplatiti; a kdo jest koho prvé zjednal a přijal, to se při tom zůstavuje.
Item, kteříž potáhnou na pomoc proti Turkům, jízdní i pěší, nemají žádných škod činiti v tomto království českém ani v jiných zemích krále J. M.; pakli by se toho dopustil a jakou škodu komu kdožkoliv učinil, že takový každej skutečně trestán bude.
Item, co se soudův dotejče hejtmanského, komorního a pulkrabského: hejtmanského se odkládá až do pondělího po svatých Třech králích nejprve příštích, komorního až do Svátosti a pulkrabského do pondělího do oktávu po svatých Třech králích, než půhony budou moci dobře bráti, však aby jich dodali, kteříž by v zemi nebyli, teprve k svaté Lucii, ač jestliže by pak kdo doma nebyl, ale do jejich příbytkův v Čechách. Než jestliže by která nová věc povstala, kteráž k ouřadu hejtmanskému náleží, aneb komu by se země poručila, o to může býti obeslání, kterak by za potřebí uznali.
Item, kterak má země opatřena a zřízena býti, to se má v radě při králi J. M. zavříti.
Item, co se dluhův v tomto království, kdo jsou sobě vespolek jedni druhým dlužni, z kterých se ourokové dávají, dotejče, takto o tom svoleno a zavříno jest: že do svatého Jiří nejprv příštího a dvě neděle potom, sumy jistinné, z kterých se ourokové dávají, čekati jedni druhým mají, než ourokové zadržalí i tento svatohavelský, ti se dáti mají, kdo jest komu povinen. A pro takové ouroky bude moci upomínati a o to hleděti jako pro jistinu, když by tohoto odložení nebylo; než když ourok dá, tehdy dále škod vésti nemá až do sv. Jiří svrchu jmenovaného.
Item, než když jsou jedni druhým dlužni, ješto se z těch sum ourokové nedávají, ti sobě mají předce platiti jako prvé, tak jakž kdo na koho nějaký zápis neb jistotu má.
Item, práva vedení ta předse jíti mohou, kdež se právo vede, ješto z toho ourok nejde, i je dovésti, než z čehož by ourok šel, také může až do odhádání vésti, než odhádání býti nemá až do dvouch neděl po svatém Jiří; než ourokové zadržalí, jestli by kteří byli i tento svatohavelský příští, aby dáni byli, kteříž by spravedlivě povinni byli. Kdož by pak nechtěl dobrovolně práva vésti až do dvouch nedělí po svatém Jiří, že tudy nemá práva promlčeti, též také o listy i jiné jistoty na peníze.
Item, zatykačové ti také předse jíti mohou pro dluhy, kteréž by s ouroky nebyly, tak aby svůj průchod měli, než kteříž by zatykačové vyšli, ježto by se na ouroky vztahovali, tehdy dáli ourok ten, kdož by byl zatčen z jistiny, má čekáno býti a tomu zatčenému roku přidáno býti, až do těch dvouch neděl po svatém Jiří.
Item, koupil-li jest kdo statek a nezaplatil jeho, tehdy povinen jest tomu dáti tu sumu a na ty roky, zač jest ten statek koupil, jestliže nebude chtíti jemu čekati.
Item, komuž by rukojmě umřel, chce-li, může napomenouti k obnovení listu.
Item, co se pak těch, kteří jsou zatčeni aneb po zápisu registry purkrabskými kteří na věži sedí aneb seděti by měli, dotejče, má jim roku přidáno býti do svatého Jiří nebo dvě neděle po tom. O jistiny na takový způsob: kteří jsou se zapsali registry pulkrabskými, i také po smrti své dědice anebo budoucí své a statek svůj, ta věc při tom zůstává, a kdo jest takového zápisu neudělal, aby udělal konečně do svatého Havla nejprv příštího; pakli-by neudělal, tehdy aby uručili nebo uručil, jestliže by jich pán Bůh smrti neuchoval v tom času, tehdy věřitelé jich o takový dluh budou moci k těm rukojmím hleděti. Než kterýž jsa živ, na sv. Jiří neb dvě neděle po něm, potom se postaví tu a v to místo, odkudž jest vyručen, kdež jest prvé v moci purkrabí byl, ten své rukojmě takovým postavením vyvádí, než kdož by ouroku nedal ve dvouch nedělích po svatém Havlu nejprv příštím, tehdy dokadž jeho nedá, pro ten bude povinen na věži seděti.
Item, co se židův dotejče, týmž způsobem mají se zachovati, vejše z jistiny neberouce než jakž jest v jich zřízeních, co se dluhův rejstrovních a řádných listův na základy půjčených dotyce, než toto odložení co se židův dotejče, vztahuje se toliko také na jistiny, že čekati mají do sv. Jiří a dvě neděle potom.
Item, berni svatojirskou jminulou tu všickni, kteří jsou ještě nedali, mají ji dáti beze všech odtahův. Pakli by kdo nedal, tehdy bude moci o to k němu hledíno býti tak jakž jest předešlé obecní svolení; než ta berně, kteráž se měla dáti při svatém Havle nynějším aneb při svatém Jiří budoucím, tu jest J. M. Kr. prominouti ráčil, tak jakž jest J. M. Kr. do všech krajův tohoto království českého psáti ráčil.
Item, kdož by z vojska ušel neb ujel dříve času, ten aby byl dostatečně trestán od toho, kdož by jej postihl podle vůle jeho, a pán téhož utečeného v tom mu nemá překážeti.
Item, co se formanův dotejče, kteří by spíži neb vojenské věci vézti jměli, těm aby se dávalo od čtyř koní do týhodne po 2 kopách gr. česk. bez stravy, a ten forman každý bude povinen na tom přestati. Pakli by mu stravu a obrok dáti chtěl, tehdy mu více dáti nemá nežli jednu kopu gr. českých.