Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.
I. volební období.
3. zasedání.
2029.
Odpověď
ministra sociální péče
na interpelaci poslanců Langra, Drobného, Sladkého a soudruhů
o zařadění železničních vrátných pod § 12. zákona o osmihodinové době pracovní (tisk 836).
Zřízence označované souborným jménem železničních vrátných nutno rozděliti dle pracovního výkonu ve dvě skupiny:
1. Vrátní, kteří mají stanoviště u některého vchodu do nádraží (býv. rak. ťTorwächterŤ) a dozírají pouze, aby se obecenstvo zbytečně a neoprávněně nezdržovalo v obvodu a místnostech nádražních. Obyčejně dohlížejí tito vrátní také na strany odvážející zboží ze skladišť.
Rozdělení služby 1:1 těchto vrátných nelze změniti, poněvadž jejich prací je pouhý dozor a hlídání.
2. Vrátní, kteří pouštějí cestující na nástupiště nebo revidují při příjezdu cestu jících jízd ní průkazy. U těchto má se věc poněkud jinak. Jejich úkolem jest kromě dozoru také prohlídka jízdních průkazů a informace cestujících.
Aby personálu vyšlo do krajnosti vstříc a vyhovělo zejména fysicky méně zdatným zřízencům, kteří dosazováni jsou na místa vrátných, použilo ministerstvo železnic pro vrátné ve velikých stanicích na namáhavějších místech ve vestibulech, u osobních pokladen a na peronech mírnějšího než § 12. zákona o osmihodinné době pracovní ustanovení §u 7. odst. 3. téhož zákona a nařídilo přihlížejíc k době pohotovosti a době pracovních přestávek rozvrh směn 1:1 1:2 v těchto největších stanicích: Praha-Wilsonovo nádraží, Praha-Masarykovo nádraží, Praha-Denisovo nádraží, Smíchov, Plzeň, Budějovice, Liberec, Brno, Břeclava, Olomouc, Opava, Přerov, Bohumín, Mor. Ostrava, Bratislava a Košice. Na Wilsonově nádraží na př. mají vrátní při dnešním jízdním řádě celkem 227 hodin služebních za 4 neděle a nikoliv tedy 288, které by měli míti na základě §u 12. uvedeného zákona.
Vzhledem k tomu, že služební doba vrátných zahrnuje v sobě i přestávky mezi skupinami osobních vlaku, jsou dnes platné směny vrátných v opak ke tvrzení uvedenému v interpelaci přiměřeny i menší fysické zdatnosti starších nebo zdravotními defekty stížených zřízenců.
Zřejmo tedy, že pokud železniční vrátní byli zařaděni pod uvedený § 12., stalo se tak právem a neshledávám tudíž příčiny, abych zakročil ve směru interpelaci žádaném.
V Praze dne 31. března 1921.
Ministr sociální péče: