Titul 4.
§ 1. Tabák.
Řádné výdaje.
Pol. 1. Výroba. A. Správa.
Zařazené částky požadují se následkem úpravy požitků továrních lékařů, zvýšením sazeb telefonních a telegrafních, za vodu, plyn a elektrický proud, zakoupení kancelářského zařízení pro nově přijatý personál v účtárně a zvýšení subvence obcím v místech úřadů tabákové režie.
D. Výroba.
Překročení zvýšenou výrobou, větší spotřebou výrobních hospodářských předmětů, rozmnožením dělnictva, zvýšeným dovozem a převozem tabákových tovarů.
Pol. 2. Prodej.
a) Zvýšenými příjmy zvyšuje se obdobně prodejní provise, která činí asi 1% z preliminovaného výtěžku prodeje.
d) Dlužno hraditi hlavním skladům tabáku rozdíly v sazebních cenách následkem snížení ceny cigaret "Slavia" a "Legie" a nejjemnějšího druhu tureckého tabáku.
§ 5. Státní loterie.
Překročení hlavně v důsledku zvýšení počtu losů ze 130.000 na 150.000, z čehož vyplývá i poměrné zvýšení příjmu.
Titul 5. Mincovnictví.
Řádné a mimořádné výdaje.
Větší potřebu vznikla následkem zahájené ražby drobných mincí, zavedením dvojí pracovní směny, zakoupením razících strojů a nákupem surovin. Započatou ražbou mincí spojeno jest i zvýšení příjmu.
Titul 6.
§ 4 pol. 1. Z preliminované částky požaduje se obnos 5,896.875 K na úhradu rozdílu mezi cenami od min. veřej. prací z dolů v Příbrami zakoupeného stříbra a bankovnímu úřadu min. fin. prodaného stříbra.
§ 8 pol. 2. Překročení v důsledku rozšíření plateb poštovním úřadem šekovým.
§ 9. Zařazen obnos na ukončení okolkovací akce bankovek a úpravou měny na Vitorazsku a Valčicku.
XV. a XV. A. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností.
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Řádné |
Mimořádné |
Úhrn |
s platností do 31. prosince 1921 |
||||||
korun |
||||||
15 |
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností. |
|||||
1 |
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností: |
|||||
1 |
Ústřední správy |
- |
1,298.426 |
1,298.426 |
||
2 |
Patentní obor: |
|||||
1 |
Patentní úřad |
- |
698.330 |
698.330 |
||
Kapitola 15. (úhrn) |
- |
1,996.756 |
1,996.756 |
|||
15 A |
Zvláštní výdaje pro Podkarpatskou Rus: |
|||||
1 |
Zvláštní výdaje pro Podkarpatskou Rus: |
|||||
1 |
Referát pro průmysl, obchod a živnosti |
- |
39.960 |
39.960 |
||
Kapitola 15. A (úhrn) |
- |
39.960 |
39.960 |
|||
Kapitola 15. a 15. A (úhrn) |
- |
2,036.716 |
2,036.716 |
Vysvětlivky:
Potřeba tato jest určena na nouzové výpomoci ve smyslu zákona ze dne 25. listopadu 1920, č. 625 Sb. z. a. n. a jest vypočtena podle skutečných poměrů.
XVI. a XVI. A. Ministerstvo post a telegrafů.
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Řádné |
Mimořádné |
Úhrn |
s platností do 31. prosince 1921 |
||||||
korun |
||||||
16 |
Ministerstvo pošt a telegrafů. |
|||||
1 |
Ústřední správa |
1,338.500 |
5,070.000 |
6,408.500 |
||
2 |
Poštovní provoz: |
|||||
1 |
Výdaje provozní: |
|||||
1. osobní výdaje |
5,000.000 |
- |
5,000.000 |
|||
2. věcné výdaje |
56,000.000 |
2,000.000 |
88,000.000 |
|||
§ 1. (úhrn) |
91,000.000 |
2,000.000 |
93,000.000 |
|||
3 |
Přídavky státním zaměstnancům: |
|||||
1. druhotní přídavky |
- |
1,000.000 |
1,000.000 |
|||
2 a. mimořádné výpomoci |
- |
2,000.000 |
2,000.000 |
|||
2 b. nouzové výpomoci |
- |
180,000.000 |
780,000.000 |
|||
3. převzetí srážek státem |
- |
8,500.000 |
8,500.000 |
|||
4. diety a mimořádné přídavky |
- |
3,500.000 |
8,500.000 |
|||
5. jiné podpory |
- |
1,500.000 |
1,500.000 |
|||
§ 3. (úhrn) |
- |
196,500.000 |
196,500.000 |
|||
Titul 2. (úhrn) |
91,000.000 |
198,500.000 |
89,500.000 |
|||
Poštovní úřad šekový |
1,500.000 |
23,000.000 |
27,500.000 |
|||
Kapitola 16. (úhrn) |
96,838.500 |
226,570.000 |
323,408.500 |
|||
16 A |
Ministerstvo post a telegrafů. |
|||||
Zvláštní výdaje Podkarpatské Rusi: |
||||||
2 |
Poštovní provoz: |
|||||
3 |
Přídavky státním zaměstnancům: |
|||||
2 b. nouzové výpomoci |
- |
1,000.000 |
1,000.000 |
|||
4. diety a mimořádné přídavky |
||||||
5. jiné podpory |
- |
3,300.000 |
3,300.000 |
|||
§ 3. (úhrn) |
- |
4,330.000 |
4,330.000 |
|||
Kapitola 16. A (úhrn) |
- |
4,330.000 |
4,330.000 |
|||
Kapitola 16. u 16. A. (úhrn) |
96,838.500 |
230,900.000 |
327,738.500 |
Vysvětlivky.
I. Státní výdaje při kapitole XVI.
K titulu 1.
Větší potřeba řádná (K 1,338.500) souvisí jednak s provedením zákona ze dne 9. dubna 1920 čís. 222 sb. zák. a nař. o propočítání služební doby státních zaměstnanců, zejména na základě pokynů vydaných k jednotlivým ustanovením prováděcího nařízení ze dne 22. prosince 1920 čís. 666 sb. zák. a nař., a sice vzniká tím další potřeba K 474.000, dále jest nutno zvýšiti položku na úřední potřeby o K 864.500 vzhledem k rozšíření úředních místností a rozmnožení personálu, pak na zaplacení 20 sčítacích strojů, jež musely býti objednány a byly teprve koncern roku 1920 dodány.
Mimořádné výdaje vykazují novou potřebu K 5,070.000, a sice na druhotní přídavky (K 165.000), na mimořádné výpomoci (K 340.000) a na nouzové výpomoci (K 3,000.000), jež v řádném rozpočtu na rok 1921 nebyly preliminovány.
V důsledku těchto větších osobních vydání zvyšuje se také položka "převzetí srážek státem" o K 1,565.000.
K titulu 2.
Z řádné potřeby nové připadá částka K 5,000.000 na větší osobní výdaje v důsledku provádění v předu uvedeného zákona o propočítání služební doby, jakož i z důvodu zvýšení nemocenských příspěvků v zákl. zákona ze dne 22. prosince 1920 čís. 689, dále připadá na věcné výdaje částka K 86,000.000 v důsledku ohromného zdražení všech provozních potřeb po sdělání rozpočtu, jež nikterak nebylo vyváženo poklesem cen, jaký se předpokládal; také musely krýti zvýšeny některé vedlejší poplatky a převzaty byly náhrady otopních výloh přednostů poštovních úřadů třídních.
A sice zvyšují se cestovné, nocovné a přeshodinné (+ K 5,400.000), doprovodné (+ K 2,400.000), provise prodavačům poštovních cenin a telegr. tantiémy (+ K 1,100.000), úřední potřeby (+ K 25,300.000), pořízení a udržování inventáře pro účely pošty (+ K 5,000.000), jakož i pro účely telegr. a telef. (+ K 8,000.000), udržování vedení telegrafního a telefonního (+ K 8,000.000), doprava poštovních zásilek na silnicích (+ K 16,800.000), konečně náhrady škod (+ K 14,000.000).
Mimořádná potřeba K 2,000.000 na věcné výdaje jest nutnou k úhradě moučné dávky, další mimořádná potřeba (přídavky státním zaměstnancům) v důsledku propočítání služební doby, preliminování nouzových výpomocí clo řádného rozpočtu nepojatých a konečně částka K 1,500.000 (jiné podpory) na úhradu rozdílů, vzniklých mezi cenou nákupní a základní hodnotou prodejní režijního uhlí, vydávaného správou železniční nádražním a ambulančním zaměstnancům poštovním.
K titulu 3.
Větší řádná potřeba (K 4,500.000) vzniká neočekávaným vzrůstem provozu pošt. úřadu šekového zejména na tiskopisy (+ K 3,000.000), na úřední potřeby (výměrkované + K 20.000 a nevýměrkované K 480.000), na přeshodinné (+ K 900.000), ježto nedostatek personálu a místností musí býti nahrazován prací přes čas, zvýšením potřeby na cestovné a diety (+ K 100.000) zejména z důvodu převedení deposit a pohledávek z býv. Rakouska.
Nová mimořádná potřeba (K 23,000.000) vzniká zvýšeným nákladem na inventární zařízení (+ K 1.000.000) vzhledem k značnému rozvoji úřadu, dále zvýšením výdajů na adaptaci a rozšíření úřední budovy v Praze z téhož důvodu (+ K 2,000.000), dále nouzovými výpomocemi stát. zaměstnanectva (+ K 5,800.000), jakož i spojeným s tím zvýšením částky na srážky státem převzaté o K 400.000, konečně zvýšením příspěvku k reservnímu fondu o K 13,800.000 vzhledem k zvýšeným příjmům pošt. úřadu šekového v běžném roce.
II. Státní výdaje při kapitole XVI. A.
K titulu 2.
Ze zvýšené potřeby (K 4,330.000) vypadá na nouzové výpomoci v řádném rozpočtu nepreliminované K 1,000.000, dále na úhradu rozdílu mezi nákupní a základní cenou prodejní režijního uhlí pro nádražní a ambulanční zaměstnance poštovní částka K 30.000 a zbytek na diety a mimořádné přídavky v Podkarpatské Rusi, z důvodu úpravy osobních poměru státních zaměstnanců v této oblasti.
XVII. Ministerstvo železnic.
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Řádné |
Mimořádné |
Úhrn |
|
s platností do 31. prosince 1921 |
|||||||
korun |
|||||||
Ministerstvo železnic. |
|||||||
17 |
1 |
Ministerstvo železnic |
1,543.000 |
3,149.000 |
4,692.000 |
||
3 |
Pensijní pojištění, nemocenská péče, úrazová zaopatření a ostatní dobročinná zařízení |
25,880.000 |
- |
25,880.000 |
|||
4 |
Provoz státních drah: |
||||||
1 |
Ústřední služba ředitelstev: |
||||||
osobní výdaje |
27,565.670 |
- |
- |
||||
věcné výdaje |
4,672.100 |
- |
- |
||||
§ 1. (úhrn) |
32,237.770 |
- |
32,237.770 |
||||
2 |
Dozor na dráhu a její udržování: |
||||||
osobní výdaje |
79,477.960 |
- |
- |
||||
věcné výdaje |
42,748.500 |
- |
- |
||||
§ 2. (úhrn) |
122,226.460 |
- |
122.226.460 |
||||
3 |
Staniční a jízdní služba: |
||||||
osobní výdaje |
159,138.360 |
- |
- |
||||
věcné výdaje. |
61,486.340 |
- |
- |
||||
§ 3. (úhrn) |
320,624.730 |
- |
220,624. 730 |
||||
4 |
Vozební služba: |
||||||
osobní výdaje |
35,246.120 |
- |
- |
||||
věcné výdaje |
141,604.790 |
- |
- |
||||
§ 4. (úhrn) |
176,850.910 |
- |
176,850.910 |
||||
5 |
Dílenská služba a udržování vozidel: |
||||||
osobní výdaje |
21,1389.470 |
- |
- |
||||
věcné výdaje |
109,251.540 |
- |
- |
||||
§ 5. (úhrn) |
130,641.010 |
- |
130,141.010 |
||||
6 |
Pomocné závody pro provoz: |
||||||
osobní výdaje |
3,236.110 |
- |
- |
||||
věcné výdaje |
6,988.570 |
- |
- |
||||
§ 6. (úhrn) |
10,224.680 |
10,224.130 |
|||||
7 |
Ostatní výdaje provozu |
31,291.110 |
- |
31,291.110 |
|||
8 |
Daně a přirážky |
1,217.190 |
1,217.190 |
||||
10 |
Mimořádné výdaje |
- |
138,334.000 |
38,334.000 |
|||
Titul 4. (úhrn) |
725,313.860 |
38,334.000 |
763,647.860 |
||||
7 |
Opatření přechodné doby poválečné: |
||||||
1 |
Drahotní přídavky měsíční činných zaměstnanců |
-98,538.490 |
98,538.490 |
||||
2 |
Mimořádné výpomoci činných zaměstnanců |
- |
166,204.060 |
166,204.060 |
|||
2 a |
Měsíční nouzové výpomoci činných zaměstnanců |
- |
686,110.904 |
686,110.190 |
|||
§ 2. (úhrn) |
- |
852,314.250 |
852,314.250 |
||||
3 |
Převzetí srážek správou železniční |
- |
- |
- |
|||
4 |
Měsíční drahotní přídavky a mimořádné výpomoci zaměstnancům ve výslužbě a jich pozůstalým |
- |
2,176.000 |
2,176.000 |
|||
4 a |
Měsíční nouzová výpomoc zaměstnancům v. v. |
-26,250.000 |
26.250.000 |
||||
§ 4. (úhrn) |
- |
28,426,000 |
28,426.000 |
||||
Titul 7. (úhrn) |
- |
979,278.740 |
979,278.740 |
||||
Kapitola 17. (úhrn) |
752,736.860 |
1.020,761.740 |
1.773,498.600 |
XVII. Ministerstvo železnic.
Vysvětlivky.
K titulu 1.
Požadovaná řádná potřeba v částce K 1,543.000 odůvodněna jest většími výdaji na osobních platech na základě zákona ze dne 9. dubna 1920 čís. 222 Sb. z. a n. o propočítání služební doby (K 1,000.000), vyšším nákladem na výroční zprávu ministerstva železnic (K 28.000), na věstník pro železnice a plavbu (K 170.000) a na železniční statistiku (K 45.000) následkem zdražení papíru a tisku, konečně zřízením důvěrnického sboru (K 300.000).
Z mimořádné nové potřeby (K 3,149.000) připadá na vydání nových tarifů (K 2,149.000) a na úhradu nákladů reparační komise a cirkulačního komitétu (K 1,000.000).
K titulu 3.
Požadovaná řádná potřeba v úhrnné částce K 25,880.000 stala se nutnou vzhledem k větší potřebě na pensijní pojištění (K 16,800.000) v důsledku zákona ze dne 3. března 1921 čís. 99 Sb. z. a n., vzhledem k vyššímu příspěvku k nemocenské pokladně státních drah (K 8,290.000) v důsledku zákona ze dne 22. prosince 1920 čís. 689 Sb. z. a n. a konečně vzhledem k vyššímu podílu na nákladech lékařské služby (K 790.000) následkem nutné regulace lékařských platů.
K titulu 4.
Při osobních výdajích jeví se částky v řádném rozpočtu pro rok 1921 preliminované celkem obnosem K 1.235,503.180 nedostačujícími vzhledem k propočítání služební doby v důsledku provedení zákona ze dne 9. dubna 1920 čís. 222 Sb. z. a n., následkem stabilisace dělníků a přijetí legionáře nad normovaný stav, úpravou slovenských požitků a následkem převzetí košicko-bohumínské železnice do provozu státní železniční správy s platností od 1. ledna 1921. Výdaje ty nutno zvýšiti o K 326,053.690.
Ze zvýšené potřeby připadají na stálé požitky
úředníků, podúředníků, služebníků a oficiantek |
K |
268,352.600 |
na příjmy provisorního personálu (mzdy, odměny atd.) |
K |
48,836.460 |
na náhradu místního přídavku při přeložení, pensionování a úmrtí, |
||
jakož i odbytné a pohřebné |
K |
274.280 |
na služební přídavky |
K |
4,652.030 |
na odměny a výpomoci |
K |
1,712.550 |
na prémie |
K |
4,684.170 |
na cestovné a diety |
K |
26,847.840 |
na otop pro naturální byty |
K |
511.280 |
Úhrnem potřeba |
K |
355,871.160 |
Naproti tomu pravděpodobné úspory u pol. "Jízdné" |
K |
29,270.750 |
||
a u pol. "Šaty služební" |
K |
546.720 |
K |
29,817.470 |
Jeví se tudíž výše uvedená nová potřeba |
K |
326,0.53.690 |
Věcné výdaje jest třeba zvýšiti nastalým značným zvýšením cen všech úředních a kancelářských potřeb, jakož i novými výdaji vzniklými převzetím košicko-bohumínské železnice do provozu státní železniční správy počínaje 1. lednem 1921. Jeví se nutnost dodatečně zvýšiti zejména jednotlivé položky proti řádnému rozpočtu pro rok 1921 o částky v závorkách uvedené a to:
V § 1. (ústřední služba ředitelství) vzniká nutnost dodatečného úvěru v celkovém obnosu K 4,672.100 a sice hlavně na úřední a kancelářské potřeby (K 4,646.010).
V § 2. (dozor na dráhu a její udržování) nutno ze shora uvedených důvodů zvýšiti úvěry celkem o částku K 42,748.500 a to zejména:
Úřední a kancelářské potřeby (K 1,675.110), všeobecné náklady služby udržování tratí (K 4,089.140), zabezpečovací zařízení výhybek, bloková a hlásná zařízení vlaků (K 515.330), telegrafy, telefony, zvonk. návěstí (K 198.450), elektrická vedení (K 467.130), zemní práce (K 795.140) v důsledku nutné rekonstrukce poškozených objektů ve svážlivém terainu, umělé stavby (K 1,072.670) v důsledku nutného nátěru větší části mostů a zvýšených udržovacích prací v tunelech, podružná zařízení dráhy (K 1,567.560), udržování a přestavba průběžných kolejí s náklady na kolejnice (K 4,807.560) v důsledku nutné výměny kolejnic, kolejní podložky (K 14,264.330) následkem bezpodmínečné nutnosti větší výměny pražců, lože svrškové (K 2,020.710) v důsledku větší výměny štěrku v kolejišti, pozemní stavby (K 10,249.780) následkem vyššího udržování staveb, napravení škod způsobených na dražišti živelními příhodami atd. (K 981.890).
V § 3. (staniční a jízdní služba) jest třeba zvýšiti úvěry z obdobných příčin celkem o K 61,486.370 a to zejména:
Úřední, kancelářské a skladištní potřeby, pak otop a osvětlování, jakož i čištění stanic (K 52,133.980) z důvodů úhrady rozdílu mezi cenou nákupní a prodejní režijního uhlí pro zřízence, čištění a desinfekce vozů (K 1,860.770), provozní potřeby pro telegrafní, telefonní a všechna stabilní i pohyblivá návěstí a zabezpečovací zařízení (K 473.710), udržování a obnova staničního zařízení atd. (K 1,188.760), železniční jednatelé, výlohy za avisování zboží atd. (K 387.200), osvětlování vozové a vlakové, jakož i vytápění vozů kamny (K 3,956.400), udržování a výměna výzbrojních předmětů vlakových (K 652.640), konečně osvětlování, vytápění a čištění kasáren pro vlakový personál atd. (K 823.630).
V § 4. (služba vozební) vyžaduje se ze shora uvedených důvodů zvýšení o částku K 141,604.790, z níž připadá na:
Kancelářské výlohy (K 1,135.650), otop pro stroje (K 81,747.070), maziva pro stroje (K 39,145.680), maziva pro vozy (K 2,005.550), materiál pro vodárny a vodní čerpadla (K 10,770.650), materiál pro výtopny (K 6,029.310) a konečně udržování inventáře (K 770.880).
V § 5. (služba dílenská a udržování vozidel) vzniká nutnost dodatečného úvěru v celkové částce K 109,251.540 a to hlavně na:
Úřední a kancelářské potřeby (K 382.550), otop, osvětlování a čištění dílen (K 2,568.150), opravy a obnovu strojního zařízení dílen (K 2,547.230), provozní výlohy dílenských motorů atd. (K 3,724.870), výdaje za hmoty v dílnách zpracované (K 81,711.850) a konečně udržovací práce soukromým průmyslem prováděné (K 18,448.090), naproti tomu lze očekávati při položce "dílenští hasiči" menší potřebu.
V § 6. (pomocné závody pro provoz) jest nutno zvýšiti úvěr o K 6,988.570, z nichž vypadá na:
Výrobu jízdenek (K 1.820), službu v zásobárnách (K 262.850), plynová zařízení (K 4,620.230) následkem rozšíření plynárny v Plzni a zavedení provozu plynárny v Gbelech, elektrická zařízení světla a síly (K 2,053.670) v důsledku zvýšení cen elektrické energie.
V § 7. (ostatní výdaje provozu) jeví se zvýšená potřeba v celkové částce K 31,291.110 zejména na:
Nájemné za vozidla (K 2,295.240), súčtování výdajů za správky vozů s cizími drahami (K 503.350), nájemné a udržování najatých místností (K 584.630), náhradu za užívání cizích zařízení a za vykonávání služby cizím personálem (K 11,141.560), nesúčtovatelné náhrady z předešlých finančních období (K 178.800), výdaje za škody požární, prémie za pojištění budov proti ohni (K 9,253.380), tiskoviny (K 2,335.910), náhrady za zranění nebo usmrcení osob a za poškození věcí (K 2,512.390), odpis účetních chyb, nedobytných pohledávek, pak ztráty na materiálu a inventáři (K 223.700), ředitelské rady železniční (K 221.000) a důvěrnické sbory (K 1,800.000).
V § 8. (daně a přirážky) jeví se zvýšená potřeba celkem o K 1,217.190 v důsledku zavedení dávek z katastrálního výnosu půdy na úhradu cen mlýnských výrobků a následkem zvýšení autonomních přirážek.
Uvedená nová potřeba dělí se takto:
Daň pozemková s přirážkami (K 784.070), daň domovní s přirážkami (K 87.820), daň výdělková s přirážkami (K 320.000) a ostatní dávky samostatných správních úřadů, které nejsou vybírány jako přirážky daňové (K 25.300).
Úvěry na mimořádné výdaje § 10 vyžadují zvýšení v položce "Ztráta mincovní" o částku K 38,334.000 následkem velkého rozdílu mezi účetní a skutečnou hodnotou cizích valut, kterýžto náklad jest však plně vyvážen vyšší úhradou "Zisk mincovní" v částce K 48,683.170.
K titulu 7.
Obnosy preliminované v řádném rozpočtu pro rok 1921 na mimořádné osobní výdaje pro přechodnou dobu poválečnou v celkové částce K 670,316.850 jeví se vzhledem k opatřením provedeným od doby sestavení rozpočtu onoho nedostačujícími a nutno je zvýšiti o částku K 979,278.740 požadovanou v tomto rozpočtu.
V § 1. (drahotní přídavky měsíční činných zaměstnanců) jest třeba zvýšiti úvěr o K 98,538.490 vzhledem k účtování drahotních přídavků personálu místních drah k tíži titulu 7 jakož i výplatou drahotních přídavků legionářů, přijatých nad normovaný stav (K 50,416.000), dále z důvodů propočítání služební doby (K 21,190.150) a konečně následkem převzetí košicko-bohumínské železnice do provozu státní železniční správy s platností od 1. ledna 1921 (K 26,932.340).
V § 2. (mimořádné výpomoci činných zaměstnanců) jeví se vyšší potřeba celkem v obnosu K 166,204.060 vzhledem k účtování mimořádných výpomocí personálu místních drah, výplatou mimořádných výpomocí legionářů nad normovaný stav přijatých, dále zvýšením výpomocí u služebníků, podúředníků a úředníků nejnižší služební třídy (K 87,360.000) v důsledku zákona ze dne 15. července 1920, čís. 446 Sb. z. a n., propočítáním služební doby (K 34,088.500) a konečně následkem převzetí košicko-bohumínské železnice do státního provozu (K 44,755.560).
V § 2 a. (měsíční nouzové výpomoci činných zaměstnanců) jeví se nová potřeba v důsledku zákona ze dne 25. listopadu 1920, čís. 625 Sb. z. a n. (K 601,303.000), dále následkem propočítání služební doby (K 36,852.420) a konečně potřebou pro košicko-bohumínskou železnici (K 47,954.770).
V důsledku zákona ze dne 17. prosince 1919, čís. 3 ex 1920 Sb. z. a n. zvyšují se v § 4 u zaměstnanců v. v. měsíční drahotní přídavky o K 476.000 a mimořádné výpomoci o K 1,700.000 a konečně v § 4 a následkem zákona ze dne 25. listopadu 1920, čís. 625 Sb. z. a n. měsíční nouzové výpomoci o K 26,250.000.