Poslanecká sněmovna N.S.R.Č

I. volební období

7. zasedání


4030.

Návrh

post. J. Ulricha, A. Černého a soudr.

na vydání zákona, jímž se upravuje rozdílení nouzových podpor při živelních pohromách.

Zákon

ze dne........... 1923,

jímž se upravuje rozdělování nouzových podpor při živelních pohromách.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně

§ 1.

Podpory postiženým živelními pohromami poskytují se z peněz k účeli tomu každoročně rozpočtem určených a oněch prostředků, které jinak k tomuto účeli budou určeny podle zásad tohoto zákona.

§ 2.

Podpora poskytuje se

a) bylo-li povodní neb požárem zničeno obydlí neb hospodářské budovy, hospodářské a domácí zařízení;

b) byla-li povodní neb krupobitím zničena úroda úplně neb více jak z poloviny; c) byla-li povodní neb krupobitím zničena polní úroda méně než z poloviny. Předpokladem udělení podpory je, že pohromou ohrožena byla existence postiženého neb jeho rodiny.

 

 

§ 3.

Při poskytování podpor nutno dbáti toho, aby 75% z peněz věnovaných na takovéto podpory připadlo na držitele malých usedlostí. Za malou usedlost povařuje se usedlost ve výměře do. 5 ha půdy.

§ 4.

Podpory uděluje ministerstvo zemědělství v dohodě s ministerstvem financí podle návrhů okresní politické správy (slúžnovského úřadu).

§ 5.

Ke zjištění předpokladů pro udělení podpory budou zřízeny z obcí, pohromou.stižených, u okresní politické správy (slúžnovského úřadu), komise, složené z 9 členů, a to tak, že 4 členové jmenováni jsou ze zástupců obcí a 4 z postižených. Předsedá úředník okresní politické správu (slúžnovského úřadu).

Členy komise jmenuje okresní politická správa (slúžnovský úřad) po návrhu stran.

§ 6.

Komise jest orgánem poradním, funkce členů jest čestná.

§ 7.

Podrobné předpisy o zřízení při zjišťování škod a jich rozsahu budou stanoveny nařízením.

§ 8.

Zákon nabude účinnosti dnem vyhlášení a provede jej ministr zemědělství,financí a vnitra.

 

 

Odůvodnění.

Živelní pohromy, jimiž byly loňského roku postiženy některé krajiny, jsou přímo katastrofálního rozsahu. Národní shromážděni i vláda projevily vůlí a ochotu poskytnouti -postiženým krajům náležitou pomoc z veřejných prostředků.

Četné interpelace a návrhy na náhradu škod, způsobených živelními pohromami, podávané v Národním shromáždění, ukazují potřebu, aby v přidělování podpor nastala jednou jednotná praxe, jež by zaručovala, že podpor dostane se krajům a osobám vskutku potřebným. Přede klá dojíce, že bude plně využito peněz účeli tomuto rozpočtem určených, že budou případně nad to hledány a nalezeny i prostředky další, podávají podepsaní svůj návrh. Přijetím jeho budou dány závazné směrnice a odpadne.nutnost, aby se Národní shromáždění zabývalo specielními interpelacemi a návrhy.

K §u 2.

Návrh rozeznává řadu případů, kdy nastupuje nutnost podpory z veřejných prostředků a rozeznává stupně škod, jimž má se dostati podle jejich závažnosti veřejné podpory. Žádá samozřejmě, aby k udělení podpory byl dán moment ohrožení existence držitelovy, neb jeho rodiny a proveden o tom důkaz.

K §u 3.

Vytyčuje se zde nutnost, aby v prvé řadě a z největší části dostalo se podpor držitelům malých usedlostí, kteří nemajíce pohotových finančních prostředků, odkázáni jsou na drahý úvěr a vysazeni tak se svými rodinami největším útrapám.

K §u 4, 5, 6.

Ustanovení ona upravují zásady řízeni a povolávajíce laický živel jako poradní orgán, dávají možnost a záruku spravedlivého rozdílení podpor.

K §u 7.

Podrobné předpisy o způsobu řízení a zjišťování rozsahu škod vyhrazeny jsou nařízení vlády, poněvadž ústřední úřady jedině mají možnost úplného přehledu o rozsahu a dosahu škod v obvodu celé republiky a stupni škodlivostí pohrom pro celý stav zemědělství.

V Praze dne 27. února 1923.

Ulrich, A. Černý,

A. Chalupa, Koudelka, Johanis, Bečko, Pik, Pocisk, Tadlánek, Čundrlík, Biňovec, Chalupník, Karpíšková, Kasík, Barták, Sychravová, Skotek, Remeš, A. Kříž, Geršl, Farbula, Svoboda, Stivín.

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP