Poslanecká sněmovna N.S.R.Č. 1922.

I. volební

5. zasedání.


3710.

Návrh

poslanců V. Johanise, R. Tayerle, K. Brožíka, J. Chalupníka a soudruhů

na změnu zákona ze dne 9. dubna 1920, čís. 260 Sb: z. a n. ve znění novely ze dne 12. srpna 1921, čís. 296 Sb. z. a n.

o úpravě uhelného hospodářství.

Zákon

ze dne...........1922,

kterým se pozměňují ustanovení zákona ze dne 9. dubna 1920, čís. 260 Sb. z. a n. ve znění novely ze dne 12. srpna 1921, čís. 296 Sb. z. a n,

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

Článek I.

Za § 34 uvedeného zákona vsunouti jest nový § 34a, jenž zní:

Ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem veřejných prací a ministerstvem obchodu, průmyslu a živností jest zmocněno:

a) osvoboditi úplně od dávky (§ 32) uhlí určené a používané.průmyslovými podniky k výrobě koksu a dopravními podniky, pokud jsou provozovány státem nebo za dozoru státního, k opatření provozní síly,

b) snížiti až na 20 procent dávku z její celkové výše u oněch druhů uhlí, jež se spotřebuje pro opatření provozní síly v průmyslových podnicích, bylo-li komisionelním řízením při porovnání s konkurenčními poměry cizími zjištěno, že trpí vysokými výrobními náklady tak, že je ohrožena existence podniku.

Článek II.

§ 49 odstavec 1. uvedeného zákona se pozměňuje a zní:

Použití uhlí, osvobozeného od dávky podle §u 34 případně §u 34a k jiným účelům, stíhá se jako těžký důchodkový přestupek a uhlí propadá ve prospěch státu.

Článek III.

Zákon nabývá účinností dnem vyhlášení a provedou jej ministr financí, veřejných prací a ministr průmyslu, obchodu a živností.

Resoluce.

Vzhledem k tomu, že snížení uhelné dávky pří uhlí spotřebovaném železnicemi zlevní náklady provozu, a vzhledem'k tomu, že konkurenční schopnost tuzemského podnikání průmyslového je též do značné míry ochromována vysokými tarify dopravními, ukládá se ministerstvu železnic, aby ihned snížilo dopravní sazby stanovené na přepravu uhlí určeného k výrobě koksu a k opatření provozní síly průmyslových podniků, případně dopravní sazby stanovené na přepravu jiných surovin potřebných k průmyslové výrobě.

Odůvodnění.

Konkurenční schopnost průmyslu Československé republiky na mezinárodním trhu je značně ochromena. Vedle hospodářských vlivů zahraničních jsou to vysoké výrobní náklady, které jsou příčinou kritické situace průmyslu a obrovské nezaměstnaností dělnictva, na nich značným procentem participuje uhelná dávka a dopravní tarify. Tento zjeví jeho příčiny byly slovem i písmem jíž projednány a prodiskutovány do nejmenších podrobností, takže netřeba ztráceti slov pro uváděni důvodů podávaného návrhu.

Návrh sám neruší uhelné dávky, nýbrž žádá a ukládá snížení dávky neb osvobození od ní pro periodu potřeby. Omezuje pak případy ony podmínkami, jež musí býti, má-li osvobození nebo snížení dávky nastati, komisionelním řízením zjištěny.

Úbytek na uhelné dávce bude vyvážen - dojde-li k ozdravění průmyslu a k plnému jeho rozmachu - rozšířením daňové schopností průmyslových podniků a všech jejích složek. Pokud pro prvou dobu zmenšen bude výnos dávky, budiž úbytek opatřen úpravou v rozpočtu pro rok 1923.

Podepsaní doporučují, aby návrh byl přikázán výboru rozpočtovému, a tento aby ve 24 hodinách podal o něm poslanecké sněmovně zprávu.

V Praze dne 15. června 1922.

Johanis, Tayerle, Brožík, Chalupník,

Stivín, Geršl, Kovačič, A. Kříž, Karpíšková, Pik, Černý Ant., Kubál, Barták, Tadlánek, Němec, dr. Meissner, Svoboda, Benda, Hvízdák, Marek, R. Chalupa, Pocisk, Lehocký, Zverec, Ulrich, Bechyně.

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP