Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

1. zasedání.

342.

Interpelace

poslanců Frant. Petrovického, Dr. Hajna a soudruhů

na ministra pošt a telegrafů

o rozmnožení přímého vlakového poštovního spojení župního města Hradce Králové s hlavním městem republiky Prahou.

Obchodní, živnostenská a průmyslová ústředna v Hradci Králové, jakož i město Hradec Králové a ostatní korporace domáhají se od delší doby marně, aby město Hradec Králové spojovala potřebám jeho vyhovující přímá vlaková poštovní spojení s Prahou.

Dle nyní platného jízdního řádu má město Hradec Králové toliko jediné přímé spojení za den vlakovou poštou číslo 146 vlakem číslo 413, odjíždějícím z Hradce Králové v 10·38 hodin dopoledne, přijíždějícím do Prahy ve 2·11 hodin odpoledne a zpět vlakem číslo 418, odjíždějícím z Prahy v 5·13 hodin odpoledne a přijíždějícím do Hradce Králové v 9·13 hodin večer.

Kromě toho jsou 2 poštovní spojení pouze do Velkého Oseka každým směrem. Z toho patrno, že od 1 hodiny odpoledne není z Hradce Králové ku Praze poštovního spojení. Co se děje s poštovními zásilkami, které se podávají v době odpolední na poště, není nám dosud známo. A přece v odpoledním čase je na poštách největší ruch a jsme přesvědčeni, že největší počet materiálu se odpoledne přijímá k výpravě. Je samozřejmé, že, když není přímého spojení s Prahou, děje se tak oklikou a překládkami. A tu bylo zjištěno, že celé kupy poštov. zásilek leží vystaveny změnám počasí a poškozením, vzniklým jich přehazováním. Tomu by bylo možno zabrániti rozmnožením přímého poštovního spojení.

O jiná města je mnohem výhodněji postaráno. Tak na př. má Trutnov 3 přímá spojení s Prahou v každém směru a krom toho 3 další přímá spojení s Pardubicemi.

Do přímých vlaků Hradec Králové-Praha vsunují se vlakové pošty Praha-Trutnov, Praha-Znojmo a Praha-Německý Brod, jež mají v tomto směru přednost. Z té příčiny táží se podepsaní:

Je pan ministr ochoten naříditi, aby přímé poštovní vlakové spojení Hradec Králové-Praha bylo rozšířeno na 3 přímá spojení každým směrem, jakož i aby rychlovlaků číslo 405 a 402 bylo používáno pro dopravu dopisů a peněžních zásilek?

V Praze dne 8. července 1920.

Fr. Petrovický, Dr. Hajn,

Dr. Lukavský, Dr. Stránský, Dr. Rašín, Dr. Kramář, Purkyňová, Votruba, Veverka, Bergman, Mašek, Zavřel, Dr. Matoušek, Špaček, Dyk, Sís, Ing. Bečka, Hudec, Modráček, Stejskal, G. Navrátil.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP