Předseda (zvoní): Upozorňuji
vás, pane řečníku, po druhé,
že nedodržujete jednací řád, a
volám vás po druhé k věci.
Posl. Zupka (pokračuje): Ja tiež k tomu
prejdem.
Bola tiež ujednaná rámcová úprava
platebných a pracovných pomerov prestálych
poľnohospodárskych robotníkov. To sa tiež
nikde nedodržuje. Prečo je to možné, že
ani to, čo bolo ujednané pred úradmi, potvrdené
zamestnávateľmi a zástupcami robotníctva,
sa nedodržuje? Jednoducho preto, poneváč orgány
t. zv. kľudu a poriadku, okresné úrady, četníctvo
nadržiavajú priamo zamestnávateľom. Máme
nejeden príklad; najbližšej, čo sa stalo
teraz nedávno pod vedením komisára expozitúry
okresného úradu v Ipelských Šahách,
kde na stavbe cesty stávkuje vyše 3 tisíce
robotníkov. Tam títo páni dali si jednoducho
vybubnovať výnimečný stav. Viac ako
tri nesmú sa ukazovať na ulici. Ďalej vo Fedýmeši
sa našlo niekoľko stávkokazov u firmy Felix.
Tam poslali títo páni, komisár Švehla,
svojho úradníka Gregora na obranu niekoľko
stávkokazov so 60 četníkmi, a tiež tak
vidíme, že títo páni nielen, že
zastávajú sa zamestnávateľov, ale dokonca
pri jednaní vystupujú ako zástupcovia zamestnávateľov.
Pri jednaní tam komisár jednoducho postavil otázku
pred zástupcov robotníctva: "Pánovia,
buď nastúpi robotníctvo prácu, a keď
nie, tak žiadne jednanie nebude." Hovoril menom zamestnávateľov
a povedal: "Jestli neveríte, ja sám v potvrdzujem,
že zamestnávatelia nemôžu platiť viac
ako 1.60 Kč až 1.80 Kč za hodinu." Bez
ohľadu na to, aký postoj zaujmú zamestnávatelia,
zástupca úradu prehlasuje, že jednanie prerušuje
preto, poneváč robotníctvo nechce ustupovať.
Tieto orgány kľudu a poriadku, okresní náčelníci,
samy sa pričinujú o to, že už ani ujednané
pracovné a platové podmienky nie sú dodržiavané
na Slovensku, že za to, čo sa vybojovalo, ešte
ďalej robotníctvo musí nastupovať cestu
boja.
Předseda (zvoní): Pane řečníku,
volám vás po třetí, abyste mluvil
k věci. (Další slova řečníkova
nebyla podle §u 50, odst. 2 jednacího řádu
již těsnopisecky zaznamenávána.)
Pane řečníku, upozorňuji vás,
že musíte hovořitio tom, co je napořadu
schůze. (Posl. Zupka pokračuje v řeči.)
Volal jsem pana řečníka za jeho řeči
třikráte k věci, a poněvadž neuposlechl
mého napomínání, odnímám
mu podle odst. 2 §u 50 jedn. řádu slovo. (Hlasy:
Správně!)
Dávám slovo dalšímu přihlášenému
řečníkovi, p. posl. Jobstovi.
Posl. Jobst (německy): Slavná sněmovno!
Dámy a pánové!
Vítáme osnovu zákona, která nám
byla dnes předložena k odhlasování a
má za účel převésti sbírku
Společnosti vlasteneckých přátel umění
do vlastnictví a správy státu. Jest samozřejmé,
že jsme pro to, aby kulturní statky takové
ceny jak umělecko-historické, tak materiální
ceny, byly odevzdány státu k opatrování.
Máme pouze dvě přání, a to
po prvé, aby do správy příští
státní galerie byl vzat také německý
správní úředník, a za druhé,
aby označení v galerii samotné na jednotlivých
obrazech a uměleckých památkách jako
doposud byla dvoujazyčná. Bohužel, musím
konstatovati, že byly ve staré galerii jednotlivé
předměty označeny již jen jednojazyčně,
tak mezi jinými Dürerova "Růžencová
slavnost". Jest přece samozřejmé, že
takové mezinárodní umělecké
památky toho druhu mají býti označeny
dvoujazyčně, to znamená, aby byly označeny
také pro německé státní občany
v tomto státě, neboť slouží přece
veřejným vzdělávacím účelům.
Kultura jest všeobecný statek. Sotva by se mohlo mluviti
o nějakém československém umění
jako takovém, neboť jest zde sice umění
české, německé a slovenské,
ale nikoli československé. Mimo to musí býti
v kulturním životě přece tak, že
umělecké dílo, které zaujímá
takové místo, jako právě jmenované,
musí přece státi pro všechny státní
občany stejně vysoko, a jest jen správné
a slušné, aby taková umělecká
díla všem státním občanům,
nehledě jakým jazykem mluví, byla vysvětlena
a označena vhodnými texty pod nimi umístěnými.
Dovolte mi v souvislosti s tím dotknouti se jednotlivých
kulturních sporných otázek v tomto státě.
Především jest podivné, že sudetští
Němci dodnes nemají v oddělení národní
kultury v ministerstvu školství ani jediného
vedoucího úředníka. Jest přece
samozřejmé, že toho žádáme
a vždycky zase žádati musíme. Stejně
tak se to má na př. v umělecko-průmyslové
škole, kde z 32 učitelských sil není
ani jeden Němec. Poukazuji zde jen na to, že to na
jiných ústavech jde také jinak. Na umělecké
Akademii na př. jest poměr při ustanovení
profesorů zachován tak dosti podle klíče,
a myslím, že nikdo ani z vás, ani z nás
nevznese žalobu na vedení umělecké Akademie.
Kdyby se nám mělo namítati, že nemáme
schopných lidí jako učitelských sil
pro umělecko-průmyslovou školu, chtěl
bych poukázati proti tomu, že kdysi tak slavná
vídeňská umělecko-průmyslová
škola byla před válkou skoro výhradně
řízena sudetskoněmeckými profesory.
Také dnes působí ještě ve Vídni:
Pan dr Eulenberg, správce galerie umělecké
akademie, pan dr Ernst, správce musea pro umění
a průmysl, oba sudetští Němci. Dále
jmenuji ještě nedávno zemřelého
dr Medera, správce slavné "Albertiny"
ve Vídni, taktéž sudetského Němce.
Chtěl bych zde ještě poukázati na nedostatečné
přidělování státních
zakázek německým umělcům a
architektům. I nejmenší školní
budovy na venkově čistě v německém
území provádějí většinou
čeští stavitelé a architekti, a věc
jde dokonce tak daleko, že si přivádějí
s sebou i své dělníky. Obzvlášť
politování hodny podle mého mínění
jsou poměry u Státního památkového
úřadu, který jest určen k ochraně
kulturních památek. Zde se musí s celostátního
stanoviska zase vysloviti stará žaloba, že pro
kulturní účely jest vždy jen velmi malý
měšec peněz. Nesmí se přece zapomínati,
že u Státního památkového úřadu,
který se týká hlavně větších
objektů jako kostelů, starých budov atd.
také sociální otázka má značný
význam. Vzpomeňte si přece na to, kolik řemeslníků,
dělníků, pomocných dělníků,
zedníků, tesařů se zaměstná
při podobných pracech. Někdy jde o zachování
velmi významných a jedinečných uměleckých
a kulturních památek.
Ale když musíme viděti, že po odchodu
dosavadního správce Státního památkového
úřadu pro Čechy, dr Hönigschmida, byl
na jeho místo jmenován pan Merhout, musíme
přece vysloviti své pochybnosti o ustanovení
takového, ano, vlastně jen správního
úředníka. Uvažte, pánové,
že nemáme dosud zákona na ochranu státních
památek. Když tedy mají býti zachovány
státní památky, může Státní
památkový úřad do dneška působiti
jenom jako poradní sbor. Skutečně jest to
však takové, že dnešní správce
neumí skoro ani německy. Jak se má však
takový muž, jenž musí žíti
uprostřed praktické práce ochrany památek,
dorozuměti se současnými majiteli domů
nebo majiteli uměleckých děl, pokud jsou
tato umělecká díla a tyto památky
v německém vlastnictví a německém
území. V takových poměrech vidíme
jenom krok zpět. Vidíme, že jmenování
takového úředníka, jakým jest
pan Merhout, přímo odporuje podmínkám
ustanovení. Tyto předpisují přesně
a jasně, že vedoucí musí dosáhnouti
při nejmenším doktorátu filosofické
fakulty z dějin umění nebo prehistorie. Ani
toho není v případu Merhoutově. Chtěl
bych se zde přece tázati, čím bylo
takové jmenování odůvodněno.
Myslím, že i s české strany, jak to
také určitě vím, nebyly stížnosti
proti správci dr Hönigschmidovi, který se rozloučil
s úřadem a šel do pense. Vidíte z toho,
že také německý úředník
může úplně bezvadně zastávati
svůj úřad na vedoucím místě.
Se stanoviska kulturního musí nám připadati
úplně malicherným, když se vydávají
zákazy časopisů, ba dokonce odborných
časopisů z toho prostého důvodu, že
pocházejí z Německa. Tak to hraničí
ku př. skoro se směšností, když
se zakazují listy "Das Blatt der Hausfrau", "Die
Gartenlaube" atd. Musíme proti tomu protestovati,
že se nám zakazují i odborné časopisy
hlavně oboru uměleckého a umělecko-průmyslového
řemesla. Poukazuji zde na časopis "Die Mappe",
který byl také zakázán jenom proto,
poněvadž kdysi jednou v něm byl náčrtek,
v němž byl hákový kříž.
Chtěl bych říci, že tak dalece se přece
nemůže hnáti potlačování
kultury. Neboť stojím na stanovisku: Národy
mohou zaniknouti, ale kultury národů zůstanou
a musíme každý národ měřiti
podle stupně jeho kultury. Skutečná a pravá
kultura jakož i umění se musí prožívati,
jinak jest to řemeslo nebo podvod. (Potlesk poslanců
strany sudetskoněmecké.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen. Rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru kulturního,
p. posl. Otáhalovi.
Zpravodaj posl. Otáhal: Slavná sněmovno!
Poněvadž řečníky nebyly vzneseny
žádné námitky proti usnesení
senátu, aby byl přijat zákon o převzetí
státem sbírek Společnosti vlasteneckých
přátel umění, doporučuji, aby
posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona
ve znění usneseném senátem. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo k doslovu zpravodaji výboru rozpočtového,
p. posl. Vičánkovi.
Zpravodaj posl. Vičánek: Slavná sněmovno!
Mohu opakovat totéž, co řekl zpravodaj výboru
kulturního. Připojuji pouze k vývodům
pana poslance Jobsta, že o zadávání
veškerých státních staveb na celém
státním území platí státní
zadávací řád, podle kterého
se musí všechny státní úřady
říditi, a není tedy možno tvrdti, že
se zde dějí nějaká příkoří
sudetskoněmeckému lidu nebo stavitelům a
architektům. Pokud odpovídají jejich oferty
zadávacímu řádu, je jistě k
nim také přihlíženo.
Pokud jde o jeho náměty k označování
převzatých sbírek, poukázal jsem již
ve zprávě výboru rozpočtového,
že při sdělání statutu bude zajisté
uváženo všecko, co bylo v rozpravě rozpočtového
výboru sneseno, a pokud bude možno, bude oprávněným
a odůvodněný požadavkům vyhověno.
Doporučuji, aby slavná sněmovna schválila
usnesení senátu ve znění nezměněném.
(Souhlas.)
Předseda (zvoní): Hlasování
o tomto odstavci odložím na dobu pozdější,
a nebude-li námitek, budeme projednávati další
odstavec pořadu. (Námitek nebylo.)
Námitek není.
Přistoupíme tedy k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
2. Zpráva výborů kulturního a rozpočtového
o iniciativním návrhu posl. dr Kozáka, Jaši,
dr inž. Tumlířové, dr inž Brdlíka,
Staška a Kirpalové (tisk 254) na úpravu některých
právních poměrů vysokoškolských
asistentů (tisk 417).
Zpravodaji jsou: za výbor kulturní p. posl. dr.
Kozák, za výbor rozpočtový
p. posl. Bergmann.
Dávám slovo prvému p. zpravodaji, p. posl.
dr Kozákovi.
Zpravodaj posl. dr Kozák: Slavná sněmovno!
Asistenti vysokých škol jsou kategorií nepříliš
početnou. Jejich počet se v každé době
pohybuje kolem jednoho tisíce. Celkem malý rozměr
této kategorie však je víc než vyvážen
jejím významem pro vědu a kulturu státu.
Z asistentů se rekrutuje nejvíce vysokoškolských
profesorů. Někdy je asistentura přímo
nutným průchodiskem k akademické dráze
je tomu tak všude, kde je potřebí pracovati
experimentálně, kde erudice vědcova není
možna bez další činnosti v nějakém
ústavě vědeckém. Můžeme
tedy bez nadsázky říci, že asistenti
vysokých škol jsou skupinou elitní. Nikdo nenadaný
se do této skupiny vlastně dostati nemůže.
I za pouhého aspiranta existují totiž také
aspiranti asistentury - přijme profesor pouze toho, kdo
mu rozumí a kdo mu vystačí. Ba můžeme
říci, že dosavadní podprivilegovanost
vysokoškolských asistentů, kterou si dovolím
trochu doložiti, je právě proto tak křiklavá,
že jde o lidi, jejichž průměr je vysoký.
To se jeví ve skutečnosti, že se na asistenty
vysokých škol zcela oficielně pohlíží
jako na kandidáty akademické dráhy. Očekává
se od nich, že se do osmi let habilitují. Habilitace
na vysoké kole je sama sebou věc nesnadná,
vyžadující víceleté přípravy
a úplného soustředění. Každý,
kdo pozoruje vysokoškolský život, potvrdí,
že požadavky pro habilitaci se stále zvyšují.
Potřeba zůstati ve styku s vědeckým
prostředím, s knihami, s ústavem nebo laboratoří
nutí adepty docentury, aby se udržovali na asistentských
místech i tehdy, když by v jiném snad méně
pracném oboru služby měli poměry příznivější
po stránce hmotné i právní.
Nesmíme zapomínati, že vlastní svoji
přípravu vědeckou, svoji vlastní habilitační
práci dělá asistent mimo svoje úřední
hodiny, ačkoliv i toto je eufemismus, poněvadž
on často úředních hodin nemá.
Pro vědu neplatí 8 hodinová doba pracovní.
A dosáhne-li tak již ne zcela mladý člověk
vytoužené docentury, zase nemá jistoty pražádné.
Tu musí po pravidle více let přednášeti
zdarma nebo skoro zdarma. Dostane jen trochu kolejného.
Tu a tam, zastupuje-li profesora, dostane malou remuneraci. Ale
je zase otázka, bude-li profesorským sborem své
fakulty nebo školy navržen za profesora mimořádného
a pak i řádného. Slovem, vědecká
dráha je tak něco jako dráha umělcova.
Mnoho jest povolaných, dokonce vnitřně povolaných,
ale málo vyvolených, což můžete
věřiti lidem, kteří tuto trnitou cestu
mají za sebou.
Těmito úvodními poznámkami chci, slavná
sněmovno, pouze udati základní tóninu
své zprávy. Je jisto, že od asistentů
a adeptů akademické dráhy se mnoho žádá.
Kolikpak se jim dává? Pohled na jejich situaci není
povznášející, ba řekl bych, že
by to byla trochu hanba, kdybychom to tak nechali. Asistent žije
z remunerace, ne zrovna vysoké. Není to však
výše počáteční remunerace,
na kterou si asistenti stěžují. Kdo se chce
oddati dráze vědecké, tomu tane na mysli
výboj v jiném světě, nežli je
svět peněz. Mladší asistenti do 8 let
služby, do kteréžto doby se od nich očekává,
že dosáhnou docentury, nežádají
více. Horší jest, že po této době
nemohou dosíci ani takového platového postupu,
jaký mají jejich kolegové na středních
školách. A jest jednou ze základních
myšlenek osnovy zákona, který máte před
sebou, aby se příjmy vysokoškolských
asistentů konformovaly platům středoškolských
profesorů.
Horší jsou poměry právní. Vysokoškolský
asistent je státní zaměstnanec, je na systemisovaném
místě, ale není úředník,
nemá definitivy a ani jí míti nemůže;
to souvisí s povahou jeho služby. Profesoři
se nechtějí a z části nemohou vzdáti
možnosti zvoliti si jinou vědeckou sílu, kdykoliv
toho potřebují. Musím ovšem uvésti,
že v některých zemích, na př.
ve Francii, existují i asistentské definitivy. Asistenti
se u nás ustanovují na dvě léta, habilitovaní
na 3 léta - ale to je maximum, navrhne-li to jejich šéf,
projde-li to sborem a schválí-li to ministerstvo
a zemský úřad. Kdo do 8 let není docentem,
ustanovuje se pak již jen na rok, třebaže habilitace
někdy není technicky ani možná z příčin,
za které asistent není odpovědný.
Musíme uvážiti, dámy a pánové,
že v tomto případě nejde již o
žádné chlapce a dívenky. Po těch
8 letech jsou to lidé na počátku 30 let.
Jestliže pak ztratí místo, nejsou ničím,
nemají nic naslouženo a musí jinde začínati
znova.
Životní osudy těch, kteří ztroskotali
v úsilí věnovati se akademické dráze,
bývají zvláště smutné.
Dovolte, abych uvedl tři takové příklady.
45letý, opakuji, 45letý asistent lékařské
fakulty, docent, přestoupil do služeb zemského
úřadu jako zástupce primáře
bez práva provozovati soukromou praksi. Ve státní
službě ztrávil jako asistent 21 roků,
z toho 4 roky byl za tehdy nemocného šéfa přednostou
kliniky. Pověřen byl zvláštním
výnosem ministerstva školství a nár.
osvěty a je štábním kapitánem
v záloze. Tento muž byl zařazen do posledního
stupně VI. platové stupnice, t. j. obdržel
svůj dosavadní asistentský plat, ale pouze
jen z neobyčejné ochoty úřadů,
které skutečně učinily, co mohly.
Postupovati však nebude dříve, dokud nepřijdou
jeho léta.
Jiný příklad. Konstruktér vysokého
učení technického, který byl 3 roky
asistentem a 24 let konstruktérem, z toho 9 let dokonce
zástupcem přednosty výzkumného ústavu,
tedy celkem 29 1/2 roku služby, kterému je 52 let,
který má autorisaci, byl při svém
převzetí do t. zv. vědecké služby,
kterou níže vysvětlím, jmenován
komisařem v VI. platové stupnici. Nebyla mu tedy
započítána ani třetina let ztrávených
na vysoké škole.
A zejména výmluvný tento příklad:
Asistent přírodovědecké fakulty po
9 letech kvalifikované služby byl při svém
přestupu na střední školu jmenován
aspirantem na reálném gymnasiu v Chustu. Ten, který
po 9 roků připravoval kandidáty středoškolského
učitelství pro jejich funkci, přišel
takto mezi své bývalé žáky, ale
ne jako profesor, nýbrž jako aspirant.
Slavná sněmovno! V případě,
který dnes řešíme, jde zřejmě
o to, aby se takovýmto lidem upravila cesta, aby se jim
aspoň usnadnil přechod do jiného oboru státní
služby, neboť vyhlídky ve službě
soukromé jsou mizerné, o tom netřeba ztráceti
slov, nebudeme si zde vypravovati pohádky. Jest opravdu
důkazem vědecké objektivity našich asistentů,
že v celku souhlasí se svým služebním
charakterem, ačkoliv je tento charakter úplnou anomalií,
nemá pražádné analogie v jiném
oboru služby. Asistent s tím však souhlasí,
neboť on pokládá svou službu za službu
výběrovou, ba zdůrazňuje dokonce,
že jedním z nepsaných, ale implicite daných
důsledků nového zákona má býti
zvýšení vědecké hodnoty tohoto
vědeckého dorostu. Budou-li totiž vysokoškolští
asistenti tou možností platového postupu podle
středoškolské kategorie více poutáni
ke své práci, budou-li méně lákáni
opustiti ji jako příliš nevděčnou
a trudnou, dají za to ekvivalent a tento ekvivalent se
může žádati, neboť výběr
bude pak méně provisorní a prospěje
vědecké nebo jiné práci, k níž
se asistent přidržuje a připravuje.
Nebudu unavovati podrobným líčením
postavení asistentů vysokých škol, řeknu
jen několika slovy, že se nesmějí ženiti,
resp. vdávati, leda s povolením profesora, profesorského
sboru a ministerstva školství a nár. osvěty,
a že se dokonce toto bohulibé zařízení
někdy dost přísně vymáhá.
Řeknu dále, že jejich činnost nemusí
býti bez risika. Mohl bych uvésti jméno asistenta
v pathologickém ústavu vysoké školy
zvěrolékařské, který se nakazil
ozhřivkou a zemřel, jméno mladého
lékaře, který se infikoval při operaci
a také zahynul, jméno třetího, který
v mladém věku dostal rakovinu plic, velmi pravděpodobně
od roentgenu, s nímž neustále zacházel.
A při tom důležitost asistentské funkce
stále vzrůstá. Vzrůstá počet
posluchačů. Asistent je pedagogickým a didaktickým
pomocníkem profesorovým i studentovým a dobrý
asistent má v tom směru veliký význam.
Často zastává podobnou funkci, jako tutor
na universitách britských, kde pak má sám
pracovati. Dovolte, abych uvedl jen jako ekatantní příklad,
že anatomickým ústavem profesora Weigneraza
10 let, co jej Weigner vede, prošlo 17.575 posluchačů.
Kolik mrtvol tam bylo rozpitváno - a tyto mrtvoly byly
pro pány asistenty takovým materiálem jako
pro truhláře dříví.
Při tom však je naprosto nemožné uvést
tyto poměry na nějakého společného
jmenovatele, neboť každá činnost asistentská
se odehrává za jiných okolností. Je
tu především profesor. Některý
je příjemný, jiný morous, některý
přítel a pomocník nebo pravý opak
toho. Také každá ta práce je docela
jiná. Této věci se ještě jednou
dotknu, poněvadž má určité důsledky
pro naši úvahu.
Naznačil jsem alespoň důvody, které
činí úpravu některých právních
poměrů vysokoškolských asistentů
věcí spravedlivou, žádoucí a
zralou. Ale právě ta rozmanitost činí
z naší otázky věc značně
obtížnou. Je obtížná již tím,
že se tu dostáváme do právní
spleti. Platový zákon č. 103 z r. 1926 sám
sebou je jistě hodně složitý, ale nikde
v něm není taková kabala jako tam, kde se
dotýká asistentů. Tato složitost způsobuje
pak, že nełze všechno co asistenti potřebují,
dáti do zákona, který musí býti
stručný a vždy obecný a nemůže
přihlížeti k případům,
jež se dají počítati na prstech. Dostali
bychom se do situace, že by se to týkalo třeba
dvou, tří lidí.
Dovolím si ku konci svého referátu upozorniti
na úkoly, které musí býti v budoucnosti
řešeny, máme-li míti čisté
svědomí, že těmto snaživým
lidem dáváme, co jim morálně patří.
Úsilí o zlepšení osudu vysokoškolských
asistentů má svou historii. Já něco
z té historie uvedu, abych ukázal, že to není
věc, kterou jsme dnes objevili, nýbrž že
je to věc, kterou chceme konečně slušně
skoncovat. Právní postavení asistentů
vysokých škol bylo upraveno zákonem č.
8 ze dne 31. prosince 1896 a nařízením ze
dne 1. ledna 1897, č. 9 ř. z. Protože úprava
tato nebyla dostatečná, stala se nedlouho po převratu
částečná náprava zákonem
ze dne 8. dubna 1919, č. 198 Sb. z. a n., jenž byl
proveden vládním nařízením
ze dne 27. července 1920, č. 482 Sb. z. a n. Národní
shromáždění samo pokládalo tuto
nápravu pouze za částečnou a provisorní,
neboť přijalo ve 43. schůzi dne 8. dubna 1919
resoluci, aby byla co nejdříve svolána anketa
a aby na základě této ankety byl podán
návrh na úpravu celkového právního
postavení asistentů, konstruktérů
a adjunktů vysokoškolských. Materiál
byl sebrán a zpracován, načež se konala
dme 9. dubna 1923 anketa. Tehdy byl vypracován návrh
zákona o úpravě právního poměru
asistentů vysokých škol, ale k projednání
nedošlo. Bylo jí použito při přípravných
pracech k platovému zákonu č. 103 z r. 1926,
do jehož osnovy byla pojata také některá
ustanovení. Když se vládní návrh
platového zákona stal zákonem, podal Svaz
spolků asistentů vysokých škol memorandum,
ve kterém se domáhal zlepšení zákona.
Poukazoval, že vědecký dorost pro vysoké
školy lze zabezpečiti pouze slušnou existencí
asistentů, a domáhal se, aby asistentům habilitovaným
a jim na roveň postaveným byl umožněn
další platový postup, dále aby zákon
byl doplněn ustanovením, kterým by se asistentům
přiznávalo přednostní právo
na definitivní místo ve státní službě
a nárok na započtení dosavadní služební
doby do postupu i do pense; to je dosavadní požadavek.
Platový zákon však nesplnil tužby asistentů.
Proto asistenti od té doby, tedy již 10 let, stále
a stále poukazovali na jeho nedostatečnost a na
potřebu novelisace. Domáhali se toho četnými
memorandy, ale státní správa se chovala k
tomu velmi reservovaně a odmítavě a poněvadž
zákon byl nový a čerstvý, nechtělo
se hned po jeho vydání přikročiti
k nějakým změnám nebo novelisaci.
Dodneška se setkáváme s velikými pochybnostmi
a odporem zejména u otců platového zákona.
V těchto letech byla však poměrně dobrá
hospodářská konjunktura, která dovolovala
vypláceti plné platy a ještě povolovati
vánoční remunerace. Byla naděje v
lepšící se systemisaci profesorských
stolic na vysokých školách a míst vědeckých
úředníků a tak se nezdála situace
asistentů tak tíživou. Když však
naděje ty selhávaly více a více, byl
učiněn nový pokus na dr Dérera
jako ministra školství a nár. osvěty
- bylo to v prosinci r. 1932 a ministerstvo školství
a nár. osvěty začalo jednati znovu o požadavcích
asistentů. Konala se zase anketa písemná
a po ní anketa ústní. Podkladem a výsledkem
tohoto jednání byl návrh Svazu spolků
asistentů na vydání zákona, který
by upravoval platové i jiné právní
poměry asistentů vysokých škol. Ale
právě rozsah návrhu, některé
jeho body nenacházely souhlasu v kruzích profesorů
a jiné body měnily platový zákon č.
103 - a konečně jeho neúplnost způsobily,
že další jednání zase uvázlo.
Mezitím se hospodářské poměry
rapidně zhoršily a jejich materiální
stránka doléhala těžce na asistenty,
více než na jiné státní zaměstnance
se vzděláním vysokoškolským.
Státní správa proto jednala na podkladě
řečených anket o formě a způsobu,
jak by nejtíživější nesrovnalosti
byly ne-li odstraněny, tedy alespoň zmírněny.
Mezitím došlo k manifestační schůzi
asistentů vysokých škol 3. prosince loňského
roku. Po této schůzi začalo jednání,
jehož výsledkem se zabýváme nyní.