Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.
I. volební období.
1. zasedání.
526.
Odpověď
ministra pošt a telegrafů
na interpelaci poslance Lud. Pechmanové a spol. (tisk č. 94)
v příčině jmenování ad personam poštovního úřednictva dopravního skupiny D do VII. a VIII. hodnostní třídy.
Podle předložených výkazů jednotlivých ředitelství pošt a telegrafů přišlo by při provádění návrhu interpelace na jmenování úředníků dopravních skupiny D do vyšších hodnostních tříd v úvahu celkem 2636 úředníků (dle stavu ze dne 30. června 1920) a to:
A)
| 1. | z XI. hodn. tř. do | X. hodn. tř. | 619 | 
| 2. | z X. hodn. tř. do | IX. hodn. tř. | 918 | 
| 3. | z IX. hodn. tř. do | VIII. hodn. tř. | 869 | 
| 4. | z VIII. hodn. tř. do | VII. hodn. tř. | 230 | 
B) Z těchto úředníků pod A uvedených jest však již nyní celá řada v požitcích vyšší hodnostní třídy, a to:
| 
 | pro zvýšení zbývalo by tudíž | s nákladem | 
| ad A) 1. = 610 | 9 úřed. | 13.188 Kč | 
| ad A) 2. =746 | 172 úřed. | 205.704 Kč | 
| ad A) 3. = 10 | 859 úřed. | 1,746.396 Kč | 
| ad A) 4. = 3 | 227 úřed. | 688.625 Kč | 
| 1369 | 1267 úřed. | 2,653.913 Kč | 
Celkový náklad činil by tudíž 2,653.913 Kč.
C) Podotknouti dlužno, že převzat byl během posledních 2 desítiletí ze stavu bývalých úředníků poštovního a telegrafního ústavu (nyní skupiny D) do stavu státních úředníků skupiny C velký počet úřednictva, na něž bylo by ovšem nutno při provádění požadavku interpelace rovněž vzíti zřetel, poněvadž by jinak byli značně poškozeni proti kolegům, kteří setrvali v nynější skupině D dopravních úředníků.
Podobné opatření bylo by však spojeno se značnými technickými obtížemi, poněvadž jest zde pouze dvojí možnost:
a) buď povýšiti je mimořádně do vyšších hodnostních tříd, odpovídajících hodnostním třídám, jichž byli by dosáhli, kdyby byli zůstali v úřednické skupině D a tím súčastnili se této navrhované úpravy, anebo
b) jim dodatečně připočísti kromě doby svého času započtené ještě další určitou část služební doby předchozí dle § 50, odst. 4, a § 51, odst. 6, služební pragmatiky pro postup do vyšších služebních požitků, aby dosáhli aspoň platové požitků oné hodnostní třídy a stupně služného, kterých by dosáhli ve skupině D dopravních úředníků.
ad a) Opatření toto se nedoporučuje, protože by jinak celá rada úředníků skupiny C, kteří nevzešli z řad bývalých úředn. třídních, byla preterována a vzbudilo by takové opatření ovšem veliké rozhořčení mezi poškozeným úřednictvem.
ad b) Opatření toto jest již snáze proveditelné. Výlohy s tím spojené byly by značné, nelze je však již nyní přesně určiti. Také v tomto případě poštovní správa nemůže nepoznamenati, že by bylo překonati značné obtíže technické.
S ohledem na tyto obtíže, dále s ohledem na přítomný finanční stav státu a konečně s ohledem na blížící se provedení zákona ze dne 9. dubna 1920 Sb. z. a n. č. 222 o propočítání služební doby státních zaměstnanců, které daleko překoná úpravu v interpelaci navrhovanou, nemůže ministerstvo pošt a telegrafů na návrh interpelace přistoupiti.
Nicméně ve stejné snaze, jakou diktována jest přítomná interpelace, vyjíti zájmům personálu dle možnosti co nejvíce vstříc, nalezlo i v tomto případě jisté v dnešní době a za stávajících poměrů jedině možné a přijatelné řešení v tom směru, že rozhodlo se vzíti v úvahu povýšeni dopravních úředníků úřednické skupiny D XI. až VIII. hodnostní třídy obého pohlaví, kteří jsou již v požitcích vyšší hodnostní třídy včetně úředníků, kteří jsou mezi těmito úředníky, po případě nejsou-li ani v požitcích vyšší hodnostní třídy, pokud skutečné stavy té, které hodnostní třídy nedosahují stavů systemisovaných pro úřednickou skupinu D v poměru třetinovém k tomuto celkovému stavu.
V tom směru dány byly již všem ředitelstvím příslušné rozkazy s krátkou lhůtou k podání návrhů, aby zamýšlená akce s největším urychlením mohla býti provedena.
Podotknouti dlužno, že zástupci dopravních úředníků úřednické skupiny D, kteří v téže věci osobně v ministerstvu pošt a telegrafů intervenovali, vzali již řešení toto na vědomí.
V Praze dne 17. září 1920.
Ministr pošt a telegrafů:
Dr. Fatka, v. r.

