Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

1947.

Odpověď

ministra železnic

na interpelaci poslanců Dra Rašína, G. Navrátila a druhů

o potřebě jihočeského ředitelství stát. drah v Čes. Budějovicích (tisk 1485).

Až na mimořádnou poruchu v roce 1919 při dopravě velikých zásilek dříví ze Slovenska nelze mluviti o zvláštních dopravních nesnázích v jižních Čechách; zejména dnešní dopravní poměry jsou zde zcela normální a doprava se vyvíjí zcela pravidelně ovšem s intensitou — srovnáme-li ji s poměry předválečnými — pouze poloviční.

Přes to věnuje státní železniční správa poměrům v jižních Čechách stálou péči, o čemž svědčí zřízení provozní inspekce v Českých Budějovicích, skládající se ze čtyř kontrolorů — dopravního, přepravního, udržovacího a vozebního — na něž byla přenesena část pravomoci ředitelství, aby mohli přímo a pokud možno na místě samém rozhodovati v některých věcech, jež jinak by vyžadovaly rozhodnutí samého ředitelství.

Prozatím nejeví se tudíž potřeba, aby bylo v jižních Čechách zřízeno nové ředitelství. Dnešní poměry nejsou tomu ani valně příznivý. Zkušených a zapracovaných sil, jakých si ředitelství státních drah žádá, je takový nedostatek, že dosavadní ředitelství a hlavně ředitelství slovenská nejsou ještě stále vybavena dostatečně. Obtížné poměry ve službě výkonné koncem roku 1919 a počátkem roku 1920 byly z valné části přivedeny tím, že v státním zájmu bylo nevyhnutelně třeba vzíti z výkonné služby mnoho zkušených a vyškolených zaměstnanců, aby se z nich mohla zříditi a doplniti nová ředitelství v Bratislavě a v Košicích a částečně i v Brně.

Kdyby se zřizovalo ředitelství v Čes. Budějovicích, nebylo by možno zmenšiti stav personálu ředitelství pražského a plzeňského o tolik, kolik by ho bylo třeba pro ředitelství nové. Neboť i tato ředitelství jako všechna ostatní trpí nedostatkem zapracovaných sil. Mimo to systém ředitelství větších umožňuje využíti personál mnohem intensivněji a vyžaduje poměrně personálu méně než u ředitelství menších.

Z těchto důvodů nelze dnes vůbec pomýšleti na zřízení nových ředitelství. Ukáže-li se však později toho potřeba, pak bude nutno v prvé řadě přikročiti k novému a to definitivnímu rozdělení státní železniční sítě na ředitelské obvody — a bude při té příležitosti i otázka umístění jednoho z ředitelství v Českých Budějovicích zajisté vzata v úvahu.

V Praze dne 17. března 1921.

Ministr železnic:

Dr. inž. Burger, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP