Čtvrtek 25. září 1924

Předseda (zvoní): Všechny tyto návrhy jsou dostatečně podepsány a jsou předmětem jednání.

Nyní přistoupíme k dokončení jednání o odst. 1 pořadu, totiž o

zprávě výborů živnostenského a soc.-politického o vládním návrhu živnostenského zákona (tisk 4412) pro území Slovenska a Podkarpatské Rusi (tisk 4773).

Dávám závěrečné slovo zpravodaji výboru živnostenského p. posl. Práškovi.

Zpravodaj posl. Prášek: Slavná sněmovno! V celé debatě, která byla provedena o tomto zákoně, platném pro Slovensko a Podkarpatskou Rus, řekl bych, že nejsprávněji tuto předlohu charakterisoval ve své řeči pan kol. Benda, který velmi správně vytýčil, že doposud živnosti na Slovensku a Podkarpatské Rusi jsou pod vlivem režimu, poměrů a pod vlivem dosud platného zákona na Slovensku a Podkarpatské Rusi úplně v rukou nám nepřátelských, v rukou lidí, kteří necítili nikdy se slovenským člověkem, kteří také necítí a nepřiblíží se ani v tom nejmenším naší státní myšlence, naší státní idei. Jistě tento zákon bude po této stránce znamenati nápravu. Nemyslím, že náprava bude brzy, že bude ihned. Jsem přesvědčen, že teprve příští generace vychované na zásadách tohoto živnostenského zákona, příští generace, které budou míti možnost lepší teoretické i praktické výchovy, která se bude opírati o tento zákon, budou míti možnost, aby daly nový život a novou strukturu živnostenského podnikání na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Proto díváme se na tento zákon jako na přípravu příštího nového života, jako na základnu nových poměrů, které vzejdou na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Já jsem si velmi dobře vědom, že tato základna musí býti vytvořena výchovou, přepracováním, protože, i kdyby ten nejkrásnější a nejideálnější zákon byl přijat, i kdybychom přijali všechny vrcholné návrhy, všechny změny, které by byly prostě v zájmu živnostenského podnikání, přece užitek z těchto změn, tohoto nejdokonalejšího zákona by shrabovali individuelně nejschopnější lidé, lidé osobně nejpodnikavější, a naopak člověk, který byl zanedbáván v teoretickém i praktickém živnostenském podnikání, zase by spíše utrpěl škodu, zase by byl spíše těmito osobně silnými a finančně schopnými lidmi zatlačen zpět ve své konkurenční schopnosti. Proto musíme si býti vědomi, že nemohou býti hned stavěny nejvrcholnější, nejdokonalejší a nejkrásnější zákony, nebude-li k tomu předpoklad náležité výchovy a pochopení nejen se strany živnostníků samých, ale i se strany učňů.

Proto když se paní kol. Kirpalová zmínila o výchově učňů, jsme si toho vědomi, že ještě bude potřebí velmi mnoho doplňovati a že bude potřebí velmi dlouhé a těžké práce na tomto poli. Práce ta musí býti dříve připravena naším školstvím, které musí pro tyto praktické úkoly vychovávati.

Jinak pokud se týče zákona samotného nemohla mu býti vytýkána nějaká zaujatost, naopak bylo uznáváno, že přichází jistě včas, že skutečně znamená velký pokrok, uvážíme-li, že doposud živnostnictvo a obchodnictvo bylo rozstříknuto na různé jednotky, které se vzájemně nedoplňovaly, které neměly kontaktu. Spojujeme-li povinnou povinnost ve společenstvech, živnostech, dáváme tím základ soudružnosti, tím určujeme, že živnostníci musí se sdružovati, společně uvažovati o svých bolestech, o svých přípravách na obranu, společně upravovati svá práva, ale i hájiti se před úřady. Tím, že také budujeme společenstva, zatím jen smíšená, bude moci býti vyjasněno, na kolik stane se možným individualisování jednotlivých živností, budeme viděti, které živnosti jsou na tolik způsobilé, zdravé a schopné, aby tvořily svá vlastní odborná společenstva, budeme moci zjistiti, která živnost bude na tolik silná, aby mohla nejen snad okresní společenstva, ale i místní společenstva, jako na příklad v Bratislavě, utvořiti. Na to vše zákon pamatoval, aby mohla býti vytvořena jednotlivá odborná společenstva, která by zakládala odborné školy, aby tím způsobem mohlo do budoucna růsti živnostenské podnikání v určitém stavu. Jistě bude další výhoda v tom, že použito a využito bude v plném rozsahu našeho zákona pokud se týče zakládání úvěrnictví.

Pokud se týká zakládání živnostenských záložen jsem přesvědčen, že právě tento zákon, který tvoří povinná společenstva na Slovensku a Podkarpatské Rusi, bude velmi vydatnou oporou a základem příštího sociálního pojištění osob samostatně výdělečně činných, bude nám tvořiti předpoklad, abychom opírajíce se o živnostenská společenstva, mohli tvořiti základnu příštího pojištění osob samostatně výdělečně činných, což dosud možno nebylo, poněvadž jsme neměli nejen evidence, přehledu o všech živnostech, ale ani možnosti o úřední aparát jako o základnu se opírati.

Pokud se týče návrhů pozměňovacích, které byly podány jednak p. kolegou Füssym, jednak p. kol. Mertou, nemohu doporučiti přijetí těchto návrhů, poněvadž přijetí návrhů p. kol. Füssyho by znamenalo značné zhoršení dnešního živnostenského podnikání, resp. další jeho omezení. On totiž živnosti, které u nás jsou svobodné nebo po případě koncesované, bezpodmínečně zařaďuje mezi živnosti řemeslné. Domnívám se, že by to nebylo na prospěch věci, že by to také nezlepšilo nynější stav, a proto nemohl bych tyto návrhy s dobrým svědomím doporučiti.

Pokud se týká většiny návrhů kol. Merty, ve své zásadě by se snad zdály velmi správné, když si přeje, aby učňové živnostenští nebyli vůbec vyučováni v pokračovacích školách večerních. Jistě by se to v zásadě zdálo správné a jistě bych i já tuto věc, kdyby se dala provésti, jenom vítal, ale musíme počítati s poměry, ve kterých žijeme. Vždyť ani u nás nemáme ještě dostatečných místností, ve kterých by mohla býti výchova živnostenského dorostu prováděna, nemáme ani odborných učitelů, kteří by mohli tyto žáky v čase mezi dnem vyučovati, a jsme odkázáni na výpomoc učitelů, kteří přes den jsou zapřaženi do své povinnosti na školách obecných nebo občanských a tedy jedině večer a v neděli mohou učně v živnostenských školách vyučovati. Z těch důvodů nemohu tyto návrhy doporučiti právě tak, jako návrh, aby všechny výlohy s tím spojené platil stát. Zajisté by to byl velmi pěkný návrh, který by se velmi dobře vyjímal, ale musíme počítati s tím, že na stát je naloženo již tolik povinností, že i v tomto případě musí býti sáhnuto k určité svépomoci.

Já bych si jako zpravodaj výboru pro obchod, průmysl a živnosti přál, až bude zákon tento slavnou sněmovnou a senátem odhlasován, aby vyhlášení jeho ve Sbírce zákonů a nařízení dálo se určitým pevným dnem v kalendáři, aby nepadl, řekněme, na sedmého nebo desátého, aby úřady naše věděly, od kdy počíná jejich skutečná pravomoc, od kdy nastává tímto zákonem nový regulovaný stav v živnostenských poměrech.

Bylo by jistě správné, kdyby vyhlášení zákona stalo se tak mezníkem nejen kalendářním, nýbrž také v životě živnostenském a aby se to stalo pokud možno 1. ledna nebo 1. února, aby nebylo pochybnosti, kdy končil dosavadní stav neujasněnosti a kdy nastává stav nově tímto zákonem regulovaný.

V jedné věci nutno osnovu předloženou výbory živnostenským a soc. politickým opraviti: Doporučuji, aby v §u 15 osnovy, jak je předložena zprávou výboru pro obchod, průmysl a živnosti a výboru soc.-politického, stala se změna, a to v odst. 5. Slova "potvrďuje vysvedčenie obecný alebo obvodný notár, po prípade hlavný mestský notár" na konci odst. 5 §u 15 odporují znění, uvedenému v odst. 2, lit. a) téhož paragrafu, jakož i první větě odstavce 5 samého. Navrhuji tudíž, aby na konci odst. 5 §u 15 místo slov "obecný alebo obvodný notár" byla dána slova "obecný starosta".

Tolik, pokud se týká jednotlivých přání, která byla vyslovena v debatě a jednak v návrzích, které zde byly předloženy. Nemohu se pro ně vysloviti a navrhuji, aby jich slavná sněmovna nepřijímala.

Žádal bych proto, aby vážená sněmovna přijala osnovu zákona i s příslušnou resolucí, která vlastně má býti oním vyznáním, jak si vlastně živnostnictvo představuje úpravu poměrů ne snad jen na Slovensku a Podkarpatské Rusi, ale i u nás.

Žádám, aby tyto poměry byly přizpůsobeny dnešnímu duchu, dnešním poměrům a hlavně také dnešním sociálním vymoženostem. Je potřebí, aby bezpodmínečně za tímto zákonem následoval co možná nejdříve i zákon o živnostenských soudech, který by upravoval poměry na Slovensku a v Podkarpatské Rusi dosud neujasněné. Ovšem je nutno, aby otázka opatřování služeb a práce, tím také i opatřování dorostu živnostenského byla pokud možno novým zákonem vyřešena, aby po této stránce i naši bratří na Slovensku a v Podkarpatské Rusi mohli těžiti z podobných výhod, které jsou zde. Jestliže však bylo si stěžováno, že snad tento zákon má ducha, který dotýká se snad v některých částech dělnictva, řekl bych, že tomu tak není, že to není výslovně pravda, poněvadž zákon vychází především z toho, že poměry dělnické, které jsou upraveny jednak kolektivními smlouvami, jednak zákonem o 8hodinové době pracovní, jakož i zákonem o ochraně mladistvých dělníků a žen, platí, vážená sněmovno, stejně na Slovensku a Podkarpatské Rusi a není potřebí, aby v tomto zákoně zvláště byly vytyčovány, když tento zákon svojí platností na tyto obvody se vztahuje.

Žádal bych, aby slavná sněmovna přihlížejíc k jednotlivostem tohoto zákona a k vymoženostem, které pro Slovensko a Podkarpatskou Rus přinese, osnovu navrženou výborem přijala s malou změnou, kterou jsem si v § 15 dovolil učiniti. Žádám zároveň, aby příslušná resoluce, přijatá výborem pro obchod, živnosti a průmysl a výborem sociálně-politickým, byla schválena a návrhy, které by neodpovídaly duchu tohoto zákona, byly zamítnuty. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Závěrkem dávám slovo ještě druhému zpravodaji p. posl. Kamelskému.

Zpravodaj posl. Kamelský: Vážená sněmovno! Po provedené debatě musíme míti dojem že nebylo tak jasně v celé sněmovně viděti, o jak velikou a důležitou věc jde. Jistě měli jsme za to po těch podrobných poradách jak ve výboru pro živnosti, průmysl a obchod, tak i ve výboru sociálně-politickém, že s největší radostí bude ve sněmovně uvítáno, když tento zákon bude proveden, jmenovitě že to budou naši bratři slovenští a zástupci Podkarpatské Rusi, kteří s největším nadšením uvítají tento návrh, a pokud budou o něm jednati, že budou se držeti opravdu věcných požadavků, že budou žádati si určitých změn, určitých věcí, pokud nebyly již ve výboru projednány. Ale byli jsme, bohužel, svědky toho, že použito bylo tohoto v podstatě velmi věcného a praktického elaborátu obou výborů k různým jiným účelům, že bylo tohoto elaborátu použito také k různým útokům jak na vládu, tak také na ministerstvo obchodu a že byly zde vyrovnávány jisté starší účty právně nebo neprávně s určitými osobami, s určitými stranami a že právě, pokud se týká toho věcného, bylo zde velmi málo podáno. Ovšem s největší zase radostí mohu kvitovati to, co již kol. Prášek řekl, že kol. Benda ve své řeči docela loyálně uznal, že od tohoto zákona, kterého se Slovensku a Podkarpatské Rusi dostane, dá se očekávati, že vzniknou docela jiné poměry a že docela jiným směrem a jiným duchem půjde veškerý vývin poměrů hospodářských, sociálních, kulturních i mravních na Slovensku a Podkarpatské Rusi, že již to nebudou ubozí pracovníci, ubozí robotníci, kteří nebudou míti ani svého vlastního oprávnění, kteří budou stále a stále v područí různých podnikatelů, spekulantů, kteří jich velmi chytře dovedou využíti a bohatnou, kdežto oni sami zůstávají nejen v chudobě a bídě, ale také v jakési určité duševní zaostalosti. Představy, které máme o živnostenském stavu, o živnostenském dělníku a také o učni u nás, těch na Slovensku daleko není. Tam není té uspořádanosti, té kontroly, která by vycházela z vlastních odborových organisací, ať už živnostenských nebo dělnických. A to je právě jedna veliká vymoženost, která se tímto zákonem na Slovensko dostává, že tam jsou a budou nyní zainteresováni ti, o které jde, ti, kteří musejí sami pro sebe upraviti a obhájiti určité požadavky a potřeby. A tu je přirozeno, že v tomto zákoně kladena je váha na odborné školství, jako tomu bylo před časem u nás, kde velikou práci a snahu jsme si dali, aby naše živnostenské a pokračovací školy byly stále zdokonalovány a zlepšovány. Můžeme-li dnes poukázati na celou řadu našich odborných škol v jednotlivých oborech, můžeme-li poukázati na velmi pěkně vyspělé pokračovací školství v jednotlivých našich městech, pak musíme jistě říci, že tento výsledek, kterého bylo dosaženo, jest výsledkem odborné činnosti, že bylo to organisování jak živnostnictva tak dělnictva, které přivodilo tyto snahy a které svedlo úsilí občanstva na správnou cestu k povznesení.

Velmi dobře víme, že zákon sám o sobě nemůže činiti zázraků, že sám není ještě bezpečnou ochranou, ale víme, že ustanovení, která v zákoně jsou a která po případě nutí občany k určitým počinům, z nichž potom povstává větší mravní síla, větší vyspělost a vzdělanost a tím také větší míra důstojnosti a dovednosti brániti se různým úskalím a útokům, jež na ně jsou vedeny, mohou býti velmi dobrá.

K pozměňovacím návrhům, podaným k jednotlivým paragrafům mohl bych říci totéž, co řekl p. kol. Prášek. O pozměňovacích návrzích kol. Füssyho, Korlátha a soudr., týkajících se zařadění řemeslných živností, bylo velmi vážně ve výboru živnostenském a také sociálně-politickém jednáno a proto nemohu jinak, než přimluviti se za to, aby návrhy tyto přijaty nebyly. Pokud se týká dalších návrhů, jichž je celá řada, a to kol. Merty, jsou to návrhy, o kterých také bylo velmi podrobně jednáno v sociálně-politickém výboru. Mnohé z nich měly dosti sympatií na všech stranách, ale právě proto, že by jejich přijetí rušilo nevyhnutelně potřebnou pro celý stát jednotnost našeho živnostenského řádu, že by potom nebylo možno postupovati jednotně ve všeobecné reformě, které potřebujeme, nebylo možno na ně jednotlivě přistoupiti. Ale učinili jsme všechna opatření, aby věci, které bylo možno přijmouti, byly vloženy do resoluce, která potom ve výboru všemi stranami bez výminky byla přijata. Výbory se postaraly formou resoluce, aby tyto návrhy nezapadly a aby důležité a potřebné věci nebyly úplně odstraněny, nýbrž aby žily, a na jejich základě mohlo býti při různých úpravách, jednak při prováděcím nařízení, jednak při budoucí úpravě pokračováno.

Mohu tedy s dobrým svědomím za výbor sociálně-politický doporučiti, aby podané pozměňovací návrhy nebyly přijaty, poněvadž právě by rušily podstatu, na které celé toto naše dílo spočívá.

Doporučuji, aby byl přijat tento zákon podle zprávy výborové se změnou v §u 15, odst. 5, kterou doporučil p. zpravodaj výboru živnostenského. (Výborně!)

Předseda: Budeme hlasovati o odst. 1 pořadu (osnova 4773). Prosím paní a pány poslance, aby se posadili na svá místa. (Děje se.)

Míním dáti hlasovati takto:

O §u 1 budeme hlasovati nejprve podle návrhu posl. Füssyho; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §u 2 budeme hlasovati podle návrhu téhož p. posl. Füssyho; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

Pak bychom hlasovali o §§ 3 až 19 incl. podle zprávy výborové, u § u 15, odst. 5 s opravou, kterou navrhl pan zpravodaj. Nejde o opravu věcnou, nýbrž o opravu, která vyplynula z toho, že vznikly rozpory mezi jednotlivými paragrafy.

Dále budeme hlasovati o §u 20 podle návrhu posl. Füssyho; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §u 21 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 22 budeme hlasovati podle návrhu posl. Füssyho; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §§ 23 až 73, k nimž není pozměňovacích návrhů, budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 74 budeme hlasovati podle návrhu posl. Füssyho; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §§ 75 až 101 incl. budeme hlasovati podle zprávy výborové. Není pozměňovacích návrhů.

O §u 102 budeme hlasovati podle návrhu posl. Merty; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §u 103 opět podle návrhu posl. Merty; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §§ 104 až 106 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 107 budeme hlasovati podle návrhu posl. Merty; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §§ 108 až 111 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

U §u 112 budeme hlasovati o návrhu posl. Merty na škrtnutí tohoto paragrafu; nebude-li přijat, budeme hlasovati o eventuálním návrhu posl. Merty, a teprve, kdyby ani ten nebyl přijat, hlasovali bychom podle zprávy výborové.

O §u 113 budeme hlasovati podle návrhu posl. Merty; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §u 114 budeme hlasovati podle návrhu posl. Merty; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §§ 115 až 119 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 120 budeme hlasovati podle návrhu posl. Merty, nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §u 121 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 122 budeme hlasovati podle návrhu posl. Füssyho; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §u 123 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §§ 124 až 126 budeme hlasovati podle zprávy výborové, a poněvadž je tu negativní návrh posl. Merty, bude positivním hlasováním i o něm rozhodnuto.

O §u 127 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 128 budeme hlasovati podle návrhu posl. Merty; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §§ 129 až 133 incl. budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 134 budeme hlasovati podle návrhu posl. Merty; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §u 135 budeme hlasovati podle návrhu posl. Merty; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §§ 136 až 138 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 139 budeme hlasovati podle návrhu posl. Merty; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §u 140 budeme hlasovati podle zprávy výborové a na to o dodatku, který navrhuje posl. Merta.

O §u 141 budeme hlasovati podle návrhu posl. Merty; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §§ 142 až 144 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 145 budeme hlasovati podle návrhu posl. Merty; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §§ 146 až 248 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 249 budeme hlasovati podle návrhu posl. Füssyho; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.

O §§ 250 až 253, dále o nadpisu a úvodní formuli zákona a o nadpisech jednotlivých hlav a paragrafů budeme hlasovati podle zprávy výborové.

Jsou snad proti tomuto způsobu hlasování nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Konstatuji, že sněmovna je schopna se usnášeti.

K §u 1 je pozměňovací návrh p. posl. Füssyho a druhů. Žádám o jeho přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. Füssyho, dr. Korlátha a súdr. k §u 1, odst. 3:

Bod 34 znie: "34. Povrazníci, zhotovovatelia sietí."

Bod 42 buď vymazaný; na miesto neho: "42. Obuvníci, čižmári, svrškári".

Bod 41 buď vymazaný; na miesto neho: "41. Pánski krajčíri, dámski krajčíri a halenári".

Dodatky: "68. Mlynári. 69. Zahradníci. 70. Puškári. 71. Lodní tesári. 72. Železobetonári. 73. Murári. 74. Tesári. 75. Montéri plynovodu, osvetľovacieho zariadenia a vodovodu. 76. Výrobci sodovej vody. 77. Podnikatelia pohrebných ústavov."

Předseda: Kdo souhlasí s touto úpravou §u 1, jak ji navrhují pp. posl. Füssy a soudr., prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh. pp. posl. Füssyho a soudr. je zamítnut.

Teď budeme hlasovati o §u 1 podle zprávy výborové.

Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 1 je schválen podle zprávy výborové.

K §u 2 je pozměňovací návrh pp. posl. Füssyho a súdr. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

2. Pozměňovací návrh posl. Füssyho, dr. Korlátha a súdr. k §u 2:

V druhom riadku odst. 1 vymazané buď slovo "zpravidla".

Odst. 2 buď vymazaný.

Předseda: Kdo souhlasí s touto úpravou §u 2, jak ji navrhují pp. posl. Füssy a soudr., prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh. pp. posl. Füssyho a soudr. je zamítnut.

Teď budeme hlasovati o §u 2 podle zprávy výborové.

Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 2 je schválen podle zprávy výborové.

O §§ 3 až 19 incl. s opravou v §u 15, v odst. 5, kterou navrhl pan zpravodaj, jak jsem prve uvedl, budeme hlasovati podle zprávy výborové.

Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, §§ 3 až 19 incl. s opravou v §u 15, uvedenou panem zpravodajem, jsou přijaty podle zprávy výborové.

K §u 20 je pozměňovací návrh pp. posl. Füssyho a soudr. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

3. Pozměňovací návrh posl. Füssyho, dr. Korlátha a súdr.:

V §u 20 doplnený buď odst. 1 vetou: "Spoločník, ktorý spôsobilosť preukazuje, musí v závode skutočne a stále spolupôsobiť."

Předseda: Kdo souhlasí s úpravou §u 20, jak ji navrhují pp. posl. Füssy a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh pp. posl. Füssyho a súdr. je zamítnut.

Kdo souhlasí s §em 20 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 20 je schválen podle zprávy výborové.

O §u 21 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 21 je schválen podle zprávy výborové.

K §u 22 je pozměňovací návrh pp. posl. Füssyho a soudr. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

4. Pozměňovací návrh posl. Füssyho, dr. Korlátha a súdr.:

V §u 22 vymazané buďte body 6, 23 a 35.

Předseda: Kdo souhlasí s touto úpravou §u 22, jak ji navrhují pp. posl. Füssy a soudr., prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh pp. posl. Füssyho a soudr. je zamítnut.

Kdo souhlasí s § 22 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 22 je schválen podle zprávy výborové.

O §§ 23 až 73 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

Kdo s nimi souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, §§ 23 až 73 incl. jsou schváleny podle zprávy výborové.

K §u 74 je návrh pp. posl. Füssyho a soudr.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

5. Pozměňovací návrh posl. Füssyho, dr. Korlátha a súdr.:

V § 74 buď k odst. 1 pripojené:

"Sbierať objednávky priamo u spotrebovateľov sa zakazuje."

Předseda: Kdo souhlasí s touto úpravou §u 74, jak ji navrhují pp. posl. Füssy a soudr., prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je menšina. Jest zamítnuta.

Teď budeme hlasovati o § 74 podle zprávy výborové.

Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 74 je schválen podle zprávy výborové.

Teď budeme hlasovati o §§ 75 až 101 podle zprávy výborové.

Kdo s nimi souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, §§ 75 až 101 jsou schváleny podle zprávy výborové.

K §u 102 je návrh, jejž podali pp. posl. Merta a soudr.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

6. Pozměňovací návrh posl. Merty a soudr. k §u 102:

V odst. 6 za slova: "Po vypočutí obchodných a živnostenských komôr" budiž vsunuto "a ústredny odborových organizácií delníckych".

V odst. 9, druhý oddíl, za slova "Po vypočutí obchodných a živnostenských komôr" budiž vsunuto "a ústředny odborových organizácií delníckych".

Předseda: Kdo souhlasí s touto úpravou §u 102, jak ji navrhují pp. posl. Merta a soudr., prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je menšina. Jest zamítnuta.

Kdo souhlasí s § 102 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 102 je schválen podle zprávy výborové.

K §u 103 - je návrh pp. posl. Merty a soudr.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

7. Pozměňovací návrh posl. Merty a soudr.:

V §u 103 upravuje se odst. 1 takto: Za slova "potrebného času" budiž vsunuto "mimo nedělní a večerní vyučování po práci a v sobotu odpoledne".

Do §u 103 zařaděn budiž nový odst. 3 tohoto znění:

" (3) Učitele a učebné pomůcky opatří stát."

Předseda: Kdo souhlasí s touto úpravou §u 103, jak ji navrhují pp. posl. Merta a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh pp. posl. Merty a soudr. je zamítnut.

Teď budeme hlasovati o §u 103 podle zprávy výborové.

Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 103 je schválen podle zprávy výborové.

O §§ 104 až 106 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

Kdo s nimi souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, §§ 104 až 106 incl. jsou schváleny podle zprávy výborové.

K §u 107 je návrh pp. posl. Merty a soudr.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

8. Pozměňovací návrh po l. Merty a soudr.:

V §u 107 budiž odst. 2 škrtnut.

Předseda: Kdo souhlasí s touto úpravou §u 107, jak ji navrhují pp. posl. Merta a soudr., prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh pp. posl. Merty a soudr. je zamítnut.

Kdo souhlasí s § 107 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 107 je schválen podle zprávy výborové.

O §§ 108 až 111 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

Kdo s nimi souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, §§ 108 až 111 jsou schváleny podle zprávy výborové.

K §u 112 navrhují pp. posl. Merta a soudr. škrtnutí tohoto paragrafu. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

9. Pozměňovací návrh posl. Merty a soudr.:

§ 112 budiž škrtnut.

Předseda: Kdo souhlasí s tímto návrhem pp. posl. Merty a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Je zamítnut.

Teď je zde druhý, eventuální návrh týchž pánů poslanců. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

10. Eventuální návrh posl. Merty a soudr.:

Pro případ, že by § 112 škrtnut nebyl, navrhujeme zařadění tohoto nového odstavce:

"Pro učně a ženy do 18 let platí 6hodinná doba pracovní."

Předseda: Kdo souhlasí s touto úpravou §u 112, jak ji navrhují ve druhém svém návrhu pp. posl. Merta a soudr., prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je menšina. Také eventuální návrh pp. posl. Merty a soudr. je zamítnut.

Kdo souhlasí teď s § 112 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 112 je schválen podle zprávy výborové.

K §u 113 je návrh pp. posl. Merty a soudr. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

11. Pozměňovací návrh posl. Merty a soudr.:

V §u 113, odst. 1, budiž druhá věta od slova "Avšak" až do konce škrtnuta.

Předseda: Kdo souhlasí s přečtenou úpravou §u 113, jak ji navrhují pp. posl. Merta a soudr., prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh pp. posl. Merty a soudr. je zamítnut.

Budeme hlasovati o §u 113 podle zprávy výborové.

Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 113 je schválen podle zprávy výborové.

Při §u 114 je pozměňovací návrh pp. posl. Merty a soudr. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

12. Pozměňovací návrh posl. Merty a soudr.:

V §u 114 budiž odst. 2 škrtnut.

Předseda: Kdo souhlasí s přečtenou úpravou §u 114, jak ji navrhují pp. posl. Merta a soudr., prosím, aby zvedl ruku. (Děje se)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Teď budeme hlasovati o §u 114 podle zprávy výborové.

Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 114 je schválen podle zprávy výborové.

O §§ 115 až 119 incl. budeme hlasovati podle zprávy výborové.

Kdo s nimi souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, §§ 115 až 119 jsou schváleny podle zprávy výborové.

K §u 120 je návrh pp. posl. Merty a soudr. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

13. Pozměňovací návrh posl. Merty a soudr. k §u 120:

Lit. a) celá budiž škrtnuta.

Lit. f) celá budiž škrtnuta.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP