Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

2. zasedání.

1069.

Zpráva

rozpočtového výboru

o vládním návrhu zákona

o zřízení Ředitelství státního dluhu republiky Československé (tisk 529).

Proti zřízení ředitelství státního dluhu republiky Československé nemůže býti západního odporu. Mohlo by spíše namítati, proč již ku zřízení ředitelství státního dluhu nebylo přikročeno dříve. Vinu tu nesou neuspořádané naše poměry vnitřní a jen tak si dovedeme vysvětliti, že státní dluh, který má v rozpočtu samostatnou kapitolu VII. nemá úřadu vlastního a agendu jeho obstarává ministerstvo financí, oddělení 4b, vlastně účtárnou 2 pro státní dluh.

Zřízení ředitelství jest také nutno již z důvodů neustále stoupající agendy. Vypsali jsme již 4 půjčky, z nichž I. v částce 1 miliarda K, roční úroky 40 mil. korun, II. v částce 1.048,054.000 K, roční úroky 41,922.160 K, III. v částce 540,811.300 K, roční úroky 24,336.509 K, IV. v přibližné částce 7 miliard 500 mil. korun s ročními úroky 360 mil. korun, dále předválečný. dluh rakouský přibližně 3 miliardy s ročními úroky 340 mil. K, celkem na půjčkách 13 miliard 88 mil. 865.300 Kč s ročními úroky 806,258.669 Kč, to jest nehledě již k mimořádným dluhům, jako státní půjčce bankovkové, 6% pokladničním poukázkám a dluhům, jež nám vznikly z poskytnutého úvěru pro nákup potřeb vojenských, potravin, zboží, mýdla a surovin, dosáhli jsme téměř výše dluhů starého předlitavského Rakouska. Jest tedy nutno, aby pro správu dluhů, evidenci a opatřování prostředků k zúročení, amortisaci dluhu, dále pro agendu, jež spojena jest se slosováním dluhopisů, znehodnocení vyplacených dluhopisů atd. byl zde zvláštní, účelu vyhovující úřad. Rozhodujeme-li se však pro zřízení tohoto nutného a důležitého úřadu, máme živý zájem na tom, aby tento úřad zřízen byl podle všech osvědčených zkušeností, ať již nabytých ve správě státní, ať již zvláště ve službě soukromé, a to doma i v cizině. Jsme přesvědčeni, že v těchto intencích ministerstvo financí pracuje, ale konáme jistě svou povinnost, když vyžadujeme si od ministerstva financí, aby nám byla podána podrobná zpráva o organisaci služby a celém zařízení spolu také s ustanovením působnosti, jak to má na paměti § 2 předloženého návrhu zákona. Náklad na zřízení ředitelství státního dluhu byl již pojmut do rozpočtu na r. 1921 a sice paušálně částkou 200.000 K při výdajích řádných a při výdajích mimořádných částkou 100,000 K, celkem na rok 1921 300.000 K, tedy méně o 200.000 K, jak v předloze se uvádí. Opatření, aby ředitelství státního dluhu, bylo podřízeno přímo ministerstva financí jest již z povahy věci účelné.

Z uvedených důvodů usnesl se rozpočtový výbor ve schůzi své dne 14. prosince 1930 na přijetí vládního návrhu zákona tisk 529 beze změny a doporučuje týž Národnímu shromáždění ku schválení.

V Praze dne 9. prosince 1920.

R. Chalupa, v. r.

zpravodaj.

Bradáč Bohumír, v. r.

předseda.

Zákon

ze dne ............................................. 1920

o zřízení ředitelství státního dluhu republiky Československé.

Národní shromždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Pro správu státního dluhu republiky Československé zřizuje se Ředitelství státního dluhu v Praze.

§ 2.

Bližší stanovení působnosti Ředitelství státního dluhu ponechává se nařízení vlády.

§ 3.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Jeho provedením se pověřuje ministr financí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP