Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

2415.

Odpověď

ministra železnic

na interpelaci poslance Jaromíra Špačka a soudruhů

o udělení koncese příp. o stavbě železnice z Moravské Ostravy přes Brušperk do Frenštátu pod Radhoštěm (tisk 1751).

Na tuto interpelaci dovoluji si odpověděti jak následuje:

Koncese pro místní dráhu z Mariánských Hor do Brušperku udělena byla koncesní listinou ze dne 5. května 1914, čís. 104 ř. z., Dru Edmundu Palkovskému, advokátu v Mor. Ostravě. Stavba dráhy byla sice započata, ale po vypuknutí války zastavena; stavební povolení bylo pak býv. ministerstvem železnic dvakráte prodlouženo, takže mělo platnost do 5. května 1920. Po převratu bylo úkolem koncesionáře, jemuž nabytá práva byla zachována, aby, předlože nový rozpočet, upravený vzhledem k změněným poměrům a plán finančního zajištění, stavbu dráhy provedl. Dr. Palkovský omezil se však na zřízení akciové společnosti Ostravsko-Brušperské dráhy, aniž by byl však ve stavbě pokračoval.

Návrh Zemské správní komise pro Slezsko, aby místní dráha Mariánské Hory-Brušperk stavěna byla jako dráha zemská, nedošel schválení ministerstva železnic, ježto případné udělení, resp. přenesení koncese na zemi Slezskou odporovalo by ustanovením zákona ze dne 27. června 1919, čís. 373 Sb. z. a nař., že místní dráhy staví se jakožto trati státní s příspěvky interesentů za podmínek v §§ 2—4 tohoto zákona stanovených. Stejně nemohla státní správa vzhledem k §u 9. zákona ze dne 29. února 1920, čís. 126 Sb. z. a nař., dle něhož veškeré závazky země postihnou po provedení župního zřízení bezprostředně finance státní, dáti souhlas k tomu, aby na účet sukcesora-státu byla stavěna místní dráha, aniž splněny byly podmínky zákonem předepsané. Porušení parity s jinými projekty stejně důležitými nedalo by se tu odůvodniti snad tím, že dráha byla před válkou koncesována, ježto stavba měla tehdy býti provedena bez finanční účasti státu a nabytá práva byla koncesionáři zachována.

Výstavba místní dráhy Mariánské Hory-Brušperk, resp. jejího prodloužení do Frenštátu jakožto dráhy státní, předpokládá splnění podmínek stanovených v §§ 2—4 cit. zákona ze dne 27. června 1919. Bude-li prokázán výnos dráhy, jež zaručí aspoň úhradu provozních vydání z provozních příjmů, a budou-li zajištěny příspěvky místních interesentů ve výši nejméně 30% zařizovacího nákladu, nebylo by se stanoviska ministerstva železnic závady, aby na projekt tento byl vzat zřetel při vypracování stavebního programu pro příští výstavbu místních (vedlejších) drah, jenž bude předložen Národnímu shromáždění k ústavnímu projednání.

V Praze dne 6. června 1921.

Ministr železnic:

Dr. inž. Burger, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP