Nyní k panu Rašínovi. Vidím v
tom, co zde pan Rašín promluvil, prototyp průměrného
českého vnitřního politika. Tento
muž nedovedl říci nic jiného, než
opět v těchto vážných dobách
v tónině všeho českého tisku
štváti bez důkazů a bez dokladů.
Měl patrně řeč, aby při příštích
volbách dostal opět od hraničářů
více hlasů než ostatní strany. Neboť
jest neslýchaností zde tvrditi, že všichni
sudetští Němci jsou irredentisté. To
jest duch, ve kterém jste dělali politiku od r.
1918, od r. 1918, kdy vám podávala jedna německá
strana a jeden německý politik za druhým
nejvyšší důkazy loyality, kdy se německé
strany snažily spolupracovati. A tehdy nedostaly tyto strany
jinou odpověď než: Sudetští Němci
jsou již předem irredenta. Tím nezkonsolidujete
nikdy stát, který tenkrát zřídili
mužové s největší politickou vážností,
s větší vážností, než
se dnes dělá duchovní politika. (Potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany.)
Mimo to se zdá býti panu Rašínovi
a českému tisku vyhrazeno míti privilegium
používati dávno zapovězeného,
sudetskými Němci skoro nikdy nepoužívaného
slova "Sudetendeutschland".
Nyní ke konkrétní otázce. Pan Rašín
zde především udělal úplně
podivné salto mortale. Snažil se odůvodniti
nutnost rozpuštění sudetskoněmecké
a komunistické strany, tedy nutnost zákona o rozpouštění
politických stran, neboť nemyslím, že
chce nějakou brutální, nezákonnou
cestou tyto strany rozpustiti. Potom jest to však podivuhodný
duševní skok, hlasovati proti zákonu, jak prohlásil,
o němž sám zdůraznil, že je nutno
jej provésti. To však charakterisuje logiku, s jakou
se dělá politika.
Avšak ještě charakterističtější
jsou prameny, na které se dr Rašín odvolal,
charakteristické ve dvojím směru. Za prvé
přejímá žvast časopisu "Prager
Presse", který jinak s tohoto hlediska nemůže
býti dosti strhán, za své argumenty. A za
druhé tvrdí, že podle zpráv okresních
úřadů a podle jiných informací,
které mohou míti jen státní úředníci,
jest nutno rozpustiti naši stranu. Pak je možné
toto: buď si dr Rašín tato tvrzení
vyssál z prstu, nebo jsou okresní hejtmani a jiní
státní úředníci, kteří
porušili přísahu úředního
tajemství a dali dr Rašínovi tyto zprávy
čísti. Jiné možnosti není.
A nyní ke zprávám. Jak se dělají?
Jsem sám často venku a tu sedí často
ve schůzi vedle mne vládní komisař.
(Posl. May [německy]: Který neumí stenografovati!)
Neumí zhusta stenografovati, ano umí zřídka
kdy vůbec německy. A potom něco zaslechne
a napíše některou větu, opírá
svou zprávu o rozhodné slovo, jak jsem zjistil,
nemůže však pochopiti cely postup myšlenek
a smysl řeči. Řídí-li se těmito
zprávami ministerstvo vnitra - doporučuji snad zástupci
pana ministra vnitra, aby si dal předložiti relace
o mých řečech - jistě nebude míti
ani tušení o věcech, které se dějí
venku v našich schůzích a vůbec na venkově.
Podle této neinformovanosti se usuzuje o celé vnitropolitické
mašinerii ve směru tak zvané ochrany státu.
Nejste vůbec nikterak informováni o lidu, který
jest pojat do vašeho státu, o sudetských Němcích,
jste v nejlepším případě informováni
od poštvaných, od lidí, kteří
chtějí dělati kariéru, od lidí,
kteří neumějí mluviti německy
a konají službu v německé oblasti.
Nyní přišel dr Rašín s demokraticko-republikánskou
státní ústavou. Vyčítal nám
nedostatek demokracie a tvrdil, že jsme pro totalitu. Chtěl
bych dr Rašína prositi, aby zde přednesl
demokraticko-ústavně-právní program
své politické skupiny podle způsobu, jak
jest také obsažen v listech Stříbrného,
a dovolím si potom dokázati, že tam není
obsažena ani jediná jiskra ducha pravé demokracie,
a tím méně vědecké terminologie
demokracie - až na slovo demokracie. A tu přicházím
k podstatnému bodu. Ve vnitrostátním vývoji,
jak v praxi formulování zákonů, tak
vůbec zde ve vnitrostátní diskusi a v tisku
není naprosto nejmenší jasnosti o tom, co vy
mezi sebou, totiž Češi mezi sebou rozumíte
pod demokraticko-republikánskou ústavou a pod demokracií.
Slyšeli jsme tolik formulací! Nejen každý
váš vůdce strany, nýbrž u některých
stran dokonce každý politický řečník
má již úplně jiné a rozdílné
pojetí demokracie. (Výkřiky.) S tím
se tropí neobyčejně mnoho nepravostí.
Neboť stojíte při používání
zákonů na všeobecném označení
"demokraticko-republikánská ústava"
- vy však děláte zároveň neustále
řadu zákonů, které nejsou mírně
řečeno, nic jiného než první
stupeň k autoritativnímu státu. Vrcholem
tohoto vývoje jest zákon, který má
přijíti příští týden
k diskusi, ve kterém jsou dány všechny možnosti
zřízení diktatury a to v dobách míru,
nikoliv za války. Tu jest něco velmi zajímavého.
Zdá se, že máte sami starost, jak by pojímala
jednotlivá stranická skupina mající
moc slovo "demokratický". Váhali jste
totiž velmi dlouho, než jste dali zákonu o rozpouštění
politických stran vstoupiti opět v platnost. Slyšel
jsem z úst jinak velmi seriosního českého
pána, že měli v určitých politických
vrstvách strach, že by mohl získati jiný
politický směr převahu a snad jednou použíti
zákona také proti českým stranám.
Proto pravím: Ustanovení zákona musejí
míti jinou jasnost, než jakou jste se dosud snažili
utvořiti, formulovati zákony a zvláště
pojmy v zákonech. Pojem "demokraticko-republikánský"
jest již pojmem, o kterém nikdo již neví,
co obsahuje, pokud jde o normální správní
praxi. Neboť jste v praxi již 10 let porušovali
demokracii při jmenování, porušovali
jste demokracii při různých zásadách
rovnosti státních občanů různých
národností státu a vkročili jste po
mnohé stránce na cestu dáti ještě
ostřejší možnosti k porušení
demokracie do rukou jednotlivým politickým moc majícím
skupinám ve státě. A vždy se to děje
pod titulem ochrany demokracie, ochrany státu.
Mám dojem, jako by v tomto státě a v českém
národu přes všechny opačné výroky
byli lidé na úplně stejné linii duševního
vývoje, jako ve všech sousedních státech.
Přes to se vypínáte a vydáváte
se za pravý ostrov demokracie, která prakticky dávno
již neexistuje.
A ještě jedno: Celý vývoj ukazuje, že
se zákony k ochraně toho neb onoho nevystačíte.
Máte na př. k ochraně proti korupci také
již velké množství zákonů,
ale obyčejně pykají malí střadatelé,
nikoliv však velcí, kteří by vlastně
měli býti postiženi. Co však chybí,
to jest v tomto státě duch, ze kterého by
měla býti utvořena vnitřní
konsolidovanost a dorozumění všech státních
občanů. (Souhlas poslanců sudetskoněmecké
strany.) Chcete-li v duchu, který zastupuje dnes český
tisk skoro všech táborů - pravím všech
táborů, v stejném duchu, jak zde učinil
dr Rašín - konsolidovati stát, pak vám
zaručuji, že se nemůžete dáti krásnější
cestou pro své protivníky, abyste zničili
vlastní stát. Dali jste se unésti příliš
určitými skupinami travičů, které
jsou zásobovány z Moskvy a odjinud, do psychosy
strachu, kterou političtí vůdcové,
vidí-li vážnost situace, nikdy nesmějí
míti. Kdybyste byli dělali politiku strachu již
před válkou, nebyli byste nikdy dobyli tento stát
svému národu. Nyní, kdy máte mocenské
prostředky v rukou, děláte politiku strachu
proti drobným státním občanům;
to vás dovede k tomu, že dobytý stát
sami zničíte vnitřně nedůvěrou
a nedůvěra jest nejostřejší rozkladný
prostředek státu. Nemůžete-li každému,
kdo má odvahu vám ukázati, jak se věci
opravdu mají, a kdo má ještě odvahu
říci "Jsme ochotni k dorozumění!"
nic jiného odpověděti než nám
stále opět vyčítati: "Vy jste
irredentisté, nepřátelé státu,
my vám nevěříme!", pak, pánové,
nikdy nedosáhnete toho, abyste tento stát vnitrostátně
konsolidovali. A nezkonsolidujete-li jej, to znamená nepojmete-li
31/2 milionu sudetských Němců, necháte-li
těchto 31/2 milionu sudetských Němců
a také mnoho milionů jiných národů
v tomto státě mimo tuto konsolidaci, pak právě
nebude tento stát konsolidován, jak jste ho dosud
od 1918 ještě nezkonsolidovali. Velkou úlohu,
kterou máte, nebudete moci řešiti mentalitou
"Českého slova", mentalitou hraničářských
listů neb "Práva lidu", neb jiných
listů. Nebudete ji moci řešiti mentalitou takového
Rašína, který je synem velkého
otce, nýbrž jen tím, ze si opravdu uvážíte:
Jak jest možno nikoliv s nějakými opotřebovanými
politiky, nýbrž s nositeli důvěry masy
národů v tomto státě a u nás
s masou sudetských Němců vytvořiti
pravé dorozumění o všech životních
základech ve státě a tím také
o patřičném poměru důvěry
tohoto obyvatelstva ke státu?
Dva roky vystupujeme, dva roky mluvíme a kážeme
o dorozumění, dva roky vám nabízíme
ruku a dva roky uklidňujeme hladovějící
a již zoufalé sudetskoněmecké obyvatelstvo
a dva roky nás bijete v obličej tím, že
nám denně říkáte: My se nechceme
dorozuměti. Jedni to říkají s výmluvami
a jen někteří mají odvahu to říci
aspoň přímo. A denně se opíráte
při této své politice o zprávy nějakých
podřízených orgánů, kteří
mají zájem na tom, aby udělali kariéru,
opíráte se o insinuace jistých zbytkových
skupin sudetskoněmeckých politiků, kteří
mají jen zájem na tom, aby vůbec ještě
existovali s pomocí vašich bajonetů, a opíráte
se o český tisk, který sám nemá
žádné ponětí ve svých
pražských redakčních místnostech,
jak to skutečně vypadá venku v širokých
vrstvách sudetských Němců, v širokých
německých sídelních oblastech tohoto
státu. A člen generálního štábu,
který dělá politiku s hlediska nějakých
teoretických nebo klamných informací, dělá
politiku ducha notorického šovinistického zaslepení,
ten musí v politice konec konců prohráti.
Nemůže vyhráti, nehodlá-li úplně
brutálně konec konců bez ohledu, zda lidé
hladovějí či nikoliv, udržeti na špičkách
bodel tak zvanou demokracii ve formě výslovné
diktatury policejního státu.
Na této cestě také, pánové,
v této chvíli jste. Přejete-li si konsolidovati
stát všemi mocenskými prostředky také
vnitřně, víte z vlastních dějin:
Ještě nikdy nebyl stát bodly vnitřně
konsolidován, nýbrž vždy jen moudrým
vedením státu, ke kterému patří
také moudří rádcové ve vedení
státu, a tito, se mi zdá, chybějí.
Čtete-li svůj český tisk, pak jest
nejhorším rádcem. (Německé
výkřiky: Příliš pozdě!)
Pane kolego, politik, který stojí na stanovisku,
že přichází pozdě, měl
by zanechati vší politiky, neboť pro politika,
který má dobrou vůli, nesmí nikdy
býti pozdě.
S tohoto hlediska celé vnitrostátní situace
a celé vážné situace ve státě
a kolem celého státu vám pravím, že
samy nějaké zákony a také nějaká
opatření k zesílení státní
policie a podobné věci nemohou a nesmějí
býti posledním slovem, pokud jde o vnitrostátní
konsolidaci. A pravím vám, že před tímto
zákonem o rozpouštění politických
stran nemám vůbec žádný strach,
neboť vnitřně ve vůli společenství
semknutý národ se nemůže rozpustiti
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany)
a sudetskoněmecká strana není přece
již žádnou stranou.
V těchto obavách, že to jsou hospodářské,
sociální sankce proti lidem, kteří
za politické vedení nikdy nemohou odpovídati
a neodpovídali, a v domnění, že to právě
není řešení vnitrostátních
otázek (Předsednictví převzal místopředseda
Taub.), musíme tento zákon odmítnouti,
protože jste sami odmítli každé naše
rozumné slovo ke zlepšení formálního
řízení. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. inž. Schwarz. Dávám mu slovo.
Posl. inž. Schwarz: Slavná sněmovno!
Než začnu mluviti o osnově zákona, kterou
projednáváme, pokládám za svou povinnost
jasně rozlišit rozpouštění protistátních
stran a obnovu některých paragrafů zákona
o rozpouštění stran. Je-li samozřejmou
věcí, že strany protistátní nemají
býti dopuštěny, neplyne z toho nikterak, že
osnova zákona, kterou projednáváme, není
netoliko neúčelná, nýbrž dokonce
svrchovaně nebezpečná. Obnovujeme některé
paragrafy zákona, který pozbyl platnosti, a ocítáme
se v prazvláštní situaci, že bude těžkým
problémem zjistit, co vlastně z toho zákona
platí a co nikoli. Již tím se jen potvrzuje
jeho celkový ráz, který jistě můžeme
vystihnout slovy, že svou nejasností, neurčitostí
a možností libovolných výkladů
je příkladem, jak zákony vypadat nemají.
Jenže to nejsou všechny vady této osnovy zákona.
První a základní její vadou je, že
je to osnova v podstatě protiústavní, která
opravdu vyvolává zvláštní otázku,
kdo vlastně by měl býti podle ní rozpuštěn,
když je zřejmé, že ti, kdo ji uzákoňují,
porušují právě ústavu republiky
a ohrožují její demokraticko-republikánskou
formu.
V kolika věcech se tato osnova zákona příčí
ústavě, bylo tu již mnohokrát řečeno.
Stačí vzpomenouti toho, že se dává
vládě do rukou právo měnit složení
Národního shromáždění,
zmenšit počet jeho členů, ustanovený
výslovně ústavou, a že se tím
mění i zásada poměrného zastoupení,
v ústavě výslovně zdůrazněná.
Po této právní stránce může
stěží někdo něco nového
říci po opravdu skvělé a drtivě
kritice této osnovy zákona prof. Dominikem.
Přejdu proto k otázce politické. Předem
ještě připomínám, že ta
výhrada v osnově zákona, že kvalifikovaná
většina se počítá z plného
počtu poslanců a senátorů ústavou
ustanoveného, na věci nic nemění,
poněvadž tato osnova zákona sama je dokladem,
že vládní většina se nerozpakuje
měniti ústavu
způsobem protiústavním, poněvadž
tato osnova zákona ústavu mění - a
není označena jako zákon ústavní
a nebude odhlasována kvalifikovanou většinou,
tak jako nebyla, když po prvé v tomto parlamentě
se projednávala.
O neúčelnosti osnovy zákona tu mluvil dr
Rašín. Mluvil o tom, že se dřívějšího
zákona neužívalo ani tehdy, kdy k tomu byly
velmi vážné důvody. Chtěl bych
však říci, že hlavní vadu této
osnovy vidím právě v tom, že úplně
v kořenech ohrožuje demokracii v této republice.
My jsme, pravda, slyšeli argument, že neohrožuje
demokracii, poněvadž přes trvání
zákona demokracie trvá. Tento argument pana zpravodaje
je ovšem trochu podivný. Vzniká totiž
otázka, byla-li u nás ta demokracie před
tím zákonem a je-li tedy také za jeho platnosti
vůbec. Ale především a hlavně
nezáleží na tom, zdali tímto zákonem
a jeho užitím byly vyčerpány všechny
možnosti k potlačení demokracie, které
tento zákon dává; stačí, že
tuto ohromnou moc dává do rukou vlády a tím
ovšem ohrožuje ústavnost v republice vůbec.
Co nebylo, to se může státi.
Nejlepším obrázkem o povaze zákona je
to, co proniklo do veřejnosti o dohodě stran, které
po prvé zákon o rozpouštění stran
odhlasovávaly. Vždyť jsme četli v novinách
o dohodě, že žádná z těch
stran podle tohoto zákona rozpuštěna býti
nesmí. Tím už nejlépe autoři
zákona ukazovali, že pokládají za možné,
aby zákona bylo použito i proti vládním
stranám; tím tedy sami přiznávali,
jak tento zákon je gumový a jak se ho dá
zneužíti proti hnutím, která jsou prostě
nepohodlná, i když v nich protistátního
pranic není. Ovšem chtěl bych připomenouti,
že takový vzájemný slib je pojistkou
trochu nespolehlivou - řekl bych tak něco jako ta
pojistka u Fénixu poněvadž nemá žádné
právní závaznosti. A to si nebude moci žádná
z těch stran nikdy nikde vyžalovati, že proto,
že sama byla pro zákon, snad nemůže býti
rozpuštěna. (Výkřiky.)
Ale co je základní stránkou tohoto zákona,
to je skutečný státní převrat.
My jsme to tak označili už r. 1933, kdy posl. Chmelík
přednášel tu tehdy usnesení presidia
Národní ligy. Opravdu je to státní
převrat, i obsahem, i formou. Státní převrat,
protože se tu ústava jenom nedoplňuje, ale
mění v svém základním obsahu.
A takovéto základní změny ústavy
bývaly v mnohých státech provedeny formou
zákonnou, ba dokonce ústavní - třeba
všeobecným plebiscitem se rušily demokracie,
nastolovala císařství ve Francii, a také
v posledních dobách, jak velmi dobře víme.
Tedy ta forma, že nejde o násilí vnější
proti zákonné moci, není ještě
zárukou, že nejde o státní převrat.
Ale ten státní převrat je i v tom, že
tato radikální změna ústavy se projednává
neústavním způsobem, způsobem, který
ústava pro změny ústavy zakazuje.
Že je to kardinální změna ústavy.
k tomu stačí, když si uvědomíme,
co je podstatou demokracie. A naše republika má ústavu
demokratickou, demokraticko-parlamentní. V demokraticko-parlamentní
ústavě a soustavě je základem demokracie
to, že občanstvo aspoň skrze své volené
zástupce má možnost svrhnouti vládu,
s kterou nesouhlasí, má možnost volati ji k
odpovídání, kontrolovati její činnost
a vůbec se jí zbaviti, když pokládá
její činnost za špatnou. Tato základní
stránka demokracie je v parlamentní soustavě
vyjádřena právem parlamentu poraziti vládu.
Parlament je nadřízen vládě, vláda
se musí podle naší ústavy vzdáti,
musí podati demisi, když jí parlament vysloví
nedůvěru. Zákon o rozpouštění
stran dává však do rukou vlády, která
odpovídá parlamentu, právo měniti
složení tohoto parlamentu, a ne snad, jako při
rozpouštění parlamentu, tím, že
by se odvolala k instanci nejvyšší, k lidu, který
je podle ústavy zdrojem veškeré moci, ve volbách,
nýbrž z vlastního rozhodnutí může
vláda způsobiti, že pozbývají
mandátu členové Národního shromáždění.
Račte dovoliti, když nějaký orgán,
kterýkoli, má právo měniti složení
orgánu, kterému je podřízen, kterému
odpovídá, když může z toho orgánu
vyloučiti ty, kdo se mu nezamlouvají, tu je docela
zřejmé, že tím pozbývá
závislosti na tomto orgánu, že naopak ten orgán
"nadřízený" se stává
závislým na tom, kdo mu má skládat
účty. Je nepochybná věc, že podle
zákona o rozpouštění stran vláda,
když by byla ohrožena její většina
v parlamentě, může rozpuštěním
některé strany si většinu znova opatřiti,
může tedy zabrániti tomu výsostnému
právu Národního shromáždění,
donutiti tuto vládu k odstoupení. Tato věc,
která je zcela nepochybná a zřejmá,
je opravdu útokem na vlastní pilíř
demokracie v naší republice, poněvadž
my tu nemáme vládu přímou, my máme
jen vládu zastupitelskou, a je-li tu zrušena tato
podřízenost vlády parlamentu, je zrušena
i zásada, že vláda ve státě musí
býti ve shodě s míněním, přáním
a vůlí občanstva. A to je podstata demokracie.
Vážení přátelé, je tu
ještě druhá stránka, úplně
shodná s touto. A to je, že podstatou demokracie je
svoboda a rovnost. Tedy nejen to, že vůli státu
určuje většin ve státě, nýbrž
že je tu zaručena svoboda, svoboda i té menšiny
a svoboda jednotlivce. Že to je podstatou demokratické
vládní soustavy, o tom přece nikdo nemůže
pochybovati. Kdykoliv se stanovila nějaká dělítka
mezi různými soustavami, autoritářskými
na jedné straně, demokratickými na druhé,
vždy se v této svobodě viděla stránka
demokracie. A plyne to i z podstaty věci, protože
jakmile by nebylo svobody, není tu žádná
záruka, že to, co se vydává za vůli
většiny, skutečně vůlí
většiny jest. To nejlépe vidíme na př.
v obecné nedůvěře k volbám
v režimech autokratických: každý si řekne,
že je těžko zkoumati, je-li to opravdu pravý
výraz vůle lidu, když tu není možnosti
kritisovati, polemisovati, bojovati proti tomu, co ta vláda
k odhlasování předkládá. Tedy
svoboda je podstatnou stránkou demokracie a také
rovnost, jak to i naše ústava znovu zdůrazňuje,
rovnost v tom směru, že nikdo nesmí býti
omezován jinak a více než kdokoliv jiný
podle obecně platných pravidel.