Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Košek, Langr,
Mlčoch, Taub.
Zapisovatelé: Vávra, de Witte.
225 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr Dérer,
dr Kalfus, Machník.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Horák.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
11 hod. 23 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda:
na dnešní den posl. Beuerovi; na dnešní
a zítřejší den posl. Polívkovi,
Jašovi, dr Marešovi, Jobstovi,
Sandnerovi, dr Hodinovi.
nemocí posl. Vičánek, dr Hula,
Fischer, Stangl, G. Böhm, dr Markovič,
dr Wolf, dr Luschka, dr Clementis.
Lékařská vysvědčení
předložili posl. R. Böhm, Šamalík,
Kirpalová.
Za platné podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu
uznal předseda dodatečné omluvy posl. Šaláta
a Suroviaka na 11. a 12. února.
Do výboru iniciativního vyslal klub poslanců
republ. strany zeměděl. a malorol. lidu posl. Stundu
za posl. Bistřického.
Do výboru rozpočtového vyslal: klub
poslanců republ. strany zeměděl. a malorol.
lidu posl. Křemena za posl. Mrskošovou, posl.
Hrubého za posl. Slívu, klub poslanců
"Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei" posl.
dr Peterse za posl. Kliebra; klub poslanců komunistické
strany Československa posl. Vodičku za posl.
Kopřivu, posl. dr Jar. Dolanského za posl.
Hodinovou-Spurnou.
Do výboru zahraničního vyslal: klub
poslanců republ. strany zeměděl. a malorol.
lidu posl. Marka za posl. Rechcígla; klub poslanců
nár. sjednocení posl.
Holečka za posl. J. Sedláčka; klub
poslanců "Egyesült Országos Keresztény-Szocialista
és Magyar Nemzeti Párt és Szepesi Német
Párt" posl. dr Szüllőho za posl.
Esterházyho.
Do výboru zemědělského vyslal:
klub poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche
Partei" posl. Kliebra za posl. Hirteho; klub poslanců
čsl. strany lidové posl. Stanislava za posl.
Šamalíka; klub poslanců "Deutsche soz.
dem. Arbeiterpartei" posl. Krejčiho za posl.
Jaksche; klub poslanců "Egyesült Országos
Keresztény-Szocialista és Magyar Nemzeti Párt
és Szepesi Német Párt" posl. Esterházyho
za posl. dr Porubszkyho; klub poslanců "Bund der Landwirte"
posl. Zierhuta za posl. R. Böhma.
Do výboru ústavně-právního
vyslal klub poslanců nár. sjednocení posl.
Kuta za posl. Ježka.
Předseda vlády sdělil přípisem
ze dne 13. února 1937, č. j. 3919/1937 m. r., že
vláda předložila senátu k projednání
a schválení Národním shromážděním
návrh zákona o povinném ničení
larev střečka hovězího.
posl. Otáhala ministru vnitra o bezpříkladném
postupu vedoucího úředníka Marečka,
expositury okr. úřadu v Benešově ve
Vlašimi vůči řím.-kat. duchovní
správě ve Vlašimi (č. D 284-IV);
posl. dr Goldsteina ministru vnitra ve věci vyhoštění
pana Chume Singera ze Sniny (č. D 285-IV);
posl. Knotka ministru financí o jmenování
účetních úředníků
ministerstva financí a ředitelství státního
dluhu na systemisovaný stav účetních
úředníků zem. finančního
ředitelství v Praze (č. D 286-IV);
posl. J. Sedláčka ministru veř. prací
o příspěvku ze státního fondu
pro vodohospodářské meliorace na úpravu
řek v městských tratích (č.
D 288-IV).
počátkem schůze:
Vládní návrh tisk 787 - přikázán
výboru brannému.
Návrhy tisky 783, 784 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Zprávy tisky 788, 789.
Interpelace tisky 771 (I až XVI), 785 (I až IX).
Odpověď na naléhavou interpelaci tisk 792.
Odpovědi tisk 775 (I až XXXIV).
Odvoláno kárné řízení
podle §u 51 jedn. řádu.
Posl. Zischka prohlásil, že netrvá na
dalším projednávání své
žádosti podle §u 51 jedn. řádu,
o které byla rozdána zpráva tisk 646.
přikázal předseda žádosti:
okr. soudu trest. v Praze ze dne 9. února 1937, č.
Nt II 1/37, za souhlas s trest. stíháním
posl. dr Neuwirtha pro přestupek podle §u 1,
§u 2 zákona č. 108/33 Sb. z. a n. (č.
J 218-IV);
kraj. soudu v Mostě ze dne 15. února 1937, č.
Nt XI 40/37, za souhlas s trest. stíháním
posl. Nickerla pro zločiny podle §u 15, č.
3 a pro přečiny podle §u 14, č. 3 a
5 zákona na ochranu republiky (č. J 219-IV).
Odvolána byla imunitní žádost
za souhlas s trest. stíháním posl. Němce
(čsl. soc. dem.) č. J 174-IV, pres. sděl.
60. schůze.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 687), aby byl dán
Národním shromážděním
souhlas podle čl. XIII finančního zákona
republiky Československé ze dne 19. prosince 1934,
č. 256 Sb. z. a n., kterým se stanoví státní
rozpočet na rok 1935 (tisk 789).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby bylo
sloučeno jednání o této věci
s jednáním o předloze, která jest
na pořadu jako další odst. 2, to jest:
2. Zpráva výboru rozpočtového o
státním závěrečném účtu
republiky Československé za rok 1935 (tisk 616)
spolu s účty státního bytového
fondu a dávky z majetku (tisk 788).
Důvodem pro navrhované sloučení jest,
že v obou případech jde o věci státního
účtu.
Jsou snad nějaké námitky proti návrhu
na sloučené projednávání těchto
dvou odstavců? (Nebyly.)
Není jich.
Projednávání bude tedy podle návrhu
sloučeno.
Zpravodajem výboru je p. posl. Remeš. Dávám
mu slovo k oběma odstavcům pořadu.
Zpravodaj posl. Remeš: Slavná sněmovno!
Výdaje nad rozpočet, pokud je nebylo možno
uhraditi v rámci příslušné kapitoly,
má ve smyslu ustanovení čl. XIII fin. zákona
schváliti Národní shromáždění.
Téměř po všechna léta Národní
shromáždění schvalovalo dodatečné
vyšší výdaje dodatečně při
projednávání státního závěrečného
účtu, aniž by byla vláda před
tím předložila Národnímu shromáždění
příslušnou osnovu zákona, kterou by
o takovéto schválení dodatečných
úvěrů požádala.
Vzhledem k tomu, že tento postup odporoval ustanovením
všech finančních zákonů, vyžadovaly
obě komory pravidelně při projednávání
každého závěrečného účtu,
aby vláda respektovala zákon a předložila
osnovu, podle které o schválení překročených
úvěrů požádá. Přistupujeme-li
dnes k projednávání vládního
návrhu z listopadu m. r., který vláda Národnímu
shromáždění předložila,
je to pokrok proti dřívějšímu
stavu, ovšem pokrok vynucený oběma komorami
Národního shromáždění.
Úvěry povolené státním rozpočtem
na r. 1935 byly překročeny několika resorty
o celkovou částku 661,832.610.95 Kč. Naproti
tomu bylo dosaženo na některých kapitolách
úspor částkou 44,577.882.85 Kč, takže
z celkového hospodaření za r. 1935 per saldo
resultuje překročení 617,254.728˙10
Kč.
Posl. sněmovna má dnes po projednání
této osnovy uvedené překročení
schváliti. Překročení se týká
kapitoly 1, President a kancelář presidenta, které
však schválení nevyžaduje, ježto
vzhledem k tomu, že Národní shromáždění
volilo nového presidenta, dalo již via facti také
souhlas k dotčenému překročení,
které je v celku nepatrné, činí asi
144.453 Kč. Naproti tomu vyžaduje schválení
překročených úvěrů kapitola
5, 13, 16, 17 a 20. Je to nár. obrana, kde jde o překročení
89.8 mil. Kč, kapitola 13, ministerstvo průmyslu
a obchodu, částkou 3,084.000 Kč, ministerstvo
železnic částkou 35.349 Kč, ministerstvo
soc. péče, které vykazuje překročení
rozpočtu o 160 mil. Kč, a konečně
kap. 20, ministerstvo financí, které překročilo
svůj rozpočet o 408.7 mil. Kč.
U národní obrany nastalo překročení
v důsledku intensivnější výcvikové
činnosti, potom bylo třeba opatření
potřeb nutných k zajištění větší
pohotovosti armády a v souvislosti s hospodářskými
poměry větší potřebou na podpory
a půjčky legionářům a podpory
sirotkům po legionářích. Překročení
toto je plně odůvodněno.
V kap. 13, ministerstvo průmyslu, obchodu a živností,
státního rozpočtu na r. 1935 vyžadují
souhlasu Národního shromáždění
výdaje, které jsem již vyčíslil,
částkou 3,084.507 Kč 15 hal., které
nastaly následkem těchto okolností: Brzy
po převratu, v dobách,. kdy u nás bujelo
rozmanité gründérství, byl dán
impuls k založení skladiště průmyslových
výrobků v Jugoslavii v městě Novém
Sadu. Náklad na zbudování tohoto skladiště
činil částku asi 5 mil. Kč. Impuls
vznikl u Pražských vzorkových veletrhů.
Tyto veletrhy pak, resp. representanti veletrhů navázali
styk se 3 lidmi, a to s nějakým Jerko Dorbićem,
Vjekoslavem Králem a Zikmundem Frankem, kteří
utvořili t. zv. Jugoslavenski Emporium. Byli to 3 lidé,
kteří dohromady měli asi 30.000 dinarů
a tuto částku si ještě, pokud je zjištěno,
vypůjčili od správce Baťovy filiálky
v Novém Sadu. A s těmito 2 lidmi, z nichž Dorbić
je příslušníkem jugoslávským,
dlouhá léta však žil v Praze, kde se naturalisoval,
a Vjekoslav Král je naším příslušníkem,
ale dlouhá léta žil v Jugoslavii a v době
převratu právě v Novém Sadu, a k nim
ještě náležejícím Zikmundem
Frankem uzavřely Pražské vzorkové veletrhy
v dohodě s ministerstvem obchodu ujednání,
které pak ministerstvo obchodu vtělilo ve smlouvu,
podle které se pronajímá skladiště
v Novém Sadu v Jugoslavii jednak Pražským vzorkovým
veletrhům a jednak Jugoslavenskému Emporiu, které
tvořili tito 3 lidé. Zikmund Frank brzy z této
společnosti vystoupil a zbyli v ní Jerko Dorbić
a Vjekoslav Král.
Ve smlouvě bylo ustanoveno, že spory, vzniklé
z nájemního poměru mezi nájemci a
ministerstvem obchodu republiky Československé,
vyřizuje rozhodčí soud, jehož předsedou
byl jmenován profesor Rath z Bratislavy. Jerko Dorbić
spolu s Králem nějaký čas hospodařili,
ale neplatili nájemné. Důsledek toho byl,
že došlo k sporům. Vjekoslav Král žaloval,
avšak u soudu, kde musel býti jeho spor pro nepříslušnost
zamítnut. Československý stát s ním
udělal narovnání, které representovalo
odstupné 50.000 Kč pro Krále. Když Dorbić,
který vystoupil z firmy Jugoslavenski Emporium v červnu
r. 1924, viděl, že Král dostal odstupné,
tu přes to, že vystoupil, podal po 7 letech žalobu,
v které se dovolával náhrady škody,
která mu byla způsobena vypověděním
nájemní smlouvy. Tento spor se vlekl léta,
vystřídalo se několik advokátů
a došlo za jeho projednávání k rozmanitým
incidentům, při kterých předseda smírčího
soudu prof. Rath se poděkoval oznámiv, že je
nemocen. Po jeho resignaci odstoupili také ostatní
členové smírčího soudu, takže
zde nebylo vůbec nikoho, kdo by mohl spor vyříditi.
Smírčí soud měl ovšem zasedati
v Jugoslavii, nikoli v Československu. Naše finanční
prokuratura se postavila na stanovisko, že zde není
po vzdání se předsedy nikoho, kdo by mohl
nové členy smírčího soudu jmenovati,
a sama - a také ne ministerstvo obchodu - se nepřičiňovala
o to. aby byl ustanoven nový smírčí
soud, v němž by byli zastoupeni příslušníci
československého státu, a to lidé
spolehliví. Okresní soud v Novém Sadu se
postavil ovšem na jiné stanovisko a jmenoval celý
smírčí soud sám. pochopitelně
z lidí, kteří byli nakloněni žalobě
Dorbičově. Podle toho také soudní
řízení bylo vedeno a podle toho skončilo.
Důsledek jeho byl, že na konec dr Matič, který
byl posledním zástupcem naším, vyúčtoval
na palmárním účtu. útratách
a všem tom, co se stalo 4,870.773 Kč, tedy okrouhle
5 milionů Kč. Z tohoto titulu, poněvadž
jsme spor prohráli, vzniklo toto překročení
a ministerstvo obchodu uhradilo z části tento v
rozpočtu se nenalézající náklad
zbytkem hotovosti, který zde zůstal po komisi pro
hospodaření kovy z doby válečné.
Tím tedy je odůvodněno překročení
rozpočtu ministerstva obchodu.
Ministerstvo železnic vyžaduje schválení
v částce, jak jsem to již citoval 35,340.000
Kč a odůvodňuje překročení
toto především snížením
platových srážek podle vládního
naří. zení čís. 279 z r. 1934,
s kteroužto úpravou nemohlo býti počítáno
ani při sestavování ani při ústavním
projednávání rozpočtu, a právě
proto dokazuje, že překročení nestalo
se v důsledku nějaké nehospodárnosti.
V kapitole ministerstva soc. péče jsou to zejména
tyto položky, které způsobily větší
výdaj a které vyžadují schválení:
v §u 3, sociální pojištění
8,421.000 Kč, péče stavební a bytová
5,468.000 Kč, péče o válečné
a poválečné poškozence 7,920.000 Kč,
péče o nezaměstnané 133,300.000 Kč
a konečně státní starobní podpory
5,900.000 Kč. Dohromady 161,029.875.90 Kč. Naproti
tomu jsou zde úspory 973.551.45 Kč, takže čisté
překročení činí 160,056.324.45
Kč.
Konečně je to kapitola 20, ministerstvo financí,
kde jde o překročení číselně
největší, 408,700.000 Kč. Jsem povinen
konstatovati, že toto překročení nevzniklo
u titulů a paragrafů, na něž je účtováno
běžné hospodářství tohoto
ministerstva, nýbrž že jsou to okolnosti mimo
dosah těchto paragrafů a titulů. Je to zejména
nákup cenných papírů, na který
ministerstvo vynaložilo 120.5 mil. Kč, který
vlastně znamená, nikoliv v pravém slova smyslu
překročení, nýbrž nakoupení
státního dluhu.
Dále jsou to výlohy spojené s regulací
kursů státních ukládacích papírů,
kde činí překročení 96 mil.
Kč, a závazky, které bylo ministerstvo financí
nuceno plniti za převzaté záruky z rozmanitých
titulů.
Konečně je to příspěvek na
podpory zemědělcům, postiženým
živelnými pohromami, podle usnesení vlády
z 13. července 1934, překročený o
35.5 mil. Kč.
To jsou veškerá překročení a
jejich odůvodnění, pro která se tato
překročení stala.
Po bližším prozkoumání všech
okolností došel rozpočtový výbor
k závěru, že veškerá překročení,
o které bylo vládním návrhem tisk
687 žádáno, byla náležitě
odůvodněna, nestala se bezdůvodně
ani lehkovážně, a z těchto příčin
jsem zmocněn v zastoupení rozpočtového
výboru slavné sněmovně navrhnouti,
aby dala souhlas k tomu, aby tyto nadrozpočtové
výdaje byly schváleny.
A nyní, poněvadž pan předseda za souhlasu
slavné sněmovny sloučil oba první
dva odstavce pořadu dnešní schůze vzhledem
k tomu, že se připínají na stejnou materii,
která je navzájem v příčinné
souvislosti, přikročím ihned k referátu
o státní účetní závěrce
za r. 1935.