Středa 23. února 1927

Pánové! Ustanovení starého >Prügelpatentu<, že nikdo pro policejní delikt nemůže býti přísněji trestán, nežli kdyby byl soudně stíhán pro delikt stejného druhu, v novém zákoně se již nenalézá. Považte, jaké to může míti následky! Pro urážku úřední osoby můžeme dostati 3 dni až 1 měsíc vězení. Podle >Prügelpatentu< nemohl nikdo pro urážku úřední osoby, stíhanou podle policejních předpisů, obdržeti více nežli 3 dni, poněvadž nejmenší výměra trestního zákona, který je pro soudce směrodatným, činí právě 3 dni. Podle tohoto veleprügelpatentu, který nyní leží před námi, může dostati 14 dní vězení a vedle toho až 10.000 korun pokuty, a když těchto 10.000 korun nezaplatí, ještě měsíc vězení. Tam 3 dni, zde však je možno zavříti ho až na 6 neděl. (Sen. Stark [německy]: Když si trest odseděl, může rekurovati!) Odkladný účinek rekursu je zrušen, proti ustanovení starého >Prügelpatentu<. Celý duch, jímž tato předloha dýše, jest ovšem duch vašeho ducha, anebo lépe řečeno, zvrácený duch vašeho zvráceného ducha, je to duch reakce, nejhoršího zpátečnictví, zpátečnictví to, které jest jen možno za účastenství a vedení německého měšťáctva. (Výkřiky.) Pánové, podívejme se trochu na ustanovení o policejním trestním zákonu. Nemohu se dnes přece zabývati tím podrobně i vyslovuji jen naději, že vůbec se již neocitneme v situaci, abychom se zde tímto zákonem zabývali, že tato osnova zmizí v propadlišti jakožto v jediném místě, které se pro na hodí. Kdybychom se o ní zde přece jednou měli raditi, budeme se jí zabývati obšírněji, nežli dnes a neslevíme vám ničeho. Ale pánové, jaká je to správní reforma. jaký je to zákon, jenž dává vládě možnost měniti libovolně po předchozím slyšení obvody okresů - dotčené korporace bývají slyšeny, ale pak se to, co řekly, hodí do koše. Předně: jaké hospodářské následky bude to míti pro mnohá města u nás! Za druhé budete prováděti změny obvodů podle politických a národnostních momentů. Podle politických momentů budete odstraňovati obvody, které mají socialistickou většinu, a přičleněním nějakého sousedního agrárního okresu tvořiti uměle agrární většinu. Podle národnostních momentů budete odstraňovati okresy s německými většinami a přičleňovati je sousedním okresům s českou většinou a tak z německých většin tvořiti menšiny. To všechno může vláda činiti zcela libovolně. Kdo jí v tom bude brániti? Snad oba páni němečtí ministři, toto páté kolo u ministerského vozu? Ti tomu nezabrání, když vy to chcete učiniti.

Pánové, vláda může, když chce, všechny záležitosti, které jsou přikázány obcím a zemím vzíti na sebe. Ona může, když jí to napadne, odníti správu nemocnice okresu a přenésti ji na zem. Může jí odníti také zemi a ministerstvo může vésti správu samo. Vláda jmenuje předsedy jak okresních úřadů, tedy okresní náčelníky, tak také zemských zastupitelstev, tedy zemské presidenty. Nedosti na tom, osnova odnímá okresům a zemským zastupitelstvům právo ustanovovati své vlastní úředník a přenáší toto právo na vládu. Jak tohoto práva použije, toho bohatou zkušenost osmi let máme za sebou. (Výkřiky [německy]: Velmi dobře!) Výsostné právo finanční u obcí a zemí se ubíjí. Všechny rozpočty okresů podléhají schválení zemských úřadů a zemské rozpočty, obsahují-li více než 50 % přirážek - která pak země by s tím vystačila - musí schvalovati vláda. Tyto rozpočty může vláda zcela libovolně měniti. Co tu ještě zbývá ze samosprávy, když se samosprávným korporacím béře výsostné právo finanční, toto nejdůležitější právo samosprávy? Vláda má plné valné právo rozpouštěti. Kdekoli se jí takové okresní zastupitelstvo přes opatření, která v tomto zákoně provádí, nehodí, může okresní i zemská zastupitelství rozpustiti a jest jen povinna do dvou měsíců vypsati volby. Kdežto podle zákona župního je povinna volby do dvou měsíců provésti, má nyní jen ještě povinnost volby vypsati. Ale volby samotné může předsevzíti po třech, čtyrech, šesti měsících, po růce, anebo kdy chce. Ale dále - je přece tolik smyček v tomto zákoně, že nikdo je všechny nemůže pochopiti: vláda nepotřebuje vůbec zaříditi, aby se tato zemská a okresní zastupitelství sešla. Podle ustanovení tohoto zákona má zemský president všechna práva zemských a okresních zastupitelstev tak dlouho, až se tato sejdou. Když se žádné volby nevypíší, když se zastupitelstva nesvolají, pak se dosavadní samospráva, která záležela v okresních správních komisích, odstraní a vykoná se dvojí věc, správa se odstraní a povedou ji úplně na jedné koleji úředníci vládou jmenovaní. Tomu se pak ještě říká osnova zákona o reformě správy.

Ale tato předloha nespokojuje se naprosto tím, že tak ddalekosáhlým způsobem zrušuje samosprávu. Jde ještě mnohem dále. Především je tato předloha těžkým poškozením práv, která Podkarpatské Rusi byla zabezpečena mírovými smlouvami a ústavou. Říkáte, že se jedná jen o provisorium. Táži se, jak dlouho chcete ještě provisorně vládnouti? Skoro se zdá, jakoby se vládní většina, nikoli my, domnívala, že trvání státu jest jen provisorní, a jakoby si tudíž netroufala učiniti definitivní opatření. Tato předloha odporuje naprosto tomu, co bylo zabezpečeno Podkarpatské Rusi. Ukazuje se, že obyvatelstvo v Podkarpatské Rusi nemíní dáti si toto porušení ústavy a mírových smluv líbiti. Škrtnutím pera odstraňujete Slezsko. A to se svolením německých ministrů. (Výkřiky.) Se svolením německých ministrů odstraňuje se jediná země, ve které Němci mají ještě skoro většinu. Jaké následky to bude míti a může míti? Slezsko připojí se k Moravě. Ve spojené zemi moravsko-slezské bude podle posledního sčítání lidu asi 23 nebo 24 % Němců. Budu tedy právo menšin milostivě prozatím platiti také ještě pro Moravu. Ale jak dlouho to potrvá, a uměním německo-českých vládních orgánů bude tento percentuelní poměr změněn tak, že tato nyní spojená země moravsko-slezská nebude více míti 20 % německého obyvatelstva? Pak nejen Němci na Moravě, nýbrž také Němci ve Slezsku, pro které tato menšinová práva by byla na věky bývala zabezpečena, kdyby země slezská zůstala zachována, ztratí všechna tato práva menšin za pomoci německých ministrů, za pomoci německých vládních stran.

Řekl jsem předtím, že tato předloha pochází z nepřátelství vlády a vládních stran proti všeobecnému právu hlasovacímu. Tato předloha je prvním průlomem do všeobecného a rovného práva hlasovacího, ústavou zaručeného; tato předloha zmocňuje vládu jmenovati jednu třetinu v zastupitelských sborech, ještě více, k tomu mimo tuto třetinu přistupuje v zemském zastupitelství ještě 5 úředníků, v zemských výborech ještě 2, v okresních zastupitelstvech ještě 2 úředníci, v okresních výborech ještě 1 úředník s právem hlasovacím. Tedy k třetině, vládou jmenované přistupuje ještě celá řada úředníků, jmenovaných vládou,s právem hlasovacím. Aktivní právo volební přiznává se místo od 21 let od 24 let a škrtnutím pera odstraněno bylo aktivní volební právo vojínů, alespoň pro okresy a země. Toto zvýšení hranice volebního práva je stejně jako prodloužení doby pobytu ze 3 měsíců na 1 rok ranou proti dělnictvu, proti úředníkům, kteří právě své sídlo z důvodů hospodářských častěji jsou nuceni měniti. Tisíce a desetitisíce dělníků bude oloupeno o volební právo prodloužením doby pobytu ze tří měsíců na 1 rok, kterážto doba přece vzhledem k zákonu o stálých volebních seznamech je ve skutečnosti dobou pobytu pět čtvrtí až půl druhého roku. Pánové, tyto zastupitelské sbory, které se tvoří, zbavovány jsou jakéhokoli skutečného vlivu, jakékoli skutečné moci, odnímá se volební právo do těchto zastupitelských sborů, činí se z nich bezmocné korporace. Co bude následek? Tyto zastupitelské sbory, které přece alespoň částečně budou zvoleny na základě všeobecného práva hlasovacího, pozbudou veškeré vážnosti u obyvatelstva, poněvadž nebudou moci vykonati něco pro obyvatelstvo. A to se chce, to chcete vy, chcete tímto způsobem zdiskreditovati všeobecné právo hlasovací, abyste v obyvatelstvu vytvořily předpoklady pro okleštění a pak odstranění nejdříve všeobecného práva volebního pro obce a pak také pro parlament. To je vaším úmyslem, nikoli úmyslem malých lidí mezi vámi, kteří ničeho nevědí a kteří jen slepě poslouchají, co se jim diktuje, ale to jest úmyslem směrodatných činitelů v tomto státě, jenž směřuje k tomu, aby se pracujícímu lidu pro všechny zastupitelské korporace volební právo zase vzalo. A konečně přicházím k pověstnému ustanovení osnovy nařízení č. 27. z roku 1924, které tehdy platilo jen pro Slovensko a nyní jednoduše má platiti pro historické země. Zde musím vsunouti několik slov o Slovensku. Jak došlo k tomuto zákonu? Tento zákon je splátkou vládních stran Slovákům za jejich vstup do vlády. Slováci jej přijali a snaží se nyní svému obyvatelstvu namluviti, že se tímto zákonem autonomie na Slovensku alespoň částečně uskutečňuje. Pánové, pravý opak je pravdou, poslední zbytek autonomie, kterou Slovensko mělo ve svých župních zastupitelstvech, jež tam byly, tímto zákonem se mu béře. Což pak je to nějaká autonomie, když se zřizují okresní a zemská zastupitelství, jejichž pravomoc úplně je závislá od vlády? Autonomie znamená přece vládnouti sám. Jestliže však vláda v Praze se nalézající může zvrátiti všechna usnesení těchto t. zv. autonomních korporací, měniti je, jak chce, pak přece o nějaké autonomii Slovensku nemůže býti více řeči. Nikoli pánové, tento zákon je splátkou nikoli Slovensku, nýbrž slovenské straně ludové, která tím chce upevniti panství klerikalismu na Slovensku, která se chce zmocniti úřednických míst, zaopatřiti svým synům úřednická místa, která společně se stranou agrární chce panovati na Slovensku a při tom počíná Němce a Maďary zbavovati veškerých práv. To je pravda, to jest účelem toho všeho, po autonomii Slovenska nemůže následkem této reformy zůstati ani stopy. A nyní se nařízení č. 27 z roku 1924, jež bylo tehdy vydáno pro Slovensko, přenáší jednoduše na historické země. Myslím, že někteří z vás vůbec nevědí, co je v tomto nařízení obsaženo. V tomto nařízení stojí, že okresní náčelníci a nynější zemští presidenti, dříve na Slovensku župani, rovněž předsedové všech komisí, všichni referenti, dokonce na verifikátory se nezapomnělo, smí v sezení zemských a okresních zastupitelstev používati jen státního jazyka. Příští okresní náčelníci v Aši a Chebu, v Teplicích a Děčíně, Liberci, Trutnově, Šumperku, Opavě, nebudou smět ve všech těchto městech více promluviti ani slova německého. Tento zákon dělali vaši ministři, jemu vaši zástupcové v Osmičce dali své svolení. Všechny návrhy, podávané s německé strany v nově vytvořených korporacích, smí se protokolovati jen česky a jen v těch okresech, ve kterých více než 80 % obyvatelstva patří k menšinové národnosti, smí se upustiti od českého protokolování, když tomu žádný člen okresního zastupitelství neodporuje. Vnější úřední řeč těchto okresů jest jazyk státní, to je, na příště bude okresní zastupitelství v Teplicích s příštím okresním zastupitelstvím v Opavě, nebo v Šumperku dopisovati jen česky. To jsou ustanovení, která zde podle tohoto zákona mají nabýti platnosti. A když dnes přicházíte a nám vypravujete, že žádáme změnu zákona, pak pravíme: odpovědnost za tento zákon nesete vy a vaši ministři, kteří v ministerské radě s tímto zákonem souhlasili. Páni profesoři Spina a Mayr-Harting jsou pro všechnu budoucnost před dějinami odpovědni za tuto ránu zasazenou nám všem, za toto zřeknutí se samosprávy všech národů, za upuštění od jazykových práv německého a maďarského lidu. (Souhlas něm. sociálně demokratických senátorů.) A proč to všechno? Zač to všechno? Čeho jste docílili? Když jste vstoupili do vlády, tu jste se stále opatrně usmívali: jen počkejte, počkejte! Nuže, čekáme již několik měsíců, dostali jsme cla, která části obyvatelstva přinesla bohatý zisk, větší části obyvatelstva však těžká břemena, pro své duchovní jste dostali kongruu, stát od vás dostal úvěr na zbrojení v částce 3 1/2 miliard, ale co měl lid, německý lid dosud z vašeho účastenství na vládě? Pánové, byl to jeden z vašich lidí, pan kolega Medinger, který ve své řeči v Trutnově v předtuše řekl: probůh, jen když zachováme čisté ruce. A to jsme měli z toho, že blízké vám hospodářské organisace dostaly osvědčení na dovoz uhlí, že se na tom obohacují, to vy patrně vydáváte za vymoženost německého lidu. Jak orgán Svazu zemědělců v Žatci, >Die Heimat<, tak pěkně psal: >My jsme přece byli proti tomu, ale my jsme to nemohli zmoci.< A protože jste to nemohli zmoci, zúčastnili jste se toho. Vždyť jste byli pro to, aby se bezpráví odstranilo, ale protože jste to nemohli zmoci, zúčastnili jste se na tom. To je přiznání vaší viny, věděli jste, že to co činíte, je bezpráví, a přece jste to učinili. Pány křesťanské sociály ovšem, ty něco omlouvá. To jsou, jak známo, nejzbožnější mezi zbožnými, to jsou miláčkové boží, že ano, a těm milý Pánbůh vložil osvědčení na dovoz uhlí do kolébky. Pánové, ale to není všechno. Mimo osvědčení na dovoz uhlí obdrželo panstvo ještě jiné věci, a je škoda, že pan ministr dr Spina již odešel, neboť on to je, který za to nese odpovědnost. On to byl, jenž tyto věci způsobil. On svůj úřad vykonává z poloviny v ministerstvu veřejných prací, většinu tráví v pozemkovém úřadě, aby nikoli německému lidu, nýbrž jistým příslušníkům německého národa zjednával výhody, a je podivno, že mezi těmito příslušníky německého národa je na př. bývalý hrabě Hartig v Mimoni, pán, který podle zákona ze svého velkostatku měl podržeti 150 ha. V okamžiku, kdy německé strany vstoupily do vlády, byl zábor jeho velkostatku zastaven a on podrží 400 ha a smí nyní z volné ruky prodati 6 dvorů, které stát zabral a které měli býti přiděleny. Tedy tomuto muži se vstup Němců do vlády vyplatil, anebo bývalému, nevím čím byl, knížeti nebo hraběti Kienburgovi. Tomu byly převzaté již dvory zase uvolněny. Tornu se to také vyplatilo. Pan Waldstein v Doksech podržel 500 ha místo 150 ha. Hurá, není-li pravda, není to vymoženost německého lidu, že bývalý hrabě Waldstein obdrží 500 ha? Anebo arcibiskupství v Praze, to s němectvím má velmi málo společného, ale dostalo 760 ha místo 150 ha a klášter v Oseku - poněvadž v Teplé Premonstráti něco dostanou, musí Cisterciáci v Oseku také něco obdržeti - ten podrží přes 1000 ha půdy. A je mezi těmi, kteří používáním pozemkové reformy dosáhli prospěchu, také jeden pán, který kdysi z tohoto místa demokracii v tomto státě tak potupil, že s tohoto místa musil ustoupiti, pán, který nyní po vstupu Němců do vlády místo 160 nebo 200 ha, které mu měly zůstati, podrží nyní asi 500 ha a dotčený pán může nyní půdu, která byla již připravena pro příděl malým pachtýřům, německým malým pachtýřům v této krajině, prodávati nyní z volné ruky a prodá ji české obchodní společnosti, to jest uhelné firmě, nebo firmě Weinmann, anebo jiné uhelné firmě. Pánům se vstup do německých měšťáckých stran, celních stran, knedlíkových stran do vlády, velice vyplatil. (Předseda dr Hruban ujímá se předsednictví.) Německému lidu, kterému uloupena byla samospráva, kterému se odnímá volební právo, se to nevyplatilo. Přál bych si, aby dnes na tomto místě místo mne stál někdo jiný, ten, jenž práva našeho lidu, svobodu všech národů v tomto státě s tohoto místa hájil s veškerou svou energií a s veškerou poctivou vůlí, zesnulý bohužel profesor Spiegel. Jemu jste vstup do tohoto sálu zabránili v předtuše toho, co přijde, jeho jste vyloučili ze vstupu do tohoto sálu. Kdyby on zde dnes byl, on by vám vyložil, čím se prohřešujete na demokracii, čím se prohřešujete na svobodě všech národů v tomto státě. Ale Mortimer zemřel vám velice vhod! A vy, české měšťácké strany, byl bych vás rád jednou viděl, kdyby se stará rakouská vláda byla odvážila předložiti v rakouském parlamentě takovouto osnovu, jak vy byste byli tehda vykřikli, jak byste se plným právem byli proti tomu bránili, jak byste byli použili nouzového práva lidu, násilím postaviti se proti násilí. A nyní, kdy všechny národy tohoto státu olupujete o jejich právo samosprávy, nyní, kdy obzvláště nás Němce za pomoci německých stran zbavujete všech práv, nyní také my použijeme tohoto nouzového práva lidu, také my proti vašemu systému násilí postavíme násilí. (Potlesk německých sociálně-demokratických senátorů.)

Předseda (zvoní): Přerušuji jednání o tomto předmětu.

Svolávám ustavující schůzi výboru pro otázky sociálního a starobního pojištění na čtvrtek o 10. hod. do místnosti čís. XVII. v přízemi a pověřuji nejstaršího člena pana sem. dr Rozkošného, aby tuto schůzi zahájil.

Dále oznamuji, že

do výboru iniciativního na místo sem. dr Rozkošného nastupuje sen. Hrubý,

do výboru imunitního na místo sen. Hrejsy sen. Hrubý a na místo sen. Šturce sen. Herlinger.

Sen. tajemník dr. Šafařovič (čte):

Mezi schůzí bylo tiskem rozdáno:

Tisk 340. Zpráva imunitního výboru o žádosti zemského trestního soudu v Praze ze dne 30. prosince 1926, čís. jedn. Tk XIX 10.961/26/2, za svolení k trestnímu stíhání sen. A. Šolce pro zločin podle §ů 197, 200, 201 a), 203 tr. z. (č. 2268 předs.)

Předseda: Navrhuji, aby se příští schůze konala zítra, t. j. v e čtvrtek 24. února 1927 0 "11. hodině s tímto

pořadem jednání:

1. Zpráva I. výboru národohospodářského, II. výboru ústavně-právního o vládním návrhu (tisk 100) celního zákona. Tisk 331.

2. Zpráva I výboru ústavně-právního, II. výboru národohospodářského o vládním návrhu zákona (tisk 251.), jímž se mění a doplňuje ustanovení §§ů 185, 221, 233 a 245 obecného horního zákona ze dne 23. května 1854, čís. 146 ř. z. Tisk 321.

3. Návrh, aby zkráceným řízením podle §u 55 jedn. řádu byly projednány

a) osnova celního zákona, tisk 331,

b) osnova zákona, jímž se mění a doplňuje ustanovení §§ů 185, 221, 233 a 245 obecného horního zákona ze dne 23. května 1854, čís. 146 ř. z. Tisk 321.

4. Zpráva imunitního výboru o žádosti zemského trestního soudu v Praze ze dne 30. prosince 1926, č. j. Tk XIX 10.961/26/2, za svolení k trestnímu stíhání sen. Ant. Šolce pro zločin podle §ů 197, 200, 201 a), 203 tr. z. (č. 2.768 předs.). Tisk 340.

Zpráva imunitního-výboru o žádosti okresního sondu ve Slezské Ostravě za souhlas k trestnímu stíhání sen. Herlingera pro přestupek §u 4 zákona o útisku čís. 309/1921 (čís. 1552 předs.). Tisk 293.

6. Zpráva imunitního výboru o žádosti soudní stolice v Hustu, aby dán byl souhlas k trestnímu stíhání sen. Bodnara pro přečin podle §u 14, č. 5 zákona na ochranu republiky čís. 50/23 Sb. z. a n. (čís. 21/26 předs.). Tisk 294.

Jsou proti tomu námitky? (Námitek nebylo.)

Námitek není, zůstává při tom pořadu, který jsem právě ohlásil a končím schůzi.

Konec schůze v 18 hodin 35 minut.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP