Nebude-li námitek, přistoupíme nyní
k projednáváni odst. 5 pořadu. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Budeme tedy projednávati 5. odstavec pořadu, jímž
jest:
5. Zpráva výborů branného, kulturního
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 987) o branné výchově
(tisk 1017).
Zpravodaji jsou: za výbor branný p. posl. Vičánek,
za výbor kulturní p. posl. Jaša, za
výbor rozpočtový p. posl. dr inž. Brdlík.
Dávám slovo prvému p. zpravodaji, za výbor
branný, p. posl. Vičánkovi.
Zpravodaj posl. Vičánek: Slavná sněmovno!
Za několik dní bude celá republika oslavovat
důstojným způsobem dvacáté
výročí bitvy zborovské. Pro každého
historika nečeské národnosti neznamená
bitva zborovská v tom ohromném komplexu válečných
událostí 1914 až 1918 celkem nic než nepatrnou
válečnou episodu. Pro nás, příslušníky
národa českého a slovenského, má
však Zborov dnes stejně jako před 20 lety a
stejně i v budoucnosti nesmírný a veliký
význam. Bitva zborovská v době, kdy ruská
armáda byla už v rozkladu, ukázala, co dovede
hrstka nadšených, uvědomělých
bojovníků. I když tito bojovníci sami
sotva věřili, že svým odvážným
útokem strhnou celou ruskou armádu k novému
boji, přece jen šli do tohoto boje s heslem, které
potom dobře vyjádřil básník
legií Medek: "Země rodná, ty budeš
žít!"
Vážená sněmovno! Právě
příklad zborovský tane nám na mysli
dnes, když slavné sněmovně byl předložen
velký, jeden z největších zákonů,
zákon o branné výchově. Nemůžeme
si nijak zastírat, že poměry v Evropě
nevzbuzují dnes žádných nadějí,
že v dohledné době budeme se moci oddati zase
klidné práci a že můžeme bezstarostně
vykonávati své denní povolání.
Nebezpečné napětí v diplomatickém
ovzduší nejenom nepřestává, nýbrž
se den ze dne zvyšuje a všecky státy kolem nás
jsou ve střehu a pozorně sledují vývoj
událostí, aby nebyly překvapeny.
My jsme v dřívějších dobách,
jak už to bylo několikrát v této sněmovně
v posledních třech letech konstatováno, zanedbali
mnohou dobrou příležitost, abychom se připravili
na každé možné nebezpečí.
Byli jsme tehdy tak jako dnes plně oddáni myšlence
míru a domnívali jsme se, že všichni kolem
nás jsou téhož názoru a že míru
nehrozí žádné nebezpečí.
Musely přijíti tvrdé údery, abychom
se vzpamatovali, a velmi vážné výstrahy,
abychom byli konečně donuceni k činům,
které znamenají připravovati se na doby horší.
Od těch dob, kdy jsme si uvědomili, že naše
samostatnost není tak plně zabezpečena, že
nelze nám spoléhati na přátele a spojence,
nýbrž že především musíme
sami vykonati svou povinnost vůči svému státu
a vůči své státní samostatnosti,
od těch dob vykonala naše vláda a náš
parlament řadu nutných opatření k
zabezpečení svobody a nezávislosti státní.
Především začali jsme budovati a dnes
- můžeme říci dobudovali jsme svou brannou
moc. Dobudovali jsme ji tak, že správce resortu nár.
obrany, ministr nár. obrany, mohl veřejně
prohlásiti, že máme jednu z nejlepších
armád evropských. Nebylo to bez obětí,
nebylo to bez velkých nákladů finančních,
ale i jiných obětí, těžce doléhajících
na veškeré obyvatelstvo tohoto státu. Prodloužili
jsme především presenční službu
vojenskou, abychom dali armádě dosti času
k získání důkladného a dokonalého
výcviku veškerého mužstva. Pečujeme
náležitě o doplnění a školeni
velitelských sborů jak důstojnických,
tak rotmistrovských. Dali jsme armádě v důsledku
a právě proto, že náš průmysl,
zejména zbrojní, dosáhl neobyčejné
výše, výzbroj takovou, jakou se může
chlubiti málokterá armáda. Ne pouze výzbroj
pro výzbroj, nýbrž hlavně proto, aby
životy těch, kteří by měli býti
někdy povoláni k obraně státu, byli
co nejlépe chráněni dokonalou technickou
výzbrojí. Vybudovali jsme i leteckou zbraň,
takže je na výši a může býti
dobře srovnávána s letectvím jiných
států. Budujeme souvislý řetěz
opevnění v našem pohraničí, zejména
na místech nejchoulostivějších, abychom
i takovým způsobem znemožnili nenadálé
přepadení a tím usnadnili obranu státu
jak armádě, tak veškerému jejímu
obyvatelstvu.
Prostě po stránce zdokonalení armády
učinil náš stát vše, co bylo v
jeho moci a v jeho silách. To ovšem daleko ještě
nestačí. Armáda sama, specielně naše
armáda, která vzhledem k omezeným finančním
prostředkům i k vzhledem k hospodářské
situaci našeho státu nemůže býti
udržována v takové síle a na takové
výši, jaké by bylo potřebí, aby
v každém okamžiku byla pohotová k odražení
útoku, sama nestačí k obraně našeho
státu. Je nutno pomýšleti na další
opatření. I ta další opatření
jsme činili. Velkým zákonem na obranu státu,
přijatým slavnou sněmovnou právě
před rokem, položili jsme pevné základy
k vybudování všech možných opatření
již v době hlubokého míru, aby v případě
nebezpečí nenastala žádná panika,
žádná porucha, aby prostě bylo připraveno
všechno tak, jak toho potřebujeme ihned v první
den vypuknuvšího nebezpečí, ať
již je to branná pohotovost státu nebo mobilisace
sama. V branném zákoně státu je pamatováno
na všechny možné případy; jsou
zde řešeny otázky rázu hospodářského,
vyživování obyvatelstva i armády, otázky
rázu finančního, technického, ochrana
vynálezů atd.; na všechno, čeho může
býti využito k obraně státu, je v tomto
velkém zákoně pamatováno. To byl druhý
základní kámen, který jsme položili
k budově obrany našeho státu.
Dalším základním kamenem byl neméně
velký zákon o obraně proti leteckým
a jiným útokům, kterým jsme položili
základní normy pro vydání všemožných
předpisů jednak pro výcvik obyvatelstva v
obraně pasivní, jednak k vybudování
všech možných opatření, aby život
civilního obyvatelstva, které jinak v normálních
dobách nemá s válkou nic společného,
byl pokud možno v největší míře
chráněn a uchráněn.
To jsou ty tři základní věci, které
jsme pro obranu našeho státu vybudovali. Leč
zkušenosti a zejména poznatky nabyté u našich
sousedů donutili nás ještě k dalšímu
a řekl bych konečnému opatření,
k postavení toho čtvrtého pilíře,
na němž má spočívati celé
dílo obrany našeho státu.
Řada našich sousedů - a jsou to zejména
státy diktátorské - již dlouhou řadu
let má zavedenou brannou výchovu mládeže.
Stačí uvésti Německo, Polsko, Maďarsko,
Italii a sovětské Rusko. Ve všech těchto
státech, které projevily intensitu ve zbrojení
a ve válečných přípravách
největší měrou, už dávno
neopominuly připraviti také veškerou svoji
mládež pro válečné řemeslo,
v tomto případě ovšem pro útočnou
válku.
Nám ani v nejmenším nenapadá, abychom
napodobili vzoru těchto států, pokud jde
o cíle branné výchovy zaváděné
pro veškeré obyvatelstvo. Je to jistě všeobecné
a v celém světě známé, že
naše republika jest až příliš silně
oddána myšlence zabezpečení a vybudování
míru, a to nejen pro sebe, nýbrž míru
kolektivního, pro celou Evropu, aby si svět už
jednou oddechl a mohl jíti svou cestou za pokojným
zaměstnáním. Byli jsme snad až příliš
oddáni této myšlence mírové,
že jsme zapomínali na staré a dodnes platné
přísloví: chceš-li mír, připravuj
válku! V našem případě: chceš-li
mír, připravuj obranu státu! Všechno,
co u nás budujeme, má sloužiti jedině
a pouze obraně státu a veškerého jeho
obyvatelstva. Nikdy jsme neměli útočné
úmysly, nemáme jich dnes a nebudeme jich mít
ani v budoucnosti. Naproti tomu přes všechnu nepřízeň
doby vzrůstá a sílí velké přesvědčení
u největší části obyvatelstva
tohoto státu a při nejmenším u všech
těch, kteří jsou oddáni tomuto státu,
kteří věří v jeho zachování
a udržení a kteří si přejí
jeho zachování a udržení, že musíme
vykonati všechno, abychom odvrátili jakékoliv
nebezpečí aspoň obranným způsobem.
Z tohoto důvodu přikročujeme dnes k poslednímu
dílu. Vláda předkládá slavné
sněmovně návrh zákona o zavedení
branné výchovy. Řekněme si přímo
ihned na začátku, že právě předložená
osnova zákona obsahuje povinnosti a nejtěžší
povinnosti pro toho, kdo váží obsah zákona
pouze podle ukládaných povinností. Povinností
veškerému občanstvu ukládá tato
osnova zákona mnoho. Posuzujeme-li však ustanovení
obsažená v této osnově podle jejich
významu, podle jejich účelu a podle toho,
čemu mají tato ustanovení těžká
a častokráte nepříjemná sloužiti,
pak musíme poctivě doznat, že oběti
častokráte nemohou býti nazvány obětmi
vůbec, poněvadž je to ve velké většině
případů příprava každého
jednotlivce k tomu, aby si zachoval život, aby dovedl bránit
především sám sebe, svých drahých
a všech těch, na kterých mu nejvíce
záleží.
Co jest účelem osnovy zákona o branné
výchově? Definice, co je to branná výchova,
zněla by asi takto: Vypěstovat a rozvinout ony vlastnosti,
vědomosti a schopnosti duševní i tělesné,
které jsou nutny, aby občanstvo dosáhlo co
největší branné zdatnosti. Vycvičit
občanstvo pro úkoly vojenské se zbraní
v ruce pro pomocné služby a pro jeho vlastní
obranu.
Slavná sněmovno, účel zákona
o branné výchově dá se tedy vyjádřit
několika slovy, ale dosah jeho je dalekosáhlý.
Proč vlastně zavádíme povinnou brannou
výchovu veškerého našeho obyvatelstva?
Naznačil jsem to už na začátku, že
jsme prostě k tomu nuceni. Nechceme-li býti nazváni
hazardéry, kteří nevykonali všechno,
co je jejich povinností k obraně státu, k
obraně míru, musíme přistoupiti k
řešení tohoto úkolu.
Branné výchovy je za daných okolností
nezbytně třeba. Nutí k tomu už především
charakter moderní války. Za světové
války jsme poznali, že to bylo velmi rozdílné,
byl-li voják na frontě, byl-li v etapě nebo
byl-li v zázemí mezi civilním obyvatelstvem.
Zázemí až na nouzi a nedostatek různých
životních potřeb skýtalo naprostý
klid a bezpečnost. Pouze fronta byla peklem, nebezpečím,
a proto se tehdy frontě hleděl každý
co nejvíce vyhnout. Úžasný vzrůst
a rozmach válečné techniky, která
dodává armádám stále a stále
dokonalejší zbraně, ať už to jsou
zbraně palné, ať jsou to tanky, ať je
to zejména vzdušná zbraň s ohromnou
rychlostí, s možností dosáhnout dříve
nevídaných vzdáleností, napadnout
nepřátelské území, tento technický
pokrok ve válečné vědě, abych
tak řekl, určuje předem, že za těch
20 let od doby, kdy skončila poslední válka,
se poměry natolik změnily, že už nemůžeme
počítati s tím jako dříve,
že zde bude fronta, kde bude peklo a nebezpečí,
a tam zázemí, kde bude hotová idyla proti
tomu, co se bude odehrávat na frontě. Docela právem
tvrdí vojenští odborníci, že zejména
u státu, který má tak nepříznivé
položení a tvar, jako naše republika, nebude
možno činiti rozdílu mezi frontou a zázemím,
že prostě fronta bude všude. Nebude rozdílu
mezi vojáky bojujícími na frontě a
civilním obyvatelstvem v zázemí, poněvadž
civilní obyvatelstvo bude vydáno stejnému
nebezpečí jako vojáci na frontě -
a snad častokráte i většímu.
Našli se dokonce ironikové, kteří tvrdili,
že poměrně největší bezpečnost
bude na frontě a že peklo bude právě
v zázemí.
Slavná sněmovno, už tato úvaha nás
nutí k tomu, abychom civilní obyvatelstvo, které
se v případě branného konfliktu ihned
změní, ať chce či nechce, v bojující
stranu, k tomu úkolu náležitě připravili,
abychom je poučili, jak si má počínat,
jak má chránit vlastní holý život,
co má činit v případě útoku,
nebezpečí a různých jiných
zjevů spojených s válkou a útokem,
zejména ze vzduchu. To je první důvod, který
mluví pro zavedení všeobecné branné
výchovy, pro přípravu veškerého
obyvatelstva. A slavná sněmovno, tu není
možno činiti rozdíl, zda je to mladý
či starý, muž či žena, Čech,
Slovák či Němec a Maďar, pro všechny
bude nebezpečí stejné, na všech životech
musí státu jako vykonavateli moci nad územím
republiky a jeho vládě záležeti, a proto
opatření k ochraně tohoto obyvatelstva vyjádřená
zákonem o branné výchově se ovšem
musí vztahovati bezpodmínečně na všecky,
jak jsem je už vyjmenoval. Proto branné výchově
budou podrobeni muži i ženy, mladí i staří,
bez rozdílu náboženství, národnosti,
povolání, zaměstnání, prostě
všichni jeden vedle druhého.
Pro zavedení branné výchovy mluví
také důvody výcvikové. Už jsem
naznačil, že situace našeho státu je taková,
že nemůžeme si dovoliti udržovati ve zbrani
takovou armádu, jakou bychom potřebovali v případě
náhlého a neočekávaného napadení,
které se dá právě z důvodů
moderní války očekávati. A tu je nezbytně
nutno, aby armáda měla vycvičeny zálohy
nejenom starších ročníků, které
již mají presenční službu vojenskou
za sebou, nýbrž aby i mládež, která
dosud vojenskou službu nekonala, ale v případě
nebezpečí bude nucena rovněž plniti
to, co jí ukládá branný zákon,
byla již do jisté míry připravena k
tomuto svému těžkému úkolu.
Je přirozeno, že mnozí namítají,
že dvouletá presenční služba stačí
úplně, aby voják byl vycvičen. Ale
nejde tu pouze o výcvik sám, jde tu více
o souhru všech zbraní, které jsou dnes v každé
armádě a zejména v československé
armádě tak hojné. Je možno právem
tvrditi, že vojenská presenční služba
měla by býti vlastně věnována
právě výcviku v tě souhře jednotlivých
druhů zbraní, pěchoty s dělostřelectvem,
obou těchto útvarů s letectvem, pěchoty
s útočnou vozbou, obraně proti ní
atd. A dvě léta pro provedení tělesného
výcviku, průpravy k dosažení fysické
schopnosti, k osvojení si primitivních elementárních
znalostí vojenských a k tomu ještě k
osvojení si všech speciálních znalostí
vojenských naprosto nestačí. Právem
se proto žádá, aby mládež, která
se připravuje ke vstupu do armády, měla již
aspoň tu elementárku za sebou, aby měla všeobecné
znalosti vojenské, aby se na vojně nemusela už
zdržovati základy, které si s sebou přinese,
aby mohla býti podrobena speciálnímu intensivnímu
a důkladnému výcviku armádnímu.
Pro zavedení branné výchovy mluví
samozřejmě také důvody morální.
Slavná sněmovno, zmínil jsem se o hrdinech
zborovských. Bylo to první vystoupení československých
vojáků, první vystoupení kolektivní,
první vystoupení většího útvaru
československé armády. Toto vystoupení
bylo různým způsobem znemožňováno
a znesnadňováno. Útočící
brigáda neměla dostatečných zbraní,
nebyla na to připravena a přece jen útočila
s takovým elánem a takovým důrazem
a konec konců s takovým výsledkem, že
to vzbuzovalo podiv. Co bylo toho příčinou?
Morálka, duch, který oživuje hmotu, duch, který
dává i těm materiálním věcem
určité posvěcení, duch, který
člověka jinak lhostejného přece jenom
dovede přivésti do stadia, že je schopen býti
obětavým, hrdinným, že je schopen vykonávat
více, než se od něho požaduje, že
vydává ze sebe nejlepší výkon.
Ten příklad nám nesmí zůstat
cizím a nesmí být zapomenut. To je pouze
jeden z příkladů. Ale ti mrtví na
různých bojištích celé Evropy
i Asie, ti mrtví příslušníci
prvních oddílů československé
armády, ti mrtví, o kterých se říká,
že neumřeli, ale že budou žít, ti
mrtví k nám mluví i dnes, že je potřeba
do našeho národa, do naší mládeže,
do našich škol, do našich učebnic, do našeho
lidu vnést docela jiného ducha, docela jinou morálku,
aby byli všichni schopni takových činů,
jako byli schopni ti, které dnes oslavujeme a kterým
se podivujeme. Jsme daleko od splnění tohoto úkolu.
Debata v kulturním výboru včera provedená
jasně ukázala, že nám ještě
mnohé chybí, že musíme mnohé
dohánět, mnohé odstranit, abychom opravdu
mohli začít s budováním toho ducha,
toho pravého československého ducha, kterého
nezbytně potřebujeme k zabezpečení
budoucnosti stát ní, toho ducha brannosti.
Důvod výchovy mravní, která má
hrát ne podřadnou úlohu v budoucí
branné výchově, je jeden z velmi závažných
důvodů. Prostě převychovat národ,
udělat národ branným, vychovat národ
tak, aby dovedl za každých okolností a na každém
místě splnit svou povinnost až k sebeobětování,
splnit svou povinnost podle vzorů, kterých nemáme
nedostatek.
Obdivovali jsme se v dřívějších
letech švejkovině. Není doba, abychom se jí
obdivovali i dnes. Oddávali jsme se přehnané
humanitě. Já chápu, že dnes mnohému
je těžko se přeorientovat, že mnohému
je těžko přebudovat své vlastní
nitro, že mnohý má sám u sebe pochybnosti,
zda se neprohřeší sám proti sobě,
proti lidstvu, proti všemu tomu, v čem vyrůstal,
v čem duchovně žil, když najednou od toho
přepjatého humanismu přechází
k obraně, k brannosti. Ale vzpomeňte si na velkého
presidenta Osvoboditele, který byl, myslím, největším
humanistou a který nikdy nedal najevo, že je mu armáda
a brannost věcí vedlejší a podřadnou,
který naopak sám svým příkladem
ukazoval, jak je nutno vychovávat, jak je nutno pracovat
a co je nutno činit, aby národ byl silný,
aby národ uchoval to, co bylo vybudováno a vybojováno.
Není čas na fňukání. Je potřeba
vychovávat tvrdé lidi, tvrdé aspoň
v tom smyslu, že budou tvrdými tehdy, když budou
povoláni k plnění povinností, tvrdými
tak, jako jsou ta železobetonová opevnění
na našich hranicích, na kterých si mají
rozbíti lebky ti, kteří by chtěli
loupit náš národ o těžce dobytou
svobodu. Ty tvrdé pevnosti musíme naplnit tvrdými
lidmi, odhodlanými k tvrdému bránění
všeho toho, co je nám nejdražšího.
Slavná sněmovno, stručný obsah předložené
osnovy zákona: Branná výchova podle zákona
o branné výchově se dělí, pokud
jde o provádění, ve dvě velké
části. Bude prováděna jednak ve školách,
jednak mimo ně.
Školy jsou ovšem první povolány k tomu,
aby dávaly mládeži všechno to, co tvoří
obsah branné výchovy. Namnoze nebude potřebí
zavádět ani nové učebné předměty;
na školách národních je tělocvik,
je i na školách středních a na různých
jiných školách, kde stačí provést
náplň vyučovacích hodin, usměrnit
tělocvik poněkud, jenom tak, aby sloužil účelu
branné výchovy, prostě aby bylo hodin tělocviku
intensivně využito tak, aby ti, kteří
se mu na školách národních i středních
soustavně podrobí, vycházeli jako tělesně
zdatní, silní, obratní, sebevědomí,
odvážní mladí muži.
Na školách národních je občanská
nauka a výchova, předmět, v němž
se často neví, co činit a jak obstarat náplň
pro tu hodinu. Branná výchova přináší
dostatek námětů, jak využít tohoto
předmětu a zároveň také jiných
předmětů, poněvadž zákon
mluví o tom, že veškeré vyučování
má být proniknuto látkou, která tvoří
osnovy branné výchovy, branné průpravy
tělesné, výchovy mravní a naukové.
Bude potřebí na některých školách
zavésti zvláštní předměty;
to hlavně tam, kde tělocvik doposud zaveden není
- jsou to zejména školy odborné. Mimo školy
budou provádět brannou výchovu především
velké tělovýchovné spolky, které
v posledních letech už samy, z vlastní iniciativy
a z velkého porozumění pro úkoly armády
a pro povinnosti vůči státu zavedly jakýsi
druh branné výchovy ve svých jednotách.
Které jsou složky branné výchovy? Zákon
rozděluje brannou výchovu především
na brannou průpravu spojenou s výchovou mravní
a naukovou. O tom jsem již mluvil. Druhá složka
je výcvik v pomocných a ochranných službách
a konečně třetí je branný výcvik
v pravém slova smyslu. Branná průprava s
výchovou mravní a naukovou vstupují v činnost
u veškeré mládeže, hochů i děvčat,
dovršeným 6. rokem věku, čili jakmile
dítě vkročí do školy, bude podrobeno
branné průpravě, mravní a naukové
výchově. Ovšem že nemůžeme
očekávati a ani největší odpůrcové
nám nemohou vytknout, že bychom tím chtěli
už útlou mládež ve věku 6, 8, 10
let militarisovat. Už jsem jasně a určitě
naznačil, že branná výchova na školách
národních nebude a nemůže býti
ničím jiným než zintensivněním
výchovy tělesné i mravní tak, aby
byli vychováváni řádní, státu
oddaní, občanskými ctnostmi ozdobení
občané a aby se jim po stránce naukové
dostalo všech znalostí a vědomostí,
kterých je třeba každému občanu
právě v zájmu zvýšené
brannosti. Nebude to vojákování, nebude to
drill; po té stránce úplně opustíme
vzory cizí. My se konec konců v celém zákoně
nepřidržujeme vůbec žádného
cizího vzoru, jenom pokud jde, řekl bych, o myšlenku
samu. Nikoho nechceme následovat, poněvadž
nechceme následovat nikoho ani v jeho úmyslech,
které jsou v každém případě
tak útočné, kdežto u nás má
býti branná výchova pouze prostředkem
k intensivnímu zvýšení schopnosti odporu
veškerého obyvatelstva v případě
potřeby brániti se.