Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

1. zasedání.

329.

Interpelace

poslance Jana Koudelky a soudruhů

na ministra železnic

v záležitosti železničního neštěstí v Českém Brodě a stavby nádraží v Českém Brodě a v Kolíně.

Dne 27. června t. r. v 6.15 hod. ráno srazil se osobní vlak č. 267 s nákladním vlakem č. 380 ve stanici Český Brod a při srážce této zabito 5 osob, 56 osob zraněno z nichž 20 těžce. Úřední zpráva o neštěstí tomto vydaná konstatovala jako příčinu srážky, že brzdiči nákladního vlaku nekonali svoji povinnost a tento vjel do stanice, ač signál vjezd do stanice zakazoval.

Jednostrannost této úřední zprávy jest patrna každému, kdo zná poměry na stanici českobrodské, která patří k nejbídněji vypraveným v celém státě, ač leží na nejfrekventovanější trati v republice a svým stavem jest ostudou našeho železnictví, která jest tím patrnější, že Český Brod jest před samými branami hlavního města státu. A tato zaostalost stanice v Českém Brodě co do zařízení, počtu kolejí a výpravy budovy, jakož i všeobecné nedostatky jsou hlavními příčinami posledního železničního neštěstí, které se tam událo.

Nejinaké jsou poměry na stanici v Kolíně. Tato patří spolu se stanicí českobrodskou k nejstarším v zemi, jejichž nedostatečnost již před válkou byla všeobecně uznávána a také byly již tehdy učiněny kroky k jich přestavbě. Provedení však bylo válkou znemožněno.

Nyní leží obě tyto stanice na hlavní trati československé, spojující západ říše s východem. Provoz této trati stoupá neobyčejně, následkem čehož poměry dopravní ve stanici Český Brod staly se neudržitelnými jak se stanoviska služby, tak i se stanoviska bezpečnosti dopravy.

Možno-li, ještě horší jsou poměry v Kolíně. Stanice kolínská vypravuje po trati býv. státní dráhy průměrně 96 vlaků za 24 hodin, po trati býv. severozápadní dráhy 56 vlaků. Této obrovské dopravě slouží jedna stará, dávno již nevyhovující staniční budova, budící odpor u každého, kdo jí musí projíti, a která jest hotovou mučírnou pro osoby zde zaměstnané. A jako staniční budova, tak i stanice sama jest naprosto zastaralá a lze se jen diviti, že i zde nedošlo již k vážnějším poruchám dopravy; zásluhu o to lze zajisté přičísti jen zaměstnanému zde personálu.

Z toho, co jest známo, lze míti za to, že povolaní činitelé uznávají nutnost nápravy jak v Kolíně, tak i v Českém Brodě; již rakouská železniční správa vypracovala plány na přestavbu nádraží v Kolíně, které ovšem, žel, jenom plány zůstaly. Ubohým stavem svých nádraží trpí zúčastněná města nesmírně a těžce nesou, že jejich léta trvající volání po nápravě zůstalo až dodnes oslyšáno.

Podepsaní se proto táží:

Bylo vyšetřeno a jest panu ministrovi známo, nakolik přičísti lze vinu na posledním železničním neštěstí nedostatečností nádraží českobrodského?

Jest panu ministru znám strašlivý stav nádražních stanic v Kolíně a Českém Brodě?

Jest ochoten pan ministr zpraviti sněmovnu o tom, co hodlá státní železniční správa učiniti, aby tomuto stavu učiněn byl konec zřízením moderních a vyhovujících stanic a to s největším urychlením?

V Praze dne 8. července 1920.

J. Koudelka,

Chalupník, Rud. Chalupa, Marek, Skaunicová, Benda, Hampl, Kasík, Brodecký, Biňovec, J. Kříž, Alb. Chalupa, Ant. Černý, Dr. Markovič, Svetlík, Sychravová, Němec, Ulrich, Karpíšková, Svoboda, Bechyně.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP