296. Arcibiskup Pražský předkládá císaři své dobré zdání v příčině nově povstalé sekty v Táboře i navrhuje, aby sektáři před konsistoř dolejší sub utraque postaveni a vyslýcháni byli, konfesí jejích, kteráž mnoho bludův obsahuje, aby jim vrácena nebyla, ouřad městský aby byty jich prohledal a co kacířského se najde, spáliti dal.

1584, 7. srpna. - Orig. v arch. česk. místodrž.

Nejjasnější a nejnepřemoženější etc. Nejmilostivější pane! Jakož jste VCMt mi milostivě psaním svým císařským, jehož datum na hradě Pražském ve čtvrtek po památce svatého Petra v okovách [2. srpna] léta tohoto 1584, věděti dáti ráčili, že jest VCMti urozený a statečný rytíř pan Burian Trčka z Lípy na Světlé nad Sázavou, VCMti podkomoří království Českého, v známost uvedl, jaká by sekta a bludné, nákažné rouhavé učení proti obecné víře naší křesťanské v království tomto prvé nebývalé v městě VCMti Hradišti hory Tábor povstati chtěla, při tom mně, abych v spisy při témž od VCMti psaní odeslané nahlídl a VCMti poníženou zprávu svou oznámil, milostivě poroučejíce, jakž též VCMti psaní to v sobě dále obsahuje a zavírá, tomu všemu jsem po přečtení vyrozuměl. I toto o touž věc VCMti mé dobré zdání dávám, poněvadž takové rouhavé a nešlechetné proti svaté a nerozdílné Trojici řeči, "že by zákonem novým i starým ji utřeli", čehož žádný žid ani Turek nečiní, mluviti směli, a o velebné svátosti těla božího tak rouhavě smejšlejí, pravíce: "Již-li jsou snědli (totižto ti, kdeří přijímali velebnou svátost) svého Boha a do previtu jej zase schovali", vokrouživše sobě voplatek a jej probodši, říci směli: "Teď máte svého Boha, v kderého vy věříte", jakž pak dále ještě hanebněji o jiných článcích víry křesťanské mluvili: aby takoví rouhaví sektáři od purkmistra a rady Hory Tábor do vězení vzati a sem do Prahy do konsistoře dolejší sub utraque, poněvadž tam přináležejí, bez prodlévání postaveni byli, a dotčeni purkmistr a rada aby tolikéž ty svědky, kdeříž jsou takové věci od nich mluviti slyšeli, sem postavili. Tu potom abyste VCMt lidi duchovní z konsistoře sub utraque, kdeřížby je, jakožto zjevné kacíře, secundum canones a svatá koncilia examinovali, naříditi ráčili, a budou-li v témž bludu nalezeni a od jmenovaných svědkův to na ně, co jsou o nich mluvili, prokázáno, tehdy se VCMt k nim potomně, jiným ku příkladu trestáním, jak zachovati věděti ráčí.

Strany jejich konfesí, kderou jsem také přehlídl, uznávám, že z jejich hlav samejch není sepsána, než že k sepsání jí jinší pomocníky jakéžkoli míti musili; kderážto jejich konfesí jest proti víře všeobecní, jenž jim trpína a zase dána bejti nemá. Přes to jest potřebí, aby se od VCMti jim Táborským dostatečné poručení učinilo, aby domy takových sektářův přehledávali a kdyby co k tomu podobného u koho našli, strhali anebo spálili. Dán etc. [Téhož dne 7. srpna požádal císař s odesláním dobrého zdání arcibiskupova ještě Viléma z Rožmberka a Mich. Španovského, co by v příčině té učiněno býti mělo.]




Přihlásit/registrovat se do ISP