Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Mlčoch, dr
Markovič, Langr, Onderčo, Taub.
Zapisovatelé: Jaša, Bergmann.
217 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr Hodža; ministři dr Dérer,
dr Kalfus, Najman.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.
Místopředseda dr Markovič zahájil
schůzi ve 3 hod. 29 min. odpol. a konstatoval, že
sněmovna je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi:
na dnešní den posl. Košek; na dnešní
a zítřejší den posl. Jaša,
Zajiček, dr Szüllö; na tento týden
posl. Marek.
nemocí posl. dr inž. Lokscha.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. dr Kramář.
Za platné podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu
uznány dodatečné úmluvy posl. Šaláta
a Jaši na dny 9. a 10. června.
Do výboru ústavně-právního
vyslal: klub poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche
Partei" posl. inž. Richtera a Knorreho
za posl. dr Eicholze a Birkeho; klub poslanců komunistické
strany Československa posl. dr Jar. Doľanského
za posl. Schenka a posl. Slanského za posl. dr Clementise;
klub poslanců "Deutsche soz. dem. Arbeiterpartei"
posl. Köglera za posl. Zischku.
Do výboru techn.-dopravního vyslal klub poslanců
"Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei" posl.
dr Eicholze za posl. inž. Peschku.
Do výboru soc.-politického vyslal klub poslanců
komunistické strany Československa posl. Procházku
za posl. Zápotockého.
Dotazy:
posl. Schenka ministru financí, že se nevyplácí
pohledávka vdově Alžbětě Stadlerové
(č. D 142-IV);
posl. Nepomuckého ministru vnitra o protizákonném
postupu okresního hejtmana v Revúci (č. D
147-IV).
Odpověď min. spravedlnosti na dotaz posl. Krosnáře
č. D 86-IV.
počátkem schůze:
Zprávy tisky 526 až 528.
Interpelace tisk 497 (I až XIV).
Návrhy tisky 506, 507, 510, 512 až 520, 522.
přikázány žádosti:
kraj. soudu v Chebu ze dne 8. června 1936, č. Nt
X 394/36, za souhlas s trest. stíháním posl.
Illinga pro zločin podle §u 15, č. 3
zákona na ochranu republiky (č. J 152-IV),
kraj. soudu v Chebu ze dne 8. června 1936, č. Nt
X 393/36, za souhlas s trest. stíháním posl.
Nickerla pro přečin podle §u 14, č.
1 zákona na ochranu republiky (č. J 153-IV),
kraj. soudu v Chustu ze dne 19. května 1936, č.
Nt V 48/36, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím
v Košicích ze dne 8. června 1936, č.
6126/36, za souhlas s trest. stíháním posl.
dr Fencika pro přečin podle §u 14, č.
2 zákona na ochranu republiky (č. J 154- IV),
kraj. soudu v Chebu ze dne 9. června 1936, č. Nt
XI 396/36, za souhlas s trest. stíháním posl.
Franka pro přečin podle §u 14, č.
5 zákona na ochranu republiky (č. J 155-IV),
kraj. soudu v Č. Lípě ze dne 10. června
1936, č. Nt IX 117/36, za souhlas s trest. stíháním
posl. Knöchela pro přečin podle §u
14, č. 5 zákona na ochranu republiky (č.
J 156-IV).
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Pristúpime k prejednávaniu prvého odstavca
poriadku, ktorým je:
1. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 491), jímž se mění
a doplňuje zákon ze dne 20. května 1930,
č. 70 Sb. z. a n., kterým se upravují odpočivné
a zaopatřovací platy některých státních
a jiných zaměstnanců a učitelů,
jakož i pozůstalých po nich (tisk 511).
Zpravodajcami sú: za výbor soc.-politický
p. posl. Němec (čsl. soc. dem.), za výbor
rozpočtový p. posl. Bergmann.
Dávám slovo prvému p. zpravodajcovi, za výbor
soc.-politický, p. posl. Němcovi (čsl.
soc. dem.).
Zpravodaj posl. Němec (čsl. soc. dem.): Vážená
sněmovno!
Předloženou osnovou splácí sněmovna
část svého dluhu státním zaměstnancům.
Zákonem čís. 70 Sb. z. a n. ze dne 20. května
1930 byly totiž unifikovány nároky pensistů
státních, státních podniků
a jiných zaměstnanců a učitelů,
jakož i pozůstalých po nich. Tímto zákonem
byly zmíněným pensistům a pozůstalým
po nich přiznány stejné nároky pensijní
jako zaměstnancům, na které se vztahoval
platový zákon č. 103 ze dne 24. června
1926. Bylo tak vyhověno požadavkům pensistů,
aby odstraněn byl rozdíl mezi tak zv. staropensisty
a novopensisty a aby nárok všech pensistů na
jejich odpočivné platy řídil se stejnými
normami podle platového zákona.
Se zřetelem na značný finanční
dosah této úpravy bylo provedení zákona
č. 70 rozděleno do 4 etap; jako kriterium pro zařadění
do některé etapy sloužilo stáří
zaměstnance. Prvé 3 etapy byly ve smyslu zákona
také k 1. lednu 1930, k 1. lednu 1931 a k 1. lednu 1932
provedeny.
Těžká finanční situace státu
si vynutila odklad při provedení IV. etapy. Stanovený
termín 1. ledna 1933 pro IV. etapu nebyl dodržen.
Aby se situaci percipientů odpočivných platů
této etapy poněkud ulehčilo, bylo po dohodě
s odborovými organisacemi veřejno-zaměstnaneckými
stanoveno, že ti pensisté, kteří měli
býti ve IV. etapě zrovnoprávněni a
u nichž došlo k odkladu, mají býti vyloučeni
ze srážek na svých pensích. Přesto
však domáhali se pensisté ze IV. etapy, aby
ustanovení zákona č. 70 byla u nich provedena.
Předložená osnova tomuto požadavku vyhovuje.
Navrhuje se v ní, aby zákon č. 70 z r. 1930
byl v celém rozsahu proveden a IV. etapa s finančním
účinkem k 1. červenci 1936 zrovnoprávněna.
Důsledkem tohoto opatření bude ovšem,
že se na příslušné pensisty budou
vztahovati zákonná opatření o srážkách
podle zákona č. 204 z r. 1932 a vládního
nařízení č. 252 z r. 1933.
To v praksi postihne pensisty a vdovy nižších
a středních kategorií s pensemi poměrně
nízkými. Je to důsledkem konstrukce platového
zákona č. 103/1926. Leč i přes tento
stín jde o opatření, kterému plně
odpovídá právní nárok pensistů
ze IV. etapy.
Proto sociálně-politický výbor jednomyslně
doporučuje sněmovně, aby příslušnou
osnovu zákona přijala. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo zpravodajcovi výboru rozpočtového,
pánu posl. Bergmannovi.
Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
Sociálně-politické zákony nutno posuzovati
nejen podle toho, co a jak poskytují, nýbrž
i podle toho, kdy to neb ono poskytují.
S tohoto hlediska nutno posuzovati i projednávanou osnovu
o zrovnoprávnění IV. etapy staropensistů,
poněvadž se provádí v době, kdy
státní pokladna zápasí s notorickými
schodky a kdy nutno na obranu státu věnovati nejen
stamiliony, nýbrž miliardy československých
korun.
Jistě že nebude od místa, jestliže při
projednávání této osnovy dotkneme
se historického vývoje pensijního zaopatření
státních zaměstnanců. Až do 30.
listopadu r. 1771 neměli státní zaměstnanci
právního nároku na pensijní zaopatření,
a také ne jejich vdovy a sirotci. Byli odkázáni
na tak zv. pense z milosti. Teprve dvorním dekretem č.
95 z 30. listopadu r. 1771 byl vydán pensijní normál,
který přiznal státním zaměstnancům
právní nárok na pensi a stejně také
jejich vdovám a sirotkům. Tento pensijní
normál byl 26. března r. 1781 zlepšen tím,
že byla odstupňována pense státních
zaměstnanců tak, že po 10 letech služby
měli nárok na 1/3, po 25 letech služby na 1/2
a po 40 letech služby na 2/3 aktivního platu. Ti pak,
kteří sloužili déle 40 let, měli
nárok na plných 100% pense. Zároveň
bylo také stanoveno, že kdo se stal nezpůsobilým
k výdělku bez vlastní viny, následkem
choromyslnosti, slepoty nebo jiné nemoci, obdržel
1/4 pensijní základy, i když nesloužil
po dobu 10 let. Ti pak, kdo ve službě si přivodili
podobnou nemoc, byli posuzováni daleko příznivěji.
Do r. 1864 poskytovala pense jednotlivá odvětví
státní správy z vlastních prostředků.
Výnosem pak ministerstva financí ze dne 13. února
1864, č. 3.738, byl zaveden jednotný pensijní
etát. Pense byly znovu upraveny 15. dubna 1873 říšským
zákonem č. 47 a vládním nařízením
ze dne 14. května 1873, č. 74. Na to 14. května
1896 říšským zákonem č.
74 byly zlepšeny pense vdov a sirotků a zavedeno po
prvé placení pensijních příspěvků.
Pense pak byly odstupňovány tak, že po 10leté
službě měl zaměstnanec nárok
na 40 % pensijní základny a za každý
další rok 2 % této pensijní základny.
R. 1907, 19. února říšským zákonem
č. 34 byla zavedena pro úřednictvo tak zv.
35letá služba a stanoveno, že státní
úředník má po 10leté službě
nárok na 40 % pensijní základny a za každý
další rok pak 2.4 %. Pro zřízence a
kancelářský pomocný personál
zůstala však i nadále 40letá doba služební,
ale výše pensijních příspěvků
byla pro zřízence a kancelářský
personál stanovena ve výši 3%, kdežto
pro úředníky ve výši 4.3 %. Služební
pragmatikou z r. 1914, říšský zákon
č. 15, upraveny byly platy aktivních zaměstnanců
a zvýšeny také pensijní základny.
Po převratu naše zákonodárné
sbory několikráte přikročily k úpravě
pensí, a to 17. prosince 1919 zákonem č.
2 a zákonem čís. 3 z r. 1920 upraveny byly
pense po prvé. Nato zvýšeny zákonem
ze dne 3. března 1921, č. 99 Sb. z. a n., a konečně,
když zákonem čís. 394 z 20. prosince
1922 byly zvýšeny pensijní základny,
mělo to reflex také na úpravu pensí,
která byla provedena pak 22. prosince 1924 zákonem
č. 287 Sb. z. a n. Konečně platový
zákon z 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a
n., zvýšil znovu pensijní základny a
v náhradu, že nebyly upraveny pense staropensistům,
bylo zákonem z 24. května 1928, č. 80 Sb.
z. a n., stanoveno, že se jim dostane 20% příplatku
k normálním pensím.
Celá tato historie svědčí o tom, jak
spletitou, komplikovanou materií bylo pensijní zaopatření
státních zaměstnanců, a proto není
divu, že zákon z 20. května 1930, č.
70 Sb. z. a n., který měl provésti unifikaci
pensijních předpisů a tím také
zrovnoprávnění staropensistů, a vládní
nařízení k tomuto zákonu vydané,
č. 96 z 26. června 1930, neobešly se vzhledem
k této složité materii bez obtíží
a nesrovnalostí, někde také i křivd.
Pensisté byli zrovnoprávněni v tom služebním
poměru, v němž odešli z činné
služby, to znamenalo, že byli úplně vyloučeni
z dobrodiní některých popřevratových
personálních opatření, jako bylo jmenování,
přeskupení, zvýšení služebních
nebo funkčních přídavků atd.
To ovšem způsobilo mezi pensisty rozladění.
Zákon č. 70 rozdělil staropensisty na 4 kategorie,
t. zv. 4 etapy. Nejstarší byli zrovnoprávněni
1. ledna 1930, kteréžto zrovnoprávnění
se týkalo 54.174 osob a zvýšený náklad
byl odhadován na 162,914.190 Kč. Druhá etapa
byla zrovnoprávněna 1. ledna 1931, týkala
se 19.402 osob a odhadovaný zvýšený
náklad činil 44,150.140 Kč. Konečně
třetí etapa byla zrovnoprávněna 1.
ledna 1932 a týkala se 16.461 osob a zvýšený
náklad byl odhadnut na 34,797.130 Kč. Čtvrtá
etapa byla však odložena a měla býti provedena
od 1. ledna 1933; měla se týkati 37.764 osob a zvýšený
náklad na ni byl odhadnut částkou 75,310.400
Kč. Zákonem č. 204/1932 bylo provedení
IV. etapy odsunuto na 1. leden 1935, vládním nařízením
č. 275/1934 pak na 1. leden 1936 a vládním
nařízením č. 237 z r. 1935 na 1. leden
1937.
Proto nutno se zadostiučiněním uvítat,
že projednávaná osnova má účinnost
již od 1. července 1936 a že tedy lhůta,
po kterou měli ještě staropensisté IV.
etapy podle vládního nařízení
č. 237 na zrovnoprávnění čekat,
byla tím zkrácena o půl roku. Za dobu 6 let,
než na IV. etapu dochází, klesl počet
pensistů této etapy asi na 20.000 osob. Proto se
také odhaduje zvýšený náklad
na její provedení pouze na 40 mil. Kč proti
původně odhadovanému nákladu 75,310.400
Kč, a na druhou polovinu roku 1936 činí tento
zvýšený náklad okrouhle 20 mil. Kč.
Nutno ovšem podotknouti, že sotva polovina staropensistů
zrovnoprávněním na svých dosavadních
úhrnných příjmech něco získá,
že téměř dobrá polovina, poněvadž
následkem této úpravy budou pro ně
také platit srážky platové, nezíská
na svém úhrnném příjmu nic.
Zvýšený náklad se uhradí úsporami
kapitoly 18 a z úspor skupiny I státního
rozpočtu. Státní podniky pak mají
za povinnost uhraditi zvýšený náklad
z provozních rozpočtů a ostatní vydržovatelé
mají tento náklad uhraditi sami. To se týká
zejména našeho učitelstva, ale poněvadž
země peněz nemají, bude musit uhradit toto
zvýšení nákladu státní
pokladna.
Pensijní příspěvek, který odváděli
státní zaměstnanci státní pokladně,
byl r. 1919 zákonem č. 2 zvýšen na 8%
i pro zaměstnance, kteří nepožívají
výhody 35leté doby služební, t. j. kancelářský
pomocný personál a všichni zřízenci.
Platovým zákonem č. 103 byl snížen
tento pensijní příspěvek jednotně
na 6%, zákonem č. 204/1932 znovu zvýšen
jednotně na 8%. Je jistě nespravedlností,
jestliže kancelářský pomocný
personál a zřízenci platí stejně
8% pensijního příspěvku jako úředníci
a nepožívají stejné výhody 35leté
služební doby, jako je to u úředníků.
Domnívám se, že peníze zřízenců
mají stejnou hodnotu jako peníze úředníků
a že by bylo nejvýš spravedlivé, aby tato
nespravedlnost byla vyrovnána buď tím, že
se přizná i kancelářskému pomocnému
personálu a zřízencům 35letá
doba služební, anebo že se upraví podle
toho pensijní příspěvky.
Dosud se také zapomnělo na úpravu nebo na
valorisaci předválečných rent zaměstnanců
státních podniků, najmě železnic.
Běží zde o renty úrazové nebo
renty provisionistů, které jsou stále na
výši předválečné a rovnají
se hotovým almužnám.
Přes všechny tyto oprávněné stížnosti
je nutno uznati dobrou vůli vlády, že předloženou
osnovou splňuje první požadavek pracovního
souručenství.
Mnoho se mluví o vzrůstu pensijního etátu
u nás. My jsme si toho jistě vědomi, že
pensijní etát vzrůstá, ale myslím,
že by se tomu dalo vhodnými opatřeními
zabrániti. Lze jednak pense maximalisovat (Správně!)
a myslím, že by to bylo mravnější,
než aby se těm, kteří tak zvaně
se zasloužili obzvláště dobrým
výkonem služby, přiznávaly přídavky
k pensím, které obyčejně bývají
již hezky vysoké, ve výši 6 až 20
tisíc Kč ročně (Slyšte!),
poněvadž toto opatření demoralisuje.
Domnívám se, že by bylo lze nahraditi jiným
uznáním zásluhy, zejména uznáním
ethickým nebo morálním, i když to vypadá
na pohled nedemokratické. Myslím, že na místě
přídavků k pensím by se těm,
kteří zvláště vynikali zvláštním
výkonem služby, v uznání udělily
čestné diplomy, tituly a konečně i
třeba řády, jako je tomu v jiných
státech, a to i ve státech demokratických
s republikánským zřízením.
Materiální uznání vychovává
k hmotařství, které je právě
zde nejméně na místě, neboť v
demokracii každý má konat svou povinnost, aniž
by čekal zvláštní hmotné odměny.
Lze tedy vynikající služby odměňovati
viditelným uznáním mravním a není
zapotřebí je honorovati zvláštními
přídavky k pensijním požitkům.
Přáli bychom si, aby v době nejkratší
bylo přikročeno ke splnění ostatních
oprávněných požadavků našich
zaměstnanců, jak je tlumočí pracovní
souručenství, a to zejména započtení
předslužeb, především služby
vojenské. Našla-li se úhrada k zvláštnímu
přídavku vojenským gážistům,
je jí třeba v zájmu obrany státu najíti
i k tomuto účelu. Za druhé je žádoucno
z důvodů hospodářských navrácení
výplatního termínu, a konečně
zrušení úsporných opatření,
které by vneslo do řad zaměstnanců
konečně klid a spokojenost. Bratrská Francie
vystihla, že v nynější době, plné
nebezpečí a zmatků, je oporou státu
nejen dobrá armáda, nýbrž i spokojený
státní zaměstnanec, a proto zrušila
všechny srážky platové, přičítajíc
tomuto opatření stejný účinný
prostředek na obranu státu jako sebe nákladnější
technické výzbroji armády. Následujme
v tomto příkladů ciziny.
Rozpočtový výbor ve schůzi dne 9.
června projednal vládní návrh a usnesl
se doporučiti plénu poslanecké sněmovny,
aby schválilo tuto osnovu tak, jak se na ni usnesl soc.
politický výbor. Doporučuji proto slavné
sněmovně, aby tento návrh rozpočtového
výboru schválila. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
K tejto veci sú prihlásení rečníci,
zahájim preto rozpravu.
Podľa usnesenia predsedníctva navrhujem lehotu rečnícku
40 minút. (Námitky nebyly.)
Námietok niet. Navrhnutá lehota je schválená.
Prihlásení sú rečníci na strane
"proti" pp. posl. Drobný, dr Porubszky;
na strane "pro" pp. posl. Krejči a J.
Sedláček.