Předseda Malypetr.
Místopředsedové: dr Markovič,
Langr, Košek, Mlčoch, Taub.
Zapisovatelé: dr inž. Fulík, Pik.
212 poslanců podle presenční listiny.
Členové a zástupci vlády: předseda
vlády dr Hodža; ministři Bechyně,
dr Czech, Machník, dr Spina; za ministerstvo
železnic odb. radové dr Chmelař a dr
Heuschneider.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi ve
3 hod. 25 min. odpol. a konstatoval, že sněmovna je
způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda:
na dnešní den posl. Onderčovi; na dnešní
a zítřejší den posl. Appeltovi,
Jarossovi.
nemocí posl. Dlouhý, dr Luschka, Beuer,
Petrášek, Schütz.
Klub poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche
Partei" vyslal do výboru branného posl.
Obrlika za posl. dr Köllnera.
Předseda senátu NSRČ sdělil přípisy
ze dne 5. prosince 1936, že senát projednal a schválil:
ve 47. a 49. schůzi dne 29. října a 5. prosince
1936 osnovu zákona, jímž se mění
a doplňuje zákon ze dne 11. prosince 1934, č.
251 Sb. z. a n., kterým se mění a doplňují
některá ustanovení zákonů o
občanském řízení soudním,
o řízení exekučním a o řízení
nesporném (k tisku 303-IV sen. 1936);
ve 49. schůzi dne 5. prosince 1936 druhý dodatkový
protokol k obchodní a plavební úmluvě
mezi Československem a Finskem ze dne 2. března
1927, podepsaný v Praze dne 28. ledna 1936 a uvedený
v prozatímní platnost vládní vyhláškou
ze dne 7. února 1936, čís. 30 Sb. z. a n.
(k tisku 204-IV sen. 1936).
Předseda vlády zaslal přípisem ze
dne 2. prosince 1936, č. j. 25.746/36 m. r., vládní
nařízení ze dne 20. listopadu 1936, č.
279 Sb. z. a n., jímž se mění a doplňuje
zákon ze dne 18. března 1921, č. 120 Sb.
z. a n., kterým se vydávají předpisy
o poskytování vyživovacího příspěvku
rodinám osob vykonávajících činnou
službu vojenskou - přikázáno výborům
brannému a rozpočtovému.
Dotazy:
posl. Zierhuta min. vnitra o ztýrání Františka
Wittura a Pavla Mattise četnickými orgány
chebské pátrací stanice (č. D 229
posl. dr Luschky min. průmyslu, obchodu a živností,
proč živnostnice paní Marie Tuscherová
z Opavy nebyla přijata do svazu čsl. dentálních
depot (č. D 230-IV),
posl. inž. Karmasina min. školství a nár.
osvěty o zamýšleném zřízení
české měšťanské školy
v Šumvaldě (č. D 231-IV),
posl. Kopřivy min. spravedlnosti ve věci Jaroslava
Siegla (č. D 242-IV),
posl. dr Neumana vládě republiky Československé
ve věci tísnivých poměrů soudců
a státních zástupců v pohraničním
území (č. D 243-IV),
posl. Polívku min. vnútra pre prenásledovanie
pošt. zamestnance Lidmily v Stavnom (č. D 244-IV),
posl. Stanislava min. nár. obrany o poskytnutí podpory
rodičům Vincence a Žofie Kolářových
ve vojenské službě presenční
zemřelého vojína Čeňka Koláře
(č. D 245-IV).
Odpovědi:
min. financí na dotaz posl. dr Neumana č. D 89-IV;
min. vnitra na dotaz posl. dr Goldsteina č. D 182-IV.
počátkem schůze:
Zprávy tisky 698, 699.
Návrhy tisky 693, 696 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Interpelace tisky 683 (I až XXII), 691 (I až XIV).
Těsnopisecké zprávy o 65. a 66. schůzi
posl. sněmovny NSRČ.
přikázal předseda žádost disc.
rady adv. komory v Praze ze dne 23. listopadu 1936, č.
Dis 527 /36, za souhlas s disc. stíháním
posl. dr Neuwirtha (č. J 198-IV).
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru branného o vládním
návrhu (tisk 684) zákona o změně správní
působnosti vojenských útvarů (tisk
699).
Zpravodajem jest p. posl. Vičánek Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Vičánek: Slavná sněmovno!
Rozhodnutím presidenta republiky byla loňského
roku dnem 15. října zřízena nová
vyšší vojenská velitelství, tak
zvané sbory. Dosavadní stav, jaký až
do té doby byl, byl takovýto: V naší
armádě jsme měli dva stupně vyšších
vojenských velitelství. Byla to především
zemská vojenská velitelství se sídlem
v Praze, v Brně, Bratislavě a Košicích,
a byla zde velitelství divisí v počtu 12
a jim na roveň postavená velitelství horských
brigád v počtu dvou. Jak zemská vojenská
velitelství, tak i velitelství divisí a brigád
měla kromě velitelské pravomoci také
určitou pravomoc správní ve svých
obvodech. Tento stav neodpovídal ani potřebám
naší armády, ani vzorům v armádách
zahraničních, zejména spojeneckých
a sousedních států. Tam totiž organisace
vyšších vojenských velitelství
je odlišná a je tam o jedno vojenské velitelství
více, totiž o sbory, které právě
rozhodnutím pana presidenta republiky jako nejvyššího
velitele branné moci byly zavedeny do naší
armády.
Proč se tak stalo? Je to především,
jak jsem již řekl, organisace cizích armád,
které v případě potřeby budou
buď s naší armádou kooperovat anebo budou
zase našimi odpůrci. Tak na př. Francie, Italie,
Německo, Polsko, Rumunsko, všechny mají zavedena
mezi vyššími vojenskými velitelstvími
velitelství sborů.
Za druhé je tu očekáváno, že
zavedením velitelství sborových se zvýší
jednak taktická pohyblivost naší armády
v případě branného konfliktu. Zvýší
se rovněž její pohyblivost po stránce
administrativní již v době míru a dále
se umožní mnohem rychlejší provedení
příprav, jako mobilisace a různých
jiných opatření k zavedení branné
pohotovosti. Všechny tyto důvody vedly k tomu, že
aspoň po stránce vojensko-velitelské bylo
rozhodnuto o zřízení velitelství sborů
rozhodnutím pana presidenta republiky.
Nyní přichází vládní
návrh zákona tisk 684 o změně správní
působnosti vojenských útvarů, který
znamená druhé slovo k tomu, co už bylo rozhodnuto
panem presidentem.
Proč se tu volí forma zákona? Je to z toho
důvodu, že vyšší vojenská
velitelství mají nejenom úkoly taktické
a úkoly vojensko-velitelské, nýbrž mají
také velkou řadu úkolů správních,
které na ně byly přeneseny řadou zákonných
opatření. Důvodová zpráva uvádí
velkou řadu zákonů a vládních
nařízení, kterými byly zejména
zemským vojenským velitelstvím, ale také
velitelstvím divisí, svěřeny určité
správní úkony v době míru.
Je to především zákon branný,
pak zákon č. 53 z r. 1927, jsou to branné
předpisy, které v řadě svých
paragrafů ukládají určitou správní
pravomoc vojenským velitelstvím zemským i
velitelstvím divisním, zákon č. 17/1924,
vlád. nařízení č. 220/1924,
dále pak je to interní kázeňský
a kárný zákon, který se rovněž
zmiňuje o zemských vojenských velitelstvích,
při nichž se zřizují kárné
výbory pro vyšší důstojníky.
Právě proto, že dosavadním vyšším
velitelstvím byla správní pravomoc udělena
zákonem, pravomoc která má býti tedy
z největší části, ba téměř
úplně přenesena na nově zřízená
velitelství sborů, byla volena forma zákona,
aby všecka tato pravomoc byla úhrnem přenesena
na velitelství sborů.
Jaká bude nynější situace? Od nové
organisace se očekává jednak urychlení
úředního řízení, jednak
větší pohyblivost po stránce strategické
a taktické. Jak jsem už řekl, až dosud
veškerou správní mocí byla vybavena
zemská vojenská velitelství. A tu byl postup
tento: přes velitelství pluku na velitelství
brigády, odtud na velitelství divise, která
byla první instancí správní, dále
pak na zemské vojenské velitelství jako druhou
správní instanci a konečným cílem
bylo ministerstvo nár. obrany. Nyní se tato dlouhá
cesta velmi zkracuje a zjednodušuje. Veškerá
pravomoc správní, kterou měly divise, se
přenáší na sbory, rovněž
tak veškerá pravomoc zemských vojenských
velitelství, takže tu zůstane jediné
velitelství s úplnou správní mocí.
Půjde tedy takové podání přímo
na velitelství sboru, bez prostřednictví
nižších velitelských míst a odtud
přímo na ministerstvo, poněvadž sbory
budou podřízeny po této stránce přímo
ministerstvu nár. obrany. Tímto opatřením
sleduje vojenská správa právem značné
urychlení úředního jednání
a zkrácení veškerých úředních
výkonů.
Jak to bude se stránkou vojensko-velitelskou? Bylo namítáno,
že zřízení sborových velitelství
v našich poměrech je luxusem. Bylo poukazováno
na to, že ačkoliv tato velitelství mají
všecky velké armády, nehodí se pro naše
poměry, poněvadž jsme malým státem
a nemůže se prostě to, co se hodí velkým,
hoditi také nám. S tímto tvrzením
nelze souhlasiti. Důvody, proč zřizujeme
velitelství sborů, která se mají státi
již v době míru, ale zejména za války
nejdůležitějšími velitelskými
sbory, vycházejí právě z útvaru
naší republiky a z poměrně malé
lidnatosti našeho státu. Naše hranice nejsou
výhodné a nebezpečí, které
by nás mohlo ohroziti, číhá téměř
na všech stranách našich hranic. Je tedy nezbytně
nutno, aby vojenské jednotky, které mají
tomuto nebezpečí čeliti, byly pokud možno
samostatny po stránce velitelské i po stránce
různých vojenských služeb i po stránce
správní.
Dosavadní organisace, jak už jsem řekl, i po
stránce správní byla těžkopádná,
ale byla těžkopádná také po stránce
taktické. Územní pravomoc jednotlivých
zemských vojenských velitelstev nebyla stejná.
Tak na př. zemské vojenské velitelství
v Praze, jehož správní oblastí je celá
země Česká, mělo poměrně
větší územní rozlohu nežli
ostatní zemská vojenská velitelství
a podléhalo mu celkem 6 vyšších velitelství.
Zemskému vojenskému velitelství v Brně
podléhala v celém rozsahu země Moravskoslezská
se 4 vyššími velitelstvími. Zemskému
vojenskému velitelství v Bratislavě podléhala
téměř celá země Slovenská
s výjimkou východního Slovenska, které
bylo připojeno organicky i vojensky zemskému velitelství,
obsahujícímu celou zemi Podkarpatoruskou, ovšem
se sídlem v Košicích.
Jednotlivá velitelství armád nebyla tedy
ani stejně silná a neměla ani stejné
přirozené podmínky k plnění
svých úkolů jak v době míru,
tak v době války. Novou organisací zavádějí
se armádní sbory, tedy sborová velitelství,
která vlastně budou odpovídati v případě
potřeby velitelstvím armád. Na území
zemského vojenského velitelství v Praze zřizují
se 2 armádní sbory, na území zemského
vojenského velitelství v Brně zřizují
se rovněž 2 armádní sbory, v Brně
a v Olomouci, dále pak se zřizují na Slovensku
3 sborová velitelství se sídlem v Trenčíně,
Báňské Bystrici a v Košicích.
Tedy už tato organisace má po stránce taktické
přinésti určité výhody, určitou
hybnost, rychlost a možnost rychlejšího přizpůsobování
okolnostem. Nutno upozorniti také, že velitelství
sborů budou vybavena všemi správními
vojenskými úřady, že budou úplně
samostatnými po stránce doplňovací,
že mohou tudíž mnohem rychleji prováděti
mobilisaci, než jak to bylo podle dosavadního způsobu
možno, že budou po stránce zásobovací
úplně samostatná, majíce vlastní
sborové intendantury, že budou samostatná i
po stránce vojenského stavebnictva, zejména
pokud jde o práce opevňovací a různé
jiné, i po stránce vojenského zdravotnictví,
majíce nejvyšší zdravotní službu
ve své pravomoci atd. Prostě budou to jednotky úplně
vybavené všemi službami a všemi možnými
přednostmi a pravomocemi, od kterých bude možno
očekávati jednání rychlé, jednání
rozhodné a jednání včasné.
Díváme-li se na toto opatření po stránce
rozpočtové, nutno konstatovati, že zřízení
nového velitelského místa bude vyžadovati
určitých nákladů. Bude potřeba
rozmnožiti počet důstojníků přidělených
vyšším velitelstvím, a to, jak se předpokládá,
o 227 důstojníků. Tím ovšem vznikne
finanční náklad, který se odhaduje
na 6,825.000 Kč. Ovšem nutno podotknouti, že
nedojde ihned ani k ustanovení všech předpokládaných
důstojnických sil, ani k vyčerpání
celého předpokládaného nákladu.
S počátku budou ustanovovány síly
mladé, mladší důstojníci, jejichž
příjmy jsou samosebou nižší a menší
a náklad na ně tedy bude také menší.
Celé vybavení sborových velitelství
náležitým důstojnickým sborem
bude otázkou několika let, takže náklad
se v celé své výši projeví až
po několika letech, kdy bude moci býti postupně
zařazován do rozpočtu ministerstva národní
obrany.
Pokud jde o otázku, zda je zajištěna možnost
přijati nové vojenské síly, dovoluji
si upozorniti, že vláda svým rozhodnutím
z července t. r. o resystemisaci ve vojenské správě
uznala nutnost značně rozmnožiti počet
vojenských gážistů jak rotmistrů,
tak zejména důstojníků, a dala vojenské
správě možnost i předpoklady pro přijetí
dostatečného počtu důstojníků.
Leč i po stránce věcné vzniknou zřízením
sborových velitelství určité náklady.
Doposud přibývají ke čtyřem
zemským vojenským velitelstvím další
tři sborová velitelství, a bude nutno vybudovati
pro ně úřední místnosti. Staví
se již budova sborového velitelství v Baňské
Bystrici a v nejbližší době se přistoupí
ke stavbě budovy sborového velitelství v
Olomouci. Náklady na vybudování úředních
místností pro sborová velitelství
se odhadují asi na 2 1/4 mil. Kč. Ani tento náklad
se však neprojeví v rozpočtu ministerstva nár.
obrany rázem a celkově, nýbrž bude podle
zákona čís. 164/1922 uhrazován obvyklým
způsobem, že obce, které zde přicházejí
v úvahu jako stavebníci sborového velitelství,
učiní zápůjčku, kterou bude
ministerstvo nár. obrany ročně 8% stavebního
nákladu úrokovati a umořovati až do
konečného splacení, takže se počítá
pouze s nákladem 2 1/4 mil. Kč ročně
a nikoli snad s celým stamilionovým nákladem,
který skutečně vznikne. Celková potřeba,
řekl bych, až v tom konečném stadiu,
kdy bude celé vybudování sborových
velitelství hotovou věcí do důsledků
provedenou, může se tedy čítati výše
o 10,825.000 Kč proti dosavadnímu stavu. To by mohlo
býti nazváno zdražením. Uvážíme-li
však nesporné výhody a přednosti zřízení
těchto nových velitelství, uvážíme-li,
že zřízení jejich znamená vlastně
nový a velký krok ke zvýšení
pohotovosti naší branné moci v dobách
ne dosti mezinárodně jistých, musíme
prohlásiti takové zvýšení vojenských
výdajů za naprosto nepatrné a neúměrné
ziskům, které z nové organisace pro stát,
jeho obranu a pohotovost armády vyplývají.
Branný výbor se obíral ve včerejší
schůzi vládním návrhem, tisk 684,
o změně správní působnosti
vojenských útvarů, schválil jej, a
jeho jménem doporučuji slavné sněmovně,
aby tuto osnovu v celém znění a beze změny
podle zprávy výborové přijala. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 20 minut. (Námitek nebylo.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášeni jsou řečníci:
na straně "proti" p. posl. inž. Richter;
na straně "pro" p. posl. Smetánka.
Dávám slovo p. posl. inž. Richterovi.
Posl. inž. Richter (německy): Slavná
sněmovno!
Ve sněmovně leží osnova zákona,
která obsahuje změnu správní kompetence
vojenských formací a která předvídá
zřízení sborových velitelství.
Účelem osnovy jest zlepšiti organisaci a tím
zvýšiti údernou sílu vojska. Zdá
se mi, že, uvažujíce o těchto věcech,
přehlížíte zásadní věc,
totiž tu, kterou obsahuje, že je československá
armáda pravou armádou lidovou, že ji nelze
srovnávati s mrtvou mašinerií a právě
tak málo se žoldnéřským vojskem
dřívějších dob. Jest to tedy
lid, to znamená, národy státu jsou základem
armády. Národy musí viděti ve státu
spravedlivého správce svých zájmů
a musí míti pocit, že zásady práva
a spravedlnosti mají v tomto státě platnost.
V tomto smyslu jsou tedy také dotčeny základy
brannosti, zůstanou-li bez povšimnutí otázky
práva a spravedlnosti.
Mluvil jsem minulý týden o věci, kterou sudetští
Němci pokládají za otázku práva
a spravedlnosti, a to tím spíše, že byla
dána ministerská slova sudetským Němcům
zástavou za spravedlivé řešení.
Svou řečí ze dne 3. prosince t. r. jsem uvědomil
veřejnost o plánu, o kterém se dosud rozhodovalo
přísně diskretně v lůně
vlády, a prolomil jsem svou řečí pokrývku,
která byla s pomocí znamenitě pracující
censurní praxe rozprostřena nad celou věcí
sanace Německé ústřední banky.
Odhalení plánu, který nejen my jsme pociťovali
jako novou ránu proti sudetskoněmeckému hospodářství
a sudetskoněmeckým vkladatelům, pohnulo pana
ministra financí, aby uveřejnil plán ministerstva
financí. Především se však pan
ministr financí pokoušel označiti naši
kritiku plánu jako nesprávnou a uveřejněním
svého plánu vzbuditi zdání, jako by
naše kritika udeřila do prázdna, neboť
plán, jejž jsme vytýkali, nebyl totožný
s vládním návrhem, který jest v nynější
době částí porad ve vládě.