2. Sjezd stavů pod obojí dne 11 května l. 1539.

2. Zusammenkunft der utraquistischen Stände am 11. Mai 1539.

274. Sněm v kolleji Veliké stavu duchovního i světského strany pod obojí l. 1539, 11. května.

MS. v knihovně knížete Jiřího z Lobkovic v Praze.

In nomine Domini. Amen.

Léta od narození syna božího 1539 v neděli křížovou s povolením nejjasnějšího knížete a pána, pana Ferdinanda, římského, uherského, českého etc. krále J. M., pána našeho milostivého, držán jest sjezd v Veliké kolleji císaře Karla v Starém městě pražském od nás všech stavův duchovních i světských království českého strany pod obojí způsobou, na kterémžto sjezdu my všickni duchovní i světští k těmto nížepsaným artikulům pro obecní svornost a křesťanskou lásku i pro dobrý a svatý pořádek jednostejně a jednomyslně sme svolili a z milosti boží se snesli, tak aby od nás ode všech i od jednoho každého ze všech stavův duchovních i světských byly zachovány v celosti a bez porušení.

Artikulové o kněžstvu.

Předkem a nejprve, poněvadž se mnohá rozpustilost a nekázeň v kněžstvu nachází: děkanové i jiné kněžstvo aby se panem administrátorem spravovalo a o rozdíly, mají-li samy i o jednostejnost učení a náboženství našeho aby se pokojně a v lásce mezi sebou v jistých artikulích srovnali a bratrsky snesli, nekřesťanských, zbytečných a důtklivých kázání i obcování aby zanechali, mladé kněží k učení pilnému a obcování kněžskému aby příkladem svým vedli, ani jim bez zkušení a ohledání kázati nedopouštěli, na místa neb z míst bez povolení pana administrátora, aby se nehýbali, ani se na fary vkupovali, nepořádné kněží pod sebou děkanové aby napomínali a trestali, a neposlušných k panu administrátorovi a k konsistoři k trestání a k napravení aby podávali.

Item, slovo boží to předkem v svém smyslu zdravém aby kázáno bylo a průchod svůj mělo s výklady doktorův svatých, přijatých od církve a s zákonem Páně se srovnávajících, vážnost při něm i při jiných svátostech v posluhování i jinak aby zachována byla; jiní pak obyčejové křesťanští neb ceremonie, kteříž nejsou proti zákonu a víře křesťanské, ti jakž na ně náleží a jak kde obyčej jest, tak aby zachováni a držáni byli.

Item, kněží strany naší, kteří by se ouřadem spravovali, ti aby slušně od stavův obhajováni byli a potřebami tělesnými opatrováni, a mimo pořad ouřadu a práva duchovního a prvních o to snesení, aby útiskův jim páni nečinili ani svým poddaným činiti dopouštěli; a jestliže by na kterého pán Bůh nemoc dopustil i smrt, kšaft jeho aby svobodný a stálý byl a do konsistoře k vykonání a potvrzení svému podán, a pán nebo poddací na ten statek mimo právo aby nesahali. A by i bez kšaftu umřel, to aby podle práv duchovních a zřízení starodávního církve od konsistoře opatřeno a rozděleno bylo.

Item, poněvadž nedostatek veliký v našem kněžstvu jest, jestliže by kdy pan administrátor komu na žádost jeho kněze bezelstně dáti nemohl, to aby tak velmi ztěžováno a jinak nepřátelsky vykládáno nebylo: než pan administrátor s ouřadem moc aby plnou měl z nepotřebnějších míst osoby hodné na potřebnější místa vyzdvihovati a jich podávati a to beze vší překážky stavův a odporu téhož kněze, a to pod pokutou starodávní [


v rukop. kláštera strahovského čteme: "pod pokutou o tom nepořádu v artikuli předešlého sněmu položenu."], to jest, aby na to místo jiný kněz podáván nebyl ani aby jim jiný posluhoval a ten kněz toho i jiného místa prázden aby byl; než jestliže by v tom kněz ten a pán jeho panu administrátorovi volni byli, tehdy pan administrátor místo to, z kteréhož by kněze vyzdvihl podle možnosti opatřiti jiným knězem příhodným bude povinnen.

Item, o artikule a pořad kněžstva a jednostejnost v učení: děkanové a kněžstvo časem svým aby od úřadu obesláni byli, když by tomu koli čas a potřeba byla.

Item, poněvadž pro nedostatek biskupa v kněžstvu řádném nedostatek trpíme a naše žákovstvo daleko těžce s velikými náklady pro potvrzení k úřadu kněžskému pracovati musí, taková věc aby opatřena byla podle artikule o tom v sněmu předešlém položeného takto: item, poněvadž naše žákovstvo etc.

Artikulové o těch, kteří k straně naší přistupují.

Item, všickni, kteříž by k nám a k víře Krista pána pod obojí způsobou přistoupiti měli, povinni jsou a budou řády našimi zcela se spravovati a kněží své také řádné od ouřadu našeho duchovního podle způsobu strany naší podané a potvrzené míti; neznámé pak a nesvědomé kněží ku panu administrátorovi a k konsistoři naší k ohledání a k řádnému přijetí a ztvrzení odsílati budou povinni.

Item, kteříž by z Bratří aneb z jiných k nám přistoupiti chtěli a přistoupili, jestliže by se jim překážka v tom od koho dala, ti aby opuštěni nebyli.




Přihlásit/registrovat se do ISP