Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

2. zasedání.

570.

Návrh

poslance J. Koudelky, A. Černého a soudruhů

na novelisování zákona o výkupu dlouhodobých pachtů ze dne 27. V. 1919, č. 318 sb. z. a n.

Při provádění zákona ze dne 27. května 1919, č. 318 sb. z. a n. o zajištění půdy dlouhodobým pachtýřům tvrdí mnozí beneficianti, že přihlášky na farní pozemky podané přímo u patronátních úřadů nejsou správné a že mají býti zamítnuty, ježto prý neodpovídají zákonu.

Tento názor beneficiantů odporuje zákonným předpisům i posavadní soudní praxi, neboť při provádění cit. zákona jde o zcizení farních pozemků, o kterém vždy rozhoduje patronátní úřad, Patronátní úřad uzavírá také smlouvy o zcizení farních pozemků, vystupuje obdobně jako poručník při zcizení jmění nezletilců a jest tudíž zástupcem vlastníka, totiž fary, kdežto beneficiát jest pouhým dočasným uživatelem farního jmění, osoba uživatele se stále střídá a beneficiát potřebuje souhlasu a součinnosti patronátního úřadu ke všem mimořádným výdajům a mimořádným jednáním týkajícím se správy jmění farního.

Mimo to patronátní úřad hájí před soudem v rozepřích zájmy farního jmění, podává společně s beneficiátem jako strana žalující žaloby týkající se jmění farního a zastupuje faru při sporech o žalobách na faru podaných (srv. spisy okr. soudu v Kouřími č. j. C 34/20).

Podle toho byly nároky pachtýřů na farní pozemky ohlášeny správně u patronátního úřadu a někteří beneficiáti beze všeho tyto nároky uznali.

Poněvadž však většina beneficiátů opírá se přihláškám podaným na farní pozemky u patronátního úřadu z toho důvodu, že měly býti podány přímo u beneficiátů jako zástupců fary, byly by tím zájmy drobných pachtýřů poškozeny, kdyby jejich přihlášky pro tuto formalitu měly býti odmrštěny, ježto podány byly u patronátního úřadu. Pro ten případ, že by soudy zaujaly stanovisko beneficiátů a neuznaly přihlášky na farní pozemky podané přímo u patronátního úřadu, činíme návrh, jak dole uvedeno.

V četných případech stalo se, že drobní pachtýři, z neznalosti věci, v těchto mimořádných poměrech snadno pochopitelné, neučinili přihlášky na výkup pozemků jimi držených ve lhůtě stanovené v § 12., čímž pozbyli oprávnění k výkupu. Pachtýřů těchto jest značné množství a bylo by dojista v rozporu s uznávanou nutností rychlého provádění pozemkové reformy, kdyby nebylo jim umožněno uplatniti svého nároku pro celkem nepatrnou formální závadu, jakou jest dodržení lhůty k přihláškám.

Dle ustanovení 1. výše cit. zákona uplatnily četné obce svého přednostního práva na pozemky dle ustanovení § 1. téhož zákona. Činily tak v přesvědčení, že příznivým rozhodnutím nastupují v práva dlouhodobého pachtýře a nárokem na výkup a že tak získají možnosti okamžitého použití pozemku, požadovaného vždy k důležitým úkolům obecním, kterážto okolnost jest vlastně" podmínkou uznání nároku obce dle ustanovení cit. zákona. Zatím však mezerou v tomto zákoně docílily obce pouze negativního výsledku, zabránivše vznesením svého nároku výkupu pozemku dlouhodobým pachtýřem. Pozemek takový může se však dostati ve vlastnictví obce až při provádění výkupu objektu, k němuž náleží. Jinak jsou obce, chtějí-li pozemku užíti ihned k účelu stavebnímu, nuceny užíti zákona o vyvlastňování pozemků ze dne 17. prosince 1919, č. 20 sb. z. a nař. z r. 1920.

Navrhujeme tudíž, aby

1. aspoň povoleno bylo pachtýřům, kteří vznesli nároky na farní pozemky přímo u patronátního úřadu, navrácení v předešlý stav dle § 14. zák. o dlouhodobých pachtýřích, neboť jedná se jen o formální postup a o výklad zákona a výklad beneficiátů skutečně neodpovídá dosavadní praksi soudní v záležitostech knihovních i sporných zachovávané, dle které patronátní úřad vždy vystupoval jako zástupce vlastníka fary, a aby v tom směru bylo dáno poučení soudům, případně.

2. aby zákon ze dne 27. května 1919, č. 318 sb. z. a nař. byl na ochranu a v zájmu těchto pachtýřů novelisován v ten způsob, že přihlášky vznesené na farní pozemky u patronátního úřadu jsou správné;

3. aby cit. zákon novelisován byl tak, že by byla ustanovena nová osmitýdenní lhůta pro podávání přihlášek o výkup pozemků v dlouhodobém pachtu dle shora uvedeného zákona těmi, kdož přihlášek těch v zákonné lhůtě z jakýchkoliv důvodů neučinili;

4. konečně aby změněn byl § 1. zák. o výkupu dlouhodobých pachtýřů v ten způsob, že obec nastupuje v práva dlouhodobého pachtýře, zejména že jest oprávněna ihned převzíti pozemek, o nějž se jedná, ve své vlastnictví za těch samých podmínek a tím získati k němu volné disposiční právo.

Po stránce formální: pro vedení těchto návrhů není spojeno s finančním zatížením státu, naopak uskutečnění návrhu ad 4) jest s to, aby usnadnilo značně hospodářský stav četných obcí.

Návrh tento budiž přikázán výboru zemědělskému.

V Praze dne 26. října 1920.

Koudelka, A. Černý,

Al. Kříž, Marek, Biňovec, Brožík, Pik, Geršl, Novák, Ulrich, Karpíšková, Benda, Tayerle Svoboda, Lehocký, Pocisk, Prokeš, Hampl, A. Chalupa, Hummelhans, R. Chalupa.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP