Není potřebí širokého odůvodňování
důležité zásady, že strany mají
právní povinnost v civilním sporu před
soudem mluviti pravdu. Srovnávati civilní proces
s trestním je pochybené v zásadě.
Strana v civilním sporu nemá práva na t.
zv. "sebezachování" buď jak buď,
i na úkor pravdy a práva. Má jen právo
žádati, aby soud správně zjistil, o
čem se strany mezi sebou dohodnouti nemohly, a aby podle
toho vyslovil, co považuje za právo. Ale právě
proto, že jde o věc stran, jsou strany povinny tento
úkol soudu všemožně usnadňovati,
nikoli však mu jej ztěžovati. Proto vším
právem tuto povinnost stran jakožto povinnost právní
vyslovil už civilní řád soudní
z r. 1895 i civilní řád soudní platný
na Slovensku a Podkarpatské Rusi. A vládní
návrh na plnosti tohoto procesního principu neochvějně
trvá.
Důležitou novotu přináší
vládní návrh civilního řádu
soudního ustanovením §u 178, odst. 2. Sezná-li
totiž předseda senátu, že strany při
vyličování skutkového děje
vycházejí z právního hlediska podle
mínění soudu pochybeného, je povinen
upozorniti je na možnost jiného právního
nazírání a dáti jim návod o
tom, co by se podle jeho mínění mohlo jeviti
rozhodným po stránce skutkové i důkazní.
Tím se má čeliti stížnostem,
které se ozývají zejména z kruhů
advokátských a které vrcholí v tom,
že soudce často neupozorní strany za jednání
na možnost jiného právního nazírání,
než z jakého vycházejí ony, a teprve
ve svém rozsudku je překvapí jiným
právním názorem, čímž
jim znemožní, aby již za ústního
přelíčení mohly přednésti
skutečnosti a důkazy, s tohoto jiného právního
hlediska potřebné.
Vládní návrh připouští
po vzoru práva platného na Slovensku a Podkarpatské
Rusi zvláštní prostředek proti rozsudkům
pro zmeškání prvého roku, zvaný
odpor. Stalo se tak hlavně na důtklivou žádost
projevenou při poradách o osnově s právníky
slovenskými a pak i proto, že se tímto odporem
značně zmenší příkrosti,
k nimž může zmeškání vésti,
a usnadní to, k čemu lze jen někdy a jen
za velmi stížených podmínek dospěti
navrácením v předešlý stav.
Zvláštní zmínky vyžaduje stanovisko
vládního návrhu civilního řádu
soudního k přípustnosti novot v řízení
odvolacím. Je s dostatek známo, že dnešní
stav procesních zákonů v našem státě
platných, vykazuje naprosto odlišnou úpravu
v zemi České a Moravskoslezské od úpravy,
jaká je v zemi Slovenské a Podkarpatoruské.
V zemi České a Moravskoslezské platí
zásadní zákaz novot v řízení
odvolacím, kdežto na Slovensku a Podkarpatské
Rusi jsou novoty přípustny měrou neobmezenou.
Vládní návrh připouští,
chtěje vyhověti snahám slovenských
právníků, částečně
i to, aby mohl býti dodatečně činěn
i v odvolacím řízení skutkový
a důkazní přednes, vztahující
se na věc samu, jenž měl býti učiněn
již před soudem první stolice. Ale poskytuje
stranám tuto možnost nikoli neobmezeně, nýbrž
jen tehdy, když jde o takové skutečnosti a
důkazy, o kterých strana za řízení
v první stolici nejenom nevěděla, ale také
při náležité opatrnosti o nich věděti
nemohla. Tím bude zákaz novot zbaven své
příkrosti v případech, kdy straně
přes náležitou péči, kterou lze
od procesních stran vyžadovati, nepodařilo
se zjistiti všechny skutečnosti a důkazy ještě
za řízení v první stolici. Naproti
tomu zůstane zákaz novot v platnosti tam, kde si
strana v první stolici počínala nedbale,
čímž se předejde všem nepříznivým
výstřelkům, k nimž plné odvolání
vede.
Po stránce kodifikační zasluhují zvláštní
zmínky dvě novoty pro dosavadní civilní
řád soudní v zemi České a Moravskoslezské.
V něm totiž mezi zvláštními způsoby
řízení nejsou umístěny předpisy
o řízení upomínacím a o řízení
manželském. Obě tato řízení
jsou dosud upravena v řadě zvláštních
předpisů a to, pokud jde o řízení
manželské, ještě i z doby první
polovice minulého století. Vládní
návrh civilního řádu soudního
- jako nynější civilní řád
soudní slovenský - je úplnou kodifikaci zvláštních
způsobů řízení sporného,
upravuje mezi nimi i řízení upomínací
a řízení manželské a určuje
tak pro ně místo, které jim podle jich povahy
náleží.
Nastíněný přehled zvlášť
významných ustanovení vládního
návrhu by nebyl úplný, kdybych k závěru
svého projevu neupozornil na soubor zvláštních
předpisů daných na ochranu zájmů
obrany státu v soudním řízení.
V soudním řízení, a to nikoli jen
sporném, je nezbytné přetřásati
a dokazovati skutkové okolnosti, a to v řízení
sporném v zásadě veřejně. V
tom může býti veliké nebezpečí
pro zájem obrany státu, když sporem nebo některým
úkonem soudního řízení by tento
zájem mohl býti dotčen. Všeobecná
ustanovení zde nepostačují. Ministerstvo
pro sjednocení na podnět ministerstva národní
obrany podrobilo složité otázky sem náležející
všestrannému rozboru ve snaze spravedlivě vyvážiti
jak soukromý zájem stran, tak i veřejný
zájem obrany státu. Za účasti zástupců
ministerstva nár. obrany a ministerstva spravedlnosti byly
projednány otázky vyžadující
zákonné úpravy, aby zájem obrany státu
byl i v soudním řízení bezpečně
chráněn. Podle výsledku tohoto jednání
vypracovalo ministerstvo pro sjednocení návrh zvláštních
ustanovení o věcech, při nichž by mohl
býti dotčen zájem obrany státu; tento
návrh po některých dalších úpravách
došel plného souhlasu ministerstva nár. obrany
a ministerstva spravedlnosti. Ježto soubor těchto
ustanovení tvoří pro sebe zvláštní
samostatný celek výjimečných předpisů,
které nejsou omezeny jen na obor řízení
sporného, nýbrž týkají se i jiných
soudních řízení, byla tato ustanovení
ve vládním návrhu vhodně umístěna
v uvozovacím zákoně jako jeho samostatný
článek. Vládní návrh takto
vyplňuje vážnou mezeru v našem procesním
právu a pro obor řízení soudního
dovršuje nezbytnou ochranu jednoho ze základních
státních zájmů, ochranu, jejíž
naléhavé důvody již nedopouštějí
odklad zákonné úpravy.
V úvodu svého projevu jsem poukázal na vysoké
kulturní poslání civilního práva
procesního, jehož nejvyšším cílem
je bezvýhradná služba spravedlnosti. Důrazně
a opětovně jsem také uvedl opravdu radostné
doklady svorné spolupráce zástupců
vědy i praxe rovnoměrně z obou právních
oblastí našeho státu. Tím dochází
pro vládní návrh ve zvláštní
shodě výrazu myšlenka spravedlnosti a zároveň
i myšlenka právního sjednocení. Vládní
návrh zákona o soudní příslušnosti
a civilního řádu soudního je zakotven
v obou těchto vůdčích myšlenkách
a v nich se zračí i jeho ideové poslání:
sloužiti spravedlnosti a sloužiti stejně všem
občanům na celém státním území.
Tyto základní myšlenky provázely jeho
vznik a usilovné budování, tyto idee nechť
neochvějně a ve vzájemné shodě
při něm trvají a dojdou plného uskutečnění,
až po ústavním projednání a schválení
vejde v právní život, až přestanou
vnitřní meze v tomto oboru našeho právního
řádu a obě nynější právní
oblasti se sloučí v jednu oblast jednotného
procesního práva. Nechť toto zákonodárné
dílo právního sjednocení důrazně
a trvale potvrzuje vnitřní sjednocení myslí
i srdcí všech občanů našeho státu.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Podle usnesení
předsednictva navrhuji řečnickou lhůtu
o tomto odstavci pořadu 60 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek proti tomu není. Navržená lhůta
je schválena.
Nebude-li námitek, přeruším projednávání
tohoto odstavce pořadu a přistoupíme nyní
k projednávání odstavce 2 pořadu.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Přistoupíme tedy k projednávání
odstavce 2 pořadu, jímž jest:
2. Volba místopředsedy poslanecké sněmovny.
Poněvadž místopředseda posl. Onderčo
zemřel dne 31. března 1937, jest nám vykonati
volbu doplňovací na jeho místo.
Podle §u 61 jedn. řádu může se
voliti zdvižením ruky nebo povstáním,
není-li námitek.
Byl jsem požádán, abych pro zjednodušení
celého volebního řízení tuto
volbu místopředsedy dal provésti zdvižením
ruky. (Námitky nebyly.)
Námitek není. Budeme tedy voliti zdvižením
ruky.
Žádám pana tajemníka posl. sněmovny,
aby přečetl kandidátní návrh.
Sněm. tajemník dr Říha (čte):
Klub poslancov Hlinkovej slovenskej ľudovej strany
na svojom zasadnutí 15. aprila 1937 usniesol sa navrhnúť
za podpredsedu poslaneckej snemovne posl. Siváka.
Předseda (zvoní): Dám o tomto
kandidátním návrhu hlasovati.
Kdo souhlasí s navrženým kandidátem,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To jest většina. Tím sněmovna vyslovila
se pro navrženého kandidáta a zvolen
jest tedy místopředsedou p. posl. Sivák.
Táži se zvoleného pana poslance, zda volbu
přijímá?
Posl. Sivák: Prijímam.
Předseda (zvoní): Zvolený funkci
přijal a jest mu tedy podle §u 7 jedn. řádu
vykonati slib místopředsednický.
Žádám, aby byla přečtena formule
slibu. Pan místopředseda přistoupí
potom ke mně a vykoná slib. (Poslanci povstávají.)
Sněm. tajemník dr Říha (čte):
Sľubujem, že budem zachovávať zákony
a úrad svoj predsednícky nestranne zastávať
podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia.
Místopředseda Sivák (podávaje
předsedovi ruku): Sľubujem.
Předseda (zvoní): Slib pana místopředsedy
jest vykonán a prosím, aby zaujal své místo.
(Poslanci usedají. - Potlesk poslanců
slovenské ľudové strany.)
Tím jest vyřízen 2. odstavec pořadu.
Nyní budeme pokračovati v jednání
o prvém odstavci pořadu, jímž jest:
1. Předběžná rozprava podle §u
20 jedn. řádu o vládním návrhu
zákona o soudní příslušnosti,
civilního řádu soudního a uvozovacího
zákona k těmto zákonům (tisk 850).
Ke slovu jsou přihlášeni řečníci:
na straně "proti" pp. posl. dr Pružinský,
dr Clementis; na straně "pro" pp.
posl. dr Mareš, dr Mičura.
Dávám slovo p. posl. dr Pružinskému.
Posl. dr Pružinský: Slávna snemovňa!
Vládny návrh zákona, tlač 850, ktorý
prejednávame, vlastne pozostáva z troch čiastok:
pozostáva zo zákona o súdnej príslušnosti,
z občianskeho civilného súdneho poriadku
a z uvodzovacieho zákona k týmto dvom prv menovaným
návrhom. Nech je mi dovolené k najdôležitejším
čiastkam týchto návrhov stanovisko zaujať,
lebo nie je možné, aby človek sa púšťal
do podrobností. (Předsednictví převzal
místopředseda dr Markovič.)
K uvodzovaciemu zákonu mám len jednu poznámku,
a síce k čl. XXVII. Totižto tento článok
hovorí v odst. 1 (čte): "Aby bylo najisto
postaveno otcovství k nemanželskému dítěti
po smrti domnělého otce za tím účelem,
aby dítě bylo legitimováno napotomním
sňatkem, post upuje se podle zásad nesporného
řízení." A odst. 2 čl. XXVII
hovorí (čte): "Totéž platí
o zjištění, že byla dodatečně
odstraněna překážka manželství
nebo že ten neeb onen z manželů bez viny o ní
nevěděl, děje-li se z a účelem
legitimace dítěte v manželství narozeného."
Už v časopise mladej slovenskej generácie "Nástupe"
bolo docela správne poukázané na to, ako
dôležitý je právny status človeka.
Kto je otcom nemanželského dieťaťa, to je
so stanoviska právnickeho veľadôležitá
otázka. Preto je docela nesprávne, že o takýchto
veľadôležitých otázkach sa rozhoduje
v nespornom pokračovaní. Také dôležité
otázky patria do riadneho sporného pokračovania,
a to tým viac, keď vieme, že v nespornom pokračovaní
môže rozhodovať i taký človek, ktorý
nemá sudcovskej kvalifikácie. - Toľko o uvodzovacom
zákone.
K návrhu zákona o súdnej príslušnosti
dovolím si poznamenať toto: Som rozhodným zastancom
sborového, kolegiálneho súdnictva. Som toho
presvedčenia, že kolegiálny súd má
isté nepopierateľné výhody, prednosti,
nad samosudcovstvom. Sborový súd dáva záruku
väčšej objektívity než samosudca.
Vymieňanie názorov medzi členmi sborového
súdu iste prispeje k zisteniu materiálnej pravdy.
Cirkevné, kanonické právo, na ktorom vlastne
spočíva moderný procesuálny poriadok
- lebo poznamenávam, že kým moderné
občianske právo má svoje korene v rímskom
práve, moderné procesuálne poriadky majú
svoje korene v cirkevnom práve - teda i kanonické
právo stojí na zásadách sborového
súdnictva, a tam vlastne ako samosudca by mohol fungovať
len sám pápež. Teda aj náš dnešný
procesuálny poriadok tiež vlastne stojí na
zásade sborového súdnictva.
Cum grano salis by som poznamenal, že samosúdnictvo
je "führerský" systém v odbore súdnictva,
kým systém sborového, kolegiálneho
súdnictva je niečo demokratického, to sdeľuje
demokratickú zásadu. Nie bez práva hovoril
chýrečný francúzsky filosof Montesquieu,
že samosudcovský systém vyhovuje despotickej
vláde.
Tedy opakujem: Som rozhodným zastancom systému sborového,
kolegiálneho súdnictva a aj dôvodová
zpráva stojí na tom istom stanovisku, a dovolím
si to aj potvrdiť niektorými citátmi z dôvodovej
zprávy. Tak na str. 288 sa hovorí (čte):
"Příčinou tohoto zjevu" - to
je rozšírenia samosudcovstva - "není ovšem
přesvědčení, že by rozhodování
sporů samosoudci u sborových soudů zasluhovalo
samo o sobě přednost před rozhodováním
v senátech. Proto také zavedení samosoudců
u sborových soudů na místo senátu
bylo vždy považováno za zjev přechodný
a prostředek v nouzi." - Ďalej na str. 289: "Také
nelze přehlížeti, že v občanstvu
je zakořeněno přesvědčení,
že sbor soudců je vždy větší
zárukou správného rozhodnutí než
jednotlivec, takže by novou úpravou" - to je:
aby v prvej stolici rozhodovali len samosudcovia - "byla
i důvěra v soudnictví podrobena zatěžkací
zkoušce, jejíž výsledek je v nejlepším
případě pochybný."
Preto na základe tohoto správneho stanoviska kontemplovalo
sa to tak, že u sborových súdov prvej stolice,
tedy u krajských súdov, bude zásadne kolegiálne
súdnictvo - senáty. A čo vidíme? Že
dikcia návrhu je v rozpore s teoreticky správnym
stanoviskom dôvodovej zprávy. Tanú mi na mysli
slová Svätého písma, ktoré hovoria:
"Ústami ma velebuje ten národ, ale jeho činy
ukazujú niečo iného". Dôvodová
zpráva celkom správne oceňuje význam
samosúdnictva a som sa tešil, keď som tie riadky
čítal, ako správne hovorí dôvodová
zpráva o princípe sborového súdu,
ale, žiaľbohu, tá dikcia ukazuje niečo
iné, lebo vlastne sa zavádza ten terajší
stav, ktorý by som najlepšie charakterizoval tým,
že je to mixtum compositum. (Tak je!)
Riešenie by bolo celkom jednoduché ako to - povedzme
- Kolumbovo vajce. Do dikcie zákona mala prijsť pôvodná
kontemplácia, to je, že pri krajských súdoch
zásadne účinkujú senáty, a
do prechodných ustanovení na dobu 10 rokov by som
bol prijal to, čo je teraz dikcia zákona. To by
bolo formálne a zásadne o veľa lepšie
bývalo, ako je to teraz, keď dikcia zákona
je s dôvodovou zprávou v zrejmom rozpore. Toto riešenie
je správnejšie, lebo núdzové opatrenie,
ako je terajšie naše mixtum compositum u krajských
súdov, nepatrí preca do zákona, ktorý
sa robí len na dlhšiu dobu. Také núdzové
opatrenie, ktoré preca kontemplujeme na kratšiu dobu
ako tento zákon, patrí do prechodných ustanovení.
Ďalej my sa v blízkej budúcnosti, čo
je veľmi pravdepodobné, budeme museť voľky
nevoľky vyporiadať s tou otázkou, či organizácia
nášho súdnictva vyžaduje zmeny a či
nie. My si budeme museť položiť otázku:
Počet obyvateľstva vzrástol, hospodársstvo
sa vyvinulo a my vlastne máme tú súdnu organizáciu,
ktorú sme mali už pred 70 rokmi. Budeme si museť
položiť otáhku, nemáme-li previesť
dôkladné zmeny v súdnej organizácii,
na každý prípad zvýšiť počet
sudcov a prípadne aj zvýšiť počet
súdov. A vtedy prípadne tieto prechodné ustanovenia
by sa boly staly bezpredmetnými. Preto dovolím si
už teraz naznačiť, že vo výbore ústavno-právnom
podám pozmeňovací návrh v tom smysle,
aby do dikcie zákona bolo pojaté to, čo bolo
pôvodne kontemplované, aby u krajských súdov
zásadne boly sborové súdy, senáty;
a to, čo je platné teraz a čo je teraz v
dikcii zákona, nech prijde do prechodných ustanovení
na dobu 10 rokov. Potom budeme videť, čo a ako, či
prípadne nebudeme museť prikročiť k tomu,
že budeme museť rozmnožovať tak počet
sudcov ako aj súdov. V tom páde však princíp
sborového súdnictva bude udržiavateľný.
A teraz prichádzam k civilnému súdnemu poriadku.
Dovoľte niekoľko poznámok. Som toho presvedčenia,
že zistenie skutkovej podstaty je veľadôležitá
vec; a niekedy je to ťažšie ako aplikovanie právnej
normy. Ustanovenia týkajúce sa dokazovania idú
vo starých šľapajach. A tuná dovolávam
sa, slávna snemovňa, na dikciu dôvodovej zprávy,
ktorá síce len per tangentem - tam, kde hovorí
o tom, že sudca má byť vylúčený
z rozhodovania vtedy, keď on v tej záležitossti
vypovedal ako svedok, na strané 293 - dovolím si
to krátko citovať - hovorí (čte):
" ... ačkoliv je zde, jak badání
o psychologii svědeckých výpovědí
dokazují, pramenů pochybení velmi mnoho."
Ja úprimne ľutujem, slávna snemovňa,
že toto sa pojalo do dôvodovej zprávy len tak
per tangentem a nie pri kapitole dokazovania, a že je to
nie bližšie vysvetlené.