K námětu, aby v zákoně bylo výslovně
vyjádřeno, že existenci exkulpačních
důvodů má prokázati dráha,
zaujal výbor stanovisko zamítavé. Uplatnilo
se hledisko, že procesuální předpisy
nemají býti zařazovány do předpisů
materiálních.
Pokud jde o rozsah odpovědnosti, věnoval výbor
především pozornost tomu, aby stylisace odst.
1, věty 1 (§ 198 osnovy) nevyloučila z výhod
zákona osoby nezaměstnané nebo napolo zaměstnané.
Jest to řada předpisů, které se dotýkají
zaměstnanců drah, o nichž již soc. politický
výbor měl velmi zevrubné jednání
a o nichž zde kol. Tichý již porozprávěl
a svou argumentaci přednesl. Mohu si tedy ušetřiti,
abych znovu opakoval argumentaci, která byla ústavně-právním
výborem ve znění usnesení soc.-politického
výboru naprosto přijata. Jsou to také odstavce,
které se dotýkají čistě technické
stránky provozu, které zase byly přezkoumány
technickodopravním výborem, a mně jako referentu
ústavně-právního výboru nepřísluší,
abych se znovu zabýval vývody, kterými se
zajisté bude zabývati referent technicko-dopravního
výboru.
Snad ještě bych se mohl zmíniti, že v
doporučené textaci §u 205 - výbor vložil
tento paragraf jako nový a v souvislosti s tím uskutečnil
změny v očíslování paragrafů
196 až 205 osnovy - zvítězila, pokud jde o
příslušnost místní, myšlenka
alternativy: Poškozený bude míti k disposici
buď soud obecný (sídla podniku), nebo soud,
v jehož obvodě byla škoda způsobena. To
by odpovídalo dosavadnímu stavu věcí
podle obojího práva. Co se týká příslušnosti
věcné, nezdálo se účelným
přikloniti se ke vzoru rakouskému a prohlásiti
za příslušné obchodní soudy,
poněvadž nelze pro to shledati závažných
důvodů. V r. 1869 snad rozhodovala okolnost, že
v obchodních senátech zasedá laik, od něhož
se snad očekával příspěvek
k odbornému posouzení, nehledíc k tomu, že
v zemích Slovenské a Podkarpatoruské obchodní
soudy vůbec neexistují. Proto byla opuštěna
kolej speciálních soudů a zavedena, jak je
tomu také obecně u žalob o náhradu škody,
příslušnost soudů okresních a
krajských soudů civilních.
Bylo také uvažováno o tom, nemá-li výhoda
soudu na výběr daného býti omezena
toliko na žaloby ze škod na osobách, opřené
o kausální základ odpovědnosti. Avšak
nebylo tu především důvodu, proč
by z tohoto dobrodiní měly býti vyňaty
žaloby ze škod na osobách, opřené
o základ občanského práva; věcných
důvodů jak na straně železničních
podniků, tak na straně poškozených tu
aspoň není.
Z těchto všech úvah vyplynul text §u 205,
jehož přijetí výbor doporučuje,
tak jako doporučuji v závěru svých
vývodů, aby slavná sněmovna přijala
celý text osnovy tak, jak byl usnesen všemi těmito
výbory po důkladném, zevrubném zkoumání
a jako mezník úpravy na jednom veledůležitém
úseku našeho hospodářského života.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Zpravodajom výboru techn. dopravného je pán
posl. Němec (čsl. soc. dem.). Udeľujem
mu slovo.
Zpravodaj posl. Němec: Slavná sněmovno!
Osnova zákona o drahách, sněmovně
předkládaná, tvoří souhrn normalisačních
a unifikačních opatření, jimiž
se upravují hlavní zásady a vzájemné
vztahy železnic a železniční dopravy k
národnímu hospodářství.
Osnova zákona je dílem konstruktivním, jasné
a přesné koncepce.
Protože jde o zásah, který se dotýká
jednoho z nejdůležitějších činitelů
v hospodářství státu - železniční
dopravy - budiž mi dovoleno, abych při této
příležitosti zaujal stanovisko k dopravě
po železných drahách. Hospodářská
krise se totiž dotkla železničního provozu
- zejména pak provozu na čsl. drahách státních
- zvláště hluboko, vzbudila v nejširší
veřejnosti nebývalý zájem o hospodaření
drah a dala vyrůsti některým problémům,
jichž chybné řešení by mohlo míti
těžké důsledky nejen pro železniční
podnik, nýbrž i pro stát.
Československé státní dráhy
byly a jsou největším podnikem ve státě.
R. 1928 činily jejich celkové provozní příjmy
4.772 mil. Kč, celkové provozní výdaje
4.172 mil. Kč. V době konjunktury byl celkový
obrat státních drah vyjádřen částkou
9 miliard Kč ročně, což jest na naše
poměry částka úctyhodná, veliký
význam drah v národním hospodářství
přesvědčivě dokazující.
V té době zaměstnávaly dráhy
162.000 zaměstnanců; byly a zůstaly největším
zaměstnavatelem ve státě. Stejně tak
zůstávají největším konsumentem,
neboť jejich roční nákup surovin, materiálu
a strojů se blíží číslu
2 miliardy Kč.
Jak těchto několik základních čísel
ukazuje, je železniční podnik státní
významným faktorem našeho hospodářského
života v normálních dobách a je také
rozhodujícím činitelem s hlediska obrany
státu v dobách mimořádných.
Jde o skutečnosti zdánlivě známé;
jak však hospodářská krise ukázala,
musí býti tyto skutečnosti opakovány,
neboť na ně bylo zapomínáno. V letech
světové hospodářské krise,
v dobách, kdy jejím vlivem byl podvázán
náš obchod i výroba, byly těžce
postiženy zvláště čsl. státní
dráhy. Nejlépe to ukáží číslice.
Zatím co ještě r. 1930 byly celkové
provozní příjmy státních drah
vykázány úhrnnou částkou 4.628
mil. Kč, klesly v r. 1933 na 3.154 mil. Kč, t. j.
o 1.474 mil Kč, čili o 32 %, to jest o plnou třetinu.
Celkové provozní výdaje, vykázané
roku 1930 částkou 4.521 mil. Kč, klesly r.
1933 na 3.689 mil. Kč, t. j. o 832 miliony Kč, čili
o 18 %.
Dráhy, které ještě r. 1930 vykázaly
provozní zisk přes 100 mil. Kč, již
r. 1933 vykazují přes 500 mil. Kč ztráty.
Tato ztráta byla však optickým klamem. V době
dobré konjunktury dráhy, věrny tradici, že
nejsou podnikem výdělečným, nýbrž
podnikem veřejného zájmu, poskytovaly řadu
úlev, které byly automaticky přeneseny i
do doby hospodářské tísně.
Žákovské jízdenky, dělnické
jízdenky, doprava pošty, slevy v nákladovém
tarifu, refundace atd., všechny tyto úkony ve veřejném
zájmu představovaly částku asi 600
mil. Kč ročně, o něž byla bilance
čsl. stát. drah zkreslena. Není smělým
tvrzení, že při řádném
hodnocení těchto úkolů příslušnými
resorty by dráhy i v nejhorších svých
letech vlastně žádných ztrát
neměly. Leč pro veřejnost se z této
spleti čísel a tvrzení rýsovala jediná
tragická skutečnost: Dráhy vykazují
schodek přes 1/2 miliardy ročně, který
vedle podpor v nezaměstnání je druhou hlavní
příčinou deficitního hospodaření
ve státním rozpočtu.
Vzpomínám, že tento názor byl po několik
let takřka všeobecný. Naše přesvědčování,
že dráhy nejsou a nemohou býti podnikem výdělečným,
že mají zkreslenou bilanci, že jejich hospodářství
nelze oceňovati podle výsledků jediného
roku, bylo marné. Dnes mohu konstatovati: Pod vlivem těchto
nálad byly dráhy donucovány k dalekosáhlým
úsporným opatřením, často proti
své vůli a proti svým argumentům o
bezpečnosti a přesnosti železniční
dopravy. Neboť - a to je třeba při této
příležitosti jasně konstatovati - československé
státní dráhy se svými zaměstnanci
nadřízenými i podřízenými,
tvořily od převratu podnik schopný snésti
porovnání takřka se všemi drahami evropskými.
Nejdříve byl zasažen počet zaměstnanců.
Vyšlo se z předpokladu, že zmenšený
provoz o tolik a tolik procent snese také úměrné
percentuální snížení počtu
zaměstnanců. Železnice nejsou továrnou,
nevyrábějí. Pokles provozu se nedá
mechanicky přenášeti na počet zaměstnanců.
Posunovač, výhybkář, hradlař,
strojvůdce, topič, dopravní úředník
atd., ti musí býti na svých místech,
je-li nákladní vlak zatížen plně
nebo polovinou. Státní železnice, které
koncem r. 1929 měly 178.000 zaměstnanců,
měly koncem r. 1935 již jenom 137.000 zaměstnanců,
čili méně o 41.000.
Při rychlém, až drakonickém snižování
počtu zaměstnanců, byl zejména těžce
postižen kádr zaměstnanců na stálých
a systemisovaných místech. Na dráhy se nevztahovalo
nařízení vlády o 10% interkaláři,
ale vypočtena byla t. zv. skutečná potřeba,
a to podle procent poklesu provozu. Pro čsl. železnice
bylo r. 1930 systemisováno celkem 149.000 míst pro
definitivní a pomocné zaměstnance. Koncem
r. 1935 bylo z nich obsazeno 117.000. Neobsazených zůstalo
32.000 míst, čili skoro 22%.
Je přirozené, že v dobách houfného
propouštění a pensionování nebyli
po řadu let noví zaměstnanci přijímáni.
To vytvořilo na drahách nebezpečný
generační problém. Jak úřední
statistika ukazuje, je dnes na drahách zaměstnanců
ve věku od 19 do 30 let 3742, ve věku od 31 do 40
let 43.092, od 41 do 50 let 45.379, od 51 do 60 let 22.139, od
61 do 66 let 1308.
Jak z tohoto přehledu zřejmo, mají na dráze
převahu ročníky starší a staré,
zatím co je veliký nedostatek zaměstnanců
mladých. Největší počet zaměstnanců
je mezi 36. a 42. rokem života, to je 37.738, čili
plná třetina. Tato skutečnost se nebezpečně
projeví v několika letech nejen zvýšeným
nárokem na pensijní fond, nýbrž také
nedostatkem zapracovaného kvalifikovaného personálu.
Při zmenšeném stavu zaměstnanců
zdolávali tito železniční provoz na
účet svého volného času. Pracovní
doba, vyjádřena v pořadech jízd, neodpovídala
zákonitým předpisům, tím méně,
přihlédneme-li k hodinám zpožděným.
Souběžně s tímto postupem šla úsporná
opatření platová. Zaměstnanci, konající
služby kvalifikované, byli přejmenováni
do nižších skupin, místa byla desystemisována,
aby ztraceny byly nároky na vedlejší příjmy,
režijní nároky rušeny anebo zmenšovány
atd. Musím znovu potvrditi, že tyto úspory,
v žádném jiném státním
podniku neprováděné, děly se pod přísným
tlakem značné části veřejnosti,
uváděné v omyl značnými ztrátami
železničního podniku a proti vůli železniční
správy.
Jestliže se podařilo železnice převésti
na koleje lepšího finančního hospodářství,
bylo to umožněno těžkými obětmi
železničních zaměstnanců všech
kategorií.
Nemá-li bezpečnost a přesnost provozu našich
drah, železničním zákonem sledovaná,
býti dotčena, musí souběžně
s teorií zákona o drahách jíti také
nová praxe v zaměstnanecké politice státních
drah. Zejména pak je třeba: přijetím
nových zaměstnanců doplniti stav na výši
dnešnímu provozu odpovídající,
doplniti systemisovaný stav jmenováním smluvních
a pomocných zaměstnanců a upraviti pracovní
dobu v duchu zákona. Dále je třeba revise
zařazení jednotlivých kategorií a
jejich řádné hodnocení.
Personální politika československých
železnic se musí státi pružnou a nesmí
býti vtěsnána v normy, oprávněné
u administrativy, naprosto nevhodné v tak rozsáhlém
a od všeobecné hospodářské situace
odvislém podniku. Vládní nařízení
č. 15 se v tomto ohledu objevilo jako zcela nevhodné.
Zákon o drahách se však neomezil pouze na železné
dráhy státní. Ve své konstrukci pamatuje
také na vzájemný poměr drah soukromých
i drah v provozu samospráv. Velmi úzkostlivě
bylo pamatováno v tomto ohledu na to, jak vzájemně
vyvážiti zájmy soukromých interesentů
a státu, a jistě znění výbory
upravené ukazuje, že bylo dosaženo zdaru. Zejména
bylo pečlivě pamatováno na zajištění
práv naší samosprávy.
Železniční zákon je druhým zákonodárným
opatřením, které reguluje veřejnou
dopravu. Prvým z nich byl zákon o dopravě
motorovými vozidly. Je povinností sněmovny,
aby zkoumala, zda jsou tato normativní opatření
v souladu, anebo zda v některém z nich není
skryt úmysl favorisovati určitý druh veřejné
dopravy na účet dopravy druhé. Také
se velmi často shledáváme s tímto
tvrzením.
V této věci, konkurence auta a železných
drah, je třeba vyjíti ze zjištění,
v jakém poměru jsou dopravní prostředky.
Auto je a zůstane do budoucna dopravním prostředkem,
jehož funkcí bude doprava na krátké
vzdálenosti, zboží kusového a menšího
počtu cestujících. Naproti tomu železným
drahám zůstane doprava dálková, hromadná,
jak u zboží, tak u obecenstva. Generální
režie rozpočtená na dopravovanou jednotku je
na železných drahách v dopravě dálkové
a hromadné neskonale nižší a je proto
s hlediska všeobecných zájmů doprava
drahou v těchto případech výhodnější.
Zákon o drahách s tohoto hlediska řeší
funkci železných drah a dbá o to, aby v budoucnu
místo vzájemné nezdravé konkurence
byla volena cesta účelné spolupráce.
Výbor technicko-dopravní zhodnotil ve svých
debatách jednomyslně tyto stěžejní
zásady zákona. Vyslovil své uspokojení
nad tímto velikým dílem unifikačním,
které slučujíc dosavadní spleť
zákonných norem v zemích historických
i na Slovensku, vytváří novou, účelnou
konstrukci, spjatou vnitřně snahou o definitivní
včlenění železných drah do celého
hospodářského života státu.
Doporučuji proto jménem technicko-dopravního
výboru přijetí osnovy zákona. (Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Za výbor branný podá zprávu pán
posl. Vaverka. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Vaverka: Vážená sněmovno!
Snad ještě nikdy od dob, kdy se tvořil a projednával
v našich zákonodárných sborech branný
zákon, nestála naše sněmovna před
tak velkými úkoly s hlediska obrany republiky, jako
nás před ně postavily dnešní
nejisté mezinárodní poměry, dnešní
neklid světa.
Za letošního zasedání projednali jsme
již a schválili tři dalekosáhlé
osnovy zákonů, kterých bylo třeba,
abychom si mohli za jejich pomoci dobudovati obrannou přípravu
státu pro nepředvídané chvíle
nebezpečí. Byl to zákon o obraně státu,
zákon zostřující tresty za vyzvědačství
a konečně zákon o půjčce na
obranu státu.
Dnes k těmto zákonným dílům
řadíme předloženou osnovu zákona
o drahách. Smyslem této osnovy je sice kodifikace
železničního práva, má tedy především
na zřeteli úpravu právních a věcných
podmínek pro budoucí zdravý rozvoj železnic,
ale uvážíme-li, co znamenají dráhy
pro vojenské potřeby a jak vysoce důležité
a odpovědné postavení jest jim určeno
za branné pohotovosti při mobilisaci, nástupu
armády, v provádění vojenských
i jiných operací, plně odpovídá
slovům, která zde řekl ve svém projevu
pan ministr železnic, když vidíme v osnově
zákona o drahách i nezbytný doplněk
zákona na obranu státu.
Můžeme tím spíše předloženou
osnovu takto označiti, poněvadž rozšiřuje
opatření určená k zajištění
bezpečnosti státu na další rozsáhlý
úsek státního ústrojí, do něhož
zákon o obraně státu zasahuje pouze několika
povšechnými zásadními ustanoveními.
I po této stránce můžeme tudíž
novou osnovu vítati. A přesvědčili
jsme se, že je v ní pamatováno na všechno,
co jsme si přáli, aby v ní bylo vyjádřeno
v poměru drah k branným potřebám.
Že byla osnova v tomto směru dobře promyšlena,
svědčí to, že z jednání
čtyř výborů, které se předlohou
zabývaly, vyšlo k branné stránce osnovy
jen několik menších změn.
Celkem se navržená osnova dotýká věcí
obrany státu v 31 paragrafech. §§ 117 až
121 jsou věnovány jako samostatný pododdíl
výhradně ustanovením v zájmu branné
moci. Nechci zabíhati do podrobného výkladu
jednotlivých ustanovení, mluvících
o těchto věcech, rád bych jen stručně
konstatoval:
Zájmy obrany státu jsou v osnově náležitě
zdůrazněny jednak tím, že vojenská
správa má účast při výkonu
státní moci v otázkách, které
se dotýkají drah v nejširším smyslu
a již od okamžiků, kdy se rozhoduje o vzniku
dráhy, dále v četných speciálních
předpisech, upravujících použití
drah a jejich službu přímo k účelům
branným. Železničnímu úřadu
se ukládá povinnost, že musí sám
při provozu sledovati zájem obrany státu
společně s ministerstvem nár. obrany ve věcech,
které se týkají přímo obrany
státu, a železniční úřad
je též zavázán uskutečniti všechna
opatření nebo zařízení, která
mu na žádost vojenské správy uloží
ve prospěch obrany státu správní úřad.
A vystihují-li správně ustanovení
osnovy, že v míru a pokoji slouží železnice
národnímu hospodářství, ukládá
osnova zase zcela samozřejmě, že za branné
pohotovosti státu je železniční podnik
povinen dbáti zájmů obrany státu před
zájmy ostatními. V praktické účinnosti
to řeší předpis, v němž
se praví, že dráha může býti
přibrána k vojenským úkonům,
nevyjímajíc ani její zaměstnance.
Je to ustanovení tvrdé, ale zákon o obraně
státu má mnoho ustanovení ještě
tvrdších, a ta postihují bez rozdílu
každého a veškeren běh života uvnitř
státu.
V osnově je dále ustanovení, kterým
se dává vládě zmocnění,
aby stanovila odchylky od zákonných ustanovení,
jež upravují vznik, udržování a
provoz drah, jestliže toho žádá naléhavý
zájem státu. Branný výbor je si vědom,
že tímto ustanovením dostává
vláda do rukou velmi široké zmocnění,
obzvláště když předpis nevyjímá
ani právo vyvlastnění pro vybudování
a provoz drah. Ovšem i zde, jako při zákonu
o obraně státu, nutno míti na zřeteli
opět hlavně potřebu zabezpečení
obrany státu a že při zabezpečení
této obrany jde o životní zájem naší
demokracie. Vyslovuji však přesvědčení,
že vláda použije daného zmocnění
opravdu jenom za těch okolností a pro ten zájem,
jak to výslovně bude stanoviti zákon.
Branný výbor ve včerejší schůzi
svým usnesením schválil celou osnovu v předloženém
znění se změnami provedenými výbory
soc. politickým a ústavně právním.
Připojuji se tedy rovněž k návrhu pana
zpravodaje za soc.-politický výbor a doporučuji
osnovu zákona o drahách posl. sněmovně
k přijetí. Doporučuji ji proto, že nejen
sjednocuje právní řád v oblasti tak
nesmírně významné, jako jsou železnice,
ale že tímto zákonem zároveň
podepřeme novým mohutným kvádrem obranu
republiky, bezpečnost našeho míru a bezpečnost
naší svobody. (Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Prerušujem ďalšie pojednávanie tohoto
odstavca ako i poriadku tejto schôdze.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi:
na dnešní den posl. Vallo, dr Korláth,
Ježek; na dnešní a zítřejší
den posl Borkaňuk, dr Szűllő,
Hollube, inž. Lischka, dr Lukáč,
dr Zippelius.
nemocí posl. dr Meissner, Fuščič,
dr Jos. Dolanský.
Předseda senátu NSRČ sdělil přípisy
ze dne 5. prosince 1936, že senát usnesl se ve 49.
schůzi dne 5. prosince 1936 učiniti posl. sněmovně
návrh, aby o dalších 6 měsíců
prodlouženy byly lhůty dané §em 43 úst.
listiny k projednání usnesení posl. sněmovny
k vládním návrhům:
a) zákona o četnickém kázeňském
a kárném právu, odnětí četnické
hodnosti, přeložení do výslužby
v řízení správním a o umisťování
superarbitrovaných četnických gážistů
mimo služební třídy (tisk 2189-II);
b) zákona, kterým se doplňuje řád
volení v obcích tisk (474-IV).
Místopředseda dr Markovič sdělil,
že se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala v pátek dne 11. prosince t. r. o 1/2
11. hod. dopol. s
1 až 7. Nevyřízené odst. 2 až 8
pořadu 72. schůze.