Tato osnova zákona odporuje primérním sociologickým
zájmům našeho národního společenství,
tato osnova kromě toho, a to je její další
vada, diskvalifikuje, resp. diskriminuje určité
rozdílné stavy našeho národa. Vážené
dámy a pánové, teprve v rozpočtovém
výboru - a budiž za to poděkováno členům
vládní koalice, kteří to učinili
- byla do této osnovy zákona pojata ustanovení,
podle kterých také jiným vrstvám obyvatelstva
než malým zemědělcům, t. j. malým
živnostníkům, malým příslušníkům
svobodných povolání, malým nebo větším
zaměstnancům veřejným i soukromým,
se poskytuje stejná výhoda, jako se poskytuje majitelům
malých zemědělských usedlostí
tím, že také pro převod malých
domků nejvýše do ceny 120.000 Kč se
jim poskytují úlevy na převodních
poplatcích. čili na dani z obratu nemovitostí.
Ovšem, jak to u nás bývá, naše
demokracie je odstupňována podle číselné
potence politických stran, avšak ne v tom rozsahu,
v jakém se to poskytuje zemědělci. Jako mravní
důvod je pro to, aby malí zemědělci
měli výhodu až do rozsahu svého majetku
pozemkového v ceně 250.000 Kč, po př.
v ceně 200.000 Kč, zatím co živnostníkům,
obchodníkům, gážistům, kteří
si vystavěli domek, v němž obývají
se svými rodinami a v němž provozují
event. své zaměstnání živnostenské,
řemeslnické, obchodnické nebo svoje povolání
svobodné, lékaři, advokáti atd., se
má poskytnouti toto dobrodiní jenom do ceny domku
120.000 Kč. Což nad to jest podle této osnovy,
která leží na našich stolcích,
u těchto vrstev obyvatelstva, které dohromady dělají
2/3 obyvatelstva našeho státu, pokládá
se za hřích, pokládá se za nespravedlivé
nebo za přílišné dobrodiní.
To jsou nejpodstatnější vady, které
této osnově vytýkáme. Mně,
vážené dámy a pánové,
by bylo velmi milo, kdyby nebyla bývala v poslední
chvíli zakročila ve smyslu tuto osnovu zákona
do jisté míry znehodnocujícím sama
vláda. Prosím, není nikomu, kdo je členem
rozpočtového výboru, tajno, že ještě
včera celý rozpočtový výbor,
koalice jako oposice, žádal, aby tyto výhody
byly poskytnuty všem vrstvám obyvatelstva, nejen zemědělským,
ve stejném měřítku, stejným
stupněm procenta daňové úlevy při
převodu nemovitostí jak zemědělských,
tak rodinných domků, gážistických,
obchodnických, živnostenských, řemeslnických.
Včera ještě celý výbor rozpočtový
stál na zásadě, že § 4 byl do této
osnovy do jisté míry propašován nebo
zařazen proti smyslu zákona, proti jakési
ekvitě, kterou má sledovati finanční
správa při konstrukci svého celého
finančního zákonodárného díla.
Zdálo se, že tyto věci budou rozhodnutím
koalice, která byla v té věci bez jakéhokoli
předchozího jednání s oposicí
právě vzhledem k přirozeně pociťovanému
společenství národnímu jednotna, že
se stane skutkem to, co, jak říkám, by se
mělo státi. Ale mocným a nejmocnějším
činitelem ve všem našem jednání
zákonodárném je na konec ministerstvo financí.
Vzhledem k tomu, co se v rozpočtovém výboru
dálo, sešla se včera ministerská rada,
zvláště hospodářští
ministři pod předsednictvím samého
pana předsedy vlády a výsledkem je, že
včerejší dobré, účelné,
poctivé a spravedlivé rozhodnutí celého
rozpočtového výboru bylo zase restituováno
ve smyslu původního vlád. návrhu s
opravou §u 3 potud, že se místo 10.000 Kč
nezdanitelných dává 30.000 Kč a místo
50.000 Kč zdanitelných nanejvýše do
50.000 Kč jen polovina daně darovací. Tímto
kompromisem byl vykoupen souhlas koalice s původním
návrhem zákona. Vyhrál, jak již to u
nás obyčejně bývá, pan ministr
financí, no a demokracie přes své lepší
přesvědčení tuto jeho výhru
dnešním hlasováním osvědčí.
My jsme, vážené dámy a pánové,
připravili pozměňovací návrhy,
ale podle informací, kterých se nám dostalo,
a vzhledem k malé početnosti, kterou v této
sněmovně máme, je nemůžeme a
nechceme podati, poněvadž vidíme bezvýslednost
toho. Já jenom chci těmito svými poznámkami
dokumentovati nesprávnou cestu finanční správy
v těžkém národohospodářském
a mezinárodně-politickém položení,
ve kterém se náš stát nyní nachází.
Vážené dámy a pánové,
jestli kdy se nemají díti takovéto operace,
nemají se dít v té době, která
nás denně znepokojuje možnými nebezpečími
a zápletkami, které se stále okolo nás
objevují a skoro nikdy nemizí. Víme, že
jedním z nejtěžších možných
nepřátel státotvornosti a skutečné
solidarity v národě mohou býti nesprávné
methody uplatňování daňových
a poplatkových zákonů praksí státní
finanční správy. Vykládejte co chcete
a jak chcete, ať jste v té nebo oné politické
straně, lidem na schůzích o potřebě
obětavosti, o nezbytnosti solidarity, o bratrství
a vzájemnosti a o čemkoliv jiném - jakmile
přijdete na člověka, jemuž nesmyslnými
daňovými a poplatkovými zákony, drakonickými
v praksi a nemožnými v theorii, byla vzata možnost
zachování dosavadní existence nebo jejího
zlepšení, narazíte na hluché uši,
na nepřátelství srdce, které je možno
nazvati státním nihilismem. Finanční
správa má možnost všechnu tu národní
a státně-uvědomovací práci,
kterou koná tolik lidí ze všech politických
stran této sněmovny, vyvrátiti jediným
nesprávným platebním rozkazem anebo nesprávným
použitím zákona, proti němuž nakonec
se snad podařilo mnohým postiženým dovolati
se ochrany u nejvyššího správního
soudu. Ale poněvadž se to podařilo, na př.
při dani darovací z výbavy a věna,
už přichází finanční správa
v §em 4 v tomto zákoně, aby odmítla
stanovisko nejvyššího správního
soudu, který až dosud judikoval, že darování
ve všech darováních mezi rodiči a dětmi
anebo mezi prarodiči a pradětmi v sestupné
linii nepodléhaly dani darovací, když o nich
nebyla zřízena veřejná listina, schopná
intabulace. Nejvyšší správní soud
od zítřka, jestliže ten zákon zítra
nebo v nejbližších dnech dojde platnosti, musí
judikovati, že všechna tato darování,
která jsou jenom projevem vědomí rodičů,
že plní svoji povinnost, kterou jim diktuje občanský
zákon, když jim ukládá, aby své
děti zaopatřili, aby jim dali přiměřenou
pomoc podle svých prostředků na výbavě
pro zaopatření existence chlapce nebo na věně
pro zaopatření možné lepší
existence dceři v manželství, podléhají
dani darovací a že tito lidé musejí
splniti onu povinnost a odváděti darovací
daň tak, jako kdyby tyto peníze byli darovali -
s odpuštěním - nějaké holce v
baru. Vážení přátelé,
je to silné slovo, ale nenapadá mi lepší
přirovnání. Podle zákona budou tato
darování stejně poplatná a stejně
žádají ohlašování pod všemi
těmi těžkými tresty, kterými
podle našich důchodkových a daňových
zákonů stíhá finanční
správa nepřiznání včas nebo
přiznání nedokonalé nebo snahu omeziti
výši darování vzhledem k tomu, že
darování nastalo během několika let,
nejméně do 10 let nazpět.
Prosím, vážené dámy a pánové,
osnova zákona v tomto znění přináší
určité úlevy jak malým zemědělcům,
tak malým majetníkům domků do 120.000
Kč ceny, nepřihlíží však
vůbec k tomu, jaký je skutečný majetek
dotčeného subjektu, v nemovitosti uložený,
následkem toho, že je zadlužena nebo předlužena,
má před sebou jenom odhadní hodnotu, objektivní
cenu, která má býti vypočítána
podle dosavadních zvyklostí metodami, které
včera také z řad vládních v
rozpočtovém výboru byly označeny za
nespravedlivé a nesprávné. Co a jaké
dobrodiní při tomto všem omezení těchto
možností, dobrodiní tu poskytované poplatníkovi
na konec zbude, to si račte každý vyříditi
podle své kalkulace a podle svých vlastních
početních možností.
A poněvadž tato osnova zákona má tyto
vady, poněvadž byla kromě toho dělána
tak ukvapeně - a já to musím na konec vytknouti,
- nepřispívá to k vážnosti této
demokracie ani mezi námi, jestliže takový vládní
návrh se objeví na stolku členů rozpočtového
výboru včera odpoledne, jestliže vzhledem k
mínění jejich je přerušena schůze,
jestliže se musí o něm jednati ve vládě,
jestliže se tam na zákrok ministra financí
toto mínění odpovědných zástupců
lidu obrátí nebo se tito zástupci lidu donutí,
aby své mínění obrátili, a
jestliže na příklad dnes ráno jsme svoláni,
abychom o tom návrhu zákona dále jednali,
na půl deváté, začneme o jiném
předmětu, který je na pořadu, potom
pan předseda rozpočtového výboru schůzi
přeruší. A to je u nás pravidlem, které
však v budoucnosti budeme hleděti každým
způsobem znemožniti, to jest, aby se svolal výbor
na určitou lhůtu a aby se potom řeklo: "Přerušuji
projednávání tohoto předmětu
na půl hodiny", a když člen, který
není příslušníkem koalice přijde
za půl hodiny k místnosti, ve které se má
ta práce konati, řekne mu zřízenec
přede dveřmi: "Ještě tam sedí
koaliční výbor a ještě nejsou
hotovi". Načež řádný člen
rozpočtového výboru se sebere a jde pryč
a přijde za další půl hodiny a dostane
tutéž odpověď. Řekne si: Máme
zkušenosti, že to dohodování trvá
někdy až 5 hodin, že se to třikrát
odloží. Půjdu si přečíst
noviny do čítárny, nechám v rozpočtovém
výboru klobouk a hůl. Přijdu za půl
hodiny a dovídám se, že už to všecko
bylo odhlasováno, že výbor je skončen
a že o mých pozměňovacích návrzích
vůbec nebylo hlasováno, poněvadž se
na ně zapomnělo. (Posl. Trnka: Tak jsi to řekl
za mne! Dobře, kolego!) Neříkám
to k vůli vám, kol. Trnko, ale říkám
to všeobecně. To není slušný postup,
vážené dámy a pánové!
Když řeknu - promiňte mi zas přirovnání,
které by snad mohlo věc zesměšňovati,
ale odvolávám se na starou pravdu: Si licet parva
componere magnis - svým dětem: "Za půl
hodiny mne čekejte tam a tam", snažím
se tam jako otec přijíti a zásadně
jim řeknu: "Nebudu-li tam do té doby, jděte
domů nebo si jděte jinam"; ale ne přerušiti
rozpočtový výbor na půl hodiny, a
když tam přijdete, není nic, za další
půl hodiny není zase nic a potom, když tam
nejsou ostatní, říci: "My jsme to odhlasovali,
my jsme tě hledali, nebylo možno tě najít,"
ačkoliv jsem seděl v čítárně.
Myslím, že tyto metody také nejsou dále
použivatelné. Jestliže vyčítám
tento nesprávný postup, který znehodnocuje
práci zákonodárnou, ministerstvu financí,
snažme se také nedělat tyto věci tak
v oboru naší autonomie, vnitřní parlamentní
správy.
Je samozřejmé, že vzhledem k těmto výtkám,
které jsem zde stručně řekl, nemůžeme
pro tuto vládní osnovu hlasovati. (Potlesk poslanců
nár. sjednocení.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
už nikdo přihlášen. Rozprava je skončena.
Žádám o přečtení pozměňovacích
návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra
(čte):
Pozměňovací návrh posl. Nepomuckého.
Titulní označení "Poplatek nemovitostní
a daň z obohacení při převodech menších
zemědělských usedlostí" budiž
nahrazen tímto zněním:
"Poplatek nemovitostní a daň z obohacení
při převodech nemovitostí."
V §u 1, odst. 1 budiž vsunut v desáté
řádce za slovo "patřících"
dovětek "malých živnostenských
a obchodních provozoven a dělnických domků".
Po této úpravě bude míti § 1,
odst. 1 znění:
(1) Převody pozemků věnovaných zemědělství,
které vzdělávají vlastník nebo
jeho rodina sami, třeba i za pomoci jiných pracovníků,
nebo kterých takto nevzdělávají jen
proto, že byla na tyto pozemky uvalena exekuce, že vlastník
je pod poručenstvím nebo opatrovnictvím nebo
že na jeho jmění byl prohlášen
konkurs, jakož i převody budov (obytných i
hospodářských) k takovým pozemkům
hospodářsky patřících malých
živnostenských a obchodních provozoven a dělnických
domků, kterých užívá zcela nebo
z části vlastník, podléhající
těmto poplatkům nemovitostním:"
Předseda (zvoní): Dávám
slovo k doslovu zpravodaji p. posl. Hrubému.
Zpravodaj posl. Hrubý: Slavná sněmovno!
Jak již bývá pravidlem při projednávání
zákonů, které zatěžují
poplatníky, nebývá nikdy nějakého
nadšení a nálady, aby osnova zákona
byla jednomyslně schválena. Proto také na
výtky kolegy F. Nitsche, který tvrdí,
že § 3 navrhované osnovy zákona nepřináší
žádných výhod, připomínám,
že tu jde pravděpodobně o omyl, neboť
podle původního znění zákona
vztahovala se tato úleva jenom na movitosti, kdežto
nyní jest osvobozena od daně darovací i nemovitost
do částky 30.000 Kč.
Pokud se týká ostatních jeho výtek
a připomínek, sděluji, že mohou býti
řešeny až teprve tehdy, když se bude projednávati
souborný návrh zákonů na novelisaci
celého poplatkového práva.
Pan kolega Nepomucký tvrdil, že v §u 1
osnovy zákona jsou některé nejasnosti, pokud
se týká úlev jednak pro zemědělce
a jednak pro majitele malých domků. Připomínám
k tomu, že jde pravděpodobně rovněž
o omyl u pana kolegy Nepomuckého, poněvadž
je známo, že osnova zákona se vztahuje a mluví
o úlevách poplatků a daně darovací
pro všechny případy domků, ať už
živnostníků s provozovnami či domků
pro dělníky až do částky 30.000
Kč. Proto se také stává zbytečným
jeho doplňovací návrh a lze říci,
že p. kol. Nepomuckému je v tomto směru
vlastně vyhověno již předem.
Pan kolega Špaček kritisoval největší
měrou § 4 projednávané osnovy zákona,
a to pro nejasnosti, cituje při tom pouhé krátké
odvolání na jednotlivé předešlé
zákony a nařízení. Upozorňuji,
že v důvodové zprávě jest jasně
vyznačeno, oč jde, a to že § 4 má
odstraniti nerovnoměrný stav, který jest
již zaveden pro Slovensko a Podkarpatskou Rus, že totiž
nyní dary a věnování podléhají
dani darovací, i když o nich není zřízeno
listinné osvědčení. Za předešlého
stavu totiž mohl kdokoliv převésti určité
movitosti, dáti svému dítěti třebas
i milionové věno, a nezříditi o tom
listinné osvědčení, a nepodléhal
žádné dani darovací. (Posl. Špaček:
Tak jsme to měli udělat na Slovensku také!)
Já kladu na srdce panu kolegovi Špačkovi,
bylo-li spravedlivější, když milionář
dával milionové věno a neplatil nic, zatím
co chalupník na základě listinného
osvědčení, živnostník nebo dělník
musili platiti daň darovací, když chtěli
někomu něco darovati nebo věnovati, ... (Posl.
Špaček: Četl jste včera, že těch
milionářů je u nás čím
dále tím méně - sotva 14?)
Horší je, že za chvíli bychom neměli
žádné chalupníky, kdybychom takto pokračovali
a milionáře šetřili. Myslím,
že osnova zákona je po této stránce
spravedlivá, když postihuje movitosti právě
jako majetek nemovitý, který bez listinného
osvědčení nelze převésti. (Posl.
Špaček: Jste hodný člověk, ale
večer vás bude boleti svědomí!) Upozorňuji
ovšem, že zde byla v §u 3 poskytnuta značná
výhoda tím, že věno do 30.000 Kč
je osvobozeno a od 30.000 Kč zdaněno pouze 1/2 %
poplatkem.
Výslovně však upozorňuji a jsem přesvědčen,
že je to také jednomyslný názor všech
tak se nám aspoň dostalo ujištění
od pana ministra financí v rozpočtovém výboru
- že slovem "výbava" nemyslí se výbava
v lidovém slova smyslu, t. j. peřiny, nábytek
atd., nýbrž podíl, takže zde nemůže
dojíti k inkvisitorským zásahům, jak
je zde pan kol. Špaček ve své vervě
líčil. V tom směru jsem přesvědčen,
že je osnova úplně jasná (Posl. Špaček:
Až moc!) že také prakse berních úřadů
bude jasná a že ji všichni páni kolegové
budou v tomto směru kontrolovat.
V závěru chci jenom zdůrazniti, že první
reforma, o níž jsem se zmínil, byla v r. 1840
a její příprava trvala 28 let. My, vážení
pánové, nemůžeme čekat ještě
nových 28 let, než se snad celý soubor poplatkového
práva vytvoří a předloží
tomuto slavnému domu. Výslovně bylo v důvodové
zprávě prohlášeno, že tato reforma
má odstraniti i největší tvrdosti a
nespravedlnosti, a to také v určitém směru
činí. Budu povděčen, když z této
slavné sněmovny vyjde co nejdříve
návrh se všemi doplňky, jež zde páni
kolegové uvedli, a pak se jistě najde dostatek pochopení,
aby byla nalezena do budoucna správná směrnice
pro zatížení poplatky i daněmi. V tom
směru prohlašuji, že nemohu souhlasiti s vývody,
které zde byly proneseny, ani s doplňky a navrhuji
slavné sněmovně, aby osnovu tuto přijala
ve znění, jak ji schválil rozpočtový
výbor, i s přiloženou resolucí. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Přistoupíme
ke hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má sedm paragrafů, nadpis zákona,
nadpis částí a úvodní formuli.
Mám v úmyslu dáti hlasovati takto:
Nejprve o celé osnově zákona v úpravě
návrhu posl. Nepomuckého; nebude-li přijata,
o celé osnově podle zprávy výborové.
Jsou proti tomuto způsobu hlasování nějaké
námitky? (Nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.
Kdo souhlasí s celou osnovou zákona v úpravě
návrhu posl. Nepomuckého, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo nyní souhlasí s celou osnovou, to jest s jejími
sedmi paragrafy, nadpisem zákona, nadpisy částí
a úvodní formulí podle zprávy výborové,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této osnově bylo čtení
druhé provedeno v téže schůzi.