Předseda Malypetr.
Místopředsedové: dr Markovič,
Langr, Košek, Sivák, Vávra,
Taub.
Zapisovatelé: Bergmann, Vičánek.
222 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr Hodža; ministři dr Czech, dr Kalfus,
Machník.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
Předseda (zvoní): Zahajuji 145. schůzi
posl. sněmovny.
Činím tak hluboce dojat zprávou (Poslanci
povstávají.), kterou tímto tlumočím
sněmovně, že nás navždy opustil
posl. Vladimír Polívka, který se tuto
neděli stal obětí srážky auta
s vlakem na přejezdu železniční trati
u stanice Strážky blíže Kežmarku.
Jeho vpravdě tragická smrt je o to smutnější,
že v posl. Polívkovi zničila člověka
velmi činorodého a mladého, který
ještě daleko nedosáhl mety svých snah
a schopností.
Posl. Polívka narodil se 26. května 1893
ve Zdicích u Prahy jako syn řídícího
učitele Slováka, který se uchýlil
do Čech před maďarskou politickou persekucí.
Mladý Vladimír vystudoval v Čechách,
avšak již roku 1919, tedy šestadvacetiletý,
vrátil se jako profesor učitelských ústavů
do rodné země svého otce, aby se tu všestranně
zúčastnil veřejného, jak kulturního,
tak politického života. Působí postupně
ve Spišské Nové Vsi, v Levici, v Lučenci
a konečně v Banské Bystřici. Vystupuje
všude jako pracovník sociální, národní
a literární. Kromě badání o
Štefánikovi, jehož ovocem je několik
vzácných publikací, hlásá a
šíří myšlenky a názory presidenta
Osvoboditele, jakož i znalost také jiných významných
osobností jak českých, tak slovenských.
Kromě článků rázu literárního
píše články sokolské, vlastivědné
a posléze politické, a to v různých
časopisech domácích i zahraničních.
Ruku v ruce s touto jeho činností jde činnost
přednášková. Společnou ideou
obou je snaha pozvednouti jak kulturně, tak politicky široké
vrstvy lidové na Slovensku, a to především
s hlediska státní a národní jednoty.
Houževnatá pracovitost přivádí
jej na začátku třetího volebního
období do posl. sněmovny za stranu československých
nár. socialistů. Ve sněmovně se jeho
činnost stává ještě intensivnější.
Množství jím promluvených řečí,
podaných návrhů a interpelací prokazuje
jasně rozsah jeho zájmů. Jejich středem
jsou především věci sociální
a kulturní a na místě nikoliv posledním
i věci hospodářské.
Byl členem výboru pro dávku z majetku,
výboru imunitního, inkompatibilitního, kulturního
a zemědělského. Ve čtvrtém
volebním období byl zvolen pořadatelem sněmovny.
Jeho předčasná smrt připomíná
poněkud osud posl. Marka, s nímž jsme
se v této síni nedávno loučili. Podobnost
je jak ve snaze pomáhati především širokým
vrstvám lidovým, tak v poctivosti, čestnosti
a nezištnosti, která dává vše a
nežádá nic, a konečně i v tom,
že oba byli slabého zdraví a že oba nás
opustili ve věku poměrně velmi mladém.
Také posl. Polívka si zaslouží
pro práci, kterou konal zde i mimo sněmovnu, a pro
obětavost a nesobeckost, s jakou ji konal, vděčné
vzpomínky.
Budiž mu zachována. (Poslanci usedají.)
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní den posl. Bruknerovi, dr Hodinovi,
Chmelíkovi, inž. Karmasinovi, Wagnerovi.
nemocí posl. dr Dominik, R. Böhm.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. dr Dufek.
Nemocí omlouvá se dodatečně posl.
dr Novák na den 31. března 1938.
Do výboru rozpočtového vyslal klub
poslanců čsl. strany nár. socialistické
posl. dr Stránského za posl. Tichého,
posl. dr Klapku za posl. Bátkovou-Žáčkovou.
Do výboru zahraničního vyslal klub
čsl. strany nár. socialistické posl. dr.
Kozáka za posl. dr Lukáče.
Předseda vlády sdělil přípisem
ze dne 30. března 1938, č. j. 2291/1163/38/S m.
r., že pan president republiky jmenoval rozhodnutím
ze dne 28. března 1938 členem ústavního
soudu na druhé funkční období z terna,
usneseného senátem Národního shromáždění,
min. radu JUDr Jaroslava Krejčího, profesora
Masarykovy university v Brně. Zároveň jmenoval
pan president republiky dr Jaroslava Krejčího předsedou
ústavního soudu.
Dotazy:
posl. Birkeho min. vnitra o pokynu státního policejního
úřadu v Trutnově, že se přihlašovací
lístky pro cestující musí kupovati
jen u policie (č. D 493-IV);
posl. Polívku min. zemedelstva v záležitosti
pracovných pomerov u štátnych lesných
dráh v Čiernom Balogu (č. D 498-IV);
posl. inž. Schwarze vládě stran užívání
zámku v Lánech (č. D 500-IV);
posl. Bruknera min. financí ve věci nepřístojného
postupu při přidělování prodejen
tabáku (č. D 499-IV).
Odpovědi:
min. soc. péče na dotaz posl. dr Peterse č.
D 417-IV;
min. nár. obrany na dotaz posl. Jarossa č. D 452-IV.
počátkem schůze:
Návrhy tisky 1278, 1306 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Zprávy tisky 1297 až 1304.
Interpelace tisk 1292 (I až XVI).
Odpovědi na naléhavé interpelace tisky 1309,
1310.
Odpovědi tisky 1288 (I až XI), 1296 (I až XVII).
Zápisy o 136. a 137. schůzi posl. sněmovny,
proti nimž nebylo námitek podle §u 73 jedn. řádu.
Publikace mezinárodní informační služby
parlamentní "Z cizích parlamentů",
ročník XIX, č. 3 a 4.
přikázal předseda žádost kraj.
soudu v Užhorodě ze dne 24. března 1938, č.
Nt X 6/38, předloženou vrch. st. zastupitelstvím
v Košicích ze dne 26. března 1938, č.
3985/38, za souhlas s trest. stíháním posl.
Bródyho pro přečiny rušení
obecného míru podle § 14, č. 3 a 5 zákona
č. 50/1923 Sb. z. a n. (č. J 331-IV).
Předsednictvo posl. sněmovny se usneslo podle §u
9, odst. 1, lit. m) jedn. řádu vyloučiti
z těsnopisecké zprávy o 144. schůzi
sněmovny dne 31. března 1938 některé
projevy z řeči posl. Beuera a nepřípustný
projev z řeči posl. dr Hodiny.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1149)
o poplatkovém ekvivalentu (tisk 1264).
Zpravodajem jest p. posl. Bergmann. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
Vláda předložila 30. listopadu min. r. vládní
návrh zákona o poplatkovém ekvivalentu tisk
1149. Tato předloha má jednak tendenci unifikační,
protože použila té příležitosti,
že v zemích Slovenska a Podkarpatské Rusi končí
rokem 1937 ukládací období poplatkového
ekvivalentu, a zavádí proto účinnost
této novely od 1. ledna 1938 a v zemích historických
od 1. ledna 1941. Těmito termíny počíná
nové vyměřovací období, končí
však jednotně 31. prosince 1950, takže od 1.
ledna 1951 nastane unifikace ukládacího období
pro celý stát.
Nelze však upříti, že tato osnova má
i tendenci fiskální. O tom svědčí
změněné sazby ve vládním návrhu.
Dosud pro Čechy, Moravu a Slezsko při nemovitostech
platila pro světské obce, okresy a země sazba
0˙375%, u jiných podmětů 0˙45 %.
Se školním příspěvkem v těchto
zemích činila sazba 0˙525 %.
Na Slovensku a Podkarpatské Rusi u obročí
a nadací propůjčovaných se schválením
nebo jmenováním vlády činila sazba
0.5 %, u jiných pak subjektů 0˙4 %. Tato osnova
zavádí jednotnou sazbu 0.6% a pro církevní
jmění 0.5 %. Pro movité jmění
platila v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
pro samosprávu sazba 0˙1875 %, pro ostatní
subjekty 0.225 % a se školním příspěvkem
0.2625 %. Pro Slovensko a Podkarpatskou Rus pak platila sazba
0.2 %. Osnova zavádí jednotnou sazbu 0.3 %, pro
církevní jmění 0.25 %. U nemovitostí
výdělkových společností, jejichž
členům přísluší podíl
na kmenovém jmění společném,
dále u výdělkových a hospodářských
společenstev platila až dosud pro Čechy, Moravu
a Slezsko sazba 0.225 %, se školním příspěvkem
0.2625%. Na Slovensku a Podkarpatské Rusi rozlišuje
zákon dosavadní akciové společnosti,
spravující výhradně reality, se sazbou
1 % a ostatní podniky se sazbou 0.2 %.
Rozpočtový výbor projednal ve schůzích
konaných dne 22. února, 3. a 9. března
1938 vládní návrh zákona o poplatkovém
ekvivalentu (tisk 1149) a usnesl se na změnách
tohoto vládního návrhu, které jsou
obsaženy v novém znění celého
zákona.
Podstatnými změnami jsou:
1. Snížení sazby v §u 1, odst. 1 pro svazky
územní samosprávy na 0.45 %.
2. Rozšíření výhod v §u
5, písm. d), osvobození od poplatkového
ekvivalentu na budovy, které slouží trvale
k účelům civilní protiletecké
obrany.
3. Poskytnutí výhod §u 6 zapsaným pokladnám
pomocným podle zákona ze dne 16. července
1892, čís. 202 ř. z., a pokladnám
podle §§ 115a) a 115h) živn. řádu
a §§ 163 a 169 živn. zákona.
4. Přiznání osvobození na 30 let od
poplatkového ekvivalentu domům s malými byty
a s malými provozovnami podle §u 136 zákona
o př. daních, pokud náležejí
svazkům územní samosprávy nebo obecně
prospěšným stavebním sdružením.
5. Vypuštění přídělů,
obsažených v §u 21 původního vládního
návrhu.
V průběhu jednání a k některým
dotazům jednotlivých členů rozpočtového
výboru bylo prohlášeno zástupci ministerstva
financí, že při vyměřování
poplatkového ekvivalentu budou respektovány odlišné
majetkové poměry svazků územní
samosprávy a že ministerstvo financí výnosem
přikáže vyměřujícím
úřadům, aby při stanovení vyměřovacího
základu pro poplatkový ekvivalent ze jmění
těchto svazků přihlížely k účelu
tohoto jmění, jakož i k tomu, že jmění
to pravidelně neposkytuje plný výnos.
Ministerstvo financí použije svého oprávnění
a přizná podle §u 5, písm. d) osvobození
od poplatkového ekvivalentu budovám nebo jejich
částem, které trvale slouží k
účelům branné výchovy nebo
protiletecké civilní obrany a jsou trvale osvobozeny
od daně domovní.
Rovněž ministerstvo financí neodepře
přiznati osvobození budovám nebo částem
budov, vyňatým z domovní daně podle
§u 126, čís. 7 zákona o přímých
daních, jestliže pojišťovna používá
budovy nebo části budovy přímo sama
pro své vlastní úřadovny. Tím
se také rozumí nevýdělečná
zařízení, sloužící k účelům
sociálním.
Ministerstvo financí bude vykládati osvobozovací
ustanovení [§ 5, písm. e)] liberálně,
aby výklad odpovídal povaze té které
instituce a aby mohlo býti poskytnuto co nejširší
osvobození těm institucím, které pro
svůj význam v dobročinné péči
zaslouží podpory i se strany státu (tak na
př. sociální zařízení
při revírních radách hornických,
spolků pro péči o mládež a pod.).
Očekáváme, že ministerstvo financí
bude také blahovolně posuzovati žádosti
odborových organisací zaměstnaneckých
a spolků, zřízených podle spolčovacího
zákona, je-li jejich účelem hájení
hospodářských a sociálních
zájmů členů a jejich podporování
v nezaviněné tísni anebo v nezaměstnanosti
podle zákona čís. 267/1921 Sb. z. a n. ve
znění zákona ze dne 5. června 1930,
čís. 74 Sb. z. a n. (§ 11), a žádosti
podpůrných zaměstnaneckých závodních
fondů, spravovaných závodními výbory
nebo zvláštními zaměstnaneckými
výbory k tomu účelu zvlášť
volenými, nebo spolků závodní podpůrné
fondy spravujících.
Osvobození od placení poplatkového ekvivalentu
z budov, patřících odborovým organisacím
a spolkům, je odůvodněno tím, že
se těchto budov používá hlavně
pro spolkové a organisační kanceláře,
bezplatné noclehárny pro venkovské nebo práci
hledající členy, sály k přednáškám,
kursům a pod. Budovy, patřící podpůrným
závodním fondům, pak slouží téměř
výhradně za jesle, školky pro děti zaměstnanců,
za levné zaměstnanecké kuchyně a pod.
Odborové organisace a spolky zaměstnanecké
a závodní podpůrné fondy jsou čím
dále tím více nuceny zřizovati pro
členy turistické chaty k nedělnímu
pobytu, pro užití dovolené, ozdravovny, sanatoria
a pod. Vydržování těchto budov je ve
všech případech pasivní, neboť
se poskytuje členům a někdy i jejich rodinám
nebo zaměstnancům podniku a členům
fondů pro ně zřízených pobyt
buď úplně zdarma nebo hluboko pod režijními
náklady.
Osvobození movitého jmění odborových
organisací zaměstnaneckých a spolků
od placení poplatků ekvivalentních je odůvodněno
tím, že jde o jmění nastřádané
z příspěvků a darů členů.
Slouží převážně k podporování
členů v případě tísně,
nemoci a zejména v nezaměstnanosti, při níž
členové také vyplácejí státní
příplatek k této podpoře. Podpory
jsou právně nezávazné.
Závodní podpůrné fondy zaměstnanecké
si opatřují finanční prostředky
převážně ze zlomku korun při
výplatě, ze zaměstnanci placených
příspěvků a z pokut, které
podle §§ 88 a 90 živn. řádu mohou
zaměstnavatelé zaměstnancům ukládati.
Závodní zaměstnanecké podpůrné
fondy poskytují od případu k případu
podpory při dlouhé nemoci, neschopnosti ku práci,
pozůstalým a pod. Spravují je buď závodní
výbory, zvolené podle zákona o závodních
výborech, někde zvlášť k tomu zvolené
výbory, jinde opět byl pro správu podpůrných
závodních fondů zřízen spolek.
Jmění odborových organisací zaměstnaneckých,
spolků a závodních podpůrných
fondů nelze mezi členy rozdělit. Podle ustanovení
stanov i po rozejití spolků slouží toto
jmění až do vyčerpání
účelům, pro něž byla organisace,
spolek nebo podpůrný fond zřízen.
Je tedy plně odůvodněno, aby byly odborové
organisace, spolky a podpůrné závodní
fondy osvobozeny od placení ekvivalentních poplatků
ze jmění movitého i domovního.
Ministerstvo financí zamýšlí přihlédnouti
k zvláštní povaze pensijních fondů
zaměstnavatelů, jejichž zaměstnanci
jsou vyňati podle §u 2, čís. 4 zákona
o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců ve vyšších službách
z pojistné povinnosti, a uznávati na průkaz
odborného posudku autorisovaného pojišťovacího
technika podle zásad pojišťovací techniky
až do výše jejich pensijních fondů
za dluh převodní částky, které
by musil zaměstnavatel podle §u 114 zmíněného
zákona vydati, kdyby zaměstnanci vystoupili z jeho
služby a vstoupili do zaměstná ní, podléhajícího
pojistné povinnosti podle téhož zákona.
Výhoda §u 6, písm. i) poskytla se proto, že
pojišťovna tu uvedená blíží
se svým úkolem ekvivalentním podmětům,
uvedeným v odst. 3 §u 1.
Rozpočtový výbor se usnesl doporučiti
posl. sněmovně, aby schválila osnovu zákona
ve znění připojeném ke zprávě
výboru rozpočtového. Tím jest také
vyřízena petice č. 1289/IV. Doporučuji
slavné sněmovně, aby osnovu zákona
schválila tak, jak se na ní usnesl rozpočtový
výbor. (Souhlas.)