Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

2411.

Návrh

poslance J. Dubického, Boh. Bradáče a spol.

na zřízení místní dráhy z Mnichova Hradiště přes Český Dub do Křižan.

Okres českodubský a mnichovohradišťský postrádají nutného železničního spojení. Již před 20 lety počalo se jednati o stavbě železnice z Mnichova Hradiště přes Český Dub do Křižan, a pro akci tuto snesena řada vážných důvodů národohospodářských. Pokud se týče technické stránky, bylo utvořenému družstvu pro stavbu místní dráhy Mnichovo Hradiště—Český Dub—Křižany dáno povolení ku předsevzetí prací přípravných výnosem rak.-uher. ministerstva železnic ze dne 13. dubna 1898, č. 8635/3, na základe jehož byla dne 17. června 1898 provedena staniční komise a přehlídka trati v příčině generálního projektu pro tutéž místní dráhu z Mnichova Hradiště přes Český Dub do Křižan.

Na základě vynesení téhož ministerstva ze dne 19. prosince 1904, č. 35809/3, a ze dne 24. června 1905, č. 28861/3, jakož i ze dne 16. října 1906, č. 18981/1, a ze dne 16. listopadu 1907, č. 34082/3, provedena politická obchůzka, řízení vyvlastňovací a stanovení ohnivzdorných opatření v příčině téhož projektu s ohledem na variantu ve trati Český Dub, Vlčetín a ohledně vlečných kolejí do pivovaru Waldsteinského, jak dokazuje protokol ze dne 17. června 1898, a protokoly ze dne 22. srpna 1905, 14. listopadu 1906 a 7. února 1908, takže byla veškerá úřední řízení ohledně zamýšleného projektu po stránce technické provedena a vedení trati s ohledem na vyskytnuvší se varianty schválena.

Na základě provedeného řízení bylo družstvu uděleno stavební povolení výnosem ministerstva železnic ze dne 27. září 1907, č. 24872/3.

Na základě výsledků odbývaných řízení byl rovněž rozpočet dle adjustovaného detailního projektu sestaven. Celkový náklad sestavený s ohledem na požadavky drah připojovacích činil tehda 4,319.000 K.

Bývalý sněm království Českého ve schůzi dne 30. července 1902 přihlížeje a uznávaje hospodářskou důležitost zamýšlení dráhy Mnichovo Hradiště—Český Dub—Křižany, uložil zemskému výboru, aby projekt tento i navržené dílce tak připravil, aby pokud možno mohla býti jemu v zasedání sněmu země ve smyslu zákona ze dne 17. prosince 1892, čl. 8. zem. z r. 1893 udělena.

Týž sněm oceňuje dalekosáhlý význam zamýšleného projektu pro celou dotčenou krajinu, usnesl se ve schůzi dne 5. června 1905 ku zabezpečení tohoto podniku poukázati zemský výbor, aby místní dráze Mnichovo Hradiště—Český Dub—Křižany zajistil zemskou podporu převzetím kmenových akcií ve výši 30% zařizovacího kapitálu.

Býv. sněm království Českého usnesl se ve schůzi ze dne 6. června 1905, aby podniky místních drah v království Českém byly provedeny na základě garancie státní a učinil v téže schůzi usnesení, aby vláda byla vyzvána povoliti k zajištění podniku místní dráhy Mnichovo Hradiště—Český Dub—Křižany státní záruku 70% celého zařizovacího kapitálu.

Provedeným řízením a šetřením se strany úřední bylo zjištěno, že stavba dráhy Mnichovo Hradiště—Český Dub—Křižany umožní výhodné spojení krajiny povahy zemědělské s oblastí vykazující čilý ruch obchodní i ruch průmyslový a zemský výbor dospěl v technicko-komercielním operátu, předloženém roku 1902, pod č. 17416, ministerstvu železnic do Vídně k tomu úsudku, že spojení Mnichovo Hradiště—Český Dub—Křižany může poskytnouti poměrně největší výnosnost investovaného nákladu zařizovacího proti jiným dráhám, které se měly stavěti.

Přihlížejíc k tomu, že nestranný výpočet rentability zamýšleného podniku daleko předčí finanční výsledky zjištěné u místních drah, jež byly cestou státní garancie v posledních letech před válkou zabezpečeny a v uvážení, že povolaní činitelé uskutečnění spojení železničního uznali za nutné a neodkladné a i zemská správa sama konkrétním způsobem o provedení tohoto železničního projektu se zasadila a býv. sněm království Českého svému stanovisku v této příčině určitý výraz dal, jest dokázáno, že obmýšlená dráha jest veřejnému dobru prospěšná a nepostradatelná.

Žádost o zajištění státní garancie pro 70% celého stavebního nákladu tohoto podniku byla podána v měsíci březnu 1908 ministerstvu železnic do Vídně. Náležitě vypracovaný plán celého podniku, projekt i rozvrh nákladu předloženy byly rovněž ministerstvu železnic.

Z uvedených zpráv vysvítá, že jsou vykonány veškeré předběžné práce, kterých jest nutno ku provedení projektované dráhy Mnichovo Hradiště—Český Dub—Křižany s odbočkou z Českého Dubu do Hodkovic.

Navrhovatelé poukazují dále k tomu, že stavba teto dráhy byla již v roce 1908 postavena na prvé místo.

Ježto pak v době nynější jak v okrese českodubském, tak i v okrese mnichovo-hradišťském jest značná nezaměstnanost, jest dlužno stavbu této dráhy urychliti.

Po převratu podalo družstvo pro stavbu dráhy žádost, aby veškeré spisy a projekt této dráhy byl od rakouského ministerstva železnic předán našemu ministerstvu železnic, což se také stalo, takže toto ministerstvo v důsledku zákona o stavbě místních drah má projekt přezkoušeti a doplniti. Je krajně nutno, aby práce tyto skončeny byly co nejdříve.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

1. Ministerstvu železnic se ukládá, aby urychleně skončilo šetření a přípravné práce ku zřízení místní dráhy z Mnichova Hradiště přes Český Dub do Křižan.

2. Vládě se ukládá, by učinila opatření, aby co nejdříve předložen byl Národnímu shromáždění ku projednání zvláštní zmocňovací zákon podle ustanovení § 4 zákona ze dne 27 června 1919, č. 373 Sb. z. a n., ku stavbě místní dráhy sub 1. vyznačené.

Po stránce formální budiž návrh tento přikázán výboru dopravnímu.

V Praze dne 8. června 1921.

Dubický, Bradáč,

Křemen, Mach, Beran, Jar. Hálek, dr. Srdínko, dr. Černý dr. Kubíček, dr. Hodža, Vahala, Rychtera, Jan Černý, dr. Hnídek, Štolba, Staněk, Chlebounová, Vacula, Sonntág, Mašata Prokůpek, Vraný.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP