Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen pan posl. inž. Schreiber.
Dávám mu slovo.
Posl. inž. Schreiber (německy): Slavná
sněmovno!
Kol. inž. Schwarz pokládal za správné
v této době, kdy vedoucí státníci
mluví o dorozumění s Němci, pronésti
jednu ze svých nenávistných a štvavých
řečí proti nám. (Souhlas.) Je
jen dobře, že pan inž. Schwarz z mluví
za klub, který se skládá vcelku ze 3 mužů.
(Veselost.) Jedno bych však chtěl panu kol.
Schwarzovi přece říci, totiž,
že my sudetští Němci nejsme v tomto státě
menšinou, nýbrž podle výroku pana ministra
věcí zahraničních dr Krofty "integrující
součástí tohoto státu", "druhým
státním národem". (Souhlas a potlesk
poslanců strany sudetskoněmecké. - Výkřiky
posl. inž. Schwarze.) Vezměte také na vědomí
(Hluk.), že tvoříme v samotných
Čechách 32 %, na Moravě a ve Slezsku 23 %
obyvatelstva. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.) Nelze říci, že bychom byli, když
jsme zastoupeni tak vysokým procentem, menšinou. Ostatně
mohu poraditi panu kolegovi Schwarzovi a pánům,
kteří jsou stran sudetských Němců
stejného názoru jako on, jen toto: Dejte nám
sudetským Němcům práva, která
nám na základě naší početné
síly, na základě naší kultury
a na základě našeho hospodářství
patří! (Výkřiky.) Dejte nám
samosprávu! A nyní k věci.
Několik řečníků přede
mnou již zjistilo, že státní závěrečný
účet skýtá každoročně
stejný obraz a zjišťuje stejné, totiž
překročení rozpočtu (Výkřiky.),
pouze u jedné kapitoly stálé škrty a
úspory, u péče o válečné
poškozence. (Hluk.) To mi dává věru
právo, abych přednesl v mezích debaty o státním
závěrečném účtu některá
přání německých válečných
invalidů a poukázal na nedostatky naší
péče o oběti války.
Čím více se vzdalujeme od konce války,
tím menší se stávají výdaje
na oběti války a tím ostřeji se vykládají
ke škodě obětí války ustanovení
beztoho nedostatečného a především
nemoderního zákona o zaopatření československých
válečných a poválečných
poškozenců. Z přehledu "CIAMAC",
jedné z mezinárodních organisací válečných
poškozenců, z roku 1934 vyplývá, že
právě Československo jest ve výši
rentových sazeb na posledním místě.
Větší škrty výdajů na válečné
poškozence se staly jen v Jugoslavii, při čemž
však musím poznamenati, že Československo
snížilo v letech od roku 1924 do 1928 výdaje
na péči o válečné poškozence
s 911 milionů na 439 milionů, tedy skoro o 50%.
Jak se však tyto v rozpočtu navržené částky
skutečně vydaly ve stanovené výši
na oběti války, můžete si přečísti
v příslušných státních
závěrečných účtech.
Jako omluva za stálé zmenšování
péče se ponejvíce uvádí hospodářská
krise a tím podmíněná nezaměstnanost,
při čemž se však zapomíná,
že hospodářskou krisí trpí právě
nejvíce invalida. V praxi jest tomu tak, že zaměstnaný
invalida ztrácí v důsledku své omezené
pracovní schopnosti jako první své pracovní
místo. Právě z tohoto důvodu by měl
však býti stát povinen v dobách krise
- která s sebou logicky přináší
také zostření konkurenčního
boje jednotlivců - poskytnouti zvýšenou péči
hospodářsky, sociálně a zdravotně
nejslabším.
Zaopatření obětí války jest
však velmi důležité i s hlediska brannosti.
Neboť voják musí míti především
záruku, že veřejnost stát - jej a jeho
rodinu za přinesené oběti dostatečně
odškodní.
Náš zákon o péči o válečné
poškozence, který byl vytvořen v roce 1920
a dodnes byl změněn a doplněn třemi
novelami nebo doplňky, obsahuje bohužel stále
ještě ustanovení, která neodpovídají
duchu moderní doby a často se nesociálním
výkladem stávají opakem toho, co měl
zákonodárce na mysli.
Jako důkaz a markantní příklad pro
to uvádím § 29 zákona o péči
o válečné poškozence. Po dlouholetém
boji se podařilo v roce 1936 organisacím válečných
poškozenců prosaditi jeho změnu v té
formě, že po projití v zákoně
stanovené lhůty 10 let "může"
ministerstvo soc. péče povoliti v dohodě
s ministerstvem financí, že se může přiměřeně
zvýšiti invalidovi renta na základě
nového přezkoušení jeho válečného
zranění, s doplněním, že se výdělečná
schopnost invalidova snížila nejméně
50%, tedy o procento, které zahrnuje jen nejmenší
část invalidů, neboť největší
počet invalidů vykazuje procento výdělečné
nezpůsobilosti mezi 35 a 50%.
Jak se projevuje toto ustanovení "muže"
v §u 29 v praxi? Mně samému jest známo
asi 50 případů německých válečných
invalidů, ve kterých se na základě
námitky ministerstva financí nepřiznala vyšší
renta, ačkoliv vyšetřující úřední
lékaři zjistili zvýšenou výdělečnou
nezpůsobilost invalidovu. Chtěl bych z oněch
mnohých příkladů vyjmouti jen jeden:
Řezník, který byl na základě
válečného zranění posledně
v roce 1924 superarbitrován, žádá na
základě zhoršení svého stavu
- má následkem svého válečného
zranění ochrnuty obě nohy - o zvýšení
renty. Lékaři mu přiznají v důsledku
jeho stavu 100 % výdělečnou nezpůsobilost,
neboť jest zřejmé, že řezník
s oběma ochrnutýma nohama nemůže vykonávati
dále své povolání. Zástupce
ministerstva financí, tedy úředník,
nikoliv lékař, laik, nepokládá za
prokázáno, že zhoršení neduhu bylo
způsobeno válečným zraněním,
a tento muž byl, ačkoliv lékaři konstatují
opak, se svými oprávněnými nároky
odmítnut. (Německé výkřiky:
Slyšte! Slyšte!)
To jest jen jediný příklad z praxe, který
však správně ukazuje, jak se projevuje ustanovení
"může" v §u 29 zákona o péči
o válečné poškozence, když se jeho
výklad ponechá volnému uvážení
úředníka. Pomyslete jen sami na různá
zranění ve válce, jejichž následky
se projeví teprve po letech, jako na př. zranění
páteře úderem kamene, kdy často dojde
k ochrnutí rukou nebo nohou teprve po letech. Nebo, jak
ztráta jednoho oka způsobuje často teprve
po letech úplnou slepotu zraněného. Nebo
těžké následky při otravě
plynem a ranách, ve kterých zůstal náboj.
Po letech se často ukazují a to jako nejlepší
komplikace velmi bolestné vyrážky na celém
těle a při těžkých otravách
dojde často teprve po letech k úplné slepotě.
Uvažte také, že válečný
poškozenec nemá v mnohých případech
vůbec možnosti dokázati po 20 nebo ještě
více letech, že jeho stav byl způsoben válečným
zraněním a že se již tím, a to
neúmyslně, děje mnohé bezpráví.
Zamítá-li se však i v případech,
kde lékaři zjistili spojitost mezi válečným
zraněním a zhoršením neduhu, přiznání
vyšší renty se strany ministerstva financí
s uváděním často jen zcela formálních
věcí, musíme žádati, aby bylo
ustanovení "může" v §u 29, které
jest příčinou zla, odstraněno. (Potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany.) Pro
zatímní dobu bych však chtěl požádati
s tohoto místa pana ministra soc. péče a
pana ministra financí, aby dali svým úředníkům
příkaz, aby vykládali § 29 zákona
o péči o válečné poškozence
blahovolnějším a humánnějším
způsobem a v pochybném případě
jej vyložili ve prospěch hospodářsky
slabšího, invalidy.
Změny vyžadují rovněž §§
2 a 4 zaopatřovacího zákona, které
činí požívání renty závislým
na hranici důchodu. Uvažte, že žádná
z rent není vyměřena příliš
vysoko a že jest to jen zcela malé uznání,
nikoliv však odškodnění za to, co invalida
vykonal, vytrpěl a po celý život musí
nésti. (Souhlas.) Jest nadále jen polovičním
člověkem a k tomu ještě dříve
opotřebován než jeho zdravý konkurent
v životním boji.
Ustanovení, která činí požívání
invalidní renty, zasloužené renty závislým
na příslušném důchodu, jsou proto
nemorální a nesociální a musí
býti tedy odstraněna. Náš zákon
o péči o válečné poškozence
sice předvídá v §u 5, že ministerstvo
soc. péče může v dohodě s ministerstvem
financí od použití §§ 2 a 4 upustiti.
Tyto povolené případy můžeme
však spočítati na prstech a vidíme jasně,
že se nepoužívá ani ustanovení
zákona pro válečné poškozence,
která byla přece vytvořena k tomu, aby zmírnila
tvrdosti zákona.
Další kapitolou, kterou bych se chtěl s tohoto
místa zabývati, jest výše rent a výše
částek, které dávají jednotlivé
státy na péči o válečné
poškozence. Stoprocentní invalida nebo slepec, který
jest bezpodmínečně odkázán
na pomoc druhé osoby, dostane u nás 7.200 Kč
plus mimořádný příspěvek
1800 Kč, tedy dohromady 9.000 Kč. V Rakousku - naprosto
nehledě k posledním událostem, kde se požitky
zavedením německého zákona o válečných
obětech značně zvýší -
tedy v Rakousku obdrží těžký válečný
invalida průměrně přepočteno
jako rentu asi 6.000 Kč plus příspěvky
na ošetřování 7.000 Kč, celkem
tedy 13.000 Kč. U slepce se tato suma zvyšuje ještě
o slepecký přídavek 3.500 Kč, tedy
celkem na 16.500 Kč. Ve Spojených státech
obdrží úplný invalida, počítáme-li
dolar za 20 Kč, základní rentu 24.000 Kč
plus 24.000 Kč jako nejvyšší příspěvek
na ošetřování při slepotě.
Ze srovnání těchto tří čísel,
a to 9.000 Kč pro Československo, 13.000 Kč,
vlastně 16.500 Kč pro Rakousko a 48.000 Kč
pro Ameriku můžete seznati, že vlastně
my platíme našim válečným obětem
nejhůře.
Podobný obraz se naskytne při srovnání
částek, které se věnují na
péči o válečné poškozence.
Podle výkazu "CIAMAC" za léta 1928 až
1934 poznáváme, že Československo snížilo
v těchto letech péči o válečné
invalidy v celkové sumě o 33%. Vyšší
zmenšení provedla jen Jugoslavie s 69%, při
čemž jsem však nevzal v úvahu zmenšení
naší patřičné rozpočtové
položky v letech 1924 až 1928, které činilo
skoro 50%. Z toho vidíte, že právě v
kapitole "péče o válečné
poškozence" byly provedeny poměrně vysoké
úspory a že jsme na základě této
skutečnosti oprávněni žádati
také loyálnější a především
humánnější výklad mnohých
ustanovení "může" v zákoně
o péči o válečné poškozence.
Otázkou, kterou bych se chtěl také ještě
zabývati, jest: Co se má státi s oněmi
přestárlými, bezmocnými invalidy,
kteří jsou následkem ztráty svých
nejbližších příbuzných zcela
odkázáni na cizí pomoc. Byl by svrchovaný
čas, aby ministerstvo soc. péče vešlo
ve styk s organisacemi válečných poškozenců,
aby hledalo společné prostředky a cesty,
které by tuto otázku uspokojivě vyřešily.
Nechtěl bych nechati bez povšimnutí, že
se § 14 zákona o péči o válečné
poškozence projevuje v praxi velmi tvrdě a vyžaduje
změny, vlastně blahovolnějšího
výkladu. Tento paragraf praví, že vdova po
invalidovi obdrží jen za zcela omezených podmínek
zaopatření, provdala-li se po počátku
invalidity. Uvažte ty následky! Jak se to projevuje
v praxi? Před splněním vojenské povinnosti
se málokterý mladý muž ožení,
po vojenské službě mu tento krok, stal-li se
invalidou, ztěžuje zákon. Toto ustanovení
není sociální. Invalidu nelze srovnávati
s jiným státním pensistou. Ožení-li
se na př. pensionovaný odborový rada v 60
neb 62 letech s mladým děvčetem, aby mu zajistil
vdovskou pensi, páše podvod na státu, jedná
nemorálně. Naopak, ožení-li se válečný
invalida a nepřizná-li se vdově z toho
důvodu, že byl invalidou před sňatkem,
pense, pak páše stát toto bezpráví
na invalidovi, pak jedná nemorálně stát.
Nechť tedy příslušná ministerstva
vykládají u žádostí o přiznání
vdovské renty nejblahovolnějším způsobem
§ 14 zákona o péči o válečné
poškozence a neodmítají, jak se to často
děje, nárok vdovy z formálních důvodů.
Také příklad z praxe: Odmítají
vdově rentu, poněvadž včas neoznámila
smrt svého manžela. Myslím, že má
vdova po smrti svého muže jistě jiné
starosti, než aby hlásila ministerstvům financí
neb soc. péče, že její invalidní
manžel zemřel.
Další kapitolou, na kterou si musíme stěžovati,
jest zadávání trafik a hlavních tabákových
skladů. Německý invalida nemá při
panující hospodářské krisi
téměř možnosti nalézti práci
a výdělek a právě z tohoto důvodu
jest morální povinností státu vyhraditi
německým obětem války ony výdělečné
možnosti v sudetoněmecké sídelní
oblasti, které stát zadává. To dále
nejde, aby se v ryze německých městech dávaly
trafiky Čechům nebo místa úředních
sluhů a cestářů lidem jiné
národnosti. Právě tak musíme žádati
zřízení státní invalidovny,
a to v sudetskoněmecké oblasti, která by
měla německou správu, německé
lékaře a německý ošetřující
personál.
Německý válečný invalida žádá
také, aby byl vyšetřován a léčen
německými lékaři a na německých
klinikách a aby se jeho organisaci, Svazu německých
válečných invalidů, dostalo té
státní podpory jako české organisaci
válečných invalidů.
Nejde především déle, aby se pan kol.
Neumeister jako generální sekretář
Družiny ucházel o německé oběti
války a sbíral u německých firem dary.
I když je snad na základě stanov k tomu oprávněn,
nepovažuji jeho jednání za vhodné. Mnoho
německých válečných poškozenců
mě sice ujistilo, že Družině tyto německé
členy, kteří se u ní organisují,
přejí, nechť se však přece poukáže
na tento postup, aby se vidělo, že se i v oblasti
péče o válečné poškozence
loví duše. Německý válečný
poškozenec se hrdě přiznává ke
svému národu, patří do německé
organisace válečných obětí,
která vždy bez jakéhokoliv stranictví
plnila své úkoly. Pan kol. Neumeister nechť
tedy nemaří čas a práci ucházením
se o sudetskoněmecké oběti války,
nýbrž nechť nasadí všechny své
síly, aby byl náš státní zákon
o péči o válečné poškozence
opravdu přizpůsoben duchu moderní doby a
aby byly odstraněny jeho tvrdosti. Také mu doporučuji,
aby uveřejňoval raději v časopise
"Nový život" pojednání o říšskoněmecké
péči o válečné poškozence
než články proti vůdci německého
národa Adolfu Hitlerovi nebo proti režimu v Německu.
Krmí-li však přece pan kol. Neumeister členstvo
Družiny politickými účastníky
jako v čís. 8 a 10 svého časopisu,
jest jeho věc a věc Družiny, avšak německé
obě války nechť nechá laskavě
na pokoji. Neboť sama výzva, aby německý
válečný invalida přistoupil do české
organisace, jest urážlivý předpoklad.
Problém zaopatření obětí války,
vojenských invalidů a jejich pozůstalých
jest velmi úzce spojen s myšlenkou brannosti. Dejte
svým občanům záruku, že oběti,
které musí jednotlivci přinésti pro
blaho veřejnosti, budou patřičně oceněny
a pracujte pro brannost! V jubilejním roce republiky vzpomeňte
však především těch, kteří
svou povinnost za národ a vlast již zaplatili krví
a při tom zchudli a nezbohatli! (Souhlas a potlesk poslanců
strany sudetskoněmecké.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. inž. Richter.
Dávám mu slovo.
Posl. inž. Richter [německy]: Dámy
a pánové!
Neuplynulo ještě mnoho dní od chvíle,
kdy pan předseda vlády dr Hodža zaujal
s tohoto místa stanovisko k řeči vůdce
a říšského kancléře a
kdy konstatoval, že prý jest méně politických
rozdílů, jež oba státy od sebe dělily,
než spíše psychologických bariér,
kterých jest daleko víc a které musí
býti v zájmu obou států odstraněny.
Máme dojem, že tato slova o odstranění
psychologických překážek nemají
se vztahovati jen na překážky, které
povstaly mezi Československem a Německem od trvání
tohoto státu, nýbrž především
i na překážky, které jste mezi svým
lidem a naší lidovou skupinou způsobili svou
20tiletou politikou. (Souhlas poslanců strany sudetskoněmecké.)
Kdybyste se ještě v tom mýlili, že
musí býti odstraněny i ony psychologické
překážky, pak si přečtěte,
prosím, ještě jednou řeč německého
vůdce a říšského kancléře
z 20. března, který jednoznačně vyložil
zájem svůj a zájem Německa o německé
lidové skupiny mimo říšské hranice.
Nemůžeme proto pochopiti, že před několika
minutami pokládal posl. Schwarz za nutné,
aby k dosavadním psychologickým bariérám
byly postaveny nové. I když nám různí
čeští kolegové prohlašovali, abychom
kol. Schwarze nebrali zcela vážně a
i když nám prohlašovali, že bychom se nepotřebovali
o jeho řeč zvláště starati, chtěl
bych přece říci, že odpovídá
vážnosti sněmovny, aby se řeči,
zde pronesené, braly vážně, protože
se nemůžeme domnívati, že jste s české
strany poslali do parlamentu lidi, kteří parlamentem
vážně bráni býti nemají.
(Potlesk poslanců strany sudetskoněmecké.)
Věří-li kol. Schwarz, že
sudetskoněmecký problém rozřeší
tím, že do sudetskoněmecké oblasti pošle
české pancéřové vozy, pak se
mýlí, neboť politika posledních 20 let
dokázala jen příliš zřetelně,
že užití fysických mocenských prostředků
není způsobilé, aby lid, který bojuje
o své životní právo, udrželo a
především zdrželo od toho, aby o toto
životní právo bojoval. (Potlesk poslanců
strany sudetskoněmecké.) Obrněné
vozy, i když se nechají projíždět
ve větším počtu, jako projížděly
nyní ve Vídni, nebudou moci sudetský problém
rozřešiti, nýbrž jedině nová
orientace vašeho politického jednání,
odstranění bariér, o nichž mluvil předseda
vlády; to jsou opatření, jež budou způsobilá,
aby v tomto státě vznikl onen pocit, kterého
potřebujeme tak naléhavě nejen my, nýbrž
při zeměpisné a politické situaci
především vy. (Výkřiky a hluk.)
Myslíte-li, že případ zlikvidujete
tím, že nás všechny vsadíte na
Pankrác, pak se mýlíte! Varujeme vás,
abyste si nehráli s ohněm. (Výkřiky.)
Chtěli bychom říci, že byste měli
být rádi, že v tomto státě hledáme
vnitrostátní řešení a ukazujeme
vám pro ně cestu. (Výkřiky a hluk.
- Místopředseda Langr zvoní.) To
k řeči kol. Schwarze, jehož vaši
vlastní lidé nebrali vážně (Posl.
dr Klíma: A vás máme brát vážně?),
abychom se tu s jeho výklady nezabývali. Nyní
bych chtěl přikročiti k vlastnímu
tématu mých dnešních vývodů.
Pod tlakem vyšších vydání na zbrojení
učinili jste po prvé na podzim roku 1937 rozhodnutí
změniti dosavadní rozpočtovou techniku a
předkládati sněmovně řádný
jakož i mimořádný rozpočet. Při
tom řádný rozpočet zahrnuje obvyklá
vydání na správu a zbrojení, která
mají býti uhrazena normálními příjmy
státní správy, zatím co mimořádný
rozpočet zahrnuje ony investice státních
podniků a především ony investice na
zbrojení, jež již nemohou býti uhrazeny
řádnými příjmy, nýbrž
k jejichž úhradě se musí užíti
úvěru. K 4.500 milionům, již oznámeným
jako vydání na zbrojení v řádném
rozpočtu, přistupuje ještě 2.360 milionů
Kč jako mimořádné vydání
na zbrojení, jež má býti opatřeno
úvěrem. S vydáními na investice státních
podniků má býti úvěrem opatřeno
dohromady 3.500 milionů.
Mocné stoupání výdajové stránky
řádného rozpočtu vyžádalo
si zavedení nových daní, jež byly v
rozpočtu vyměřeny ve výši 1150
milionů. Mluviti zde o účinku této
výdajové a daňové politiky není
již nutno, protože jsme tak učinili vydatnou
měrou při jednání o státním
rozpočtu. Při debatě o státní
účetní uzávěrce za rok 1936
budiž jen nyní připomenuto, že skutečný
výnos veškerých daní a cel za rok 1936
stačí právě k tomu, aby sám
uhradil oznámené vydání na zbrojení
v roce 1938. Při rozmluvě o účetní
uzávěrce za rok 1936 budiž také poukázáno
na to, že úhrada řádného rozpočtu
pro rok 1938 předpokládá vzestup řádných
příjmů o 3335 milionů čili
o 47% proti skutečným příjmům
roku 1936. Se vší důrazností jsme poukázali,
že zvýšení daňového břemene
není v žádném poměru k únosnosti
obyvatel, a provedli jsme také důkaz, že poslední
hospodářský vývoj očekávání
fisku neopravňuje. V tomto pojetí nám nemohla
zabrániti ani formální vyrovnanost rozpočtu,
protože pohled na schodky státních rozpočtových
uzávěrek, jak jest možno je zjistiti od roku
1930, mohl jen příliš přesvědčiti
o bezcennosti formální vyrovnanosti rozpočtu.
Nemohli jsme souhlasiti s pojetím ministra financí,
který prohlásil, že by se nové daně
nedotkly životosprávy. Naopak, byli jsme a jsme toho
mínění, že nové daně odejmou
obyvatelstvu část oné kupní síly,
jež je k udržení dosavadní životosprávy
nutná. Při tom jest přece zcela lhostejno,
zda byl pokles životosprávy způsoben stoupnutím
cen nebo odnětím té části kupní
síly daňovým fiskem, kterou obyvatelé
k udržení životosprávy musí míti
k disposici. Zkoumali jsme též účinek
nových daní na výrobu a nemůžeme
souhlasiti ani s panem ministrem financí ani s panem guvernérem
Národní banky, kteří oba prohlásili,
že nové daně by se výroby nedotkly.