Často říkáte, že má zemědělství
nouzové fondy, jež byly zřízeny proto,
aby je v době nouze podporovaly. Souhlasím, že
tyto nouzové fondy jsou udržovány vlastní
silou, ale musí se uvážiti, že úřednictvo
pracuje velmi těžkopádně, že to
trvá léta, než zemědělec dostane
haléř z nouzového fondu. V zemědělském
výboru bylo otevřeně doznáno, že
žádosti z r. 1934 dodnes nejsou vyřízeny.
Nedávejte při tom vinu zemědělským
radám, které i my Němci také spravujeme,
nýbrž okresním úřadům,
kde žádosti leží měsíce
a léta a okresní komise je nepodávají
dále. Teoreticky obdrží zemědělec
zpětnou náhradu pozemkové daně, ale
v nouzovém roce byla jeho celá splatná daň
pozemková exekučně vymožena a jemu teprve
až po 3 až 4 letech připsána k dobru.
Nouzovou podporu dostane vyplacenu po případě
teprve až po letech, takže jest nucen prodati dobytek
za směšné ceny.
Jest potřebí v této věci jednou velkorysým
způsobem zakročiti. Zde nepomůže jenom
podpora z toho neb onoho fondu, která se dá v míře
5 až 6 %, nýbrž zde musí zasáhnouti
stát, a ministerstvo zemědělství musí
učiniti velkorysá opatření. Poukazuji
na jednotlivá podání, která mne došla
z mého volebního okrsku a to od zemědělského
sjednocení Slezska, které zahrnuje veškeré
rolnictvo slezské oblasti v jednu hospodářskou
organisaci. Píše mi, že jest tam skoro 85 % obilí
zničeno suchem a že se splní 15 % očekávaného
výnosu sklizně. Nezasáhne-li se rychle, nastane
nesmírná nabídka dobytka, což by musilo
míti za následek zhroucení cen dobytka, co
jsme v poslední době již často zažili.
Ministerstvo zemědělství se žádá,
aby pomohlo a zařadilo Slezsko do nouzových území,
dodalo píci, aby nemusily býti vyklizeny veškeré
stáje. Dále se prosí, aby bylo zařízeno,
aby se nepočítalo s monopolní dávkou
z olejových pokrutin pro slezský dobytek, aby zemědělci,
kteří nemají žádné obilí
na prodej a musí v mnohých případech
ještě přikupovati, nemusili ještě
platiti monopolní poplatky za olejové pokrutiny.
Dále se žádá zavedení nákupu
dobytka pro Slezsko, aby zvířata, která musí
býti vyřazena pro nedostatek píce, nebyla
zašantročena za babku. Zpracováním těchto
zvířat na konservy mohlo by se předejíti
všeobecnému poklesu cen dobytka. Dodání
osevního obilí pro ozimy bylo by potřebí,
ježto většina zemědělců
nesklízí tolik žita a pšenice, kolik budou
potřebovati při podzimním osevu. Dále
se žádá bezúročné sečkání
daní, poplatků, splátek a dlužných
daní, ježto by při nuceném vymáhání
těchto částek mnohé podniky byly vydraženy
pro úplný nedostatek jakýchkoli příjmů.
Německé sjednocení zemědělců
Slezska prosí ministerstvo o rychlou a pronikavou pomoc
v této nekonečné těžké
katastrofě vymožením a vydáním
mimořádných opatření, jak se
zřetelem na vážnost stavu jsou žádoucí.
Podobné zprávy jsem obdržel ze severomoravských
oblastí Mor. Berouna, Olomouce, Šumperka, kde jsou
podobné poměry, a jsou podobné požadavky
kladeny vládě. Při vážnosti situace
musí býti pomoženo mimořádnými
opatřeními. Zemědělec se nemůže
činiti odpovědným za živelní
pohromy. Stát musí věděti, s jakou
láskou visí na své hroudě, a s vyššího
stanoviska poznati, že selský stav, jejž nemůže
zítra nebo pozítří znovu vybudovati,
se blíží zkáze, pročež tedy
zemědělství, základ státu,
musí býti uchováno.
S těmito opatřeními vracím se zpět
k poplatkovému zákonu. Co se dnes utvořilo
nebo utvořiti chce, jest dílo částečné,
jež se řadí k ostatním. Celý
systém by se měl zjednodušiti. Nynější
osnova nikterak neposkytuje důvěry k poplatkovému
zákonodárství a není způsobilá
k tomu, aby přinesla pomoc zemědělství,
kterou si od toho slibuje. Žádáme tedy nový
poplatkový zákon, který jest zcela jasný
při vyměření podkladu a předpisu
a vysvětlí, že při odhadech k vyměření
poplatků nemůže nikdy býti základem
konjukturní hodnota, nýbrž výnosová.
Utvoříte-li nový zákon podle těchto
hledisek, dáte tím najevo, že máte zájem
o tuzemské rolnictví. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, panu posl. Nepomuckému.
Posl. Nepomucký: Vážená sněmovno!
Stanovisko našeho klubu k projednávané osnově
je kladné. Kladné proto, že po velmi dlouhé
době a po velmi mnoha slibech dochází konečně
aspoň k částečné nápravě
velkých křivd, které byly napáchány
hlavně na malých a středních zemědělcích.
Je kladné proto, poněvadž se jím odstraňuje
aspoň částečně jedna z příčin,
která v tisíci a tisíci případech
v Československu vedla v posledních letech k exekučnímu
pronásledování malých a středních
rolníků a k jejich exekučnímu výprodeji.
Placení těchto převodních poplatků
bylo a je také v neposlední řadě jednou
z příčin velikého a katastrofálního
zadlužení malých zemědělců
dnes na vesnici.
Přes to však, že stanovisko naše k projednávané
osnově je kladné, považuji za nutné
upozorniti na řadu nejasností a možno říci
záludností, možných při výkladu
jmenovaného zákona takovou formou, jako jsme toho
byli svědky při jiných příležitostech,
na př. když se jednalo o kvalifikování
zemědělce, je-li skutečně zemědělcem,
je-li zemědělcem, který se převážně
zemědělstvím zabývá atd. atd.
Desítky zkušeností potvrzují fakt, že
zemědělci, kteří byli řemeslníky,
živnostníky, dělníky atd., byli z různých
výhod zákonných vyřazováni
právě na základě takových nejasností,
jaké obsahuje i předkládaná osnova
zákona, ve které se v důvodové zprávě
k §u 1 říká, že se tato ustanovení
týkají menších zemědělských
usedlostí, které jsou charakterisovány tím,
že jejich vlastník anebo rodina vlastní rukou,
nanejvýše přibráním jedné
nebo několika málo námezdných sil
nemovitosti tyto obdělává. Rozpor, který
by zde mohl býti a při nejasném výkladu
by určitě byl, zvláště při
politickém zneužívání, ke kterému
takovéto výklady vedou, neodstraňuje ani
zpráva rozpočtového výboru, která
rozšiřuje smysl tohoto §u 1 tím, že
v nadpisu jeho říká, že pojaty do toho
mají býti menší zemědělské
usedlosti a menší stavení. Vážená
sněmovno, jsem toho názoru, že ani tímto
přesnějším definováním
není ještě zamezeno, aby zde při praktickém
provádění zákona nedocházelo
k jeho obcházení, pomocí jehož by mohli
býti postihováni a poškozováni malí
a střední zemědělci.
Hlavní nedostatek osnovy vidíme však v tom,
že se netýká vůbec malých živnostníků
a malých obchodníků, že se netýká
všech těch sociálně slabých,
kteří právě placením a konečně
pak i vymáháním převodních
poplatků jsou velmi zatíženi. A právě
to jsou důvody, které nás vedou k tomu, že,
i když zde už rozpočtový výbor
určitou změnu udělal, i když ve své
resoluci říká, že se vládě
ukládá, aby se vším urychlením
vypracován byl návrh směrnic pro oceňování
zemědělských a všech jiných nemovitostí
pro vyměřování převodních
poplatků a daně z obohacení vůbec,
že přicházíme se svým vlastním
návrhem, žádajíce, aby byl vsunut do
nynějšího zákona, ve kterém navrhujeme
k §u 1 tuto změnu: Titulní označení:
"Poplatek nemovitostní a daň z obohacení
při převodech menších zemědělských
usedlostí" budiž škrtnut a nahrazen tímto
zněním: "Poplatek nemovitostní a daň
z obohacení při převodech nemovitostí."
Dále v §u 1, odst. 1 budiž vsunut v 10. řádce
za slovo "patřících" dovětek:
" ... malých živnostenských a obchodních
provozoven a dělnických domků ..." Po
této úpravě bude míti § 1, odst.
1 toto znění: "Převody pozemků,
věnovaných zemědělství, které
vzdělávají vlastník nebo jeho rodina
sami, třeba i za pomoci jiných pracovníků,
nebo kterých takto nevzdělávají jen
proto, že byla na tyto pozemky uvalena exekuce, že vlastník
je pod poručenstvím nebo opatrovnictvím nebo
že na jeho jmění byl prohlášen
konkurs, jakož i převody budov (obytných a
hospodářských), k takovým pozemkům
hospodářsky patřícím, malých
živnostenských a obchodních provozoven a dělnických
domků, kterých užívá zcela nebo
zčásti vlastník, podléhající
těmto poplatkům nemovitostním."
Vážená sněmovno! Považujeme za
nutno, aby zde bylo na všechny strany jasno, že ochrana
a úleva ve smyslu tohoto zákona se poskytuje všem
majitelům rodinných domků bez rozdílu,
jsou-li to dělníci, malí živnostníci,
obchodníci anebo drobní zemědělci.
Jestliže budou - a jistě budou - námitky, že
rozšíření působnosti tohoto zákona
si vyžádá větších finančních
nákladů, je možno jenom poukázati na
to, aby převodními a jinými poplatky byly
zatíženy různé akciové a syndikátní
společnosti, které se doposavad velmi rafinovaným
způsobem placení těchto převodních
poplatků při prodeji a koupi vyhýbají,
a tak sežene se potřebná úhrada.
Vážená sněmovno! Považuji však
za nutno říci při této příležitosti
to, že tato malá úleva, tato malá pomoc
malým a středním zemědělcům
ani zdaleka neřeší dnešní těžké
problémy malých a středních zemědělců
na vesnici, o nichž je možno plným právem
říci, už jak se to ve starém pořekadle
říkalo, že stokrát nic umořilo
osla. Na malé a střední rolníky na
vesnici je navaleno tolik břemen, podobných tomu,
o kterém zde jednáme, a ještě daleko
větších ve formě více než
tisíce kartelových společností, ve
formě různých monopolních institucí,
pod jejichž politikou protilidovou a protizemědělskou
malí zemědělci dnes strádají
a trpí. Je to zvláště dosavadní
hospodářství s cukrem a špiritusem,
které je klasickým dokladem výsledků
t. zv. "řízeného hospodářství",
které se na konec ukazuje jako karabáč nejen
na konsumenty, malé živnostníky atd., ale které
ve své podstatě jest i velkým karabáčem
na malé a střední zemědělce
na vesnici.
V otázce cukru jsou známa dvě usnesení.
Usnesení zásobovacího výboru, který
žádá snížení ceny cukru,
a dále je zde usnesení cukerního kartelu,
který toto snížení ceny cukru zamítá.
Jsou zde postaveny v druhé otázce, lihové,
zájmy špiritusníků proti zájmům
lidu, proti zájmům státu, a celá veřejnost
dnes plným právem čeká a žádá,
aby tyto dvě věci, které jsou zde předmětem
už několikaměsíčního diskutování,
se konečně vyřešily v tom smyslu, aby
hospodářství cukerních a špiritusových
kartelářů a pijavic lidu bylo zlikvidováno.
Vážená sněmovno, ovšem jaksi za
nejdůležitější problém skutečné
pomoci zemědělcům dnes považujeme vyřešení
otázky stanovení cen za obilí. O to dnes
běží, aby zemědělci, kteří
mají jíti v některých krajích
již za týden do žní, měli jasno,
zač se bude jejich práce, zač se bude jejich
celoroční dřina prodávat. Ve straně
agrární je nad tímto problémem dnes
zmatek. Je možno tento cirkus pozorovat i na jejím
tisku. Zatím co jedni tvrdí, že zemědělec
má právo věděti, jaká bude
jeho mzda. ihned, jak zaseje, jsou druzí, mezi něž
patří pan předseda obilní společnosti
dr Feierabena, který říká: To vědět
nemusíte a nebudete až po 7. červenci, do té
doby se o cenách mluviti nebude. Ve "Venkově"
je možno na jedné stránce číst,
že se žádá zrušení a odvolání
srážek, zatím co na třetí stránce
téhož čísla je možno číst
článek o tom, že srážky musí
zůstat, že jsou nutné. V tomtéž
anebo v následujícím čísle
se štve proti socialistům a t. zv. lidové frontě,
že ona prý loňského roku srážky
vynutila, ale druhý den píše p. Feierabend
článek ve "Venkově", ve kterém
dokazuje, že srážky musí zůstat
i napříště, aby se vytvořily
t. zv. reservy.
Z celého tohoto jednání je viděti,
že je to tanec mezi vejci, tanec mezi vejci proto, že
zde jsou na jedné straně zájmy malých
zemědělců, kteří tlačí
pravicové vedení agrární strany tím
směrem, aby se dožadovalo zrušení srážek,
a na druhé straně zájmy Kooperativy, Agrasolu,
Mogrosolu, pánů Klinderů, Feierabendů,
Stoupalů, Beranů a spol., kteří to,
co malí zemědělci žádají,
do svého monopolního krámu nepotřebují.
Tedy v tomto tanci mezi dvojími zájmy došlo
také k tomu, že vláda vyzvala obilní
společnost k předložení návrhu
na stanovení cen. Páni z obilní společnosti
toto ovšem popírají a spoléhají
se na to, že zatím co oni budou ve "Venkově",
"Lidovém deníku" a "Svobodě"
atd. bouřit za zrušení srážek,
bouřit za to, že nikdo nechce povoliti větší
ceny pro malé a střední zemědělce,
uplyne lhůta, ve které měli ceny stanovit,
a že se toho chopí a nakonec vláda udělá
to tak, jako to udělala vždy, aby to vyhovovalo obilní
společnosti a jejím akcionářům.
Zatím spokojují se páni s tím, že
vychvalují svoji nadměrnou obchodní a nevím
jakou schopnost, která prý se projevila tím,
že zbavili obilní společnost jejích
zásob. O tom je potřebí také několik
slov.
Obilní společnost se sice zásob zbavila,
ale zbavila se jich cestou takovou, že je vyvezla na dluh
do fašistického Německa, že obilní
zásoby z Československa byly vyvezeny právě
do toho Německa, které již několik měsíců
a zvláště v poslední době znovu
podniká štvanice a připravuje intervenční
tažení k ohrožení existence a samostatnosti
tohoto státu. K podpoře této štvavé
kampaně, k podpoře této chystané intervence
byli přitaženi zemědělci v našem
státě, aby srážkami z obilí přispěli
200 mil. Kč k tomu, aby úderné oddíly
fašistické Třetí říše
byly lépe hospodářsky zajištěny
a vybaveny. My jsme toho názoru a názor tento kryje
se s názorem většiny rolníků
v tomto státě, že toto počínání
vedoucích činitelů obilní společnosti
za dnešní situace a vývoje mezinárodních
událostí rovná se velezradě a to proto,
poněvadž se zde úhlavnímu nepříteli
existence a samostatnosti tohoto státu dává
na dluh obilí a že se mu dává za pomoci
strhovaných srážek malým a středním
zemědělcům v našem státě.
Vážená sněmovno, my jsme toho názoru,
že malým a středním zemědělcům
v otázce cen je nejen možno, nýbrž také
nutno vyjíti vstříc. V tomto smyslu jsme
také předložili návrh, naše memorandum
panu ministrovi zemědělství a zemědělskému
výboru, kde žádáme, aby do příští
sklizně prodej obilí byl postaven na zásadu
dvojích cen, a to tak, aby odstraněny a zrušeny
byly srážky u malých a středních
rolníků, a aby tyto srážky zůstaly,
event. byly případně i zvýšeny
u statkářů a velkostatkářů.
(Hlasy: Dvojí ceny uhlí a kunerolu!) Tento
náš návrh plně odpovídá
výrobním nákladům, které nikoliv
my, nýbrž ta instituce potvrzuje, se kterou se páni
tak velmi často rádi ohánějí,
která je v jejich rukou a pod jejich vedením, t.
zv. zeměděl. účetnicko-zpravovědný
ústav v Československé republice, kde inženýr
Buček při zkoumání 598 zemědělských
závodů všech velikostí v Československu
dokazuje, že výrobní náklady u malých
a středních rolníků jsou až o
40% vyšší než u statkářů
a velkostatkářů. Opírajíce
se o tato fakta navrhujeme i my, aby výkup obilí
z příští sklizně byl zásadně
postaven na dvojí ceny. Je zajímavé, že
největší nepřátelé tohoto
návrhu dvojích cen za obilí jsou právě
v řadách těch, kdož jsou nejprůbojnějšími
obhájci pánů z cukerního kartelu a
lihové společnosti, a že těmto pánům
a už zde padla také poznámka: dvojí
ceny za uhlí, pivo atd. - nijak nevadí, že
máme u nás dvojí, vlastně trojí
ceny za cukr. Jednu cenu, za kterou vyvážíme
cukr za hranice, za pár desetihaléřů,
druhou cenu, na základě které se za pár
desetihaléřů prodává denaturovaný
cukr pro dobytek, a třetí cenu, kdy se za 6.40 Kč
prodává občanstvu, ať jsou to dělníci
nebo malozemědělci, jejichž zájmů
mají právě špiritusoví a cukerní
obročníci stále plné huby, ale jimž
prodávají cukr za 6.40 Kč. Jalovost argumentů,
že by musily být dvojí ceny za pivo, prádlo,
stroje atd., se vyvrací faktem, že zde máme
obilní monopol, který vykupuje od malých
a středních rolníků za vyšší
ceny, od statkářů a velkostatkářů
za nižší, nedává oboje obilí
od sebe, nýbrž je při nákupu spojuje
v jeden pytel, ze kterého může potom za dosavadní
stanovené ceny prodávati mlynářům
obilí za jednotnou cenu, aby konsumenti nemuseli míti
zdražen chléb ani mouku.
Malí a střední zemědělci nežádají,
aby jim bylo pomoženo zdražováním předmětů
denní potřeby, chleba a mouky, konsumentům.
Stavějí-li se k tomuto požadavku příznivě
všechny zemědělské organisace, kromě
pánů z obilní společnosti a jejich
zástupců ze strany agrární, pak je
možno, aby i v tomto parlamentě byl předložen
návrh anebo projednán námi předložený
návrh, na základě něhož by dosáhli
malí a střední zemědělci skutečně
spravedlivé ceny za svou celoroční dřinu.
Neméně důležitá je i otázka
souvisící s projednávanou předlohou
t. zv. dluhového zatížení. Dosavadní
výsledky zemědělského vyrovnání
jsou více než žalostné. Předložili
jsme v zemědělském výboru již
několikráte desítky dokladů, z nichž
je zřejmě jasno, že zemědělské
vyrovnání neslouží malým a středním
zemědělcům, nýbrž že na
něm vydělávají statkáři
a velkostatkáři, kteří mnohdy svou
půdu spekulačně zadlužují a zadlužili.
Že toto je faktum, o tom svědčí i sama
zpráva Státního úřadu statistického,
uveřejněná ke konci měsíce
dubna, ze které vysvítá, že z podaných
téměř 10.000 přihlášek
o zemědělské vyrovnání bylo
kladně vyřízeno v celé republice celkem
pouze 142 případů. Podle zpráv a statistik
berních úřadů a berních správ
vychází na světlo, že máme přes
půl milionu malých a středních zemědělců,
kteří jsou v exekučním řízení.
Proč se tyto statisíce malých zadlužených
zemědělců, kterých podle zprávy
"Venkova" průměrně 29.000 ročně
vyhání exekutor z chalupy, nehlásí
o zemědělské vyrovnání? Nehlásí
se ne proto, že tu ještě není potřebného
finančního ústavu, ale nehlásí
se proto, že sám zákon jim nedává
možnost, aby příznivého vyrovnání
dosáhli. Naopak, jestliže o ně požádají,
narůstají jim další dluhy, ať se
samým soudním řízením nebo
s právním zastoupením při řízení
u vyrovnávacích soudů.
Konečně je třetí otázka naléhavého
zemědělského požadavku, který
dnes vyrůstá na vesnicích bez ohledu, je-li
to v Čechách, na Moravě anebo na Slovensku,
požadavku desetitisíců a statisíců
malých zemědělců, volajících
po pokračování v parcelaci statkářské
a velkostatkářské půdy, volajících
po parcelaci této půdy proto, aby se svými
rodinami, ženami i dětmi našli zabezpečení
existence na vesnici. Toto volání po parcelaci jest
jednotné. Marně se snaží pan Marcha
v úvodníku "Venkova" vykládat něco,
co pravda není. Na Boskovicku, Židlochovicku stejně
jako v desítkách a desítkách míst
ostatních jsou to nejen zemědělci, příslušníci
naší strany nebo stran socialistických, nýbrž
i příslušníci domovinářského
hnutí, a z toho má pan Marcha a páni
Marchové největší strach, kteří
důrazně žádají pokračování
v parcelaci statkářské a zbytkařské
půdy.
Nežádá se zde nic nemožného ani
nového. Není k tomu potřeba usnášet
žádných nových zákonů,
stačí jen sáhnouti po starém zákoně
z 16. dubna 1919, ve kterém se v §u 14 mluví
o tom, že je-li místní potřeba půdy
naléhavá a nestačí-li pozemky zabrané
nebo žádá-li toho obecné blaho, může
pozemkový úřad vyvlastniti půdu i
pod mez, stanovenou v §u 2. To znamená, že je
dnes možno a v zájmu širokých vrstev naléhavě
nutno, aby tam, kde je zbytkový dvůr, kde je jiný
velkostatek, aby všude tam došlo k rozparcelování
půdy ve prospěch malých zemědělců.
Vážená sněmovno! K těmto třem
základním požadavkům, které dnes
hýbou vesnicemi, patří konečně
to, co je předmětem stálých diskusí,
dohadů a porad, aby konečně došlo ke
zřízení zemědělských
komor a okresních a místních zemědělských
společenstev na vesnici.