Příjmy se snižují u Tabákové
režie, u Státní mincovny v Kremnici, u Státních
lesů a statků, u Státní tiskárny
v působnosti předsednictva ministerské rady.
Odvod státní pokladně se preliminuje částkou
998,304.500 Kč, t. j. o 56,925.300 Kč méně
než podle rozpočtu na rok 1935. Výše odvodu
státní pokladně v celé skupině
II se řídí jednak ziskem nebo ztrátou
podniku, jednak souvisí s tím, do jaké výše
byl konečný přebytek použit k investicím
a pod., případně do jaké míry
byla konečná ztráta hrazena vlastními
prostředky podniku. Nižší odvod státní
pokladně vykazuje Tabáková režie o 41,550.000
Kč, Československá pošta o 8,049.800
Kč, Státní lesy a statky o 5,606.400 Kč.
S vyšším odvodem lze podle rozpočtu počítati
u Státních báňských a hutnických
závodů o 26,487.900 Kč. Schodek vykazují
Československé státní dráhy,
který se proti roku 1935 zvyšuje z 665,621.600 Kč
o 30,850.600 Kč na 696,472.200 Kč. Z provozní
ztráty hradí státní pokladna 43 4,5
42.200 Kč, t. j. o 33,820.600 Kč více, než
kolik bylo počítáno v rozpočtu na
r. 1935. Tento nepříznivější
výsledek nelze přičítati zhoršenému
stavu příjmů z osobní a nákladní
dopravy. Tyto příjmy se i v letošním
roce dále zlepšují. Československé
státní dráhy musí však ve zvýšené
míře proti prelimináři na rok 1935
věnovati více prostředků na obnovu
provozních investic, které se hradí z běžných
příjmů, a nemohou důsledkem toho zvyšovati
úhradu schodku z vlastních prostředků.
Schodek konečný vykazují také Státní
lázně, který se zvyšuje z 1,759.600
Kč r. 1935 na 2,879.900 Kč, a Československá
tisková kancelář, jejíž schodek
z 1,928.200 Kč roku 1935 se snižuje na 1,402.600 Kč.
Rozpočet na r. 1936 zvyšuje potřebu na investice
v mezích možností rozpočtových
i úvěrových Důležitost veřejných
investic právě v době, kdy soukromá
hospodářská činnost ochabuje a kdy
veřejné svazky musí dočasně
suplementárně nahrazovati investice soukromé,
jest obecně oceňována. Meze jejich jsou dány
ovšem v úvěrových možnostech veřejných
svazků. V této příčině
jde jistě náš stát na hranici svých
možností. Vezmeme-li v úvahu v rozpočtu
na r. 1936 jen investice správy státních
podniků, investice státních fondů,
jakož i mimořádnou potřebu ministerstva
národní obrany ve výši 360.000.000 Kč.
jež má býti opatřena úvěrem
podle čl. XVIII finančního zákona.
činí rozsah těchto investic úhrnem
2.498.163.000 Kč. V této potřebě nejsou
zahrnuty investiční výdaje obsažené
v rozpočtu vlastní státní správy
skupiny I u jednotlivých kapitol. zvláště
pak v kapitole 13. Ministerstvo veřejných prací.
Tyto výdaje činí nejméně 540
725.000 Kč. takže možno počítati,
že v rozpočtu na rok 1936 bylo postaráno na
státní, podnikové a fondovní investice
celkovým nákladem 3.038,880.000 Kč. Z těchto
investic má býti podle zmocnění finančního
zákona opatřeno úvěrem 1.150.000.000
Kč. V této částce není započítána
úvěrová potřeba státních
fondů, pro jejíž opatření platí
speciální zákonná ustanovení.
Kromě investic ve státním rozpočtu
zahrnutých nutno pokračovati v opatřování
potřeb pro obranu státu. Úvěrová
zmocnění pro opatření úhrady
na tyto mimořádné výdaje jsou obsažena
v zákonech ze dne 17. prosince 1926, č. 240 Sb.
z. a n., a ze dne 27. června 1934, č. 127 Sb. z.
a n.
Státní dluh československý činí
podle návrhu rozpočtu ve skupině IV. Správa
státního dluhu na rok 1936 částku
40.933,673.850 Kč a jest rozdělen podle jednotlivých
kategorií takto: dluh dlouhodobý (vnitřní
i zahraniční) 31.471.963 851 Kč, dluh krátkodobý
(pouze vnitřní) 7.461.710.000 Kč, státovkový
dluh 2.000.000.000 Kč, podle stavu, který se předpokládá
v příštím roce.
Proti rozpočtu na r. 1935 znamená to vzrůst
státního dluhu o 1.566,046.053 Kč. Provádíme-li
rozbor jednotlivých složek státního
dluhu, zjistíme však, že faktický přírůstek
jest proti r. 1935 vyšší přibližně
o 2.115 mil. Kč. Nepřihlížíme-li
k menším korekturám ať již na straně
přírůstku nebo úbytku, jež jsou
účetního a kursového rázu,
vidíme, že pokladniční poukázky
vzrůstají r. 1935 skutečně o 2.258,318.000
Kč. Rozdíl proti rozpočtu na r. 1935 spočívá
v tom, že po podání rozpočtu na r. 1935
došlo ještě dodatečně k emisi cca
31,000.000 Kč poukázek. Úbytky na straně
dluhu dlouhodobého proti rozpočtu na r. 1935 v celkové
výši 623,009.947 Kč nepředstavují
v plném rozsahu reelní úmor státního
dluhu. Jest v nich totiž několik složek, které
třeba při výpočtu skutečného
vzrůstu státního dluhu odečísti.
Jsou to úbytky na IV. státní půjčce,
na 3%ních odškodňovacích dluhopisech
obojího druhu a náhradních rentách.
Tyto úbytky včetně snížení
státovkového dluhu representují částku
549.720.812 Kč a jsou to - kromě snížení
státovkového dluhu - ve skutečnosti snížené
stavy úpisů, s nimiž se dříve
počítalo, ale o kterých dnes lze již
bezpečně říci, že se z největší
části neuskuteční. Možno tudíž
říci, že skutečný vzrůst
dluhu činí nikoliv 1.566.046.053 Kč, jak
vypadá z formálního srovnání
rozpočtových číslic, nýbrž
přibližně 2.115,000.000 Kč. Na vrub
tohoto zvýšení státního dluhu
připadá nejen úhrada schodku, nýbrž
i emise dluhopisů na podkladě mimořádných
úvěrových zmocnění. Tento vzrůst
státního dluhu jest nám dokladem. že
naprosto nemůžeme upustiti od zásady přísné
úspornosti a musíme trvati na udržení
výdajové stránky rozpočtu na úrovni
pokud možno nejnižší, poněvadž
vzrůst tohoto dluhu stává se do budoucna
nebezpečím rozpočtovým.
Celková služba státního dluhu na úrok
a úmor činí podle návrhu rozpočtu
na rok 1936 částku 1 988 427.712 Kč. Z toho
připadá na úrok 1.689.192.579 Kč.
Úmor (vnitřní i zahraniční
státní dluh) činí 292.233.844 Kč
a přibližně 7.000.000 Kč správní
výlohy. Srovnáme-li službu na úrok s
rozpočtem na rok 1935, která činí
1.676,323.776 Kč, jeví se přírůstek
12,868.803 Kč.
V rozpočtu skupiny I státního rozpočtu
kapitola 19, Ministerstvo financí jsou vydání
na službu státního dluhu zařaděna
částkou 786,014.200 Kč, tedy o 308.112.452
Kč méně než v rozpočtu na r.
1935. Celková potřeba na službu státního
dluhu, jak byla výše vykázána, snižuje
se totiž o příspěvky státních
podniků. státních fondů a samosprávných
svazků (půjčka práce). Kromě
toho se tento úhrnný výdaj snižuje o
úhradu ze zvláštních zdrojů příjmových
nebo z příjmů jiného druhu. Tyto příjmové
úhrady, které v rozpočtu na r. 1935 činily
celkem 400,464.625 Kč. zvyšují se v rozpočtu
na r. 1936 na 682,184.912 Kč. V této zvýšené
úhradě jest zahrnuta úspora, jež má
býti v rozpočtovém roce 1936 docílena
snížením úroku ze státních
dluhopisů, jež se dále zvyšuje o další
zvláštní příjmy službě
státního dluhu přikázané, k
nimž náleží jednak výnos daně
z některých kapitálových výnosů,
zvláště z nestátních cenných
papírů pevně zúročitelných
a jiné. Tyto nové úhrady se dále zvyšují
o mimořádný příjem, zejména
z konečného vyúčtování
ražby stříbrných mincí.
Tyto nové resp. mimořádné úhrady
potřeby státního dluhu zařaděné
do rozpočtu skupiny I, kapitola 19, Ministerstvo financí
jsou protiúhradou vydání u některých
kapitol zvýšených a umožnily přes
to především snížení celkové
potřeby skupiny I rozpočtu na rok 1936, takže
jeho zvýšení nevybočuje celkem z úrovně
rozpočtu na r. 1936. Nutno ovšem poznamenati, že
příjem z konečného vyúčtování
ražby stříbrných mincí jest ve
své výši příjmem mimořádným,
který se v takovém rozsahu sotva již bude opakovati,
a musíme si tudíž býti vědomi,
že úbytek jeho v příštích
hospodářských obdobích bude znamenati
tlak na rozpočtovou potřebu, aby byla nalezena úhrada
za úbytek tohoto mimořádného příjmu.
Z přednesených dat jest zřejmo, že rozpočet
na r. 1936 mohl býti udržen v rovnováze jen
za cenu mimořádných opatření
a že jest skutečně závěrečným
aktem celého souboru programových hospodářských
řešení. Aby byl naplněn obsahem hospodářské
skutečnosti, jest zapotřebí, aby nejen provedena
byla všechna v mém výkladu zevrubně
probraná opatření, k jichž uskutečnění
také dojde souběžně s projednáváním
rozpočtu v tomto slavném sboru, nýbrž
aby tento hospodářský program na příští
rok byl také skutečně dosažen. Po stránce
výdajové je k tomu třeba největší
úspornosti, aby hospodaření řídilo
se přesně preliminářem a aby státní
hospodářství nebylo za žádných
okolností zatěžováno výdaji mimorozpočtovými,
o jejichž úhradu nebylo předem postaráno.
Dodržení příjmového prelimináře
předpokládá kromě provedení
návrhů na částečné doplnění
příjmů hlavně řádnou
správu jejich, ať jde o příjmy správní
jednotlivých resortů nebo správu daní
a dávek svěřených finanční
správě. Pro státní podniky znamená
obojí snahu o docílení nejlepších
výsledků hospodaření, jichž každé
zlepšení znamená pro stát podporu nutné
jeho hospodářské rovnováhy. Řádná,
bedlivá a rychlá daňová správa,
o niž chceme všemi prostředky usilovati, jest
z nejzávažnějších článků
směrodatných pro úspěšné
hospodaření státu, o čemž nás
nejlépe přesvědčuje fakt, že
největší část příjmů
státu plyne z veřejnohospodářských
příjmů, z daní a dávek.
Není ovšem potřebí opětovně
připomínati, že všechno úsilí
o rovnováhu hospodářství státního
by bylo marné, kdyby nemělo opory ve zdravém
základu celého národního hospodářství.
Podmínky pro to jsou zde dány. I v naší
průmyslové výrobě můžeme
konstatovati v letošním roce nesporné známky
zlepšení, a to nikoliv pouze u zbrojního průmyslu.
Zlepšily se i výrobní podmínky zemědělství.
Musíme proto iniciativně se snažiti, aby tento
zlepšovací proces i v příštím
roce pokračoval, zvláště když i
ve světovém hospodářství se
stále více ukazuje, že vývoj hospodářský
jest na vzestupu a předstihuje mnohde i vývoj u
nás.
Tento cíl musí býti programem našeho
usilování, které pomáhajíc
všude, kde jest to možno záměrně
a rychle, bude ovládáno zřetely k rovnoměrnému
uspokojení zájmů všech vrstev občanstva.
Rychlé provedení všech právě
zamýšlených opatření souběžně
se státním rozpočtem na rok 1936 musí
býti východiskem k uskutečnění
dalších a dalších úkolů,
jež očekávají své provedení.
Snížení úrokových sazeb, jak
si je představujeme v širokém jeho smyslu,
byť sebe podstatnější, nemůže
zřejmě samo o sobě přivoditi obrat
v tísni našich hospodářských
poměrů. Není pochyby, že úleva
dlužníka znamená ve svých důsledcích
zase jen na konec přesun kupní síly, který
nemůže vytvořiti nových hodnot. Třeba
uleví dlužníku v zájmu jeho hospodářského
podnikání, budeme se musiti přece starati
o to, aby se za zlepšených podmínek pro zápůjčky
všeho druhu také skutečně mohlo podnikati,
to znamená, aby zde bylo také s dostatek úvěru.
Zlevnění úvěru znamená především
zlepšení výrobních podmínek a
tím i možností odbytových ať na
domácím trhu nebo v zahraničí. Nejde
ovšem jen o vytváření nových
úvěrových zdrojů. Peněz hledajících
umístění jest u nás více než
dostatek. Jde jen o to, dostati je do hospodářského
oběhu. Atmosféra klidu, která musí
nastoupiti po nejasnosti cílů hospodářských
řešení, jakmile v souboru jejich provádění
jest již znám jejich dosah, musí býti
nyní především podnětem k hospodářské
aktivitě zejména na poli úvěrovém.
Za těchto předpokladů, z nichž nejzávažnějším
jest opět, což nutno stále a stále opakovati,
rovnováha státního hospodářství,
jsou dány možnosti rozšíření
úvěrových prostředků. Peněžní
ústavy musí jeviti snahu poskytovati úvěr
zdravému hospodářskému podnikání.
Není pochyby, že to ovšem předpokládá,
aby věřitel nalezl také dobrého a
solidního dlužníka. Ony musí i ve svém
zájmu podporovati, aby jejich klientela využívala
co nejvíce eskontního úvěru výrobního,
který dává k disposici Národní
banka pro výrobu domácí i exportní
za přímé podpory státu. Tyto úvěry
v obojím směru zvláště pro výrobu
exportní nejsou dosud vůbec využity. Zvětšení
obchodního obratu znamená na konec i jejich prospěch
nehledíc k tomu, že rozmach výroby jest spjat
s možnostmi spotřebními. Uvedení v oběh
státních dodavatelských poukázek,
které jsou obdobným prostředkem k zrychlení
oběhu výrobních prostředků,
nám to také potvrzuje. Ony umožňují
uložení krátkodobých hotovostí,
které posud ležely ladem u peněžních
ústavů, a podnikatelům dávají
možnost ihned eskontovati své takto splacené
pohledávky vůči státu. Jest obecně
známo, jak často jest odvislo zajištění
úvěru pro dodávky do ciziny, za které
se teprve postupně platí. Stát poskytuje
ve vydatné míře záruky za takové
dodávky a ručí dostatečně dokonce
i za příslušná kursová risika.
Opatření úvěru při dodávkách
do ciziny jest často i předpokladem pro jejich uskutečnění.
Příkladem nám jest tu ruská úvěrová
smlouva, která umožnila značné zvýšení
odbytu našich výrobků do Ruska proti letům
minulým. Stát intervenuje svojí pomocí
(zárukami a pod.) i ve styku s jinými zeměmi.
Stačí poukázati na smlouvu našich strojíren
s Rumunskem. (Hluk.).
Předseda (zvoní): Prosím
o klid.
Ministr financí dr. Trapl (pokračuje):
Výklad k rozpočtu nemůže býti
dostatečným rámcem pro vyčerpávající
výpočet všech možností, jež
přinášejí s sebou podmínky hospodářského
oživení. I stát má přes těžkou
svou hospodářskou situaci ve své moci podporovati
zdravé hospodářské podnikání
přímou svojí podporou. Bohužel se mu
naskýtá tato příležitost často
jen ve formě sanací, která se ujímá
i u průmyslového podnikání. Cesta
tato není ani hospodářsky oprávněná
ani účinná, jak se požaduje. Povinností
průmyslu jest, aby sám zjistil rozsah jednotlivých
výrobních odvětví, jejich potřeby,
odbytové poměry, výrobní podmínky
zvláště po stránce opatřování
surovin atd., což předpokládá jeho soustředění
v zájmové skupiny, které by vyvážením
vzájemných zájmů nejlépe mohly
posouditi, čeho jest nejvíce potřebí
pro zlepšení výrobních i odbytových
poměrů. Pak by nebylo možno, aby pomoc nabídnutá
státem jedné průmyslové skupině
nebyla využita jen proto, že na straně průmyslu
nebylo zde orgánu, který by věc provedl.
Také refundace obchodových daní nebo forma
jiných úlev při vývozu by byla rychlejší
bezpečnější a snad i vydatnější,
kdyby zde byla spolupráce na straně dotyčného
průmyslu. Takto doléhají na stát jen
bolesti jednotlivých podniků, které souměrně
řešeny za spolupráce příslušné
výrobní skupiny pro celé skupiny mohly by
na konec prospěti všem. Sem patří i
otázky dlouhodobého průmyslového úvěru,
jehož poskytování při ochotě
dotyčných veřejnoprávních korporací,
zvláště Ústřední sociální
pojišťovny, by mohlo býti uvedeno na cestu, která
by pomáhajíc jednotlivým podnikům
znamenala současně i nápravu podnikání
v příslušném oboru.
Bylo řečeno, že zemědělská
výroba daleko více pokročila ve svém
organisačním plánování. Bylo
to jistě na její prospěch Tím více
jest toho třeba nyní také u průmyslu,
zvláště vývozního. Otázce
organisační v příbuzných odvětvích
průmyslové výroby musí věnovati
pozornost i banky, které ovládajíce průmyslové
podniky cestou jejich financování musí dospěti
k vyššímu hledisku na dotyčný obor
výrobní a posuzovati průmysl, na němž
mají přímou finanční účast,
nejen se zřetele své pohledávky, nýbrž
také v rámci celého výrobního
odvětví, podle jeho hospodářských
podmínek spjatých společnými zájmy.
To ovšem předpokládá, aby i stát
systematicky uspořádal svůj poměr
k hospodářskému podnikání zvláště
po stránce stejnosměrného postupu příslušných
resortních kompetencí již v zájmu urychlené
orientace a rozhodování. Naše exportní
zájmy zejména vyžadují, aby vliv státu
na stanovení směrnic pro dovoz a vývoz vyhražený
mu zákony byl vykonáván na jedné straně
souměrně se zájmy obchodu a průmyslu,
které mu však musí býti z této
strany presentovány orgány vyjadřujícími
vůli obecného prospěchu jednotlivých
oborů, na druhé straně musí býti
tento vliv státu vyjádřen v systému,
který by zaručoval optimální prospěch
celého hospodářství. I když jsme
si vědomi, že pro oživení našeho
hospodářství převažují
předpoklady zlepšení vývozu naší
výroby, nemůžeme podceňovati význam
domácího trhu. Pro jeho podporu přicházejí
v úvahu především prostředky
veřejných investic. Státní rozpočet
na r. 1936 zvyšuje tyto možnosti proti roku letošnímu.
Také samosprávné svazky mohou svými
investicemi vydatně přispěti k zmírnění
nezaměstnanosti. (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím
o klid.
Ministr financí dr. Trapl (pokračuje):
Podmínky ty se pro příští
rok jistě zlepšují vzhledem k úlevám,
kterých se dostává samosprávě
v jejím zadlužení, a současně
konsolidací jejich finančního hospodářství.
Jejich investiční činnosti dostane se také
přímé podpory se strany státu, z níž
dlužno zvláště uvésti podporu z
prostředků na produktivní péči
o nezaměstnané. Pokud se týče soukromého
podnikání, bude nutno i pro ně hledati cesty
pro jeho oživení. Snížení úrokových
sazeb zlepší jistě také podmínky
stavebního ruchu, zvláště když,
jak vidíme z vývoje letošního
roku, po stagnaci věru dlouhodobého, trvající
po celou dobu krise, dostavuje se oživení tohoto úvěru
zvláště pro domovní hypotéky.
Doba pětileté krise podrobila naše hospodářství
těžké zkoušce. Vycházíme
z ní oslabeni, avšak přes všechny škody
nepřemoženi. Zlepšování hospodářských
poměrů se přes všechnu tíseň
zřejmě uplatňuje i v našem hospodářství.
To nás musí naplniti přesvědčením,
že solidarita společné vůle a tvrdé,
poctivé práce všech složek státního
společenství, které nám dopomohly
překonati nejhorší, nás dovede i
k překonání posledních překážek
na cestě ke konečné hospodářské
konsolidaci našeho státu. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Byl podán
návrh posl. Nerana, dr. Meissnera, dr. Patejdla,
dr. Mičury, Mlčocha, Tauba a Zierhuta, aby o prohlášení
pana ministra financí dr. Trapla provedena byla
rozprava a aby rozprava tato sloučena byla s projednáváním
rozpočtu a finančního zákona v sněmovním
plenu.
Dám o tomto nánávrhu hlasovati.
Sněmovna jset způsobilá se usnášeti.
Kdo souhlasí s návrhem posl. Berana, dr.
Meissnera, dr. Patejdla, dr. Mičury, Mlčocha, Tauba
a Zierhuta, aby o prohlášení pana ministra
financí provedena byla rozprava a aby rozprava tato sloučen
byla s projednáváním rozpočtu a
finančního zákona v sněmovním
plenu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh je přijat.
Přistoupíme k projednávání
pořadu, a nebude-li nám tek, vyřídíme
odst. 5. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Budeme tedy projednávati 5. odstavec pořadu, to
jest:
Senát usnesl se ve 4. schůzi dne 24. června
1935 požádati posl. sněmovnu za prodloužení
lhůt stanovených §em 43 úst. listiny
o další 4 měsíce pro každou osnovu.
Dám hlasovati o návrzích senátu podle
§u 78 jedn. řádu sněmovny.
Kdo souhlasí, aby posl. sněmovna o další
4 měsíce prodloužila senátu lhůty
k projednání jmenovaných dvou usnesení
posl. sněmovny, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Žádaná prodloužení
lhůt jsou tedy povolena.
Tím vyřízen jest 5. odstavec pořadu.
Přerušuji další projednávání
pořadu schůze.
V ustavující schůzi inkompatibilitního
výboru dne 14. listopadu 1935 byli zvoleni: předsedou
posl. A. Remeš; místopředsedy posl.
A. Křemen a posl. A. Beneš; zapisovatelem
posl. dr. Neumann.
Klub poslanců strany "Bund der Landwirte" vyslal
do výboru zemědělského posl.
Kunze za posl. Rud. Böhma.
dal předseda podle §u 2, odst. 2 jedn. řádu
na dnešní den posl. Ursínymu.
Předseda sdělil, že předsednictvo se
usneslo, aby příští schůze se
konala v pátek dne 15. Listopadu 1935 v 10 hod. dopol.
s
Nevyřízené odstavce pořadu 13. schůze.