Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.
| 
 I. volební období  | 
 4. zasedání.  | 
3280.
Návrh
poslanců J. Pelikána, Rudolfa Laubeho, Fr. Langra a spol.
o nucené podpoře stavebního ruchu peněžními ústavy.
Poslanecká sněmovno Národního Shromáždění republiky československé račiž se usnésti:
Zákon
ze dne................................................
o nucené podpoře stavebního ruchu peněžními ústavy.
Národní Shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Peněžní ústavy (akciové banky, peněžní společnosti, spořitelny, záložny a pojišťovací ústavy, podléhající pojišťovacímu regulativu) jsou povinny 10% koncem roku vykázaných vkladů na vkladní knížky a běžné účty resp. 25% přijatých ročních premií použití k upsání losů stát. losové výpůjčky podle § 23 a násl. zákona ze dne 11. března 1921, č. 100 Sb. z. a n. a vl. nařízení ze ne 7. dubna 1921, č. 165 Sb. z. a n.
§ 2.
Činí-li celkové vklady peněžních ústavů podle § 1 koncem roku více nežli 50,000.000 Kč a celkové premie ústavů pojišťovacích více nežli 1,500.000 Kč, jsou tyto povinny vynaložiti dalších 7,5% vkladů, vztažmo 15% premií na založení a financování společnosti s ručením obmezeným padle § 36 zákona z dne 11. března 1921, č. 100 Sb. z. a n. a vládního nařízení ze dne 21. května 1921, č. 205 Sb. z. a n.
§ 3.
Aby peněžní a pojišťovací ústavy tyto povinnosti řádně plnily, zřizují se zvláštní dozorčí komise. Komise tyto skládají se ze čtyř členů a to pokud jde a ústavy se sídlem v Praze, Brně, Bratislavě a Užhorodě, ze šéfa zemské politické správy, vztažmo guvernéra neb jeho zástupce jako předsedy, ze šéfa zemského finančního ředitelství neb jeho zástupce jako místopředsedy a ze dvou členů, zvolených župním zastupitelstvem do té doby, než budou převedeny volby do župních zastupitelstev anebo v místech kde sídla župního zastupitelstva nebude, ze dvou zástupců volených zastupitelstvem obce, v níž dotyčný ústav má své sídlo.
V místech, kde není sídla zemské politické správy, vstupuje na místa šéfa zemské politické správy, resp. zemského finančního ředitelství šéf okresní správy politické a šéf berní správy v sídle ústavu nebo jeho zástupce. Šéf okresní politické správy a šéf berní správy může pra dozorčí komise mima sídel jejich služebních míst, ale v místech v obvodě její působnosti ležících, jmenovati své trvalé zástupce.
§ 4.
Dozorčí komisi musí býti předloženy před schválením ve správní radě a na valné hromadě jednoroční uzávěrky a má tato právo navrhnouti za účelem přesného provedení § 1. a 2. tohoto zákona určitá opatřeni, která pak jsou jak pro správní radu tak pro valnou hromadu závazná.
§ 5.
Z členství v komisi je vyloučen, kdo jest akcionářem (podílníkem) nebo vkladatelem (pojištěncem) nebo zaměstnancem dotyčného peněžního, vztažmo pojišťovacího ústavu.
§ 6.
Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení a pozbude ji dnem, který bude stanoven vládním nařízením.
§ 7.
Vládě se ukládá, aby zákon tento provedla.
Důvodová správa:
Snaha rozpočtové většiny o zmírnění bytové tísně, jejíž výrazem je zákon o podpoře stavebního ruchu z 11. března 1921 narážela na neochotu peněžních ústavů, u nichž stavbychtivé strany marně uchází se a úvěr na stavbu na státní záruku naprostým nezdarem setkala se státní losová půjčka a neustavují se společnosti s ručením obmezeným podle § 36 zákona ze dne 11. března 1921.
Že je velmi těžko přiznati pravděpodobnosti námitkám peněžních ústavů, že není peněz, vysvítá z následující statistiky (až na údaje o záložnách) ku dni 31. srpnu 1921:
| 
 Vklady na knížky  | 
 Vklady na běžné účty  | 
|
| 
 České banky  | 
 Kč 2.395,908.000,-  | 
 Kč 4.383,041.000,  | 
| 
 Českoněmecké banky  | 
 Kč 511,999.000,-  | 
 Kč 1.443,660.000,-  | 
| 
 Německé banky  | 
 Kč 535,312.000,-  | 
 Kč 283,355.000,-  | 
| 
 Filiálky vídeňských bank  | 
 Kč 440,457.000,-  | 
 Kč 1.114,088.000,-  | 
| 
 Úhrnem  | 
 Kč 3.883,676.000,-  | 
 Kč 7.224,144.000,-  | 
| 
 Spořitelny  | 
 Kč 6.838,727.280,-  | 
 Kč -,-  | 
| 
 Záložny  | 
 Kč 1.847,537.822,-  | 
 Kč 64,955.583,-  | 
| 
 Úhrnem  | 
 Kč 12.569,941.102,-  | 
 Kč 7.289,099.583,-  | 
Ze spořitelen jest 192 českých, v tom 1 slovenská se vklady k 31. srpnu 1921 4.345,623.580 Kč a 164 německých se vklady k témuž dni 2.493,103.700 Kč.
Záložen jest 893 českých se vklady nahoře vyznačených k 31. prosinci 1919 (novější statistika není).
Vklady na knížky representují sumu 12 miliard a vklady na běžné účty 72 miliardy, takže získá se tím značného kapitálu stavebního i kdyby suma vkladů na běžné účty brala se nižším procentem, jakožto kapitálu pohyblivějšího, nehodivšího se tak k dlouhodobému uložení ve stavbách a pak v sumách těchto obsaženy jsou částečně také vklady od spořitelen a záložen.
Připočtou-li se k tomu roční pojistné primie pojišťoven a mohl by se vzíti v úvahu i v menším procentu akciový kapitál a reservní fondy peněžních, ústavů, čímž by vyvýšen byl minus v předchozím odst. důvodové zprávy uvedený, dosáhne se sum, které by prozatím stavebnímu ruchu postačily.
Do povinnosti, ustanovené § 1. musily by se vypočítati však již sumy poskytnuté dosud ústavy na stavební ruch dle dosavadních zákonů, jakož i náhradní stavby, které některé ústavy ve vlastní režii podnikly.
Navrhovatelé mají za to, že většina vkladatelů spíše snese vědomí o povinné podpoře stavebního ruchu z malého procenta jejich vkladů, nežli vědomí o riskantních obchodech, které mnohé v peněžních ústavech podnikají.
Provedení tohoto zákona nevyžaduje finančních nákladů.
Po stránce formální přikazuje se návrh výboru právnímu a sociálně politickému.
V Praze dne 15. prosince 1921.
Pelikán, Laube, Langr, Landová-Štychová, dr. Bartošek, dr. Uhlíř, David, Trnobranský, Draxl, Stříbrný, Slavíček, Buříval, Netolický, Hrušovský, dr. Patejdl, Špatný, dr. Franke, Hrizbyl, Zeminová, Sladký, Pechmanová.

