Předseda (zvoní): Ke slovu není
už nikdo přihlášen. Rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji posl. Révayovi.
Zpravodaj posl. Révay: Slavná sněmovno!
Velmi srdečně děkuji řečníkům,
kteří zasáhli do této rozpravy, zvláště
děkuji za kladné poznámky a zaujetí
kladného stanoviska kol. dr Kuglovi a Zajícovi.
K jednotlivým vývodům řečníků
bych chtěl krátce poznamenati toto:
Pan posl. Esterházy si stěžoval, že
podkarpatoruský sněm není svoláván
a že tak lid nemůže sám rozhodovat o svém
osudu. My velmi dobře chápeme význam slov:
"rozhodovat o svém osudu," máme však
za to, že Rusíni Podkarpatské Rusi o svém
osudu již rozhodli, a není třeba, aby sněmu
podkarpatského bylo využíváno snad k
nějakému novému rozhodování.
Doporučení, aby byl vzat příklad z
autonomie Chorvatska, nelze přijmouti, poněvadž
odporovalo by to ústavě a těžko by bylo
možno tuto doporučovanou zásadu uvésti
v soulad s jednotností státu; neodpovídalo
by to pak ani platné mezinárodní smlouvě
ani naší ústavě.
Docela typické byly poznámky, jimiž někteří
páni poslanci už předem přímo
vylučují každou možnost dohody, když
říkají, že se guvernér s viceguvernérem
nedohodne, že se přednosta nižšího
úřadu s guvernérem nedohodne a že na
Podkarpatské Rusi musí nastat mezi vedoucími
činiteli veliká rvačka. Nesouhlasil bych
s těmito předpoklady, naopak mám za to, že
na Podkarpatské Rusi bude se v důsledku této
nové úpravy skutečně všechna
práce ve prospěch státu konat v nejlepší
harmonii a spolupráci. Ovšem je velmi divné,
že zároveň s tím, jak zde byly proneseny
některé výtky a přání,
i časopisy v sousedním Maďarsku, "Uj Magyarszág"
a "Magyarszág", činí skoro tytéž
výtky, které byly činěny s tohoto
místa v našem parlamentě, že Československo
nikdy nebude chtít provést svou ústavu vůči
Podkarpatské Rusi a že tato úprava je velmi
nedostatečná. Nechci hledat souvislost mezi těmito
hlasy, poněvadž mám za to, že vývoj
ukáže nepravdivost těchto tvrzení.
Pokud se týče nedostatků, na které
zde bylo poukazováno a činěny výtky,
t. j. věci investiční, výstavba nemocnic,
drah atd., ujišťuji všechny řečníky,
že tyto věci velmi bedlivě sledujeme, všemožně
je podporujeme, a dožadujeme se jich a že na ně
dáváme velmi dobrý pozor.
Pan kol. Bródy doporučoval tu velmi vřele,
aby byl přijat návrh Centrální ruské
národní rady jako jediné spasení pro
Podkarpatskou Rus. Velmi pochybuji, že by návrh ruské
centrální národní rady byl tímto
spasením, tím spíše, poněvadž
se panu kol. Bródymu nepodařilo získati
proň dokonce ani svého oposičního
kolegu, pana dr Fencika. Zdá se tedy, že ani
mezi oposičníky-autonomisty na Podkarpatské
Rusi není jednotného názoru na provedení
autonomie a nedochází ke shodě. Posl. dr
Fencik má jiný návrh, posl. Bródy
zase jiný a tyto se mezi sebou značně liší.
Bylo by tedy účelné, aby se oposičníci
dohodli dříve alespoň mezi sebou a jen poté
doporučovali své nejisté zboží.
Pokud se týče poznámek pana posl. inž.
Schwarze. chtěl bych jen zdůrazniti, že
nebyly-li r. 1920 provedeny volby do sněmu, pak ovšem
na Podkarpatské Rusi ještě vydržíme
několik let bez voleb, nebudeme tak bez hlavy spěchat
a přikročíme k nim po náležité
přípravě s velkou opatrností.
Je pravda. že byly tu zdůrazněny i některé
skutečné chyby. Já jsem na ně poukázal
již ve své zprávě, kterou jsem doprovodil
předloženou osnovu, a naznačil jsem, že
bude třeba, aby tyto chyby odstraňovali všichni
lidé dobré vůle v nejlepším dorozumění,
aby se chyby neopakovaly a aby nastala náprava. Jsme si
tedy vědomi svých povinností i v tomto směru.
Dále zde bylo zdůrazněno panem posl. dr Fencikem,
že proto, poněvadž jeho návrh o autonomii.
který podal v tomto parlamentě. se neprojednává,
hrozí nebezpečí. Ovšem je těžko
projednávat návrh pana posl. dr Fencika,
když on sám se nesnaží získati
většinu pro tento návrh, který ani bývalý
vůdce národního sjednocení dr Kramář
nechtěl spolupodepsat. Nemůže tedy chtíti
pan dr Fencik na nás, abychom mu pomáhali,
když ani předseda strany nechtěl tento návrh
podepsat a měl proti němu námitky.
Pan dr Fencik přišel s výtkou, že
se na Podkarpatské Rusi provádí "brato
ubijča borba", ale táži se, kdo to dělá?
Dělá to pan dr Fencik, který by chtěl
na Podkarpatské Rusi diktovat jako diktátor, který
není ochoten s nikým jiným jednat, který
by chtěl provádět všechno tak, jak se
mu líbí. Samo sebou se rozumí, nechce-li
p. dr Fencik ani ve věcech kulturních uznat
žádného jiného partnera, musí
z toho vznikat bratrovražedný boj, který není
ovšem vyvoláván námi, nýbrž
je nejvíce podněcován p. dr Fencikem
a jeho táborem. Pochybuji, že tento boj přestane,
bude-li zřízen sněm, a pochybuji o správnosti
výtky pana kol. Schwarze, který zde řekl,
že Češi vnesli jazykový chaos na Podkarpatskou
Rus. Jako příslušník domácího
lidu, jako Ukrajinec zdůrazňuji, že to není
pravda. Jazykový chaos a boj na Podkarpatské Rusi
musel vzniknout a musí býti dobojován. Bylo
to u každého národa, každý národ
měl své kulturní obrození. Rusíni
na Podkarpatské Rusi (nehledě k tomu, říká-li
se jim Ukrajinci nebo Rusové) tohoto obrození neměli
a musí je probojovat, ať se to někomu líbí
nebo nelíbí. Na tom nikdo nic změnit nemůže.
Tento kulturní boj byl probojován mezi Rusíny
v Haliči a v Bukovině, kde žijí naši
soukmenovci a odkud přicházeli předkové
naši na Podkarpatskou Rus.
Tvrdí se tady, že se vyvolává iredenta.
A zase bych se ptal, kdo vyvolává tuto iredentu,
nejsou-li to strany oposiční, které velmi
často jednají a vystupují proti našemu
státu pod různými záminkami, kterým
není nic svatého, a před ničím
se nezastaví?
A bylo-li zde poukazováno na Ameriku. chtěl bych
zdůrazniti. že tam byl klid, pokud Amerika nebyla
rozeštvána. A byl to právě posl. dr
Fencik, který zasil v Americe tuto bouřku.
Nyní by pak chtěl vykládat, že má
nějaké velké zásluhy o to, že
se to tam uklidnilo, že v Americe se pod jeho vlivem všechno
spravilo. Nevěřím v jeho ujišťování.
poněvadž poměry mezi americkými Rusíny
jsou vůbec chaotické a nikdo neví, jak se
ty poměry tam vytvářejí. Na ujišťování
posl. dr Fencika bych nechtěl tedy budovat. Proto
po zralé úvaze již na začátku
své řeči jsem apeloval k našim americkým
bratřím, aby nám pomáhali hospodářsky,
poněvadž politicky si pomůžeme a uspořádáme
věci tak, jak bude pro nás nejlepší,
a opakuji to i teď s přesvědčením,
že je to nejrozumnější pomoc, kterou můžeme
očekávati.
Byla tu námitka, proč se nyní nepovažuje
náš lid za dospělý, když roku 1919
pro připojení byl dospělý. Takové
tvrzení je nesprávné. Lid náš
je dospělý, má svou kulturu, o tom vláda
nepochybuje. Musím však poukázati na okolnost,
že od r. 1919 profesionální štváči
lid rozeštvali. Kdyby jich nebylo, potom by také vzájemná
nedůvěra na Podkarpatské Rusi zanikla.
Byla zde vznesena také námitka, že ve školách
a dokonce i v téže třídě gymnasia
vyučuje se různě, že se vyučuje
ve třech jazycích, že není jednoty vyučovacího
jazyka. Ale ptám se, kdo je tím vinen? Především
je vinen zemský školní dozorčí
orgán, poněvadž dozor není, nebo nebyl
vykonáván podle platných předpisů
a nesnažil se podobné zřejmé přehmaty
odstraniti. Generální statut, na který se
odvolávali posl. Bródy a posl. dr Fencik,
předpisuje, že ve všech školách na
Podkarpatské Rusi lidový jazyk má býti
vyučovacím jazykem. Ale kdo to je, kdo nechce uznati
toto ustanovení generálního statutu? To je
posl. dr Fencik a posl. Bródy. Tito pánové
se odvolávají na to, že generální
statut obsahoval více práv, nedávno však
tvrdili, že generální statut je neplatný,
podávali proti němu interpelace a nyní, když
by se jim to hodilo do krámu, odvolávají
se na generální statut. Generální
statut stanoví přesně. že má
býti ve všech rusínských školách
vyučováno lidovým jazykem domácího
obyvatelstva. Proč se tak neděje? Protože je
to zrovna kol. dr Fencik a Bródy, kteří
toto ustanovení nerespektují a nechtějí
respektovat.
V ten veliký "ruský" mesianismus, o kterém
hovořil posl. dr Fencik, že nacionalistická
"Rossia" všechno dá a pomůže.
nevěřím. Zkušenosti jsou proti. Musíme
na Podkarpatské Rusi tvořiti všechno z vlastních
sil, a na tyto se opírati, jinak, co by se tam stvořilo
cizí pomocí, nemělo by ceny a nepřineslo
pro lid žádného zisku.
Byl by to omyl, kdyby někdo opravdu uvěřil
výtkám. že československá vláda
zaváděla nebo zavedla na Podkarpatské Rusi
nějakou novou národnost. Každému aspoň
trochu gramotnému člověku je samozřejmostí
a je jisté, že podkarpatští Rusíni
jsou etnografickou součástí maloruského
neb, jak se dnes všude říká. ukrajinského
lidu. Jejich rodná řeč je podle úsudku
odborníků řečí ukrajinskou.
Ovšem jsou u nás fanatikové, kteří
to nechtějí přiznati a kteří
tomu nechtějí věřiti a ohánějí
se nějakými politickými argumenty jenom proto.
aby brzdili kulturní vývoj v zemi. Na Podkarpatské
Rusi se tedy netvoří žádný nový
národ. Na Podkarpatské Rusi je kulturní obrození,
a i kdyby se splnilo to, co žádal pan posl. inž.
Schwarz, aby snad vláda podporovala jenom ruský
směr, nebylo by tím možno zabrzditi volný
kulturní vývoj, který si musí probíti
cestu, jako si ji probil v českém obrození
a u všech kulturních národů.
Bylo vytýkáno, že touto osnovou zákona
se legalisuje jazyková dvojakost na Podkarpatské
Rusi. To je velký omyl. V bodě 10 je řečeno,
že "guvernér může schvalovati učebnice.
sepsané v jazyce ruském nebo maloruském".
Aby nebylo žádných pochybností, v důvodové
zprávě bylo k tomu dodáno, že lidový
jazyk, který bývá označován
jako jazyk ukrajinský, rusínský, podkarpatoruský
nebo jako lidový jazyk domácí, je bezesporně
jazykem maloruským, a že všechny tyto pojmy jsou
kryty označením: jazyk maloruský. Jestliže
ústavně-právní výbor na tuto
dikci přistoupil, učinil tak proto, že v našem
zákonodárství není dosud užíváno
jiného termínu (všeobecně se nyní
užívá termínu "jazyk ukrajinský")
pro označení jazyka maloruského. Ovšem
guvernér bude schvalovati i učebnice v jazyce ruském,
poněvadž ruština je předepsána
v gymnasiích od 5. třídy a může
býti zavedena i v odborných a obchodních
školách i ve školách měšťanských
a jiných. A konečně, bude-li na Podkarpatské
Rusi zjištěno, že někde žije ruský
lid, zajisté bude pro takovou ruskou obec zavedena ruština
jako vyučovací jazyk, a guvernér bude schvalovati
i učebnice ruské. To je demokratický vývoj,
na kterém by nezměnilo nic ani svolání
sněmu, na který se pan dr Fencik odvolával
v předpokladu, že by sněm snad mohl zterorisovati
jinak smýšlející příslušníky
ukrajinského směru, protože i tento sněm
musil by připustiti, aby ti, kteří by nesouhlasili
s jeho ustanovením o zavedení jazyka, mohli užívati
výhod zákona o menšinách.
Panem posl. dr Fencikem byla zde nadhozena otázka
a pochybnost, zda Židé budou věrni Československé
republice. Myslím, že by byla veliká chyba,
kdyby někdo s tohoto místa pochyboval o věrnosti
celého národa, i když by bylo možno připustiti,
že jednotlivci snad odpadnou. Bylo by tedy chybou, kdybychom
snad pochybovali o tom, že všichni Židé
jsou nevěrní nebo budou zítra nevěrní.
Chtěl bych takový výklad s tohoto místa
odmítnouti jako nepřípustný.
Pokud jsem naznačil ve své řeči, že
bude záležeti na schopnosti nového guvernéra,
jak součinnost a vůbec další vývoj
půjde, nechtěl jsem tím pochybovati o schopnosti
pana guvernéra Hrabara a myslím, že je velmi
nesprávné, jestli pan dr Fencik, který
jinak se velmi ostře ohrazuje proti podezřívání
sebe, zneužíval tohoto místa k nepřístojným
útokům na guvernéra a podezříval
nejvyššího hodnostáře Podkarpatské
Rusi. Samo sebou, když někdo takto jedná, že
musí počítati s tím, že s ním
bude jednáno obdobně.
Dále bych chtěl upozorniti na to, že je zajímavé,
jak se velmi snažil p. posl. dr Fencik s tohoto místa
hovořiti přesvědčivě o své
pochybné pravdě, ale před několika
dny mu přece vůbec nevadilo, aby ve svém
časopise z 15. června uveřejnil zcela holou
nepravdu. V tomto časopise uveřejnil tuto zprávu
(čte): "Koalované strany se postaraly,
aby ani jeden poslanec z karpatoruských oposičních
stran nemohl přednésti kritiku v tomto parlamentním
výboru." Myslí tím ústavně-právní
výbor. Chtěl bych se zeptati p. dr Fencika,
aby sdělil jméno strany nebo osoby, která
se starala, aby on neb jiný oposiční poslanec
Podkarpatské Rusi nebral účast v ústavně-právním
výboru. Pokud jsem získal informace, mohu prohlásiti,
že toto obvinění koalovaných stran neodpovídá
vůbec pravdě. Ani jediná koalovaná
strana neměla a nemá zájmu, aby p. posl.
dr Fencik neb některý jiný karpatoruský
poslanec nebral účast na projednávání
tohoto vládního návrhu v ústavně-právním
výboru, naopak, positivní spolupráce byla
by uvítána všemi zástupci koalovaných
stran. Je proto tato zpráva dotčeného časopisu
falešná a jejím účelem je využíti
neinformovanosti rusínské (ruské i ukrajinské)
veřejnosti na Podkarpatské Rusi a na východním
Slovensku a představiti celou záležitost v
takovém světle, jako by p. posl. dr Fencik
a ostatní oposiční karpatoruští
poslanci byli v této sněmovně zákeřným
způsobem utiskováni a bylo jim znemožněno,
aby přednesli svou kritiku nejen o tomto vládním
návrhu, nýbrž i o jiných věcech.
Jak se má věc ve skutečnosti? Podle získané
informace p. dr Fencik půl hodiny před schůzí
výboru se dotázal ve svém klubu, bude-li
delegován do výboru. Bylo mu sděleno negativní
stanovisko předsedy klubu. P. posl. Bródy
žádal klub poslanců ľudové strany,
aby byl delegován, nebylo mu však vyhověno,
prý z důvodů, že mezi jeho a ľudovou
stranou nejsou ještě všechny otázky dohodnuty.
Nato požádal posl. Bródy stranu SDP,
která ho delegovala, ale později byla tato delegace
na vlastní žádost p. posl. Bródyho
odvolána. Jest proto nepochybně prokázáno,
že ani jediná koalovaná strana vůbec
neprojevila sebemenší starost o to, bude-li dr Fencika
ostatní oposiční karpatoruští
poslanci ve výboru čili nic.
Nepožívá-li ovšem p. dr Fencik
důvěry ve vlastním klubu, nemá pak
tuto svou vinu svalovati na koalované strany a byl by býval
učinil nejrozumněji, kdyby byl býval mlčel
a nedával uveřejňovati ve svém časopise
holou nepravdu. Po tomto podrobném vysvětlení
předpokládám, že p. posl. dr Fencik
bude míti tolik odvahy a poslanecké cti, že
dá v nejbližším čísle svého
časopisu "Náš Puť" uveřejniti
opravu, v níž bude napsáno, že sdělení,
které jsem citoval, není pravdivé a že
bylo uveřejněno jen za tím účelem,
aby bylo klamáno veřejné mínění
na Podkarpatské Rusi u nesoudných a neinformovaných
čtenářů.
Bylo zde, vážená sněmovno, poukázáno,
že generální statut obsahoval více než
nynější osnova zákona. Neodpovídá
to skutečnosti a každý, kdo přečte
a porovná generální statut a tuto osnovu
zákona, může se o tom věcně přesvědčit.
Výroky p. kol. Bródyho, který zde
prohlásil, že koalovaní poslanci na Podkarpatské
Rusi nevědí, co dělají, že jsou
sluhy československých stran a že vedou v propast
podkarpatský lid, důrazně odmítám.
Jestliže na Podkarpatské Rusi jsou poslanci, kteří
nevědí, co dělají a vedou lid do propasti,
pak jsou to poslanci oposiční, kteří
zcela důvodně jsou velmi často podezříváni
veřejností, že neslouží zájmům
svého lidu. Posl. Bródy s tohoto místa
nás vyzval, abychom se vzdali mandátů, protože
prý jsme neprosadili autonomii, kterou on předložil
jako návrh Centrální ruské národní
rady. Myslím, že naopak p. posl. Bródy
se svou stranou, která stále křičí
už 18 let a nic nemohla prosaditi, by měl z toho vyvoditi
důsledky a resignovati na svůj mandát jako
neschopný poslanec, protože ničeho pro náš
lid nemohl dosud dosáhnouti.
Poznamenávám ještě, že koalovaní
poslanci nedosáhli všechno, ale kromě této
osnovy zákona bylo nám vládními činiteli
přislíbeno, že budou na Podkarpatské
Rusi zřízeny ředitelství pošt,
ředitelství železnic, vrchná soud, komory
obchodní a advokátní.
Bylo taktéž dohodnuto, že ve věcech sociální
péče bude na studentstvo z Podkarpatské Rusi
více pamatováno, že investiční
práce budou prováděny ve větším
měřítku a zejména že budou do
veřejných služeb přijímáni
především domácí žadatelé.
O tom, co jsme dosáhli, svědčí tedy
nejen tato osnova, nýbrž i resoluce, která
se zároveň předkládá.
Vážená sněmovno, chci končiti.
Jest bez pochybnosti, že zástupci Podkarpatské
Rusi sjednáním dohody o první etapě
provedení ústavy na Podkarpatské Rusi přinesli
velké oběti. Prokázali však, že
věří v dobré úmysly vlády
a proto nechtěli znesnadňovati a protahovati jednání.
Věříme, že ani vládní
činitelé nemají v úmyslu, aby splnění
podkarpatských věcí bylo pouze heslem. Tento
krok je prvním důkazem, že je tady odvaha splniti
závazky a to, co se slibovalo. Máme za to, že
nebudeme v této své víře vůbec
zklamáni, a na druhé straně musíme
býti přesvědčeni, že lid Podkarpatské
Rusi a jeho zástupci nechtějí nic, co by
mohlo ohrožovati jednotnost a bezpečnost státu.
Dobře a upřímně myšlené
snahy zástupců Podkarpatské Rusi nesmíme
považovati ani za projev proti státu, ani za projev
proti československému národu. Jestliže
jsem na začátku zdůraznil nutnost spolupráce
lidí domácích a českých, opravňovala
mne k tomu i slova některých vládních
činitelů, kteří nás ujišťovali
o největším pochopení. Chceme-li, aby
na Podkarpatské Rusi byl klid, musí se umožniti,
aby řízení země se zúčastnily
všechny státotvorné složky. K tomu vychováme
novou generaci přijímáním domácích
sil do veřejných služeb, jež by se tam
mohly uplatniti ve všech oborech. Musí odpadnouti
egoismus a šovinismus. Kdo by na Podkarpatské Rusi
chtěl uplatňovati nějaké požadavky
šovinismem, vzbudí ještě větší
šovinismus, kdo by chtěl uplatňovat egoismus,
samozřejmě, že vychovává tím
také egoismus. Toho si musí býti vědomi
i odpovědní činitelé na Podkarpatské
Rusi. Pokud se týče výtky pro nedostatečné
vymezení guvernérovy pravomoci, stačí,
když poukáži na § 10, který zní
(čte): "Státní a jiné
veřejné úřady, ústavy a orgány
v zemi Podkarpatoruské jsou povinny v rámci své
působnosti podporovati guvernéra v jeho úřední
činnosti." Myslím, že tímto vláda
dala guvernérovi takovou moc zákonnou, že skutečně
může vnikati do všech oborů a uplatňovati
svůj vliv a iniciativně zasahovati do veř.
života v Podkarpatské Rusi. Bude záležet
na něm a na jeho spolupracovnících, jak to
bude na Podparpatské Rusi prováděno.
Vzhledem k tomu, že žádných konkretních
námitek nebylo, navrhuji slavné sněmovně,
aby tuto osnovu zákona schválila v upraveném
znění a s odůvodněním, jak
bylo přijato v ústavně-právním
výboru. (Souhlas.)