Středa 20. prosince 1933

Začátek schůze v 10 hod. 38 min. dopol.

Přítomni:

Předseda dr Staněk.

Místopředsedové: Zierhut, Roudnický, Stivín, Špatný, Taub.

Zapisovatelé: Marek, Pik.

150 poslanců podle presenční listiny.

Člen vlády: ministr Černý.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci Nebuška, dr Záděra.

Místopředseda Stivín (zvoní): Zahajuji 312. schůzi poslanecké sněmovny. Sněmovna jest způsobilá jednati.

Dovolené podle §u 2, odst. 2 jedn. řádu udělil jsem na dnešní den posl. Halkemu, Böhmovi, Davidovi, Zemanovi.

Předsednictvo usneslo se podle §u 9, odst. 1, lit. m) jedn. řádu vyloučiti z těsnopisecké zprávy o včerejší 310. schůzi sněmovny projevy ohrožující bezpečnost státu z řeči posl. Krosnáře.

Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výboru živn.-obchodního o vládním návrhu (tisk 2439) zákona o prodeji zboží za jednotné ceny (tisk 2454) [podle §u 35 jedn. řádu].

Zpravodajem jest p. posl. Netolický.

Ve včerejší 311. schůzi sněmovny byla rozprava ukončena.

Žádám nyní, aby přečteny byly podané pozměňovací návrhy.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. Klimenta a soudr.:

Zákon znějž:

"§ 1.

Zjistí-li se, že v obchodních domech je prodáváno zboží špatné jakosti, zabaví obecní úřad toto zboží a rozdělí je bezplatně mezi nezaměstnané. Vlastník obchodního domu bude v tomto případě okresním úřadem potrestán pokutou do 100.000 Kč a vězením do 6 měsíců.

§ 2.

(1) Na všechny osoby zaměstnané v prodejnách obchodních domů vztahují se ustanovení platná o obchodních pomocnících jako minimum jejich práv.

(2) O mzdách (platech) zaměstnanců v obchodních domech platí ustanovení kolektivních smluv jako minimum práv, a není-li kolektivní smlouvy, platí místní zvyklosti pro dotyčně odvětví a kategorie zaměstnanců. Individuelní smlouvy nesmějí obsahovati podmínky méně příznivé, než ty, které jsou v kolektivní smlouvě nebo v místě obvyklé.

(3) Působnost zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 330 Sb. z. a n., o závodních výborech vztahuje se obdobně na prodejny obchodních domů. Lhůta půl roku určená v §u 1, odst. 1 uvedeného zákona počítá se od zahájení provozování prodejny.

(4) Presenční pracovní doba zaměstnanců nesmí přesahovati 48 hodin týdně. Výjimky se nepřipouštějí. Pro překročení tohoto zákazu bude zaměstnavatel a jeho odpovědný zástupce okresním úřadem potrestán pokutou do 2000 Kč a vězením do 6 měsíců.

(5) Výpovědní lhůta zaměstnanců nesmí býti kratší než půlletní. Výpověď může býti dána jen k 31. červenci a 1. lednu každého roku.

§ 3.

Drobní obchodníci, jichž příjem nepřesahuje 24.000 Kč ročně, osvobozují se od placení všech přímých daní. Nedoplatky na těchto daních za minulá léta se jim promíjejí a všechny daňové i obchodní exekuce proti nim vedené se zastavují.

§ 4.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provedou jej ministr průmyslu, obchodu a živností, ministr soc. péče a ministr financí v dohodě se zúčastněnými ministry."

2. Pozměňovací návrh posl. Vávry a druhů:

Navrhovaný zákon změněn budiž takto:

"§ 1.

Provoz prodejen, v nichž se nabízí a prodává zboží několika druhů, které podle obchodních zvyklostí k sobě nepatří, nebo druhů, které osobou výrobce spolu nesouvisí, a to výlučně nebo převážně v jedné nebo několika pevných cenových stupnicích po způsobu t. zv. obchodů s jednotnými cenami, se dnem 31. prosince 1933 zakazuje.

§ 2.

Zákon tento nabývá účinnosti dne 31. prosince 1933, provede jej ministr obchodu se zúčastněnými ministry."

3. Pozměňovací návrh posl. dr Rosche, Eckerta, Kunze a druhů:

K §u 1:

V odst. 1 buďtež slova "od 1. prosince 1933" nahrazena slovy "od 1. února 1933".

V odst. 3 buďtež slova "po 30. listopadu 1933" nahrazena slovy "po 30. lednu 1933".

Odst. 4 nechť zní:

"Zemský úřad může vyslechnuv příslušnou obchodní komoru a poskytnuv 3měsíční likvidační lhůtu, také ve smyslu odst. 1, zakázati provoz takovýchto prodejen, které byly zřízeny před 1. únorem 1933, poškozují-li obchod a živnosti, tedy mají za následek zeslabení jejich daňové síly, jakož i vzrůst nezaměstnanosti osob zaměstnaných v obchodu a živnosti."

K §u 2:

V odst. 1 buďtež slova "1. prosincem 1933" nahrazena slovy "1. únorem 1933".

Odst. 2 nechť zní:

"Provozování živnosti hostinské a výčepnické a prodej potravin a nápojů v lahvích po obchodnicku uzavřených se v těchto prodejnách zakazuje, a to i v těch případech, kdy byla koncese udělena před 1. únorem 1933, nebo ohlášen obchod s potravinami a nápoji v lahvích po obchodnicku uzavřených. Udělené koncese zanikají."

§ 7 nechť zní:

"O odvolání do rozhodnutí zemského úřadu podle §u 1, odst. 4 a §u 6 rozhoduje ministerstvo průmyslu, obchodu a živností v dohodě s ministerstvem soc. péče."

4. Pozměňovací návrh posl. Skopala-Procházky, Kleina, Netolického, Knotka, Kirpalové, inž. dr Touška, Gläsela a druhů:

K §u 8:

V odst. 1 vsunou se za slovo "prodejnách" slova "(včetně skladišť atp.)" a ve čtvrté řádce škrtne se slovo "balením".

V odst. 2 vsunou se za slovo "prodejnách" slova "(včetně skladišť atp.)".

Za § 11 budiž vsunut nový § 11 a) tohoto znění:

"Kde v zákoně se mluví o prodejnách podle § 1, odst. 1, rozumí se jimi též ty prodejny, které mají znaky obchodů s jednotnými cenami a byly zřízeny před 1. prosincem 1933."

Místopředseda Stivín (zvoní): Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru živn.-obchodního p. posl. Netolickému.

Zpravodaj posl. Netolický: Vážená sněmovno! V debatě, která byla provedena o zprávě výboru živn.-obchodního o vládním návrhu tisk 2439, mám dodatky jenom ke slovům kol. dr Roscheho, který vytýkal, že definice obchodu s jednotnými cenami není v zákoně náležitě vyjádřena a podána. To, co v §u 1 je obsaženo, nepokládá dr Rosche za dostatečnou definici. Konstatuji, že tato definice je širší, nežli je v zákoně německém, a následkem toho a se zřetelem ke generální klausuli je nutno pokládati tuto definici za úplně dostatečnou.

Ve druhé části vytýkal p. kol. dr Rosche ministerstvu obchodu určitou stagnaci a malou činnost, pokud se týče ochrany a podpory našeho živnostnictva, obchodu a průmyslu. Vytýkal to asi z toho důvodu, poněvadž za posledních několik roků pro živnostnictvo a obchodnictvo nebylo v zákonodárné činnosti vykonáno téměř nic. Po této stránce kol. dr Rosche má pravdu.

Pokud se týče výtky, že ministerstvo obchodu neučinilo proti obchodům s jednotnými cenami náležitého opatření, máme zprávu ministerstva obchodu, že ihned, jakmile proveden byl zákaz v Německu (23. prosince 1932) a zákaz podobných obchodů v Rakousku (v únoru 1933), ministerstvo obchodu připravilo ihned předlohu zákona, která byla hotova v měsíci březnu. Jednání mezi zúčastněnými stranami zvláště ve vládní koalici se protáhlo a přistupujeme k tomuto zákonu dnes velmi opožděně, teprve ke konci roku běžného, jak již bylo konstatováno.

Pokud se týče výtky kol. Jiráčka, že zákon přichází velmi pozdě, můžeme odpověděti, že toho sice litujeme, ale že přichází přece a zabraňuje alespoň šíření dalších obchodů s jednotnými cenami, které by regulérní obchod poškozovaly ještě dále, a nám proto záleželo na tom, aby tato předloha zákona byla konečně projednána.

Pokud se týče rozšíření těchto obchodů a jejich filiálek, mohu konstatovati, že v našem zákonodárství nebylo dostatečného opatření proti jejich rozšíření. Obchody s jednotnými cenami jsou živnosti úplně svobodné. Stačí oznámení politickému úřadu, aby s jeho prováděním mohlo býti započato. Nebylo tedy možno a nebylo dostatečných prostředků, aby mohlo býti cestou zákonnou těmto obchodům zabráněno.

Pokud se týče podaných pozměňovacích návrhů, je zde návrh posl. Klimenta a soudr., který mění celou konstrukci podaného vládního návrhu zákona, a tedy vyslovuji se proti.

Taktéž vyslovuji se proti návrhu posl. Vávry a druhů, který navrhuje taktéž úplně novou konstrukci, úplné zrušení těchto obchodů.

Vyslovuji se dále proti návrhům, které podali posl. dr Rosche, Eckert, Kunz a druzi k §u 1, §u 2 a §u 7.

Pokud se týče návrhů, podaných posl. Skopalem-Procházkou, Kleinem, Netolickým, Knotkem, Kirpalovou, inž. dr Touškem, Gläselem a druhy, doporučuji, aby byl přijat.

Ostatně navrhuji, jak jsem již učinil ve svém původním referátě, aby osnova zákona byla přijata i s pozměňovacím návrhem, který jsem doporučil, jak ji přijal výbor pro záležitosti živn.-obchodní. (Souhlas.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Přistoupíme ke hlasování. Prosím pány a paní poslance, aby se posadili na svá místa. (Děje se.)

Sněmovna je způsobilá se usnášeti.

Osnova má 12 paragrafů, nadpis zákona a úvodní formuli.

Podány byly pozměňovací návrhy, a míním proto dáti hlasovati tímto pořadím;

Nejprve budeme hlasovati o samostatné náhradní osnově o čtyřech paragrafech, kterou navrhují posl. Kliment a soudr.

Nebude-li přijata, budeme hlasovati o samostatné osnově, kterou navrhují posl. Vávra a druzi a která má 2 paragrafy.

Bude-li tato zamítnuta, budeme hlasovati o osnově zprávy výborové v úpravě návrhů posl. dr Roscheho, Eckerta, Kunze a druhů.

Jestliže ani tato úprava nebude přijata, budeme hlasovati o osnově zprávy výborové v úpravě návrhů posl. Skopala-Procházky, Kleina, Netolického, Knotka, Kirpalové, inž. dr Touška, Gläsela a druhů.

Kdyby i tato byla zamítnuta, hlasovali bychom o osnově ve znění zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky proti přednesenému pořadu hlasování? (Nebyly.)

Není jich.

Budeme tedy hlasovati podle něho.

Kdo tedy souhlasí se samostatnou náhradní osnovou podle návrhu posl. Klimenta a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Osnova jest zamítnuta.

Kdo souhlasí se samostatnou osnovou, navrženou posl. Vávrou a druhy, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Osnova jest zamítnuta.

Kdo souhlasí s úpravou zprávy výborové podle návrhů posl. dr Roscheho, Eckerta, Kunze a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s osnovou zprávy výborové v úpravě návrhů, které podali posl. Skopal-Procházka, Klein, Netolický, Knotek, Kirpalová, inž. dr Toušek, Gläsel a druzi, jejíž přijetí doporučil pan zpravodaj, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím osnova tato přijata jest v úpravě výborové zprávy podle návrhů jmenovaných poslanců, a to ve čtení prvém.

Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn. řádu, aby o této naléhavé osnově bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.

Přistoupíme tedy ihned ke čtení druhému.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona o prodeji zboží za jednotné ceny (tisk 2454).

Zpravodajem jest p. posl. Netolický.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Netolický: Nikoliv.

Místopředseda Stivín (zvoní): Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji poslanecká sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

2. Zpráva výborů zemědělského a ústavněprávního o vládním návrhu (tisk 2438) zákona, jímž se mění §§ 1 a 2 zákona ze dne 5. května 1933, č. 74 Sb. z. a n., kterým se dočasně upravuje výkon exekuce proti zemědělcům, a §§ 1 a 2 vládního nařízení ze dne 29. července 1933, č. 155 Sb. z. a n., o dočasných opatřeních v oboru řízení konkursního na jmění zemědělců (tisk 2453) [podle §u 35 jedn. řádu].

Zpravodaji jsou za výbor zemědělský p. posl. dr Zadina, za výbor ústavně-právní p. posl. dr Daněk.

Přistoupíme ke hlasování, odloženému ze včerejší 311. schůze sněmovny.

Osnova zákona má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž byl podán pozměňovací návrh, dám o celé osnově hlasovati nejprve podle úpravy návrhu posl. Jos. Svobody a soudr., nebude-li přijata, podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona v úpravě návrhu posl. Jos. Svobody a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn. řádu, aby o této naléhavé osnově bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.

Přistoupíme tedy ihned ke čtení druhému.

Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona, jímž se mění §§ 1 a 2 zákona ze dne 5. května 1933, č. 74 Sb. z. a n., kterým se dočasně upravuje výkon exekuce proti zemědělcům, a §§ 1 a 2 vládního nařízení ze dne 29. července 1933, č. 155 Sb. z. a n., o dočasných opatřeních v oboru řízení konkursního na jmění zemědělců (tisk 2453).

Zpravodaji jsou: za výbor zemědělský p. posl. dr Zadina, za výbor ústavně-právní p. posl. dr Daněk.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Zadina: Nejsou žádné návrhy.

Zpravodaj posl. dr Daněk: Nikoliv.

Místopředseda Stivín (zvoní): Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Zbývá ještě hlasovati o čtyřech resolucích výboru zemědělského, otištěných ve zprávě výborové.

Kdo s těmito resolucemi souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Resoluce jsou přijaty.

Tím jest vyřízen 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

3. Zpráva výborů rozpočtového a ústavněprávního o návrhu posl. Berana, Pika, Zeminové, Koška, Schäfera, Ježka, dr Hodiny a druhů (tisk 2436), aby byl vydán zákon, kterým se stanoví srážky z platů členů Národního shromáždění (tisk 2452) [podle §u 35 jedn. řádu].

Zpravodaji jsou: za výbor rozpočtový místo p. poslance Bergmann a p. posl. Remeš, za výbor ústavně-právní p. posl. dr Suchý.

Přistoupíme ke hlasování, odloženému ve včerejší 311. schůzi sněmovny.

Osnova zákona má 3 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž byl podán pozměňovací návrh, dám hlasovati nejprve o celé osnově najednou v úpravě tohoto pozměňovacího návrhu posl. Štětky a soudr., nebude-li přijata, o celé osnově najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona v úpravě návrhu posl. Štětky a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava jest zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 3 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn. řádu, aby o této naléhavé osnově bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.

Přistoupíme tedy ihned ke čtení druhému.

Ad 3. Druhé čtení osnovy zákona, kterým se stanoví srážky z platů členů Národního shromáždění (tisk 2452).

Zpravodaji jsou: za výbor ústavně-právní p. posl. dr Suchý, za výbor rozpočtový p. posl. Remeš.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Suchý: Není jich.

Zpravodaj posl. Remeš: Nejsou.

Místopředseda Stivín (zvoní): Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Tím jest vyřízen 3. odstavec pořadu,

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

4. Zpráva výborů techn.-dopravního a úst.-právního o usnesení senátu (tisk 2447) k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 1148 a 1160) o dalším prodloužení účinnosti zákona ze dne 16. července 1931, č. 124 Sb. z. a n., kterým se provádí Mezinárodní úmluva o jízdě motorovými vozidly ze dne 24. dubna 1926 a vydávají se některé zatímné předpisy o jízdě motorovými vozidly (tisk 2455) [podle §u 35 jedn. řádu].

Zpravodaji jsou: za výbor technicko-dopravní p. posl. Srba místo p. posl. Koška, za výbor ústavně-právní p. posl. Richter.

Dávám slovo prvému p. zpravodaji - za výbor techn.-dopravní - p. posl. Srbovi.

Zpravodaj posl. Srba: Slavná sněmovno! Jde o další prodloužení účinnosti zákona ze dne 16. července 1931, č. 124 Sb. z. a n., kterým se provádí Mezinárodní úmluva o jízdě motorovými vozidly ze dne 24. dubna 1926 a vydávají se některé zatímné předpisy o jízdě motorovými vozidly (tisk 1160).

Navrhuji, aby předloha zákona byla přijata tak, jak ji navrhuje senát republiky Československé, a rovněž navrhuji přijetí resoluce k návrhu připojené. (Souhlas.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji - za výbor ústavněprávní - p. posl. Richtrovi.

Zpravodaj posl. Richter: Slavná sněmovno! Jménem ústavně-právního výboru připojuji se k vývodům předešlého pana řečníka a navrhuji, aby poslanecká sněmovna osnovu tuto přijala ve znění usneseném senátem i s resolucí připojenou k této osnově. (Souhlas.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme ke hlasování.

Osnova zákona má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž byl podán návrh na přechod k pořadu, míním dáti hlasovati v tomto pořadí:

Nejprve budeme hlasovati o návrhu posl. Štětky a soudr. na přechod k pořadu.

Bude-li tento návrh zamítnut, budeme hlasovati o osnově samé, a to o celé najednou ve znění zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s návrhem posl. Štětky a soudr. na přechod k pořadu přes celou osnovu, nechť pozdvihne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo nyní souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn. řádu, aby o této naléhavé osnově bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.

Přistoupíme tedy ihned ke čtení druhému:

Ad 4. Druhé čtení osnovy zákona o dalším prodloužení účinnosti zákona ze dne 16. července 1931, č. 124 Sb. z. a n., kterým se provádí Mezinárodní úmluva o jízdě motorovými vozidly ze dne 24. dubna 1926 a vydávají se některé zatímné předpisy o jízdě motorovými vozidly (tisk 2455).

Zpravodajem výboru technicko-dopravního je p. posl. Srba, zpravodajem výboru ústavně-právního je p. posl. Richter.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Srba: Není jich.

Zpravodaj posl. Richter: Nejsou.

Místopředseda Stivín (zvoní): Kdo tedy ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Zbývá ještě hlasovati o resoluci otištěné ve zprávě výborové.

Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce tato jest přijata.

Tím jest vyřízen 4. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

5. Zpráva výboru ústavno-právneho o usnesení senátu (tisk 2448) k vládnemu návrhu zákona (tisk sen. 1152 a 1161) o sriadení berných správ v zemiach Slovenskej a Podkarpatoruskej (tisk 2456) [podle §u 35 jedn. řádu].

Zpravodajem jest p. posl. dr Markovič. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Markovič: Slávna snemovňa! Prejednávanou osnovou uskutočňuje sa ďaľšie sjednotenie v jednom úseku organizácie verejnej správy, a to v úseku správy bernej. Dosaváď medzi stavom v historických zemiach a na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi bol rozdiel ten, že kým v historických zemiach správu priamych daní obstarávaly t. zv. berné správy, a správu daní nepriamych, poplatkov atď. okresné finančné riaditeľstvá, na Slovensku pre obe odvetvia tejto finančnej správy boly jedine finančné riaditeľstvá. Avšak život samotný už si vyžiadal v tejto veci určité opatrenie, ktorým sme sa na Slovensku priblížili k stavu v zemiach historických v tom, že boly sriadené v r. 1924 expositury finančných riaditeľstiev, takže vedľa 6 finančných riaditeľstiev pôsobilo na Slovensku 30 expozitúr, dohromady 36 finančných úradov, ktoré obstarávaly agendy priamych daní, kým agenda nepriamych daní, poplatkov atď. bola obstarávaná šiestimi finančnými riaditeľstvami. Podľa vládneho návrhu bude i na Slovensku stav ako v historických zemiach, totiž pre agendu priamych daní i na Slovensku sa sriaďujú berné správy, ktorých obvod bude určený vládou nariadením, a pre agendu daní nepriamych a poplatkov i naďalej budú fungovať dosavádne finančné riaditeľstvá. Tieto finančné riaditeľstvá sa budú naďalej i na Slovensku a v Podkarp. Rusi menovať okresné finančné riaditeľstvá, pri čom vláda dostáva zmocnenie, aby niektoré z nich zrušila, alebo sriadila nové, alebo zmenila ich sídlo a obvod. Okrem agendy priamych daní a ostatných daní v §e 1, odst. 2 zákona podrobne vypočítaných prechádza na berné správy všetka ostatná agenda dosavádnych finančných riaditeľstiev, ktorá v historických zemiach prislúcha berným správam. V ústavne-právnom výbore bola vyslovená žiadosť ministerstvu financií, aby v prevádzacom nariadení k tomuto zákonu bolo pokiaľ možno podrobne uvedené všetko, čo na základe §u 1, odst. 3 navrhovanej osnovy bude patriť do pôsobnosti berných správ i na Slovensku. Berným správam budú podriadené berné úrady v agende, ktorá prislúcha berným správam.

Ústavne-právny výbor uznal dôvody vládneho návrhu i dôvody, pre ktoré vládny návrh nezmenene prijal senát, a usniesol sa navrhnúť posl. snemovni, aby prijala osnovu zákona vo znení schválenom senátom. (Souhlas.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá a přistoupíme proto k hlasování.

Byl podán pozměňovací návrh. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Pozměňovací návrh posl. Vallo, Kubače, Töröka a soudr.:

§ 1 doplňuje se tímto odstavcem:

"(4) Poplatníku, jehož roční příjem nepřesahuje 12.000 Kč, náleží ze státní pokladny náhrada hotových výdajů a za ušlý výdělek, které mu byly způsobeny nutnou pochůzkou k berní správě, pokud tato jest od jeho bydliště vzdálena více než 10 km."

Místopředseda Stivín (zvoní): Prosím, aby pan zpravodaj se vyjádřil k podanému návrhu.

Zpravodaj posl. dr Markovič: Vyslovujem sa proti návrhu.

Místopředseda Stivín (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Osnova zákona má 4 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Podán byl pozměňovací návrh a dám tedy hlasovati o této osnově v tomto pořadí:

Nejprve o celé osnově v úpravě návrhu posl. Vallo, Kubače, Töröka a soudr.; bude-li zamítnuta, budeme hlasovati o celé osnově ve znění zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky proti přednesenému pořadu hlasování? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou podle úpravy navržené posl. Vallo, Kubačem, Törökem a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s celou osnovou ve znění zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím celá osnova přijata jest podle zprávy výborové, a to ve čtení prvém, ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn. řádu, aby o této naléhavé osnově bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.

Přistoupíme tedy ihned ke čtení druhému.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP