Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

2522.

Návrh

poslance Ant. Vahaly a soudr.

na stavbu betonového mostu přes řeku Bečvu mezi Hustopečí a Němeticemi.

Stavba betonového mostu přes řeku Bečvu, spojujícího nejkratší cestou Bystřicko a Záhoří s východním cípem Hranicka, Kravařska a Lašska a sice v km 10.6—10.7 (mezi Hustopečemi a Němeticemi) jest v době nynější nezbyto.

Na řece Bečvě jsou ve vzdálenosti asi 18.20 km mosty u Choryně a blízko obce Ústí u Hranic. Dokud Bečva regulována nebyla, byl přejezd kdekoliv a kdykoliv na Závodí možný. Tak však tomu není dnes, ba ani za normální vody, poněvadž Bečva jest příliš dravá.

Z obou stran vystavěny jsou silnice a sice od Kelče přes Němetice téměř až k Bečvě, s druhé strany od Hustopeče až k nádraží. Ku přechodu sloužila nákladem 20ti tisíc K vybudovaná lávka, kterou však dravá Bečva třikráte sebrala, takže přechod byl znemožněn, a na stavbu pro stálé nebezpečí a pro vysoký náklad nelze chudým obcím znovu pomýšleti.

Proto obrátilo se znovu 35 interesovaných obci k Národnímu shromáždění, právě tak jako učinilo již dne 22. listopadu 1908 26 obcí žádostí na moravský Zemský výbor a další jejich žádostí z 26. dubna 1914, o pořízení řádného mostu přes řeku Bečvu u Hustopeče, poněvadž by se tím dostalo Kelečsku a Bystřicku přímého spojení s jejich krajským městem Jičínem.

Pořízení mostu z trvalého materiálu na silnici z Hustopeče do Němetic v ten 10.6—10.7 km má rovněž strategický význam, neboť krajina směrem od Nového Jičína k Bečvě jest rovina. Za Bečvou však kopcem Němetickým náhle stoupá. S kopce němetického dá se dělostřelecky ovládnout celý kraj k Nov. Jičínu a celé poodří. Proto také za Rakouska při manévrech u Bystřice pod Host. vystavěny byly 2 pontonové mosty pro přechod vojska.

Se stavbou na náklad přilehlých obci počítati nelze, poněvadž jednak už značnou oběť tyto obce přinesly na stavbu lávky po třikráte, jednak jejich horská chudoba nedopouští pustiti se do tak velkých finančních obětí; také ani z ohledů veřejných — poněvadž most onen má pro celý kraj význam — nelze toho od nich požadovati.

Poněvadž provedením této stavby odstraněna by byla současně nezaměstnanost v tamním okrese, navrhují podepsaní:

Poslanecká sněmovno račiž se usnésti:

Vládě se ukládá, aby neprodleně učinila opatření, by přikročeno bylo ku stavbě betonového mostu přes řeku Bečvu, spojujícího nejkratší cestou Bystřicko a Záhoří s východním cípem Hranicka, Kravařska a Lašska a sice v km 10.6—10.7 km mezi Hustopečí a Němeticemi. Potřebný náklad buď vzat z příslušné dotace nouzových staveb.

Po stránce formální budiž návrh přikázán výboru rozpočtovému a dopravnímu.

V Praze dne 28. června 1921.

Vahala,

Sladký, Nejezchleb-Marcha, Sonntág, Malypetr, dr. Černý, dr. Srdínko, Vacula, Malík, dr. Blaho, Jan Černý, Beran, dr. Kubíček, Mašata, Chlebounová, A. Křemen, dr. Hodža, Tůma, inž. Boto, Prokůpek, Molík.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP