Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1924.
I. volební období. |
9. zasedání. |
4718.
Zpráva
výboru pro dopravu a veřejné práce k usnesení senátu (tisk 4665)
o vládním návrhu zákona (tisk sen. 1878 a 1895) o zrušení částí okresních silnic I. třídy Prostějov-Boskovice-Svitávka a Sloup-Valcov.
Okresní silnice I. třídy Prostějov-Boskovice-Svitávka v části mezi obcemi Žďárnou a Valchovem (km 30.264-32.880) v několika místech po většině zalesněných velmi značně stoupá místy až 16. Silniční výbor okresu boskovického provedl v letech 1919-1921 jako náhradu za velmi nesjízdnou část této silnice nové spojení v délce 3.036 m za předpokladu, že část okresní silnice Prostějov-Boskovice-Svitávka mezi obcemi Žďárnou a Valchovem v délce 2.616 m, jakož i část silnice Sloup-Valchov mezi obcemi Ludikovem a Valchovem v délce 950 m budou jako okresní silnice zrušeny a ponechány v udržování obcí a velkostatku jako cesty soukromé.
Nově vystavěná silnice Žďárná-Valchov v délce 3.036 m vřazena byla do druhu okresních silnic vynesením moravského zemského výboru ze dne 6. května 1922 čís. 19.037. Příslušné jednání se zájemníky o zrušení jmenovaných částí okresních silná byla provedeno moravským zemským stavebním úřadem dne 23. června 1922 s tím výsledkem, že části těchto zrušených okresních silnic jsou jako obecní cesty, polní a soukromé cesty převzaty ve správu a udržování účastněnými obcemi a velkostatkem.
Zemská správa politická prohlásila, že proti zrušení zmíněných částí silnic není z důvodů veřejných a vojenských námitek a rovněž ministerstvo národní obrany prohlásilo, že s vojenského hlediska rovněž žádných námitek nemá. Moravský zemský výbor vznesl pak vzhledem k ustanovení zákona ze dne 9. dubna 1920, čís. 280 Sb. z. a n. žádost, aby vláda povolila zrušení částí dotčených okresních silnic.
Dle 5 moravského silničního zákona ze dne 30. září 1877, č. 38 z. z. jest k tomu účelu, aby se zrušila okresní silnice, zapotřebí zemského zákona. Takovýto zemský zákon nemůže býti nahrazen usnesením vlády, nýbrž jest k zrušení okresní silnice zapotřebí stále ještě zákona, na němž usnésti se přísluší nyní po rozumu § 6 a 7 ústavní listiny Národnímu shromáždění.
Provedení navrhovaného zákona nebude vyžadovati finančních obětí od státu a znamená do určité míry zmenšení výdajů okresního silničního výboru boskovického. Senát N. S. R. Č. přijal tudíž ve 210. schůzi dne 4. června 1924 příslušnou osnovu zákona.
Výbor pro dopravu a veřejné práce pojednal o tomto usnesení senátu dnešního dne a usnesl se, doporučiti poslanecké sněmovně, aby přijala připojenou osnovu zákona ve znění shodném s usnesením senátu.
V Praze dne 17. června 1924.
Jaroslav Marek, v. r., |
V. Votruba, v. r., |
místopředseda. |
zpravodaj. |
Zákon
ze dne..............
o zrušení částí okresních silme I. třídy Prostějov-Boskovice-Svitávka a Sloup-Valchov.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Část okresní silnice I. třídy Prostějov-Boskovice-Svitávka ad km 30.264 až po km 32.880 v délce 2.616 m a část okresní silnice I. třídy Sloup-Valchov od km 6.730 až po km 7.680 v délce 950 m jako okresní silnice se ruší.
§ 2.
Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr veřejných prací.