Poslanecká sněmovna N.S.R.Č. 1923.

I. volební

7. zasedání.


4109.

Zpráva

I. výboru pro dopravu a veřejné práce a

II. výboru rozpočtového

o vládním návrhu zákona (tisk 4073)

o výkupu místní dráhy Počeradce-Vrskmany.

I.

Místní dráha Počeradce-Vrskmany, celkem 17.329 km dlouhá jest spojkou mezi tratí státních drah Plzeň-Žatec-Obrnice a nedávno sestátněnou tratí Ústeckoteplické dráhy. Její koncesní listina je ze dne 2. listopadu 1881, čís. 133 ř. z. a provoz zahájen byl na ní 1. března 1887. Oproti jiným lokálním drahám měla tato trať onu výhodu, že jsouc v oblasti hnědouhelné, soustředila v sobě dovoz uhlí z jam kolem ní založených a tím zabezpečena byla její prosperita.

I když až do roku 1919 vykazovala asi jen 5%ní zúrokování základního kapitálu, který stanoven byl původně na 881.500 zl., je i z toho viděti, že měla jistou přednost před ostatními místními tratěmi, které zpravidla sotva se kryjí, nebo pokud jde o dráhy garantované, je nutno se strany garantujícího státu jim na zúročení investovaného kapitálu ještě dopláceti. Tento výnos stačil ku slušnému zúročení akciového kapitálu, nestačil však na nové investice, kterých v zájmu rozšiřované těžby hnědouhelné v okolí této trati je nutno podniknouti.

Místní dráha, nemajíc, vlastních prostředků a nemohouc si opatřiti za poválečných poměrů peněžního trhu potřebných peněz za podmínek, s nimiž by státní správa vzhledem na své právo výkupní souhlasiti mohla, zdržovala připojení vleček ku zmíněným již dolům a tím zdržen byl i hospodářský rozvoj tamního obvodu. Státní správa, nemohouc finanční nepohotovost místní dráhy vyvažovati ústupky na úkor svého práva výkupního a majíc na zřeteli národohospodářský úkol této dráhy, považovala již v roce 1921 sestátnění místní dráhy za nejlepší řešení. Byla proto předložena osnova zákona o sestátnění místní dráhy podle §u 9. koncesní listiny. Tento úmysl státní správy změnily výsledky hospodářské, docílené na této trati v letech 1920 a 1921. Následkem většího rozsahu dopravy, jež nastala zvýšením výkonnosti uhelných dolů v atrakčním obvodu místní dráhy a konečně zvýšením tarifů, vykazovala místní dráha roku 1920 čistý výtěžek Kč 1,024.258,20 a roku 1921 Kč 245.237,81.

Tento neobyčejný vzestup čistého zisku měl by za následek pro stanovení výkupní ceny ve smyslu §u 9. koncesní listiny, že výkupní renta byla by zaručovala přibližně 20%ní zúročení akciového kapitálu po dobu trvání koncese, t. j. do roku 1971. Jak známo, určí se cena výkupní ve smyslu koncesní listiny tak, že sečtou se roční čisté výtěžky podniku za 7 let výkupu předcházejících, od toho srazí se čisté výtěžky 2 let nejméně příznivých a vypočte se čistý výtěžek zbývajících 5 let.

Příznivé výsledky dvou výše uvedených roků a předpoklad, že i v příštích letech vzestupem intensity dopravy budou provozní výsledky pro společnost stejně příznivé, přiměly státní správu ku změně původního úmyslu sestátnění místní dráhy Počeradce-Vrskmany podle koncesní listiny. Předložená již osnova zákona nebyla dále projednávána a přestala býti ve smyslu §u 4. zák. ze dne 15. dubna 192 čís. 326 Sb. z. a n. o jednacím řádu senátu Národního shromáždění předmětem dalšího jednání. Pro stát výhodnějším bylo nabytí akcií a požitkových listů jmenované dráhy, a to po jednání s majiteli akcií se podařilo. Za celkovou částku 2,001.160 Kč převzal stát všechny dosud neslosované akcie, úhrnem 4139 kusů v nom. hodnotě 400 Kč a 361 požitkových listů.

Je tudíž stát již dnes vlastníkem všech akcií a tudíž i dráhy samotné a předložená osnova je dodatečným zákonným schválením postupu správy státní. Že kalkulováno bylo dobře se strany správy státní, pokud jde o provozní výsledky v letech následujících, o tam svědčí dnes již známý výsledek za první pololetí roku 1922, které vykazuj e přebytek 267.620 Kč, což by znamenalo v případu stejných výsledků také v pololetí druhém okrouhle nového půl milionu čistého zisku.

Tím, že státní správa zakoupila akcie místní dráhy v létě 1921, stala se majitelkou výnosu jejího za roky 1921 a 1922 a o tento výnos zmenší se potřeba k úhradě kupní ceny označené v §u 1. a pouze zbytek kupní ceny navrhuje se podle §u 4. z úspor v kap. 14. státního rozpočtu na rok 1923 a nebude-li jich, z úvěrních operací.

Výbor pro dopravu a veřejné práce vzal v úvahu nejenom důležitost této spojky mezi tratí Plzeň-Obrnice a dráhou ústecko-teplickou, jejíž použití zkrátí dopravní cestu ze západu k jihovýchodu s pominutím přepravy přes Most, jakož i zaručenou její výnosnost a vyslovil své uspokojení nad způsobem, jakým tato místní dráha do souboru státních drah má býti pojata.

Otázka personální nepadá při výkupu místní dráhy Počeradce-Vrskmany v úvahu, ježto provoz obstarává státní správa železniční podle smlouvy sjednané r. 1886 mezi koncesionáři a býv. generálním ředitelstvím rakouských státních drah. Převzetím této tratě k ostatním tratím státním odpadne vydržování společenské správy, které v roce 1921 činilo 46.000 Kč, o kterýžto obnos téměř o celý vzroste do budoucna výnos této dráhy.

Z těchto všech důvodů usnesl se výbor pro dopravu a veřejné práce doporučiti poslanecké sněmovně návrh zákona, tisk 4073 o výkupu místní dráhy Počeradce-Vrskmany ku přijetí.

V Praze dne 25. dubna 1923.

předseda:

Zpravodaj:

Votruba, v. r.

Jar. Marek, v. r.


II.

Podnětem k výkupu místní dráhy Počeradce-Vrskmany byl zřetel na národohospodářský význam této dráhy, v jejímž atrakčním obvodu leží hnědouhelné doly, jejichž bohatství nebylo možno využíti, ježto vybavení místní dráhy neodpovídalo požadavkům intensivní dopravy a společnost nemajíc vlastních prostředků k provedení investic, zdržovala připojení vleček uhelných dolů a tím brzdila hospodářský rozvoj obvodu této dráhy.

Proto podalo ministerstvo železnic v květnu 1921 osnovu zákona o sestátnění této místní dráhy na základě koncesní listiny. Při tom bylo dle známých provozních výsledků do konce r. 1919 předpokládáno, že bude přicházeti v úvahu minimální výkupní renta rovnající se 5%nímu zúročení a umoření nominálního základního kapitálu, jenž byl koncesním protokolem resp. pozdějším dodatkem stanoven částkou 900.000 zl.

Předložená osnova zákona byla však vzata zpět, když po zjištění provozních výsledků za r. 1920, jež vykazovaly čistý zisk ve výši 1,024.258 Kč, bylo patrno, že následkem enormního vzestupu provozních příjmů zvýšila by se výkupní renta tak, že by zaručovala přibližně 20%ní zúročení akciového kapitálu po dobu trvání koncese, t. j. do roku 1971.

Proto hledala státní správa jinou vhodnou cestu, jak by bylo lze nabýti místní dráhy pro stát způsobem výhodnějším.

Zahájené jednání s majiteli akcií společnosti místní dráhy vedlo k tomu výsledku, že v říjnu 1921 bylo lze získati veškeré dosud neslosované akcie v nom. hodnotě á 400- K za kurs 480 Kč za kus a veškeré požitkové listy á 40Kč. Při tom celý čistý zisk za r. 1921 připadl již státu. Ježto dividenda a superdividenda činila v r. 1921 48- Kč, bylo vlastně za každou akcii placeno pouze 32,- Kč nad nominální cenu.

Výhodnost tohoto způsobu nabytí místní dráhy potvrzuje ta okolnost, že značnou část kupní ceny, zaplacené za veškeré akcie, bude lze hraditi z volných reservních fondů a přebytků společnosti, jež počínaje rokem 1921 připadají státu jako výhradnému vlastníku.

Volné fondy akciové společnosti činí..... 203.61397 Kč

za rok 1921 odvedeno státní pokladně jako přebytek 224.55318 Kč

takže částky.... 428.16715 Kč

bude lze použíti k úhradě jmenované kupní ceny.

Mimo to bude k témuž účelu použito též výtěžků za r. 1922, které sice ještě nejsou známy, které však budou pravděpodobně dosahovati výtěžků z r. 1921, ježto první pololetí vykazuje provozní přebytek 267.620- Kč.

Lze tedy počítati s tím, že z výtěžků dráhy bude okrouhle hrazena částka 600.000 Kč, takže by zbývalo uhraditi okrouhle částku 1,400.000 Kč, jež má býti hrazena z případných přebytků státního rozpočtu za r. 1923 a nebude-li jich, z výtěžků úvěrových operací.

Rozpočtový výbor usnesl se připojiti se ku znění osnovy usnesené výborem pro dopravu a veřejné práce kromě toliko malé slovní úchylky v § 1., kde slova "k tomu cíli" ve druhé a třetí řádce zaměnil slovem "proto".

V Praze dne 25. dubna 1923.

Předseda:

Zpravodaj:

B. Bradáč, v. r.

Buříval, v. r.


Zákon

ze dne............................................

o výkupu místní dráhy Počeradce-Vrskmany.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Vláda se zmocňuje, aby nabyla pro stát místní dráhy Počeradce-Vrskmany a aby proto zakoupila z volné ruky dosud neumořené akcie a požitkové listy společnosti místní dráhy Počeradce-Vrskmany (Lokalbahngesellschaft Potscherad-Wurzmes) za částku 2,001.160.- Kč.

§ 2.

Po zakoupení všech akcií státem usnese se valná hromada společnosti na jejím zrušení a převodu jejího jmění na stát bez likvidace ve smyslu čl. 242 a násl. obchodního zákona s účinkem od 1. ledna 1923. Tímto převodem vstoupí stát ve veškerá práva a právní závazky zrušené akciové společnosti.

§ 3.

Převod vlastnictví jakož i právní listiny, úřední jednání, podání a jejich přílohy, týkající se tohoto převodu, jsou osvobozeny od kolků a poplatků, jakož i od jiných veřejných daní a dávek.

§4.

K úhradě kupní ceny označené v § 1 tohoto zákona bude použito v první řadě volných fondů společnosti a jejích zisků za léta 1921 a 1922, jež připadají státu jako akcionáři. Zbytek kupní ceny bude uhrazen z úspor v kap. 14. státního rozpočtu na rok 1923 a, nebude-li jich, z úvěrních operací.

§ 5.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení a provedou jej ministři železnic a financí v dohodě s ministrem spravedlnosti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP