Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1925
I. volební období |
11. zasedání |
5193.
Usnesení senátu Národního shromáždění
republiky Československé
k vládnímu návrhu zákona (tisk 2125 a 2141),
podle kterého nabývá stát drah zaručených státem anebo zemí Českou.
Senát Národního shromáždění republiky Československé přijal vra 265. schůzi dne 5. června 1925 tuto osnovu zákona:
Zákon
ze dne ..................... 1925,
podle kterého nabývá stát drah zaručených státem anebo zemí Českou.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tamto zákoně;
§ 1.
1. Připojené úmluvy sjednané mezi republikou Československou, zastoupenou jménem vlády ministry železnic a financí, se strany jedné a
I. akciovými společnostmi:
1. místní dráhy Benešov - Vlašim - Dolní Královice,
2. místní dráhy Domažlice - Tachov,
3. místní dráhy Chlumec-Králové Městec,
4. místní dráhy Jičín - Rovensko - Turnov,
5. místní dráhy Jindřichův Hradec - Nová Bystřice,
6. dráhy Karlovy Vary - Johanngeorgenstadt (Eisenbahn Karlsbad - Johanngeorgenstadt),
7. místní dráhy Kostelec - Telč,
8. dráhy Mariánské Lázně - Karlovy Vary (Eisenbahn Marienbad - Karlsbad),
9. místní dráhy Moravské Budějovice - Jemnice (Lokalbahn Mährisch Budwitz - Jamnitz),
10. místní dráhy z Německého Brodu do Humpolce,
11. místní dráhy Německý Brod - Tišnov,
12. Sdružených pošumavských místních drah,
13. dráhy Schönwehr - Loket (Eisenbahn Schönwehr - Elbogen),
14. místní dráhy Svitava - Polička,
15. místní dráhy Vodňany - Týn nad Vltavou,
16. místní dráhy Vsetín - Velké Karlovice,
17. místní dráhy Brandýs nad Labem Neratovice,
18. místní dráhy Čerčany - Modřany - Dobříš,
19. místí dráhy Česká Lípa - Kamenický Šenov (Lokalbahn Böhmisch Leipa - Steinschönau),
20. místní dráhy Doudleby - Vamberk - Rokytnice,
21. místní dráhy Chrudimsko - Holické,
22. místní dráhy Jindřichův Hradec - Obratany,
23. Kadaňských místních drah (Kaadner Lokalbahnen),
24. místní dráhy Karlovy Vary - (Dalovice) - Merklín (Lokahbahn Karlsbad -(Dallwitz) - Merkelsgrün),
25. místní dráhy Kolín - Čerčany - Kácov,
26. místní dráhy Libochovice - Vraňany,
27. místní dráhy Louny - Libochovice (Lokalbahn Laun - Libochowitz),
28. místní dráhy z Mělníka do Mšena,
29. Mostecko - Lovosické spojovací dráhy,
30. místní dráhy Mšeno - Dolní Cetno,
31. místní dráhy Netolické,
32. místní dráhy Nový Dvůr - Bezdružice,
33. místní dráhy Opočno - Dobruška,
34. místní dráhy Ostrov - Jáchymov (Lokalbahn Schlackenwerth - Joachimsthal),
35. místní dráhy Rakovník - Bečov - Bochov,
36. místní dráhy Rokovník - Mladotice,
37. místní dráhy Roudnice - Hospozín,
38. místní dráhy Sedlec - Hora Kutná - Zruč,
39. místní dráhy Staňkov - Horšův Týn - Ronšperk,
40. místní dráhy Strakonice - Blatná Březnice s odbočkami,
41. místní dráhy Světlá - Ledeč - Kácov,
42. místní dráhy Svojšín - Bor (Lokalbahn Schweissing - Haid),
43. místní dráhy Táborsko - Bechyňské,
44. místní dráhy Zadní Třebáň - Lochovice,
45. místní dráhy Tršnice - Vildštein - Schönbach (Lokalbahn Tirschnitz - Wildstein - Schönbach) a
II. koncesionáři místních drah:
46. Sudoměř - Skalsko - Stará Paka,
47. Mikulášovice - Rumburk,
48. Polná Štoky - Polná město
ze strany druhé, jimiž stát nabývá dnem 1. ledna 1925 těchto drah, se schvalují,
§ 2.
Ministr železnic se zmocňuje, aby uhradil v mezích rozpočtu ministerstva železnic, po případě na vrub příjmů československých státních drah, vykázaných v titulu 3. kap. XVII. státního rozpočtu republiky Československé pro rok 1925, jak provozní výdaje drah uvedených v § 1 tohoto zákona za rok 1925 neuhrazené jejích provozními příjmy, tak i výdaje na zúročení, případně umoření jejich prioritního kapitálu, pokud jest v připojených úmluvách povinnost tato státem převzata, jakož i likvidační výdaje společností těchto drah.
§ 3.
Nevydá-li některá společnost nebo koncesionář uvedení v § 1 státní správě železniční listin potřebných ku provedení knihovního pořádku nebo neopatří-li svým podpisem těchto listin státní správou železniční sepsaných ve lhůtě smlouvou určené, nahradí tyto listiny prohlášení ministra železnic.
§ 4.
Veškeré s provedením tohoto zákona související úkony, majetkové převody, podání, zápisy, připojené úmluvy a jiné listiny jsou osvobozeny ode všech veřejných daní dávek, kolků a poplatků,
§ 5.
Železniční oddělení zemského správního výboru v Praze přejímá se se vším personálem, pokud tem o nemá vyslouženo, i vším zařízením, se všemi jeho právy i závazky do služeb státních.
§ 6.
Tento zákon, jehož provedení se ukládá ministrům železnic a financí, nabývá účinnosti dnem vyhlášení
Václav Donát v. r.,
předseda.
Dr. Šafařovič v. r., |
Dr. Ot. Krouský v. r., |
senátní tajemník. |
zapisovatel. |
Resoluce
I.
Na drahách sestátněných budiž zaveden co možno nejdříve barem státních drah.
II.
Jízdní řády pro osobní dopravu na těchto drahách buďtež tak upraveny, aby vyhovovaly co možno nejlépe potřebám obyvatelstva.
Příloha I.-1.
Úmluva
sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou ministry železnic a financí jménem vlády (v následujícím krátce ťstátŤ) se strany jedné a akciovou společností místní dráhy Benešov - Vlašim - Dolní Královice (v následujícím krátce ťspolečnostŤ) se strany druhé o nabytí místní dráhy Benešov - Vlašim - Dolní Královice státem.
Článek I.
Společnost postupuje státu dnem 1. ledna 1925 do vlastnictví a stát nabývá vlastnicky veškerého movitého i nemovitého jmění společnosti, ať toto nemovité jmění jest zapsáno v knihách pozemkových (všeobecných nebo železniční knize) anebo není, s veškerými právy a závazky jejími, zejména železniční trati společností z Benešova přes Vlašim do Dolních Královic, tvořící předmět koncesních listin ze dne 6. listopadu 1894, č. 233 ř. z. a 27. listopadu 1899, č. 242 ř. z., se všemi vlečnými drahami, pokud jsou majetkem společností, s veškerým movitým i nemovitým příslušenstvím, se všemi vozidly a veškerými zásobami, jakož i veškerého ostatního jmění společnosti se všemi aktivy i pasivy, i s reservním fondem, pokud nebyl podle svého určení se schválením státní správy spotřebován.
Článek II.
Naproti tomu přejímá stát k vlastnímu placení podle platného, státní správou schváleného umořovacího plánu zbytek dosud neumořené částí hypotekární zápůjčky, uzavřené u Zemské banky království Českého, nyní u Zemské banky (dříve Zemské banky království Českého) v Praze, v jmenovité hodnotě 3,561.000, - Kč, tj. slovy tří miliony pět set šedesát jeden tisíc Kč,
Veškeré kmenové akcie postupuje společnost státu bez zvláštní úplaty. Tyto kmenové akcie společností vydané vyjma ty, které jsou ve vlastnictví země České, společnost opatří a státu odevzdá do 31. prosince 1924.
Článek III.
Ježto nabývací cena jest ustanovením čl. II. vypořádána, prohlašuje společnost, že nemá vůči nabývajícímu státu žádných dalších pohledávek.
Článek IV.
Společnost vstoupí do likvidace, jakmile tato úmluva nabude právní platnosti a jakmile řádná valná hromada schválí výroční účty za rok 1924.
Likvidací společností provede na základě jejího usnesení státní správa.
Článek V.
Dnem, kdy tato úmluva nabude právní platnosti (čl. IX.), přechází fysická držba veškerých majetkových předmětů v čl. I. uvedených na stát.
Společnost se zavazuje, že vydá státu veškeré spisy, listiny, plány, účty, knihy atd. místní dráhy se týkající a že provede sama knihovní pořádek.
Článek VI.
Společnost svoluje, aby podle této úmluvy bylo vloženo vlastnické právo Československého státu (železniční správa) na všechny nemovitostí společnosti náležející. Společnost jest povinna řádně podepsati právní listiny, potřebné ku převodu knihovního vlastnictví na stát do čtyř neděl po té, jakmile jí budou státní správou k podpisu předloženy.
Článek VII.
Obě smluvní strany vzdávají se práva odporovací této úmluvě pro zkrácení nad polovici obecné ceny.
Článek VIII.
Pro jakékoli právní rozepře, které by snad z této úmluvy vznikly, budou příslušny v prvé stolicí věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.
Článek IX.
Tato úmluva váže společnost schválením valnou hromadou akcionářů a nabude právní platnosti ústavním schválením.
Úmluva tato byla sepsána v jednom prvopise; společnost obdrží její opis.
V Praze, dne 5. prosince 1924.
Ministr železnic. Stříbrný v. r. Ministr financí: Ing. Bečka v. r. |
Místní dráha Benešov - Vlašim - Dolní Královice:
Ing. J. Neubauer v. r. F. Miškovský v. r. |
Příloha I.-2.
Úmluva
sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou ministry železnic a financí jménem vlády (v následujícím krátce ťstátŤ) se strany jedné a akciovou společností místní dráhy Domažlice - Tachov (v následujícím krátce ťspolečnostŤ) se strany druhé o nabytí místní dráhy Domažlice - Tachov státem
Článek I.
Společnost postupuje státu dnem 1. ledna 1925 do vlastnictví a stéct nabývá vlastnicky veškerého movitého i nemovitého jmění společností, ať toto nemovité jmění jest zapsáno v knihách pozemkových (všeobecných nebo železniční knize) anebo není, s veškerými právy a závazky jejími, zejména železniční trati společností z Domažlic do Tachova, tvořící předmět koncesní listiny ze dne 28. března 1908, č. 68 ř. z., se všemi vlečnými drahami, pokud jsou majetkem společnosti, s veškerým movitým i nemovitým příslušenstvím, se všemi vozidly a veškerými zásobami, jakož i veškerého ostatního jmění společností se všemi aktivy i pasívy, i s reservním fondem, pokud nebyl podle svého určení se schválením státní správy spotřebován.
Článek II.
Naproti tomu přejímá stát k vlastnímu placení podle platného, státní správou schváleného umořovacího plánu zbytek dosud neumořené částí prioritních obligací společností v jmenovité hodnotě 7,340.000 Kč, tj. slovy sedm milionů tří sta čtyřicet tisíc Kč.
Veškeré kmenové akcie postupuje společnost státu bez zvláštní úplaty. Tyto kmenové akcie společností vydané vyjma ty, které jsou ve vlastnictví země České, společnost opatří a státu odevzdá do 15. ledna 1925.
Článek III.
Ježto nabývací cena jest ustanovením čl. II. vypořádána; prohlašuje společnost, že nemá vůči nabývajícímu státu žádných dalších pohledávek.
Článek IV.
Společnost vstoupí do likvidace, jakmile tato úmluva nabude právní platnosti a jakmile řádná valná hromada schválí výroční účty za rok 1924.
Likvidaci společnosti provede na základě jejího usnesení státní správa.
Článek V.
Dnem, kdy tato úmluva nabude právní platnosti (čl. IX.), přechází fysická držba veškerých majetkových předmětů v čl. I. uvedených na stát.
Společnost se zavazuje, že vydá státu veškeré spisy, listiny, plány, účty, knihy atd., místní dráhy se týkající a že provede sama knihovní pořádek.
Článek VI.
Společnost svoluje, aby podle této úmluvy bylo vloženo vlastnické právo Československého státu (železniční správa) na všechny nemovitosti společnosti náležející.
Společnost jest povinna řádně podepsati právní listiny, potřebné ku převodu knihovního vlastnictví na stát do čtyř neděl po té, jakmile jí budou státní správou k podpisu předloženy.
Článek VII.
Obě smluvní strany vzdávají se práva odporovati této úmluvě pro zkrácení nad polovici obecné ceny.
Článek VIII.
Pro jakékoli právní rozepře, které by snad z této úmluvy vznikly, budou příslušny v prvé stolici věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.
Článek IX.
Tato úmluva váže společnost schválením valnou hromadou akcionářů a nabude právní platnosti ústavním schválením.
Úmluva tato byla sepsána v jednom prvopise; společnost obdrží její opis.
V Praze, dne 13. prosince 1924.
Ministr železnic: Stříbrný v. r. Ministr financí: Ing. Bečka v. r. |
Místní dráha Domažlice - Tachov:
Dr. Jakub Ptáčník v. r., Max Duffek v. r. |
Příloha I.-3.
Úmluva
sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou ministry železnic a financí jménem vlády (v následujícím krátce ťstátŤ) se strany jedné a akciovou společností místní dráhy Chlumec-Králové Městec (v následujícím krátce ťspolečnostŤ) se strany druhé o nabytí místní dráhy Chlumec - Králové Městec státem.
Článek I.
Společnost postupuje státu dnem 1. ledna 1925 do vlastnictví a stát nabývá vlastnicky veškerého movitého i nemovitého jmění společností, ať toto nemovité jmění jest zapsáno v knihách pozemkových (všeobecných nebo železniční knize) anebo není, s veškerými právy a závazky jejími, zejména železniční trati společnosti z Chlumce do Králové Městce, tvořící předmět koncesní listiny ze dne 3. června 1899, č. 107 ř. z., se všemi vlečnými drahami, pokud jsou majetkem společností, s veškerým movitým i nemovitým příslušenstvím, se všemi vozidly a veškerými zásobami, jakož i veškerého ostatního jmění společnosti se všemi aktivy i pasivy, i s reservním fondem, pokud nebyl podle svého určení se schválením státní správy spotřebován.
Článek II.
Naproti tomu přejímá stát k vlastnímu placení podle platného, státní správou schváleného umořovacího plánu zbytek dosud neumořené částí hypotekární zápůjčky, uzavřené u Zemské banky království Českého, nyní u Zemské banky (dříve Zemské banky království Českého) v Praze, v jmenovité hodnotě 850.000 - Kč tj. slovy osem set padesát tisíc Kč.
Veškeré kmenové akcie postupuje společnost státu bez zvláštní úplaty. Tyto kmenové akcie společností vydané vyjma ty, které jsou ve vlastnictví země České, společnost opatří a státu odevzdá do 31. prosince 1924.
Článek III.
Ježto nabývací cena jest ustanovením čl. II. vypořádána, prohlašuje společnost, že nemá vůči nabývajícímu státu žádných dalších pohledávek.
Článek IV.
Společnost vstoupí do likvidace, jakmile tato úmluva nabude právní platnosti a jakmile řádná valná hromada schválí výroční účty za rok 1924.
Likvidací společností provede na základě jejího usnesení státní správa.
Článek V.
Dnem, kdy tato úmluva nabude právní platnosti (čl. IX.), přehází fysická držba veškerých majetkových předmětů v čl. I. uvedených na stát.
Společnost se zavazuje, že vydá státu veškeré spisy, listiny, plány, účty, knihy atd. místní dráhy se týkající a že provede sama knihovní pořádek.
Článek VI.
Společnost svoluje, aby podle této úmluvy bylo vloženo vlastnické právo Československého státu (železniční správa) na všechny nemovitosti společností náležející.
Společnost jest povinna řádně podepsali právní listiny, potřebné ku převodu knihovního vlastnictví na stát do čtyř neděl po té, jakmile jí budou státní správou k podpisu předloženy.
Článek VII.
Obě smluvní strany vzdávají se práva odporovati této úmluvě pro zkrácení nad polovicí obecné ceny.
Článek VIII.
Pro jakékoli právní rozepře, které by snad z této úmluvy vznikly, budou příslušny v prvé stolici věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.
Článek IX.
Tato úmluva váže společnost schválením valnou hromadou akcionářů a nabude právní platností ústavním schválením.
Úmluva tato byla sepsána v jednom prvopise; společnost obdrží její opis.
V Praze, dne 27. listopadu 1924.
Ministr železnic: |
Místní dráha Chlumec-Králové Městec: |
Stříbrný v. r. |
|
Ministr financí: |
V. Novozámský v. r., |
Ing. Bečka v. r. |
Dr. Vejdovský v. r. |
Příloha I.-4.
Úmluva
sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou ministry železnic a financí jménem vlády (v následujícím krátce ťstátŤ) se strany jedné a akciovou společností místní dráhy Jičín-Rovensko-Turnov (v následujícím krátce ťspolečnostŤ) se strany druhé o nabytí místní dráhy Jičín-Rovensko-Turnov státem.
Článek I.
Společnost postupuje státu dnem 1. ledna 1925 do vlastnictví a stát nabývá vlastnicky veškerého movitého i nemovitého jmění společností, ať toto nemovité jmění jest zapsáno v knihách pozemkových (všeobecných nebo železniční knize) anebo není, s veškerými právy a závazky jejími, zejména železniční tratí společnosti z Jičína do Turnova, tvořící předmět koncesní listiny ze dne 7. prosince 1901, č. 205 ř. z., se všemi vlečnými drahami, pokud jsou majetkem společností, s veškerýma movitým i nemovitým příslušenstvím, se všemi vozidly a veškerými zásobami, jakož i veškerého ostatního jmění společností se všemi aktivy i pasívy, i s reservním fondem, pokud nebyl podle svého určení se schválením státní správy spotřebován.
Článek II.
Naproti tomu přejímá stát k vlastnímu placení podle platného, státní správou schváleného umořovacího plánu zbytek dosud neumořené částí hypotekární zápůjčky, uzavřené u Zemské banky království Českého, nyní Zemské banky (dříve Zemské banky království Českého) v Praze, v jmenovité hodnotě 2,928.400,- Kč, t. j. slovy dva miliony devět set dvacet osm tisíc čtyři sta Kč.
Veškeré kmenové akcie postupuje společnosti státu bez zvláštní úplaty. Tyto kmenové akcie společností vydané, vyjma ty, které jsou ve vlastnictví země České, společnost podle možností opatří a státu odevzdá do 31. prosince 1924.
Článek III.
Ježto nabývací cena jest ustanovením čl. II. vypořádána, prohlašuje společnost, že nemá vůči nabývajícímu státu žádných dalších pohledávek.
Článek IV.
Společnost vstoupí do likvidace, jakmile tato úmluva nabude právní platností a jakmile řádná valná hromada schválí výroční účty na rok 1924.
Likvidací společnosti provede na základě jejího usnesení státní správa.
Článek V.
Dnem, kdy tato úmluva nabude právní platností (čl. IX.), přechází fysická držba veškerých majetkových předmětů v čl. I. uvedených na stát.
Společnost se zavazuje, že vydá státu veškeré spisy, listiny, plány, účty, knihy atd. místní dráhy se týkající a že provede sama knihovní pořádek.
Článek VI.
Společnost svoluje,;aby podle této úmluvy byla vloženo vlastnické právo Československého státu (železniční správa) na všechny nemovitosti společnosti náležející.
Společnost jest povinna řádně podepsati právní listiny, potřebné ku převodu knihovního vlastnictví na stát do čtyř neděl po té, jakmile jí budou státní správou k podpisu předloženy.
Článek VII.
Obě smluvní strany vzdávají se práva odporovati této úmluvě pro zkrácení nad polovicí obecné ceny.
Článek VIII.
Pro jakékoliv právní rozepře, které by snad z této úmluvy vznikly, budou příslušny v prvé stolici věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.
Článek IX.
Tato úmluva váže společnost schválením valnou hromadou akcionářů a nabude právní platnosti ústavním schválením. Úmluva tato byla sepsána v jednom prvopise; společnost obdrží její opis.
V Praze, dne 20. listopadu 1924.
Ministr železnic: |
Místní dráha Jičín-Rovensko-Turnov: |
Stříbrný v. r. |
Bohumil Malý v. r., |
Ministr financí: |
Dr. Kubálek v. r., |
Ing. Bečka v. r. |
Dr. Vejdovský v. r. |