Předseda (zvoní): Dávám
slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, p. posl. dr Jillymu.
Posl. dr Jilly (německy): Slavná sněmovno!
Má-li se zákon z r. 1852 nahraditi novým,
každý to nejdříve uvítá.
Neboť 80 let přešlo v rozmanitém vývoji
a bude nutno zákon po tak dlouhé době, době
technického pokroku, nahraditi novým, lepším.
Ale když někdo, dámy a pánové,
pozorně prostuduje návrh zákona tisk 796
o zbraních a střelivu, jak nám zde byl předložen,
musí nejdříve dojíti k přesvědčení,
že zde zase jednou byla vykonána byrokratická
práce u zeleného stolu a že lidé, kteří
mají zájem na takovém zákoně,
především lovecké a sportovní
spolky, ale především obchodníci se
zbraněmi, ji stě nebyli dotázáni o
radu. Neboť nikdy by tyto kruhy nemohly schváliti
takový vládní návrh.
Návrh zákona ohrožuje podle mého mínění
technický pokrok při výrobě zbraní.
Kdo měl příležitost viděti na
př. přehlídku technických zbraní
na berlínské mezinárodní lovecké
výstavě, s úžasem uzná, že
tam lze konstatovati zcela neobyčejný vývoj
loveckého a zbrojního průmyslu. Podobný
cíl, o nějž dlužno usilovati, takový
zákon jistě předem maří. Smím
se jistě při této příležitosti
zmíniti i o tom, že Československo, náš
stát, mělo účast i při výstavě
trofejí. Rozhodně mělo velmi dobrý
úspěch a trofeje tam byly velice obdivovány.
Ale mohu jako znalec loveckých poměrů bez
obalu říci, že tato sláva zde patří
minulosti. Neboť kdo studuje dnes lovecké poměry
v Československu, musí zjistiti, že pro zastaralý,
překonaný honební zákon lovecký
vývoj spěje zde mílovými kroky k úpadku.
Označují-li se, dámy a pánové,
v §u 2 vládního návrhu pušky
působící tlakem vzduchu, vzduchovky, ba dokonce
kuše jako zbraně, k jejichž nošení
a držení jest potřebí zbrojního
pasu, pak se domnívám, že bylo dosaženo
meze, kde zákonodárci hrozí nebezpečí,
že se stane směšným.
Za zcela zbytečné považuji, že se má
dáti každých 5 let znova přezkoumati
povolení držeti zbraně. Rád bych poukázal,
že nový zbrojní zákon znamená
podstatné ztížení proti starému.
Neboť nyní nerozlišujeme jen zbrojní pasy,
nýbrž i zbrojní listy, a že se tyto mají
obnovovati každých 5 let, jest zvláštním
ztížením a neodůvodněným
jednáním, neboť lze míti za to, že
přece stačí prosté ohlášení
úřadu, nastala-li nějaká změna
v držení zbraní.
V §u 3, odst. 4 spadají pod pojem "výbušných
přístrojů" i malé a velké
hmoždíře, jakož i zařízení
k trhání kamenů a pařezů. Prohlašuji,
že tím byl skutečně znemožněn
na př. zvyk našeho venkovského obyvatelstva,
stříleti z hmoždířů při
svatbě. A § 37, který ještě zaujímá
k tomu stanovisko, se podle mého mínění
naprosto nehodí k tomu, aby rozptýlil tyto pochybnosti,
že se zamýšlí dokonce zakázati
stříleti z hmoždířů na
svatbě.
Poukazuje-li se v důvodové zprávě,
že se tento vládní návrh přimyká
k četným zákonům jiných evropských
států, a je-li při tom zmínka, že
podobný zákon byl vydán v Německu,
pak bych přece rád poukázal, že to byl
revoluční zákon a že dnešní
Německo tento zákon úplně zrušilo.
Rád bych řekl, že zákon podle osnovy,
která se nyní projednává a pravděpodobně
bude také přijata, jest zákonem, který
se hodí pro doby krise a převratu, ale nikdy pro
normální demokratickou dobu. Pro právníka
je to snad zcela divná věc, že se příště
při projednávání pozůstalosti
má držení zbraní na celou dobu projednávání,
které se přece vleče většinou
měsíce nebo i léta, odevzdati nějakému
třetímu místu. Kam se mají tyto zbraně
posílati, o tom jsem se nemohl nic bližšího
dověděti. Vždyť by stačilo, aby
ten, kdo se podle dědické dohody považuje za
dědice, byl prostě oznámen úřadům
a pak by si musil opatřiti zbrojní list.
Věcí, která jasně ukazuje úmysly
tohoto vládního návrhu, jest ustanovení,
že příště jen ten dostane zbrojní
list a zbrojní pas, komu úřad podle volného
uvážení toto právo přizná.
Úřad má tedy zcela podle volného uvážení
rozhodovati, může-li a smí-li na př.
někdo choditi na honbu. Při dnešní praksi
dlužno jistě míti za to, že se při
volném uvážení bude jako o držitele
zbraní a lovce jednati především o toho,
kdo má stranickou legitimaci. Zde měl zákonodárce
určiti, za jakých podmínek lze někomu
odepříti právo nositi zbraně. Zde
by mohlo jíti jistě jen o lidi dříve
trestané, jako pytláky a sprosté zločince,
jakož i o lidi s velkými tělesnými vadami.
Úmyslem tohoto zákona jest nepochybně odzbrojiti
určité obyvatelstvo a bez ochrany vydati všanc
útokům. Jistě se tím znemožní
i provozování lovu v tomto území a
jistě bude možné na př. nemilému
nájemci honitby, který by mohl pro sebe získati
nějaký revír, o nějž se zajímá
i jiný muž, politicky lépe zapsaný,
zmařiti, aby získal tento revír, když
okresní paša podle volného uvážení
zjistí, že tento muž nemůže býti
nájemcem, poněvadž se nehodí za nositele
zbraní.
Neuvěřitelným ustanovením v této
osnově zákona jest, že zbraně, které
někdo drží a které mu musí býti
podle volného uvážení úřadu
odebrány, mají býti zničeny nebo z
volné ruky prodány. Upozorňuji, že jsou
zbraně, které mají hezky vysokou cenu. Jest
to přímo proti ústavě zasahovati do
svobody jednání lidí tímto způsobem,
že zbraně, které se již nesmějí
nositi, mají býti prostě zničeny.
V §u 14 se praví, že od nynějška
má každý prokázati, potřebuje-li
zbraně či nikoliv. Upozorňuji, že úředníci,
kteří mají o tom rozhodovati, ve většině
případů nemají ani ponětí,
musí-li někdo míti jednu, dvě nebo
tři zbraně. Nehledě k tomu jsou četní
lovci, kteří z čisté záliby
mají dvě nebo více zbraní, což
jest vlastně velmi chvalitebným zvykem, poněvadž
se tím podporuje průmysl a také čelí
nezaměstnanosti. K čemu může vésti
volné uvážení právě v
těchto otázkách, vidíte z toho, že
jistému okresnímu pašovi napadlo prohlásiti
cestovní nože u turnérských spolků
za část stejnokroje a za zakázané
zbraně, zatím co každý jiný svaz
mládeže může klidně takové
nože nositi, poněvadž to jsou jen předměty
denní potřeby.
Fantasticky vysoké jsou tresty, které jsou i na
nejnepatrnější případy ustanoveny
ve správním řízení, totiž
od 200 do 20.000 Kč, od 8 dnů do 6 měsíců
vězení a ztráta zbraně. Takové
trojnásobné potrestání známe
jen ze zákona na ochranu republiky. Zdá se mi, že
si státní moc chce vytvořiti nový
pramen příjmů; četnými byrokratickými
opatřeními, tím, že se dokonce i na
vzduchovku musí koupiti drahý zbrojní pas,
bude lze vytvořiti nové příjmy.
My rozhodně tuto osnovu zákona v nynějším
znění odmítáme a svým odmítnutím
prokazujeme státu více úcty než vy,
pánové, kteří prohlásíte
zákonem vládní návrh, jehož úmysl
přímo a nepřímo projevuje, že
v Československé republice dlužno rozlišovati
občany státně spolehlivé a státně
nespolehlivé. Konec konců jsou těmito státně
nespolehlivými především Němci
v tomto státě.
Bude zde snad vhodné přečísti z časopisu
"Československý les" pojednání,
které napsal ústřední sociální
referent Antonín Schreiber, aspoň jeho část,
ve které tento Čech s krásným německým
jménem jako odůvodnění o společném
rozhodování Němců v tomto svazu lesníků
uvádí (čte): "To, co jsem dosud
řekl, není jen mé osobní mínění,
nýbrž bylo již dávno předmětem
úvah většiny členů a Jednoty
a hlavně všech, kteří bydlíme
na hranicích naší republiky ve zněmčeném
a pomaďarštěném území, v
území, které německá a maďarská
vypínavost podle Henleinovy a Horthyovy teorie považuje
za uzavřené území a jako o účel
své politiky usiluje o jeho odtržení od Československa."
Tento muž vyjevil úmysl, jenž jest základem
vládního návrhu, jejž chcete právě
povýšiti na zákon. Pánové, odmítáme
tuto osnovu zákona v této formě i proto,
že jsme pevně přesvědčeni, že
se jím projevuje slabina státu, který konec
konců chce vzíti do zaječích před
několika svátečními střelci
a pobiječi zajíců. Jest to zcela vážné,
poukazuji-li na to, že zákon v tomto znění
určitě uvede v pochybnost důstojnost armády,
neboť v době, kdy se vede válka letadly, bombami,
tanky, děly a strojními puškami, nemůže
se přece pro Boha ještě žádná
armáda cítiti ohroženou vzduchovými
puškami a kušemi. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Gajda. Dávám mu slovo.
Posl. Gajda: Vážená sněmovno!
Zákon o zbraních a střelivu bychom plně
přivítali a souhlasili bychom s ním v celku
jako se zákonem velmi potřebným, který
by byl býval na místě již dříve.
Národní obec fašistická poukazuje jen
na dva paragrafy tohoto zákona, a to na §§ 26
a 28, o kterých se již správně zmínil
předešlý řečník posl.
Haščík z Hlinkovy slovenské
ľudové strany. Jelikož se zde dává
okr. hejtmanům a okr. správcům plná
moc do rukou, může jí býti každodenně
zneužíváno.
Pokud jde o § 26, musím poukázati, že
již po dobu dvou, tří let někteří
okr. hejtmani - ačkoliv tento zákon ještě
neplatil - a to na př. okr. hejtman na Poličsku,
na Litomyšlsku a jinde, odmítali povolení k
nošení lovecké zbraně s odůvodněním,
že je notoricky známo, že žadatel je fašista
a jako fašistovi že nemůže býti povoleno
nositi loveckou pušku. Když teď okr. hejtmani dostanou
do rukou takovýto zákon, budou teprve míti
zákonitý podklad persekvovat a odmítat ty,
kteří nejsou povolni nebo kteří jim
nehrají do noty.
Vážená sněmovno! Žádám,
abyste § 26 a § 28 odmítli. (Potlesk poslanců
nár. obce fašistické.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru ústavně-právního,
p. posl. dr Dufkovi.
Zpravodaj posl. dr Dufek: Vážená sněmovno!
Jenom několika málo slovy chci odpověděti
na některé náměty a výtky,
které byly v debatě o osnově zákona
o zbraních a střelivech předneseny.
P. kol. Haščík má obavy, že
při volném uvážení okresních
úřadů nebude vždycky spravedlivě
postupováno vůči všemu občanstvu
nebo vůči všem jeho vrstvám. Uvádí,
že v žádném právním státě
neexistuje volné uvážení úřadů.
Myslím, že je nesporné, že v každém
právním státě, i ve státech
s tradicionelní demokracií, jako je Anglie nebo
Francie, existuje volné uvážení úřadů,
poněvadž nelze ve veřejné správě
a v otázkách s ní souvisících
normovat zákonem všechny různé záhyby
života, jako je tomu na př. v oborech, jež patří
do kompetence soudní. V každém státě,
i ve státě, který si chce plným právem
dělat nárok na stát opravdu právní,
musí býti připuštěno volné
uvážení úřadů. Myslím,
že ve státech demokratických nemusí
míti občanstvo z tohoto volného uvážení
svých úřadů žádných
obav, že nemusí míti jistě ani takových
obav, jaké by byly pochopitelné a vysvětlitelné
u občanstva s jiným vládním režimem
než demokratickým. Tam, kde veškeré občanstvo
kontroluje veřejnou správu svými parlamentními
zástupci, tam, kde má právo stěžovat
si na každý jednotlivý úřední
akt a kde má také právo a nárok od
odpovědných ministrů slyšeti řádné
a odůvodněné vysvětlení a kde
má také jistotu, že právě prostřednictvím
tohoto odpovědného ministra může se
domoci a také se domůže nápravy, myslím,
že obavy před volným uvážením
úřadů, zde přednášené,
nejsou toho druhu, aby se jimi musela slavná sněmovna
vážně zabývat.
Pan kol. Haščík má také
obavy, že bude zneužíváno ustanovení
§u 28 předložené osnovy, že budou
prováděny domovní prohlídky u lidí
nepohodlných veřejné správě
nebo snad vládnoucím politickým stranám,
že dojde k šikanám. Mohl bych zde uvésti
znovu to, co jsem řekl už při odůvodňování
volného uvážení úřadů.
Myslím, že žádný občan u
nás nedá se šikanovati, naopak máme
zkušenosti, že velmi často veřejné
úřady bývají šikanovány
občanstvem, že velmi často zejména příslušníci
těch stran, kteří si tady stěžují
na šikanování se strany úřadů,
snaží se všemi možnými prostředky
a způsoby, hektografovanými stížnostmi,
rekursy atd. ztěžovati veřejnou správu
a ztěžovati její výkon těmi,
kteří jsou státem k němu ustanoveni.
Pokud jde o obavy z domovních prohlídek, myslím,
že kol. Haščíka ostatní
pánové mohou míti určité uspokojení
už v tom (Předsednictví převzal místopředseda
dr Markovič), co učinil v této osnově
ústavněprávní výbor. Dovolil
jsem si už v referátě upozorniti, že ústavně-právní
výbor změnil původní dikci a že
sice připustil provedení domovních prohlídek
v rámci a v mezích zákona, ale jenom tenkráte,
když je zde důvodné podezření;
a myslím, že je pánům kolegům
jasno, že je-li připuštěna domovní
prohlídka jenom při důvodném podezření,
že někdo skutečně u sebe chová
zbraně, na které je potřebí povolení,
a tohoto povolení nemá, myslím, že to
důvodné podezření už mu dává
možnost brániti se proti event. přehmatům
úřadů a dává mu možnost
brániti se dokonce i stížností k nejvyššímu
správnímu soudu. (Výkřiky.) Tedy
myslím, že tyto věci dávají našim
občanům tolik možností, že nemusí
zde býti obava, že by došlo k jejich šikanování.
Zmíním se ještě později, že
veřejná správa není u nás tak
špatná, jak by ji někteří páni
kolegové chtěli zde vylíčiti. Považuji
za svou povinnost, abych zde prohlásil, že naše
veřejná správa, myslím, stojí
jistě na výši doby a že se může
plně rovnati a plně postaviti vedle veřejných
správ kteréhokoli z jiných evropských
velkých demokratických států (Potlesk.)
přes to, že veřejná správa
u nás za tak komplikovaných politických poměrů,
jaké zde máme, je jistě obtížnější
než veřejná správa ve státech,
kde vystupují pouze jedna, dvě nebo maximálně
tři politické strany.
Pan kol. Vaverka kvitoval zde s povděkem, že
snad je už definitivně vyřízena otázka
držení a nošení zbraní členy
spolků, které podle stanov mají prováděti
vojenský výcvik. To bylo právě úmyslem
ústavně-právního výboru, když
v dohodě s příslušnými vládními
činiteli, s ministerstvem vnitra a p. ministrem nár.
obrany příslušnou změnu ve vládní
osnově provedl. Ale velmi správně zde právě
pan kol. Vaverka přináší nové
a nové důvody, proč je potřebí
tuto osnovu učiniti zákonem. Správně
zde poukazoval znovu na těch 90 životů četnických,
na řadu životů pohraniční finanční
stráže, na řadu obětí ze řad
politických a správně se dovolává
toho, aby každý, kdo dopustí se trestného
činu, zejména trestného činu vůči
veřejnému orgánu, byl za tento čin
co nejpřísněji potrestán; a měl-li
u sebe zbraň, aby jeho trest byl ještě zvýšen,
aby mu také nebylo přiznáváno za žádných
okolností podmínečné odsouzení
nebo podmínečné propuštění
z trestu. Myslím, že s tímto návrhem
a přáním souhlasí celá posl.
sněmovna. Ústavně-právní výbor
už jednal také o této věci a správně
se plně postavil za dřívější
iniciativní návrh pp. posl. dr Patejdla,
Richtra a druhů a se zástupcem ministerstva spravedlnosti
dohodl, že ministerstvo spravedlnosti při projednávání
vládního návrhu trestního zákona,
eventuálně - bude-li třeba - ještě
dříve projedná tuto věc a připraví
také příslušnou předlohu, aby
každý, kdo se dopustí trestného činu
a měl při tom u sebe zbraň, byl potrestán
podstatně ostřeji než ten, kdo se dopustí
stejného trestného činu nemaje zbraně.
Je jisté, že řada zlodějů a lupičů
nemá úmyslu, třeba když jde na lup.
použíti zbraně, ale naskytne-li se příležitost
nebo dostane-li se do tísně, použije jí.
Tedy už to, že nese s sebou zbraň, stává
se zvláštní kvalifikací jeho trestného
činu.
Pan kol. dr Jilly sám říká,
že všichni musíme uznat potřebu, aby předpisy,
normující držení, nošení,
výrobu atd. zbraní, které jsou z r. 1852,
byly už konečně upraveny a přizpůsobeny
dnešnímu modernímu pokrokovému životu.
Myslím, že jeho obava, že stará lovecká
sláva příslušníků nebo
občanstva v československých zemích
klesne jenom v důsledku toho, že zpřísňujeme
- a zdůrazňuji, že zpřísňujeme
jen na území Čech a Moravy - dosud platné
předpisy o nošení zbraní, není
nikterak opodstatněna a že se nám snad podaří
v budoucnosti ukázati, že tuto loveckou slávu
dovedeme také udržeti. Myslím, že kdybychom
vypustili vzduchovky, flobertky a pušky pérové
z ustanovení tohoto zákona, že bychom loveckou
slávu u nás příliš nepozvedli.
Brojí proti tomu, že zbrojní pas a povolení
k držení zbraně má platiti pouze na
pět let. Ale, vážené dámy a pánové,
dosavadní zbrojní pas podle zbrojního patentu
platí pouze na tři léta. Prodlužujeme-li
tedy jeho platnost o dvě léta, vycházíme
vstříc všemu občanstvu a zejména
těm pánům, kteří mají
na starosti naši loveckou slávu a zároveň
obavu o ni. Že by vzduchovka a pérová puška
mohla nějak zvlášť k tomu přispět,
jistě nevěříme. Střílení
při slavnostech, jak již jsem řekl, bude vyřešeno
zvláštním nařízením, ale
myslím, že v této vážné
době není to ani otázka, která by
musela slavnou a váženou posl. sněmovnu nějak
zvláště zajímati.
Pan kolega Jilly uvádí dále, že
vyšší sazby trestní mají prý
býti novým pramenem státních příjmů.
Jsme přesvědčeni, že i pan ministr financí,
který velmi rád vítá každý
nový pramen státních příjmů,
by tento pramen velmi rád oželel, kdyby se podařilo
právě zvýšením trestních
sazeb omeziti ty případy, kde stát má
příležitost vymáhat pokuty a tresty
od těch, kteří se provinili.
Těchto přísných opatření
mohlo by prý býti použito nebo by mohla býti
vydávána v době nějakého převratu,
ale nehodí se prý naprosto pro normální
demokratické doby. Myslím, že právě
páni kolegové vědí dobře, že
nežijeme dnes tak v docela normálních, demokratických
dobách a že nebezpečí nějakého
převratu není u nás tak docela cizí.
My bychom si jistě všichni přáli, abychom
žili v normálních demokratických dobách,
a právě proto, abychom tyto normální
demokratické doby pro občanstvo našeho státu
zajistili, činíme opatření proti tomu,
aby mohlo dojíti k eventuálním převratům.
Pan kolega jistě také nemusí mít starost,
že by těchto předpisů nového
zákona mělo býti používáno
nebo zneužíváno jenom proti příslušníkům
některé národnosti. Jistě mohu ubezpečit
všechny pány kolegy o tom, že tohoto zákona
nebude používáno snad proti Němcům,
Maďarům nebo proti Polákům, nýbrž
že ho bude používáno proti lidem státu,
veřejnému klidu a pořádku nebezpečným,
bez ohledu na jejich národnostní, politickou a náboženskou
příslušnost. (Potlesk.)
Pan kol. Gajda vznesl zde souhlasně s kol. Haščíkem
některé námitky také proti §§
26 a 28 předložené osnovy. Myslím, že
to, co jsem zde řekl na námitky p. kol. Haščíka,
platí také na námitky p. kol. Gajdy.
Myslím, že pan kolega jistě uzná, že
za daných okolností není možno stanoviti
v zákoně přesně všechny podmínky,
všechny okolnosti, všechny podklady tak, aby volné
uvážení úřadů mohlo býti
vyloučeno, a ubezpečuji jen znova o tom, co jsem
zdůraznil, že veřejná správa
v našem státě je jistě na takové
výši, že každému občanu -
znovu zdůrazňuji: bez ohledu na národnostní,
politickou nebo jinou příslušnost - zaručuje
všechna jeho práva, že každý občan
má právo proti aktům správním
se bránit, a jistě naše parlamentní
kontrola také tuto jeho obranu učiní obranou
účinnou. Nemohu jinak, než abych znovu, jak
jsem učinil ve svém referátě, doporučil
posl. sněmovně, aby osnovu tuto přijala ve
znění, jak je upravil ústavně-právní
výbor. (Potlesk.)