Čtvrtek 27. ledna 1938

Výboru imunitnímu

přikázal předseda žádosti:

kraj. soudu trest. v Brně ze dne 9. prosince 1937, č. Tk XI 3325/37, za souhlas s trest. stíháním posl. Čuřík a pro přečin urážky tiskem (č. J 293-IV);

kraj. soudu v Nitře ze dne 14. prosince 1937, č. Nt XII 77/37, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 21. prosince 1937, č. 12.127/37, za. souhlas s trest. stíháním posl. Turčeka pro přečin podle §u 14, č. 3 a 5 zákona na ochranu republiky (č. J 294-IV);

kraj. soudu v Nitře ze dne 14. prosince 1937, č. Nt XII 76/37, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 21. prosince 1937, č. 12.128/37, za souhlas s trest. stíháním posl. Turčeka pro přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 3 zákona na ochranu republiky (č. J 295-IV);

kraj. soudu trest. v Brně ze dne 22. prosince 1937, č. Tk XI 3425/37, za souhlas s trest. stíháním posl. Čuříka pro přečin urážky tiskem (č. J 296-IV);

kraj. soudu trest. v Brně ze dne 22. prosince 1937, č. Tk XI 3379/37, za souhlas s trest. stíháním posl. Čuříka pro přečin urážky tiskem (č. J 297-IV);

kraj. soudu v Trenčíně ze dne 15. prosince 1937, č. Nt VI 50/37, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 24. prosince 1937, č. 12.278/37, za souhlas s trest. stíháním posl. Dembovského pro přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 3 zákona na ochranu republiky (č. J 298-IV);

kraj. soudu v Trenčíně ze dne 7. prosince 1937, č. Nt VI 46/37, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 10. ledna 1938, č. 165/38, za souhlas s trest. stíháním posl. Dembovského pro dvojnásobný přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 3 a 5 zákona na ochranu republiky (č. J 299- IV);

kraj. soudu trest.- v Praze ze dne 13. ledna 1938, č. Nt XIX 2/38, za souhlas s trest. stíháním posl. Döllinga pro přečin podle §u 2 zák. č. 108/33 Sb. z. a n. (č. J 300-IV);

kraj. soudu trest. v Praze ze dne 13. ledna 1938, č. Nt XIX 3/38, za souhlas s trest. stíháním posl. Döllinga pro přečin podle §u 2 zák. č. 108/33 Sb. z. a n. (č. J 301-IV);

kraj. soudu trest. v Praze ze dne 13. ledna 1938, č. Nt XIX 4/38, za souhlas s trest. stíháním posl. Döllinga pro přečin podle §u 2 zák. č. 108/33 Sb. z. a n. (č. J 302-IV);

kraj. soudu v Chebu ze dne 16. ledna 1938, č. Nt VIII 46/38, za souhlas s trest. stíháním posl. G. Böhma pro přečin podle §u 23, č. 2 zákona na ochranu republiky (č. J 303- IV);

kraj. soudu v Levoči ze dne 13. prosince 1937, č. Nt III 117/37, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Košicích ze dne 17. ledna 1938, č. 787/38, za souhlas s trest. stíháním posl. Čavojského pro přečin podle §u 14, č. 3 zák. č. 50/1923 Sb. z. a n. (č. J 305-IV).

Odvolána byla imunitní žádost za svolení k výkonu trestu na posl. Slanském č. J 106-IV, pres. sdělení 25. schůze.

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výboru rozpočtového o usnesení senátu (tisk 1084) k vládnímu návrhu zákona (tisky sen. 506 a 509) o úpravě tax za připuštění ke státním zkouškám lesnickým a mysliveckým (tisk 1163).

Zpravodajem jest p. posl. Křemen. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Křemen: Slavná sněmovno!

Vládní návrh zákona tisk sen. 506, projednaný a přijatý už senátem Národního shromáždění, týká se úpravy tax za připuštění ke státním zkouškám lesnickým a mysliveckým. Zkušební taxy za připuštění ke státním zkouškám lesnickým a mysliveckým činily podle předválečných sazeb pro lesní hospodáře a pomocný personál 30 Kč, pro ochrannou a technickou pomocnou službu lesní, pro horáry, t. j. lesní, a pro službu mysliveckou i na ochranu myslivosti i pro strážce zvěře 10 Kč.

Odměny členům zkušebních komisí za jejich úkon při uvedených zkouškách činily 8 Kč denně pro členy, kteří byli státními úředníky, a 16 Kč denně pro členy zkušebních komisí, kteří státními úředníky nebyli. Odměny členům zkušebních komisí při zkouškách pro horáry (lesní) a pro strážce zvěře podle §u 5 nařízení čís. 25.347 z r. 1880 uherského ministerstva orby nebyly pevně stanoveny, ale byly poukazovány ze státního fondu v částkách poměrně vyšších než odměny při zkouškách ostatních.

To bylo třeba upraviti, a již po válce byly všechny uvedené sazby zvýšeny interně na pětinásobek. V průměru posledních 7 let bylo přijato na taxách 25.180 Kč ročně, avšak náklady zkoušek činily 38.677 Kč ročně. Jevil se tudíž roční schodek asi 13.500 Kč. Ani příjem ze zkušebních tax ani výplata odměn členům zkušebních komisí nebyla soustředěna do jedné pokladny státní. O příjem i vydání se dělila státní pokladna se státním lesním fondem.

Aby bylo vyhověno zásadě, že výnos ze zkušebních tax má plně uhraditi náklady zkoušek, které záležejí v odměnách členům zkušebních komisí a v případných jejich cestovních výlohách, dále v nákladech státní správy, která musí obstarávati zkušební agendu, bylo nutno přikročiti k úpravě tax v přiměřené výši.

Z toho důvodu zvyšují se sazby: 1. pro lesní hospodáře a ochranný technický personál desetinásobkem tax předválečných, to je na 300 Kč; 2. pro ochrannou a technickou pomocnou službu lesní a pro horáry (lesní) rovněž desetinásobkem, na 100 Kč; u ostatních zkoušek mysliveckých a strážců zvěře na sedminásobek předválečných sazeb, to je na 70 Kč.

Kandidátů zkoušek mysliveckých je velmi nepatrný počet, a výhody, které plynou osobám složivším zkoušky myslivecké, jsou značně menší než v případě složení zkoušek pro lesní ochrannou službu nebo horárských.

Z důvodů sociálních je nutno ponechati možnost snížení tax pro nemajetné uchazeče, kteří o snížení žádost podají, ale tato osnova zákona obmezuje snížení toto nejvýše na polovinu, neboť osvobozením od placení celé taxy zkušební, jak bylo dříve možno, mohl by býti učiněn ilusorním předpoklad, že výnos tax plně uhradí náklady zkoušek.

Jednotná úprava v této osnově zákona se provádí tak, že veškeré taxy plynou do státní pokladny a veškeré výlohy s touto zkušební agendou vzniklé hradí státní správa.

Ustanovení o náhradě služebních výloh státním zaměstnancům, kteří jsou členy zkušební komise, je v souhlase se zásadami směrnic pro povolování vedlejších příjmů státním zaměstnancům, vydaných usnesením vlády ze dne 22. května 1936, všem ostatním členům zkušební komise přísluší náhrada, kterou určí ministerstvo zemědělství v dohodě s ministerstvem financí. Až do této úpravy platí dosavadní předpisy. Provedení této úpravy nevyžádá si vyšších nákladů státních.

Rozpočtový výbor projednal dne 7. prosince 1937 tento vládní návrh zákona (tisk sen. 506) a usnesení senátu ze dne 30. června 1937 (tisk 1084), přijal usnesení senátu beze změny a doporučuje je slavné posl. sněmovně ke schválení. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Rozprava proto odpadá.

Přistoupíme k hlasování.

Sněmovna je způsobilá se usnášeti.

Osnova zákona má čtyři paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími čtyřmi paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn. řádu, aby o této osnově bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.

Vykonáme proto ihned druhé čtení.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona o úpravě tax za připuštění ke státním zkouškám lesnickým a mysliveckým (tisk 1163).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Křemen: Nejsou.

Předseda (zvoní): Není změn.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji poslanecká sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Tím jest vyřízen 1. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednáváni dalšího odstavce pořadu, jímž jest:

2. Zpráva výborů zahraničního a zdravotnického o usnesení senátu (tisk 1082) o vládním návrhu zákona (tisky sen. 466 a 479), kterým se provádějí Mezinárodní opiová úmluva ze dne 23. ledna 1912, vyhlášená pod čís. 159 Sb. z. a n. z roku 1922, Mezinárodní opiová úmluva ze dne 19. února 1925, vyhlášená pod čís. 147 Sb. z. a n. z r. 1927, a Úmluva o omezení výroby a úpravě distribuce omamných látek ze dne 13. července 1931, vyhlášená pod čís. 173 Sb. z. a n. z r. 1933 (opiový zákon) (tisk 1195).

Zpravodaji jsou: za výbor zahraniční p. posl. dr Kozák, za výbor zdravotnický p. posl. dr Hula.

Dávám slovo prvému zpravodaji, za výbor zahraniční; p. posl. dr Kozákovi.

Zpravodaj posl. dr Kozák: Slavná sněmovno!

Význam předlohy, o níž jednáme a kterou jsme dostali ze senátu - byla přijata v 83. schůzi senátu dne 23. června 1937 - daleko přesahuje to, co je v jejím nadpisu. Říkáme tomu provádění opiové úmluvy. Při tom se obvykle myslí na opiová doupata kdesi na Dálném východě, na Čínu nebo Mandžurii, která je přímo programově ničena opiem, ale smysl těchto mezinárodních úmluv a také i osnovy zákona, o které jednáme, jest rozšířen na nervové jedy, kterými je ohrožována také evropská civilisace, a to měrou větší, než si připouštíme.

Úmluva o omezení výroby a úpravě distribuce omamných látek, t. zv. bílých jedů, ze dne 13. července 1931, byla u nás vyhlášena ve Sbírce zákonů a nařízení č. 173 z r. 1933. Celá tato akce má dosti dlouhou historii. Potírání obchodu opiem a nervovými jedy stále se rozšiřuje a prohlubuje. První protiopiová dohoda byla sjednána již na konferenci v Haagu r. 1912. Při smlouvě versailleské byla s určitým rozšířením a prohloubením pojata do čl. 295 versailleské smlouvy. Tam je také klausule, že všichni signatáři versailleské smlouvy mají do roka uvésti tuto klausuli v činnost. Společnost národů ustanovila r. 1920 zvláštní komisi, která se měla starati o ratifikaci této klausule. A tak byla ovšem ne do roka, nýbrž do r. 1924 ratifikována tato úmluva od 40 států.

Náš stát si s ratifikací pospíšil. Vyhlásili jsme ji v r. 1922 pod čís. 159 Sb. z. a n. Tento krok se ukázal jako nedostatečný a proto v r. 1925 byla svolána do Ženevy protiopiová konference a byl ustanoven zvláštní stálý výbor, který věc odborně studuje. A tu se smysl úmluvy stále rozšiřoval a prohluboval, až zahrnul všecky omamné jedy, které se zhruba označují jako "jedy bílé". To se stalo na další konferenci ženevské, která se konala r. 1931. Cílem této konference bylo především, aby se utkala mezinárodní síť kolem těch států, které se kontrole doposud vymykaly a neratifikovaly smlouvu z r. 1925.

Náš stát své povinnosti mezinárodní v tomto směru samozřejmě plnil dobře. S ratifikací klausule čl. 295 versailleské úmluvy jsme si dosti pospíšili. Jak jsem již uvedl, byla již ratifikována r. 1922. Úmluvu z r. 1925 jsme ratifikovali 5. března r. 1927. Bylo to uveřejněno ve Sbírce zákonů a nařízení č. 147. Opozdili jsme se tedy o 2 roky. Podobně jsme se opozdili o dva roky s ratifikací předpisů konference z r. 1931. Stalo se to 2. dubna r. 1933 a vyhlášeno to bylo ve Sbírce zákonů a nařízení z toho roku pod č. 173. Pro své účely právní, soudní a administrativní jsme provedli haagskou úmluvu zákonem č. 128 ze dne 29. května r. 1923. K tomu je prováděcí nařízení č. 147 z r. 1925. Ženevskou úmluvu z r. 1925 jsme provedli zákonem ze dne 13. července r. 1928 s prováděcím nařízením č. 37 z r. 1929. Do provedení spadají i dvě prováděcí nařízení, vydaná ministerstvem zdravotnictví a tělesné výchovy.

Je zřejmé, slavná sněmovno, že tu jde o věc, která má dlouhou genesi, dlouhou historii, která jest naší mezinárodní povinností a zapadá do široce založené a stále se prohlubující a jistě blahodárné akce mezinárodní. V osnově, kterou máte před sebou, jde o nervové jedy všeho druhu, tedy o surové opium, zpracované opium, opium lékařské, o indické konopí, z něhož se vyrábí hašiš, listy kokové, surový kokain, pak o morfin a všecky jeho přípravky, estery morfinu, jako diacetylmorfin, řada látek s obchodními značkami, jako eukodal, dinarkon, dikodid, dilaudid to jsou chráněné obchodní názvy. Potom uvádím vědecké názvy, methylmorfin, to je kodein, obecně známý, a ethylmorfin. A tu je důležito, abych konstatoval, že se nová osnova nevztahuje pouze na látky rostlinného původu - ty jsou v tom ovšem zahrnuty látky surové, rafinované, všelijak zpracované a s jinými chemickými produkty smíšené, nýbrž, což je důležito, vztahuje se také na látky umělé, jak se říká syntheticky vyrobené. A proto naše důležitá osnova zavádí velmi přísný pořádek a velmi podrobnou evidenci do výroby a distribuce všech těchto jedů. V osnově se nazývají obecně "látky", a tu nejde jen o hrubé dávky, jak by se při prvním pohledu mohlo soudit z prvního odstavce, kde se mluví o látkách s 20% obsahem morfinu. Vztahuje se ta osnova na všecky přípravky, které obsahují více než 0,2% morfinu nebo 0,1 % kokainu anebo 0,1 % diacetylmorfinu, a to vztahuje se nejen na přípravky, které již jsou v oběhu a mají svá vědecká, po případě obchodní jména, nýbrž i na přípravky, které budou teprve vyrobeny, vynalezeny nebo zavedeny. Všecky tyto výrobky, přítomné i budoucí, vystupují tam, jak jsem již řekl, pod jménem "látky".

Účelem osnovy je, aby všecky tyto látky, import surovin, jejich výroba, zpracování, velkoobchod, maloobchod, tedy distribuce všeho druhu, byly podrobeny nejen dozoru lékařskému, nýbrž nepřímo také dozoru ministerskému. Jejich oficielní prodej má být přísně kontrolován co do složení i co do kvantity, a tak nejde jenom, slavná sněmovno, o to, abychom pomáhali chránit Číňany nebo obyvatelstvo Mandžurie, nýbrž jde o ochranu naší, domácí bílé civilisace. Bílé jedy nejenom že ohrožují zdraví, nýbrž vedou velmi často ke zločinnosti. Jen loňského roku všeobecnou pozornost upoutaly dva nápadné případy, o nichž se psalo v novinách, padly tomu v oběť dva životy. Ale těch životů je mnohem, mnohem více, mnoho je těch, kteří umírají v bídě a rozvratu nervovém nebo finančním, kteří prostě propadli beznadějně morfinismu nebo kokainismu. Tito lidé jsou pod tak silným tlakem své chorobné vášně a potřeby, že před tím ustupují úvahy existenční i mravní, ba i zákonné. A je známo, že bez přísně uložené kázně, bez konfinování v nějakém sanatoriu se nevyléčí. A pak musíme jakožto strážci obyvatelstva tohoto státu stále uvažovat, že jde také o potomstvo, následky degenerace nesou pak nevinní potomci. O tom neexistují žádné statistiky, ale utrpení tímto způsobem přivoděné je proto stejně skutečné.

Jak jsem již řekl, kontrola se ovšem již provádí, ale vášeň těch, kteří propadli tomuto osudu, a chamtivost těch, kteří se profesionálně nebo jako vedlejším výdělkem zabývají obchodem s těmito jedy, je tak veliká, že dosavadní zákony, zákon č. 173/1933, nemluvě o těch předchozích, jsou překročovány drze a v překvapujícím rozsahu.

Do osnovy, o níž pojednáváme, jsou přejata ustanovení předchozích mezinárodních úmluv i těch zákonů, jež jsme na nich založili. Jsou však přísnější a hlavně zacházejí do podrobností, zejména administrativních.

§ 1 ustanovuje, že se úřednímu dozoru podrobují výroba, zpracování a upravování, rozdělování, obchod, dovoz a průvoz látek, jež se přesně definují, a to, jak jsem již řekl, nejenom pro přítomnost, nýbrž i pro budoucnost.

§ 2 definuje, co se rozumí výrobou. Tedy rafinování rostlinných látek i výroba synthetická, což je důležité. Dále definuje pojem přípravy a pojem zpracování.

§ 3 stanoví, že se v prodeji musí vedle obchodního jména látky uvádět také její chemické jméno vědecké. A nejenom to, nýbrž, že se tam musí percentuálně stanoviti, jaké je procento nebo zlomek procenta jejího nebezpečného obsahu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP