Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.
I. volební období.
2. zasedání.
723.
Návrh
poslanců Landové-Štychové, V. Sladkého, Vl. Drobného a soudruhů,
aby mlýn čp. 218 a 303 v Karlíně, který je státním majetkem, byl odevzdán ministerstvu školství a toto aby zřídilo při mlýnu statní odbornou školu mlynářskou.
Pro podporování našeho mlynářství a průmyslu pro stavbu mlýnů, za blízkou cizinou poněkud zaostalého, je třeba co nejdříve vybudovati řádné, odborné učiliště pro, vzdělání a výchovu mlynářského dělnictva, úřednictva, samostatných mlynářů, konstruktérů mlýnských strojů a stavitelů mlýnů. Již při převratu v roce 1918 s odpočaly jeviti snahy o vybudování takové školy, jejichž dosavadní výsledky byly pětiměsíční mlynářské kursy při průmyslovém museu v Pardubicích a přeměnění dosavadní německé dvouroční mlynářské školy v Břeclavě na českou. Tato škola v Břeclavě byla a jest umístěna dosud v naprosto nedostatečných místnostech v budovách jiných škol (částečně v měšť. škole, a částečně při obchodní škole) jen prozatímně. Kursy pardubické byly umístěny stejné provisorně a nedostatečně při městské škole obchodní. Dalším krokem má býti zřízení státní odborné školy mlynářské.
Aby se projektovaná škola mlynářská mohla rozvinouti tak, aby se brzy vyrovnala stávajícím školám v Německu a aby k. sobě připoutala aspoň slovanské odborné kruhy, musí býti v prvé řadě školou zcela samostatnou, nikoliv přidělenou ke škole jiné, dále musí míti možnost snadného získání co nejlepších učitelských sil jak definitivních, tak i výpomocných pro školu denní i pro specielní kursy, jako: mlynářsko-strojnické, mlynářskou-obchodní, pekařské, mlynářsko-chemické a pod., možnost co nejrychlejšího získání vlastní, příhodné budovy, cvičného mlýna a dílen školních, možnost používání veřejných odborných sbírek, knihoven museí atd. Jen. školou s takovýmito možnostmi bude možno posíliti náš odborný průmysl tak, aby miliony, placené ročně cizině za dovoz mlýnských strojů do našeho státu, byly zachovány průmyslu našemu a aby mu co nejlepším odborným vzděláním pracovníků byla poskytnuta možnost konkurence se silně vyvinutým průmyslem pro stavbu mlýnů v cizině, tedy možnost vývozu. Z těchto důvodů je zřejmá nutnost podpory co nejrychlejšího a co nejlepšího rozkvětu odborné školy mlynářské.
Proto, že v Karlíně čp. 218 a 303 jest mlýn, který je státním majetkem, a tento objekt jak svou pohotovostí i umístěním es co nejlépe hodí pro umístění mlynářské školy, přichází pro zřízení školy v úvahu města: Břeclava, Pardubice, Karlín. Pro přehledné srovnání existenčních podmínek projektované školy v těchto městech budiž zde uvedena tato tabulka:
(Viz příloha I. na str. 5.)
Mlýn v Karlíně čp. 318 a 303 jest majetkem "Fondu pro splavnění Vltavy" v Praze při kanalizační komisi v Praze. tedy majetkem ministerstva veřejných prací, majetkem státním. Tento mlýn je na odváděcím náhonu městské hydroelektrárny u Denisova nádraží a má vodní sílu nyní, asi 50 KS. při spádu asi 800 mm, který se dá zvýšiti o 300 mm na 1100 mm a tímto zvýšením a rekonstrukcí vodních motorů zvýšiti výkonnost na efektivních 140 KS. (Viz výnos min. veř. prací čj. 32.643/8 ze dne 31. října 1919.) Ministerstvo veřejných prací hodlalo zrušiti tento mlýn, zamýšlejíc o spád jeho vodního díla zvětšiti vodní sílu jmenované hydroelektrárny u Denisova nádraží. Vzhledem k ohrožení okolních pobřežních budov zrušením spádu tohoto mlýna bylo od tohoto projektu upuštěno.
Mlýn tento je pronajat ministerstvem veřejných prací soukromníkovi za roční nájemné 25.000 Kč s půlletní výpovědí, kterou je možno dáti každým dnem. Protože strojní zařízení mlýna je zastaralé, je nutno, aby min. veř. prací rozhodlo, buď mlýn prodati, nebo rekonstruovati a s lepším užitkem pronajmouti. Proto si dalo min. věř. prací předložiti od firem pro stavbu mlýnů návrhy na rekonstrukci mlýna a výpočty jeho rentability, jichž obsah jest tento:
Mlýn rekonstruovati pouze ve větší budově čp. 218, a to tak, že by se nynější výkon mlýna 80 q obilí zvýšil na 200 q denně, a to 100 q žita a 100 q pšenice. Cena nového zařízení i s rekonstrukcí vodního díla a montáží Kč 1,350.000. Zvýšením výkonu mlýna z 80 q na 200 q, tedy o 120 q denně přibude při 280 pracovních dnech roční přírůstek na výkonu 33.600 q, což činí při platu 20 Kč za 1 q hrubý přírůstek na příjmu ročně 672.000, čili při odpisu 130,000 Kč ročně na amortisaci nového zařízení zbývá 542.000 Kč jako úrok z investice, protože režie mlýna pak nebude při účelném moderním jeho zařízení větší, než nyní. Při tom mlýn v budově čp. 303. by se zrušil a tato budova by se upravila nákladem asi 800.000 Kč na místnosti mlynářské školy postavením příček a podlah. Dalších 350.000 Kč by se věnovalo na zařízení učeben, sbírek, laboratoří a zřízení školní dílny.
|
Potřebný investiční náklad byl by: |
|
|
1. Na rekonstrukci mlýna čp. 218 a vodního díla |
1,350.000 Kč |
|
2. Na úpravu budovy čp. 303 pro školu |
300.000 Kč |
|
3. Na zřízení škol. dílen, učeben, laboratoří a sbírek |
350.000 Kč |
|
Úhrnem |
2,000.000 Kč. |
Investiční náklad lze krýt následovně:
1. Ministerstvo veřejných prací prostřednictvím svého zástupce uvolilo se na schůzi spolku dílovedoucích R. Č. S. konané dne 27. června 1920 věnovati k tomuto účelu mlýn čp. 218 a 303 v Karlíně, jakož i 1,000.000 Kč.
Rovněž zástupci ministerstev školství, financí, zemědělství, soc. péče, jakož i zástupce Masarykovy Akademie Práce prohlásili, že finančně podepřou zřízení odborné školy mlynářské, jakmile bude objekt pro tuto školu nalezen. Budiž pozváno též ministerstvo průmyslu, obchodu a živnosti k finanční účastí, zbytek pak budiž kryt ministerstvem financí z položky pro investiční výdaje dle 61. IX. až XIII. fin. zák. r. č. s. pro rok 1921.
V prvním roce (1921) by byl rozpočet:
A. Vydání:
|
1. Interkalare 2,5% |
50.000 Kč |
|
2. Úrok 5% z kapitálu 2,000.000 Kč |
100.000 Kč |
|
3. Amortisace strojů a sbírek 10% z 1,700.000 Kč |
170.000 Kč |
|
4. Amortisace z adaptní budovy |
10.000 Kč |
|
5. Personální a režijní vydání na mlynářskou školu |
150.000 Kč |
|
6. Vydání na internát |
80.000 Kč |
|
Úhrnné vydání |
560.000 Kč. |
B. Úhrada výloh.
|
1. Přírůstek na přijmu mlýna |
672.000 Kč |
|
2. Školné a příspěvky žactva |
5.000 Kč |
|
Úhrnem úhrada |
677.000 Kč |
|
Rekapitulace: |
|
|
Úhrada |
677.000 Kč |
|
Výlohy |
560.000 Kč |
|
zbývá tedy přebytek |
117.000 Kč, |
kterým by se kryla event. zvýšená režie mlýna a jiná vydání neuvážená a ztráty ze zisku způsobené zejména školními pracemi ve mlýně. Protože se může předpokládati, že i ve stavu dnešním je mlýn podnikem aktivním, zvýšil by se uvedený přebytek ještě o dosavadní čistý výnos mlýna.
Z toho je patrný veliký zisk, který by přinesla rekonstrukce mlýna, nehledě k tomu, že by mohl mlýn, takto znovuzřízený, obstarati moučné výrobky více než 30.000 členů rodin státního zřízenectva v Praze.
Je zřejmo, že zřízením školy mlynářské při uvedeném mlýně v Karlíny čp. 218 a 303 za současné rekonstrukce mlýna čp. 218 a za dalšího jeho hospodárného provozu by výnos mlýna nejen státu, hradil celý náklad na mlynářskou školu, takže by tuto bez zvláštního nákladu pořídil, ale že by i při této škole z přebytku v příštích létech mohla býti zřízena státní zkušební stanice pro zkoušení nízkotlakých vodních turbin, což by jak odbornému školství, tak i veřejným pracím přineslo nový zisk. Ke škole by též mohla býti přičleněna mlynářsko-chemická zkušebna Zemského obilního ústavu v Praze, takže by takto utvořený ústav mohl sloužiti v součinnosti s výzkumnou mlynářskou stanicí české vysoké školy technické pro odborné práce vědecké. Tím by vzniklo dílo, které by nejen podporovalo vydatně náš mlynářský a mlynářsko-strojnický průmysl a jeho zdokonalení, ale i zlepšení stavby vodních turbin v našem státě, takže bychom se mohli brzy vyrovnati i v těchto odborech státním cizím.
Proto navrhujeme tuto resoluci:
Národní shromáždění se usnáší:
1. Ministerstvo veřejných prací nechť odevzdá mlýn čp. 218 a 303 v Karlíně, který jest státním majetkem, na zařízení odborné státní školy mlynářské ministerstvu školství a národní osvěty.
2. Tomuto ministerstvu se ukládá, aby v uvedeném mlýně zřídilo státní odbornou mlynářskou školu dle návrhů předložených min. veř. prací.
Úhradový návrh dle § 41 ústavní listiny je obsažen v důvodové správě.
Po stránce formální navrhujeme, aby návrh tento byl přikázán výborům technickému a kulturnímu, které nechť k jeho projednání přizvou: zástupce ministerstev veřejných prací, školství, financí, sociální péče, zemědělství, dále zástupce Masarykovy Akademie Práce, Spolku dílovedoucích v R. Č. S., zástupce ředitelství Českomoravské továrny v Libni, firmy Kohout a firmy J. Prokop a syn v Pardubicích, p. Ing. prof. Branbergera, ředitele odborné mlynářské školy v Břeclavě a p. ing. Kaplana, prof. něm. techniky v Brně. Neboť jmenované instituce a firmy projevily souhlasný zájem na utvoření této odborné školy mlynářské, přislíbivše na schůzí Spolku dílovedoucích v R. Č. S. konané dne 27. června 1920 všemožnou i finanční podporu. Pánové ing. prof. Branberger a ing. prof. Kaplan jsou odborníky a podají podrobný výklad odborný o tomto návrhu.
V Praze dne 5. listopadu 1920.
Landová-Štychová, Sladký, Drobný,
Dr. Bartošek, Draxl, Zeminová, Dr. Franke, Trnobranský, Špatný, Pechmanová, Buříval, Netolický, Stříbrný, Hrizbyl, Dr. Uhlíř, Hrušovský, Tučný, Laube, Langr, Dr. Vrbenský, Sajdl.
PŘÍLOHA 1.
SROVNÁVACÍ TABULKA
EXISTENČNÍCH PODMÍNEK
PRO
STÁTNÍ ODBORNOU ŠKOLU MLYNÁŘSKOU
V MĚSTECH:
BŘECLAVĚ, PARDUBICÍCH A KARLÍNĚ.
*
|
Čís. |
Podmínky pro umístění školy: |
v Břeclavě: |
|
1. |
Možnost získání definitivních, odborných sil učitelských: |
nyní velmi malá, v dosti daleké budoucnosti pravděpodobně též špatná |
|
2. |
Možnost získání pomocných odbor. sil učitelských z jiných škol odborných a jakých: |
velmi malá jen z městské obchodní školy |
|
3. |
Možnost získání odbor. pomocných sil učitelských z průmyslových závodů pro stavbu mlýnu: |
žádná |
|
4. |
Možnost získání odbor. pomocných sil učitelských z jiných kruhů: |
velmi malá, jen z místního mlýna |
|
5. |
Možnost získání pomocných sil učitelských neodborných: |
velmi malá, jen z české měšťanské školy a gymnasia |
|
6. |
Možnost získání školní budovy: |
velmi malá, pro špatné finance města a veliký náklad na novostavbu |
|
7. |
Možnost získání vlastního cvičného mlýna školního: |
velmi malá, jen smlouvou se soukromým velkomlýnem, tedy velice nesvobodné užívání pro školu |
|
8. |
Možnost získání školních dílen: |
velmi malá, jen postupným jich vybudováním při škole |
|
9. |
Možnost získání odborných pomůcek učebných z veřejných knihoven, sbírek a museí a jiných ústavů a závodů: |
žádná |
|
10. |
Možnost ubytování a stravování nemajetného žactva: |
velmi malá |
|
11. |
Průmysl pro stavbu mlýnů v místě: |
žádný |
|
12. |
Mlýny v městě: |
jediný |
|
13. |
Jiné odbor. závody a ústavy v místě: |
žádné |
|
14. |
Poloha města ve státě: |
nerozhoduje |
|
15. |
Možnost vývinu školy: |
malá, pro nedostatek odborně průmyslového i kulturního prostředí |
|
|
Celkové podmínky založení a prosperity: |
velice špatné |
|
v Pardubicích: |
v Karlíně: |
|
nyní malá, později pravděpodobně lepší |
velmi dobrá, nyní i v budoucnosti |
|
malá, ze stát. prům. školy jen pro předměty všeobecně strojnické a z městské oběh. školy |
dobrá, pro všecky odbor. předměty ze stát. prům. škol, z obchodních škol a akademii, z jiných odbor. škol a z vysoké školy technické |
|
velmi malá, pro obavu správ závodů, aby jejich dobří úředníci nepřešli ze závodů na školu |
velmi malá, z týchž důvodů jako v Pardubicích |
|
velmi malá, jen z místního mlýna |
značná, z mnoha jiných mlýnů, z bursy, obilního ústavu a jiných |
|
dobrá, z více škol |
velmi dobrá, z mnoha škol |
|
malá, pro veliký náklad na novostavbu |
velmi dobrá, při mlýnech v Karlíně čp. 218 a 303, jsoucích majetkem státním |
|
velmi malá, stejně jako v Břeclavě |
velmi dobrá, při mlýnech v Karlíně čp. 218 a 303 |
|
velmi dobrá, při státní průmyslové škole |
velmi dobrá, při vlastním cvičném mlýně. Pro provádění oprav ve mlýně a pod., tedy účelně |
|
dobrá, ze státní průmyslové školy a ze závodů pro stavbu mlýnů |
velmi dobrá, z mnoha knihoven, museí, prům. a odbor. škol. ze závodů pro stavbu mlýnů a jiných |
|
velmi malá |
velmi dobrá, ve školním internátě při mlýně čp. 303, vydržovaném z výnosu školního mlýna |
|
značný |
značný |
|
dva |
mnoho |
|
žádné |
plodinová bursa, pekárny, obilní ústav a labor., výzkum. mlýn. stanice |
|
nerozhoduje |
nerozhoduje |
|
dobrá |
výborná, pro své znamenité průmyslové i kulturní prostředí může získati nejlepší učitele a státi se střediskem i pro cizí státy |
|
malé |
velmi dobré |

