Stran dělnických bytů má se věc
opět podle statistické ročenky takto: V celku
bylo napočítáno 301.227 dělnických
bytů. Z toho mělo koupelnu 9.915, t. j. na 100 dělnických
bytů připadají v republice 3 koupelny. Plynem
bylo vybaveno 3.317 bytů, tedy přesně 1%.
Zaopatření elektrickým světlem jest
lepší. Zaopatření vodou: z 301.227 dělnických
bytů mělo jen 39.602 vodu v bytě, t. j. na
100 dělnických bytů připadá
jen deset s přímým zaopatřením
vody. Společné záchody mělo jen 215.453
nebo 70 ze sta. Ze 100 dělnických bytů se
skládalo 40.9 z jedné místnosti a 50.2 ze
dvou místností.
V roce 1930 se konalo sčítání bytů
v Podmoklech a chtěl bych obraz zde doplniti zkušenostmi,
které jsme učinili v pohraničním území.
Čísla o tom byla dávno uveřejněna,
opakuji je jen, protože dokazují, že je skutečně
bytová bída. Bylo napočítáno
6.504 bytů, ve kterých bydlelo 6.707 rodin, takže
tedy v tomto malém městě sotva s 20.000 obyvateli
bylo 203 rodin bez vlastního bytu. Počet obyvatel
v městě byl tehdy 21.941. Bylo 600 obytných
kuchyní, 3.263 bytů s pokojem a kuchyní,
1.476 bytů se 2 pokoji a kuchyní a jen 532 byty
se 3 a více pokoji. Bylo zjištěno, že
skoro dvě třetiny všech bytů je méně
vyhovujících. To vsak ještě není
to nejhorší. Jak to vlastně vypadá s
ložnicemi? V obytných místnostech, v kuchyních,
ve kterých se konaly všechny práce domácího
hospodaření, spala v 801 případě
1 osoba, v 361 případě 2 osoby, v 143 případech
3 osoby, v 56 případech 4 osoby, v 18 případech
5 osob, v 4 případech 6 osob a v 1 případě
docela 7 osob. Město Podmokly má dobrou vůli
zde pomoci, chybějí mu však finanční
základy. V jednom pokoji spala, v 811 případech
1 osoba, v 2.499 případech 2 osoby, v 1.790 případech
3 osoby, v 868 případech 4 osoby, v 312 případech
5 osob, v 117 případech 6 osob, v 38 případech
7 osob, v 20 případech 8, ve 2 případech
9 a v jednom případě dokonce 10 osob. To
je tedy v jednom pokoji sotva s 20 čtverečními
metry plochy.
V komorách spalo v 1.170 případech 2.237
osob, v jedné komoře docela 8 osob. V chodbách
spalo v 20 případech 29 osob. Bylo docela použito
koupelen, v 11 koupelnách spalo 11 osob. Vlastní
koupelnu mělo 12.2% všech rodin, společnou
0.4 %, 87% obyvatelstva nemělo koupelny, 31.4% mělo
vlastní záchod, 68.6% mělo společný
záchod. V státním měřítku
mohla by se kapitola bytové kultury přiměřeně
doplniti. Při 980.034 bytech, které jsou obsaženy
ve statistické příručce, vykazuje
360.080 čili a si 40% vlastní záchod. Naše
podpora stavebního ruchu naráží na určité
překážky. Nechť míní zákonodárce
každý akt o podpoře stavebního ruchu
dobře, přece jsou zde u díla síly,
které se nepřetržitě pokoušejí,
aby tuto dobrou vůli brzdily. Bylo opakováno a především
v tisku na to poukazováno, že ceny stavebního
materiálu jsou u nás nedostupně vysoké.
Z publikace, jež vyšla na podzim loňského
roku, jsme mohli vyčísti, že na příklad
železné pruty do betonu stojí u nás
144 Kč, zatím co se stejné zboží
dodává z nekartelované ciziny za 60 až
70 Kč. Mohli jsme z téže publikace zjistiti,
že na př. topná tělesa, dvoučlenný
radiator, jenž stál doposud 43 Kč, se zřetelem
na kartelová ustanovení byl zvýšen na
67 Kč. Zdražení činilo tedy 55.8 %.
Mohl bych tyto příklady ještě dále
doplniti a chci poukázati na úplně změněné
ceny, jež byly způsobeny kartelováním
určitých materiálií na stavebním
trhu, totiž u cihel, kamenů, cementu, tašek,
oken a dubových parket. Tyto ceny nyní stoupají.
Není však také v stavebním povolání
ani jednoho podnikatele, u kterého by snad byly stouply
mzdy zedníků, tesařů a betonářů,
byť jen o 1 %. Upozorňuji na to, protože to je
mimořádně charakteristické u cementu.
Portlandský cement stál r. 1931 25 až 30 Kč.
Když se kartel zhroutil, stálo totéž zboží
9 až 14 Kč. Když byl loni kartel znovu utvořen,
stoupla cena zase na 15 až 20 Kč a nyní počátkem
1936 docela na 22 Kč. Ceny materiálií jsou
příliš vysoké. Výrobní
náklady jsou proto příliš drahé.
Staví se příliš draho a v tomto případě
jsou činže nedostupně vysoké. Máme-li
na byt s pokojem a kuchyní na př. v družstevní
velkostavbě přibližně 50.000 Kč
stavebních nákladů, vyžaduje tato částka
přes to při 6 %ním zúročení
3000 Kč ročně nebo 250 Kč měsíčně.
Odečteme-li státní příspěvek
2 %, zbývá vždy ještě stavební
náklad, jenž činí přibližně
167 Kč měsíčně. Pan ministr
soc. péče dokázal v září
1935, že určití nositelé kartelů,
především akciové společnosti,
většinou tedy velkopodnikatelé, podle zpráv
Národní banky, zastrčili v posledních
8 letech tak mimořádně vysoké zisky,
že se od nich smí slušně požadovati,
aby v krisi poskytli něco pro všeobecné blaho.
Čteme letos znova o rekordních kursech průmyslových
papírů. V protikladu k tomu stojí tedy nevyřešený
problém bytového hospodářství.
Ze zkušeností z předválečné
doby vysvítá, že zaměstnanec vynakládá
asi 15 % svého příjmu na úhradu své
bytové potřeby, dělník 20 %. Dnes
není malého zaměstnance ani úředníka,
který by s 15 % svého mzdového příjmu
vystačil, aby uhradil bytovou potřebu.
Chci poukázati ještě na jiné okolnosti
a překážky. V bytovém hospodářství,
především v povolení státní
záruky, jsou těžké byrokratické
překážky. Jest stěží možno,
aby obec nebo obecně prospěšné stavební
družstvo, jež žádá za státní
záruku pro novostavbu, dostalo první splátku
v kratší době než půl roku. Kdyby
toto tempo v této osnově zákona nemohlo býti
změněno, dokazovalo by to, že bychom mohli
se stavbou domů začít v nejlepším
případě letos v září.
Zde prosíme pana ministra soc. péče naléhavě,
aby usiloval o urychlení byrokratického řízení,
protože předně přípravy k získání
úvěru jsou samy o sobě velmi rozsáhlé
a vyžadují mnoho času, než se dojde tak
daleko, aby se spisy o státní záruce dostaly
vůbec do příslušného ministerstva.
Nyní bych se chtěl zcela krátce zabývati
ještě otázkami ochrany nájemníků.
Podle statistické příručky podléhalo
r. 1931 zákonu o ochraně nájemníků
1,260.429 osob v 356.896 chráněných bytech,
ze všech bytů 52.1 %. Víme již, že
ochrana nájemníků souvisí co nejúžeji
s péčí o byty. Řešení
bytových poměrů ....
Místopředseda Onderčo (zvoní):
Prosím pána rečníka, aby skončil.
Posl. Kögler (pokračuje): Ihned.
Řešení bytových poměrů
podmiňuje však řešení bytového
problému. Chtěl bych zde poukázati na tuto
okolnost. Pánové z německého spolku
majitelů domů konali v Ústí n. L.
před nedávnou dobou schůzi. Představují
si řešení celého bytového problému
ohromně prostě. Bytový problém bude
vyřešen, bude-li vzat zřetel k přání
německých majitelů domů na zvýšení
činže o sedminásobek, t. zn. valorisované
činže. Co to však znamená pro dnešní
mzdovou úroveň? Je při tom mimořádně
za jímavé, že pan kol. dr Peters ze
sudetsko německé strany, jenž se této
schůze německých majitelů domů
účastnil, rozuměl svému "jednoznačně
sociálnímu" postavení tak, že majitelům
domů prohlásil, že se s jejich požadavky
ztotožňuje. (Německé výkřiky:
Slyšte! Slyšte!) Co to znamená? To znamená
700%ní zvýšení činží.
Musíme jíti do oblastí krise, abychom věděli,
jaké mzdy mají dělníci v územích
krise. Připomínám okres šluknovský.
Máme tam dělnice v květinářském
průmyslu, jež mají sotva více než
20 haléřů hodinové mzdy. Je to snesitelné
a možné, aby takové pracovní kategorie
mohly snésti sedminásobné zvýšení
činží? To není možné. Odkazuji
na statistiku Ústředního soc. pojišťovacího
ústavu, z níž vysvítá, že
z 2,012.018 pojištěnců jest více než
polovina v první až čtvrté platové
stupnici, t. zn., že disponuje důchodem od 36 až
105 Kč. Kdyby tito lidé byli zatíženi
sedminásobnou činží, znamenalo by to,
že by celá jejich mzda ne stačila, aby mohli
zapraviti činže. Musili by ke svému platu vyhledati
ještě cizí prostředky, aby mohli vůbec
činže zaplatit. Proto odmítáme požadavky
německého Spolku majitelů domů co
nejrozhodněji, protože jsou sociálně
nesnesitelné. Musíme však také říci,
jak se ztotožňuje stanovisko této korporace
s "jednoznačně sociálním"
postavením sudetskoněmecké strany? Pan posl.
inž. Richter v soc. politickém výboru
prohlásil zdánlivě pod tlakem svého
svědomí, že okamžitá likvidace
ochrany nájemníků není možná,
ale že konečně jednou bude musiti býti
tato ne spravedlnost se světa zprovozena. Tu se přece
musíme tázati, v čem spočívá
největší bezpráví, v tom, že
němečtí dělníci jsou německými
podnikateli tak špatně placeni, nebo v tom, že
demokratická republika, že se koalice pokouší,
chrániti v této osnově zákona na ochranu
nájemníků především nejchudší
vrstvy obyvatelstva před zdražením živobytí?
Mohl bych ještě odkázati na index živo
bytí, mohl bych odkázati na to, že se od r.
1927 sotva změnil. Co tato osnova má při
nést a co přináší, jest, že
chrání především nejchudší
lidi před zdražením bytů a tím
chrání před zmenšením jejich
příjmu. Proto a hlavně proto souhlasíme
s touto osnovou. Chceme však říci, že
tím není otázka sociálního
práva bytového a činžovního odstraněna
z pořadu, protože při tom jde o základní
problém lidového zdraví, o fysické
a duševní blaho. President Masaryk prohlašuje
ve svém díle "Světová revoluce",
že naše druhá veliká, zvláštní
úloha spočívá v tom, starati se s
pomocí státu, obcí a všech tak zvaných
humánních institucí o fysické a duševní
zdraví národa.
Německé dělnictvo je dnes ohroženo krisí
ve svém fysickém zdraví. Proto splňuje
koalice úplně dílo humanity a lidového
blaha, předložila-li tento návrh a souhlasíme-li
s touto osnovou zákona.
Místopředseda Onderčo (zvoní):
Upozorňujem pána rečníka, že
prekročil o 10 minút rečnickú lehotu.
Posl. Kögler (pokračuje): V dřívějším
vládním prohlášení bylo: "Úkolem
státní správy je pomoci těm, kteří
jsou bez viny sociálně nejslabšími."
Tomuto úkolu tato osnova vyhovuje a proto pro ni hlasujeme.
(Potlesk.)
Místopředseda Onderčo (zvoní):
Slovo má ďalej pán posl. Pik.
Posl. Pik: Slavná sněmovno! Když býv.
ministr veř. prací, nynější posl.
Srba, šťastným způsobem vyřešil
bytovou otázku státních a veřejných
zaměstnanců podnětem na zřízení
státních stavebních losů, chtěli
jsme tento dobrý příklad následovati
i na poli soukromého bydlení a soukromých
staveb. R. 1925 a 1929 jsme doporučovali, aby při
uvolňování ochrany nájemníků
a při zvyšování nájemného
byla ze zvýšeného nájemného určena
jistá částka do bytového fondu, ze
kterého by se budovaly obytné domy pro nejchudší
obyvatelstvo a poskytovaly také příspěvky
na stavbu rodinných domků pro nezámožné
obyvatelstvo. Tento moment nebyl uznán a ke zřízení
státního bytového fondu na podporu staveb
obytných a rodinných domků nebylo přistoupeno.
Litujeme toho, a pánům, kteří vytýkají,
že ochrana nájemníků příliš
dlouho trvá a že stát sám ze svých
prostředků a svojí garancií musí
podporovati stavební bytový ruch, připomínám,
že nemajíce pochopení pro myšlenku zřízení
státního bytového fondu, způsobili
průtahy v ochraně nájemníků
a znemožnili rozvoj staveb obytných domů a
domků, které by byly bývaly úplně
saturovaly nájemníky, kdyby k výpověděm
po zrušení ochrany nájemníků
došlo. Vzpomínám na tyto věci proto,
abych řekl, že vina - v průtazích, zejména
ve věci ochrany nájemníků u velkých
bytů, není na stranách, kam tato výtka
je adresována, nýbrž vina je v tom, že
některé strany neměly pochopení pro
vybudování státního fondu bytového,
z něhož by se saturovaly potřeby těchto
staveb a při čemž by také stát
nebyl zatížen takovými povinnostmi, jako byl
zatížen finančně do budoucna každým
novým zákonem. Proto když nedošlo k tomuto
státnímu fondu bytovému, musíme občasně
vyřizovati tyto věci různými zákony
a zejména zákonem o podpoře stavebního
ruchu.
Vítáme, že dnes projednávaná
osnova o stavebním ruchu jako logický důsledek
postupného rušení ochrany nájemníků
a jako nejvyšší potřeba hospodářského
života dostává se do stadia uzákonění.
Litujeme, že snaha ministerstva soc. péče o
urychlené vyřízení této důležité
předlohy, kterou dalo do oficiální diskuse
již na podzim, byla mařena spojitostí s osnovou
bytovou a pozdržena spornými hledisky. Věříme
však, že při rychlém řízení
o žádostech za státní záruku
a o povolení stavební může býti
zachycena ještě letošní sezona stavební
a že již v brzké době bude možno
rozhojniti četné stavby, jak toho žádá
zájem stavebníků, nezaměstnaného
dělnictva a stavebních živností.
Poskytnutím státní garancie na stavby obytných
domů a rodinných domků, jakož i na stavby
obcí a družstev usnadňuje se také peněžním
ústavům, aby své peněžní
vklady, mrtvě ležící, mohly dáti
do oběhu v zájmu ozdravění a posílení
celého hospodářského života a
také v zájmu vlastním. Peněžní
ústavy po nepříznivých letech 1933
a 1934 již r. 1935 zaznamenaly značný vzestup
svých vkladů. Také rok 1936 započal
s ještě příznivější
tendencí, neboť vkladová síla peněžních
ústavů se již počátkem roku ještě
příznivěji zvýšila. Vznikají
značné přebytky, které i z důvodů
obchodních musejí vydati peněžní
ústavy do oběhu, jak to jejich účel
i prospěch vyžaduje. Lze tedy souditi, že spojením
obou zájmů, stavebníků a peněžních
ústavů, dosáhne se již letos a také
příštího roku značného
pohybu peněz, zvýšení pracovní
příležitosti a velikého pracovního
a výrobního pohybu v živnostech stavebních,
které loňskou a předloňskou stagnací
velmi utrpěly.
Musím naléhavě zdůrazniti, aby bylo
co nejpřísněji čeleno zneužívání
stavební konjunktury k neodůvodněnému
zvyšování cen stavebních hmot. Tím
by se zcela znemožnil účel dosíci náhrady
bytů levnými stavbami a bytů pro nezámožné
a chudé obyvatelstvo.
Je nám nepochopitelné, proč právě
na tomto poli nebyla podpořena dobrá snaha ministerstva
soc. péče a že vládnímu nařízení
o rozhodčích komisích pro ceny stavebních
hmot byly činěny průtahy na úkor rychlého
vyřízení osnovy o stavebním ruchu.
Kvitujeme s uznáním, že ministerstvo soc. péče
akceptovalo zlepšovací návrhy a usnesení
soc. politického výboru o výhodách
daňových, přirážkových,
dávkových a poplatkových, neboť jen
za takovýchto výhod může býti
posílena chuť k podnikání a stavbám.
Přáli bychom si ještě většího
zlepšení různých ustanovení osnovy
o stavebním ruchu, ale víme dobře, že
ideálu jsou na překážku různorodé
zájmy a že osnova jest kompromisním dílem
mezi těmito zájmy a finanční nosností
státu.
Netajíme se vědomím, že zákonem
o stavebním ruchu bude značně zasáhnuto
do sféry zájmů obecních a také
hygienických.
Zákonem budou připuštěny i stavby na
odlehlých místech obce a také tam, kde není
kanalisačních a vodovodních přípojek.
Systém žump a studní, zejména ve větších
městech, nebude nijak na prospěch moderním
zájmům zastavovacím a hygienickým.
Leč těžká doba ukládá
v těchto věcech shovívavost, neboť poměry
jsou v tomto směru silnější.
V resolučním návrhu soc. politického
výboru se vláda žádá, aby v brzku
předložila zákon o stavební uzávěře
pro hlavní město Prahu. Soudím, že takový
zákon v budoucnosti musí se týkati všech
velkých měst, neboť zastavování
míst v odlehlých částech města
způsobuje nejen enormní finanční břemena
ochuzené samosprávě, nýbrž i
poruchy regulační, hygienické, bezpečnostní
a správní. Žádáme proto, aby
budoucí zákon byl rozšířen na
všechna větší města, a konečně
žádáme, aby byl co nejdříve vydán
nový stavební řád pro větší
obce, ježto při velkém rozmachu, zejména
měst jsou dosavadní předpisy stavebního
řádu nevhodné a zcela zastaralé.
Zákon o stavebním ruchu uloží obcím,
aby při udělení státního příspěvku
přispívaly ke zlevnění nájemného
v bytové péči o chudé roční
částkou aspoň 1 % ze součtu zaručené
a předcházející nezaručené
zápůjčky.
Obce již dnes mají veliké risiko v opatřování
bytů pro své příslušníky
a chudé občany. Neodmítají i v budoucnosti
spolupomáhati, ale musí jim býti tato pomoc
umožněna. Samospráva byla velmi citelně
ochuzena protisamosprávnými zákony z r. 1927,
také krisí a schodkem ze své bytové
péče, neboť z valné části
od nezaměstnaných nájemníků
obecních bytů nedostává a těžko
může požadovati nájemné. Plzeňská
obec má na př. z tohoto titulu újmu přes
1 mil. Kč za dobu hospodářské krise,
neboť v Plzni byla nezaměstnanost ze všech měst
poměrně největší. Jakákoliv
činnost obce na poli stavebně-bytové péče
je tudíž závislou na její finanční
schopnosti.
Podle zákonů o finančním hospodaření
obcí značná část jich nebude
moci na poli stavebně-bytovém podnikati. Pro letošní
rok nemají obce ve svých rozpočtech položky
na nové stavby bytové, a i kdyby některá
obec chtěla mimořádně stavbu uplatniti,
musí nejdříve prokázati výnosnost
takových staveb a přesné placení nájemného
od všech nájemníků budoucího
obytného domu.
Úřady žádají, aby obec, než
počne stavěti obytné domy, předložila
seznam nájemníků, kteří dávají
garancii, že budou platiti nájemné. Něco
takového nemůže za dnešních poměrů
učiniti žádná obec, poněvadž
nemůže garantovat, že dnes do obecního
domu se nastěhovavší nájemník
vytrvá v plném zaměstnání po
celý pobyt v tomto obecním domě.
Zde nový zákon o stavebním ruchu narazí
na strohé předpisy zákonů o finančním
hospodaření samosprávy, poněvadž
chybí soulad a budou chyběti také finanční
prostředky na novostavby. Proto musíme co nejnaléhavěji
žádati, aby byl především uveden
v účinnost zákon č. 69 z r. 1935 o
pomoci postižené samosprávě v dluhové
službě. Je nepochopitelné, že tento zákon
nebyl ještě uveden v účinnost, že
je právní stav briskován, čímž
hmotně i právně stává se neprávní
stav velikou závadou nejenom hmotnou, nýbrž
také mravní. Státními zásahy
byla samospráva velmi citelně postižena a státními
zásahy musí býti zase ze svého nezaviněného
stavu krise vyvedena. Je-li zájem, aby investiční
a stavebně-bytová činnost samosprávy
se rozvinula na prospěch hospodářského
života a nezaměstnaných, je svrchovaný
čas, aby jí pro to byly dány podmínky.