Sobota 21. prosince 1935

Schůze zahájena v 9 hodin 45 minut.

Přítomni:

Předseda dr Soukup.

Místopředsedové: Donát, Klofáč, dr Bas, dr Heller.

Zapisovatelé: dr Karas, Pichl.

Celkem přítomno 120 členů podle presenční listiny.

Členové vlády: předseda vlády dr Hodža; ministři Bechyně, dr Czech, dr Dérer, inž. Dostálek, dr Franke, dr Krčmář, Machník, Najman, inž. Nečas, dr Spina, dr Šrámek, dr Trapl, dr Zadina.

Z kanceláře senátní: tajemník senátu dr Bartoušek; jeho zástupce dr Trmal.

 

Předseda (zvoní): Zahajuji schůzi.

Dal jsem dovolenou na tuto schůzi sen. Rejmonovi.

Budeme projednávati pořad dnešní schůze, a to nejprve odst. 1:

1. Pokračování v rozpravě o zprávě rozpočtového výboru o usnesení posl. snemovne (tisk 65) k vládnemu návrhu štátneho rozpočtu republiky Československej a finančného zákona na rok 1936 (tisk 75) a v rozpravě o prohlášení ministra financí, učiněném ve 13. schůzi senátu dne 12. prosince 1935.

Ke slovu již není nikdo přihlášen.

Rozprava o zprávě rozpočtového výboru stran usnesení posl. snemovne k vládnemu návrhu štátneho rozpočtu republiky Československej a finančného zákona na rok 1936 a o prohlášení pana ministra financí, učiněném ve schůzi senátu dne 12. prosince 1935, je skončena.

Byly mně podány dostatečné podporované pozměňovací a resoluční návrhy.

Dám nejdříve přečísti návrhy pozměňovací.

Návrhy resoluční budou přečteny teprve po hlasování ve čtení druhém, takže jsou také předmětem jednání.

Žádám, aby byly přečteny podané pozměňovací návrhy.

Tajemník senátu dr Bartoušek (čte)

Pozměňovací návrhy sen. Mikulíčka a Nedvěda:

  1. K osnově státního rozpočtu:

1. Ke kap. 4:

Podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům 3,100.000 Kč se škrtají a úspor tak

dosažených bude použito k podpoře československých dělníků vystěhovalců, žijících v nouzi.

2 a 3. Ke kap. 10

2. Sociální péče o studentstvo, věcné výdaje, úhrnná částka 8,078.000 Kč budiž zvýšena na 10,078.000 Kč a zvýšený výdaj 2,000.000 Kč budiž kryt snížením výdajů na kultus.

3. Výdaje na kultus 94,557.100 Kč se škrtají a úspor takto dosažených bude použito k podpoře chudých žáků a nemajetných studentů.

4 až 6. Ke kap. 15:

4. Položka na osobní vydání smluvních zaměstnanců budiž zvýšena o 100 mil. Kč, aby mohl býti přijat větší počet smluvních zaměstnanců, potřebný pro doplnění stavu personálu vzhledem k splnění požadavků zaměstnanců na zkrácení pracovní doby a aby mohly býti zvýšeny příjmy smluvních zaměstnanců aspoň na 30 Kč denně.

5. Navrhujeme. aby nebyly sníženy položky na věcná vydání, zejména na materiál pro dílny a správkárny a tyto ponechány na stejné výši jako v r. 1935.

6. Položka rozpočtu ministerstva železnic na osobní vydání aktivních zaměstnanců a pensistů budiž zvýšena o 350 mil. Kč, aby mohly býti zrušeny platové srážky, zlepšeny nároky na stejnokroje, provedena stabilisace provisorních a smluvních zaměstnanců a odčiněny křivdy páchané na protifašistických železničářích tím, že byli předčasně pensionováni.

7 až 9. Ke kap. 19

7. Zvláštní daň výdělková budiž zvýšena ze 105 mil. Kč na 175 mil. Kč a zvýšených příjmů tak dosažených budiž použito ke snížení břemene činžovní daně postihující nemajetné nájemníky.

8. Daň z tantiem budiž zvýšena z 20,250.000 Kč na 50,250.000 Kč a daň z vyššího služného budiž zvýšena z 8,156.000 Kč na 18,156.000 Kč a zvýšených příjmů tak dosažených budiž použito k úhradě úbytku, vzniklého státní pokladně zvýšením existenčního minima u daně důchodové a u všeobecné daně výdělkové.

9. Příspěvek státu ke zvláštním fondům bank v obnosu 70 mil. Kč se škrtá a úspor tak dosažených bude použito k podpoře dětí nezaměstnaných a jiných chudých rodičů, jakož i k podpoře nezaměstnané mládeže, zejména na zřizování útulků, ohříváren, bezplatných nocleháren a pod.

B. K osnově finančního zákona:

10. Za čl. III se vsunuje toto ustanovení:

"Článek IIIa.

Na zvýšení státního příplatku k podpoře nezaměstnaných podle gentského systému, na zvýšení a zlepšení přídělů stravovacích lístků, na zvýšení přídělu poukázek na mléko, chléb a na jiné příděly potravin pro nezaměstnané, jakož i na ošacování a na zaplacení nájemného pro nezaměstnané stanoví se z důvodů finanční vyčerpanosti nezaměstnaných a současné drahoty částka 850 mil. Kč. Úhrada této částky bude opatřena výnosem z mimořádné vzestupné daně všech fysických a soukromých osob právnických, vlastnících majetek s hodnotou nad jeden milion Kč. Návrh zákona o této dani bude předložen Národnímu shromáždění."

11. Ve čl. XVII, odst. 1, lit. b) státní záruka do výše 50 mil. Kč za ztráty zemských úředních ústavů z hypotekárních zápůjček, povolených průmyslovým podnikům v r. 1936, se škrtá.

12. Za čl. XVII se vsunuje toto ustanovení:

"Článek XVIIa.

V r. 1936 bude přikročeno k první etapě oddlužení malozemědělců, živnostníků a maloobchodníků. Za tím účelem se vláda zmocňuje, aby opatřila peníz až do výše 2.150 milionů Kč z výnosu mimořádné vzestupné daně všech fysických a soukromých osob právnických, vlastnících majetek s hodnotou nad jeden milion Kč; dále z výnosu zvláštní vzestupné daně osob vlastnících více než 100 ha půdy; ze zvláštní daně na jednotkové obchody, filiálky a prodejny továrních podniků, jakož i zabavení zisků továrních a velkoobchodních podniků, plynoucích z dodávek zbraní pro československou armádu i pro armády zahraniční. Příslušné návrhy zákonů budou předloženy Národnímu shromáždění."

13. Za čl. XVIII vsunuje se toto ustanovení

"Článek XVIIIa.

Vláda se zmocňuje, aby na provádění rozsáhlých veřejných prací opatřila peníze až do výše 4.500 milionů Kč vypsáním investiční půjčky, splatné do 30 let, jejíž upsání by bylo povinné pro fysické i soukromé osoby právnické, vlastnící majetek s hodnotou nad 500.000 Kč. Úmor této investiční půjčky v částce 260,000.000 Kč ročně bude opatřen z výnosu zvláštní daně kartelové, uložené všem podnikům, náležejícím k některému kartelu. Návrh zákona o této investiční půjčce bude předložen Národnímu shromáždění."

14. Za čl. XX vsunuje se toto ustanovení:

"Článek XXa.

Vláda se zmocňuje, aby opatřila peníz až do výše 1000 milionů Kč z výnosu mimořádné vzestupné daně fysických a soukromých osob právnických vlastnících majetek s hodnotou nad jeden milion Kč, jakož i zdaněním zisků zatajených ve stabilisačních fondech a aby tak získané částky použila ke zrušení srážek z požitků státních zaměstnanců, jejichž pensijní základna nepřesahuje 49.800 Kč. Příslušný návrh zákona bude předložen Národnímu shromáždění."

15. Za čl. XXI se vsunuje toto ustanovení:

"Článek XXIa.

K odbourání drahoty bude v r. 1936 snížena daň z obratu ze 3% na 2 1/2%, bude zrušena daň z masa a snížena daň z cukru o 2 Kč za 1 kg na 70 h; daň z uhlí bude snížena o 50%. Ušlé příjmy vzešlé provedením těchto opatření státní pokladně budou nahrazeny energickým vymáháním daňových nedoplatků u bohatých osob a zabavením kapitálu vyvezeného za hranice. Příslušné návrhy zákonů budou předloženy Národnímu shromáždění."

Předseda (zvoní): Uděluji slovo k doslovu panu zpravodaji sen. Zemanovi.

Zpravodaj sen. Zeman: Slávny senát! Po skončení debaty prikročujeme dnes k odhlasovaniu štátneho rozpočtu na r. 1936. V prejavoch jednotlivých pánov rečníkov vidíme mnoho dobrého úsilia a vecného obsahu, mnoho oprávnenej starosti o osud nášho národa a štátnych inštitúcií a samého štátu. Páni rečníci usilovali sa každý so svojho stanoviska dokazovať, že treba vniknúť až na koreň problémov nášho verejného života a že zdravá demokracia potrebuje statočných a svedomitých ľudí, ktorí závodia v konštruktívnej, tvorivej práci pre dobro celku. Debata bola nesená v duchu demokratickom, lebo smerovala k dobru celku, prizvukovala cit zodpovednosti a potrebu kolektívneho súzvuku všetkých potrebám dňa.

Predložený rozpočet bude hospodárskou smernicou po celý budúci rok, v ňom vyjadrená bude naša hospodárska nosnosť, zdatnosť, náš hospodársky život so svojimi rozmanitými potrebami.

Vláda mala ťažký úkol vyrovnať rozpočet a nezväčšiť položky rozpočtu. Riešila však tento problém podľa možnosti svedomite, bez ohľadu na to, či bude populárnou alebo nie. (Tak jest!) Pod vplyvom úspornej komisie prestal viac menej rezortný partikularizmus a bol najdený súlad s najvyššieho hľadiska štátneho i pri rozmanitých potrebách jednotlivých rezortov. Debata predviedla nám pred oči všetky problémy nášho žitia a bytia. Vidíme, že rečníci bez rozdielu strán mali porozumenie pre potrebu štátu. I keď pod dojmom veľkých a historických udalostí záujem o pojednávanie rozpočtu nebol tak živý, ako po iné roky, preca každý z rečníkov usiloval sa zapnúť do debaty o štátnom rozpočte svojími naliehavejšími potrebami a problémami svojho stavu alebo svojho kraja. Jednanie o rozpočte na r. 1936 malo formálne i meritorne vysokú úroveň. Prejavy členov vlády i zákonodarného sboru niesly sa prísnou vecnosťou. Prinášaly do debaty to najlepšie zo svojho. Debata plynula prirodzeným tokom v smere politickom i hospodárskom. A je to vrcholne potrebné, aby sa srovnaly tieto smernice na reálnom rozpočtovom podklade, pokiaľ a ako daleko môže ísť vývoj verejných vecí, ako sa má prispôsobiť a usmerniť verejná správa, pokiaľ môžu siahať reformné snahy a ako daleko môže niesť odpovednosť zákonodarný sbor vo finančnom rozpiatí. Keďže politické události vnútorné i zahraničné doliehajú na nás dnes viac ako inokedy, je treba najsť správne stanovisko k týmto veciam a zariadiť sa k nim i vo štátnom hospodárstve. Práve rozpočet štátny je ten citlivý aparát, ktorý musí reagovať a tiež i reaguje na vnútorné i zovnútorné udalosti štátneho života. Cítime vlnobitie udalostí svetových, dorážajúcich na našu vlasť viac ako inde snáď preto, lebo sme dnes jediným ostrovom demokracie a parlamentarizmu založeného na širokých ľudových vrstvách v strednej Europe. Ale nech je nám toto i chlúbou, že náš malý štát i pri svojom ťažkom vnútornom i zovnútornom položení tak hospodárskom, ako i politickom vie najsť správnu cestu dorozumemia, hospodársku rovnováhu a tak i zdravé predpoklady svojho ďalšieho vývoja.

Nie je to iste malou vecou a je k tomu treba úsilnej práce všetkých verejných orgánov, a to tiež len pri plnom porozumení, súčinnosti a obetavej práci celého občianstva.

Práve v tomto je ten autoritatívny motív našej demokracie, ktorým si vydobývame uznanie a úctu pred celým svetom. Ja vidím v tomto i mravnú záruku našej existencie (Výborně!), a to i vtedy, keď není možno razom a na celej čiare všetkých uspokojiť. V tomto je však príčina usmernenej demokracie, ktorá vie, čo chce, a vie si voliť prostriedky, vie sa vyhnúť násiliu a krivdám a má dobrú vôľu brať za svoje dielo i odpovednosť.

Hlavný problém nášho národného hospodástva je vyrovnanie priemyslu a prvovýroby zemedelskej. V dobrom vyriešení týchto problémov je vlastne kľúč z krízy. V debate bolo poukázané na nútnosť dohody zemedelstva a priemyslu. To je mienka i pána min. predsedu, že sa náš priemysel v celom rade svojích odvetví nedostane z krízy, bude-li sa brániť zásadám zámerného hospodárstva. (Výborně!) Plánovanie znamená udržať poriadok, ktorým sa zachráni súkromé podnikanie. Sama zemedelská politika sa neskladá z nahodilých námetov. Ona musí tvoriť jednotný organický celok. Pôjde tiež o živelné poistenie a organizáciu zemedelských rád, čo súvisí tesne s veľkými úkolmi zemedelskej politiky. Našou vládou bola prijatá zásada sníženia úrokovej miery, ale tiež i zásada, aby krátkodobé dlhy boly pozmenené na dlhodobé, aby boly stanovené splátky vo správnom pomere k zemedelskej rentabilite a výrobe. Touto cestou pôjdeme k oddlženiu a tak hospodárskemu vyrovnaniu, a preto nesmieme so zreteľa spustiť, že vývoj priemyslu a zemedelstva je osudove spolu spjatý s naším delníctvom a poľnohospodárskym robotníctvem. Delníctvo vždy kráčalo, čo aj krvavou cestou, na ceste za našimi demokratickými zásadami. Získalo si tým nehynúcu zásluhu: Náš hlavný problém, nezamestnanosť, nútno riešiť v znamení spravedlivého ducha sociálneho. Jednu čiastku jeho nútno vrátiť pôde. Vnútornou kolonizáciou musia sa premiestniť veľké skupiny priemyslového obyvateľstva do pracovného procesu v zemedelstve, ktorému zaistí aspoň základné podmienky života. Vláda mala vždy na starosti malého človeka a z povznesenia blahobytu bude mať predovšetkým on osoh. Sme si vedomí, že priemyselný konzument je nezbytný pre zemedelského výrobcu a že by zemedelec doplácal na pokles priemyslového konzumu. V týchto vzťahoch rýsuje sa široká záujmová kooperácia demokracie zemedelskej s demokraciou priemyselnou.

Úsporná parlamentná komisia bedlive skúma jednotlivé potreby a vyberá z komplexu otázok predné a najprednejšie a tak prispôsobuje finančnú základnu naliehavým potrebám. Toto usmerňovanie finančného aparátu má iste nemalé zásluhy pre kľudný vývoj nášho hospodárskeho života. My aj chceme, aby tento orgán parlamentných zástupcov prenikal k jadru veci a tak upevnil dôveru a dal istotu občianstvu, že s majetkom verejným sa nakladá bedlive, poctive, rozšafne, tak v celku ako i v jednotlivostiach.

Zásadné otázky nášho verejného života, a to otázky prvovýroby, jej rentabilita, cenová hladina, oddlženosť, organizovanie trhu, konzum, priemysel, súkromé a štátne podnikanie, otázka zamestnanosti či nezamestnanosti, sociálne potreby a s tým súvisiace iné otázky, dovoz, vývoz, otázky peňažníctva atď., všetko toto bolo v debate prejednané jednotlivými pány rečníkmi. Do rozboru týchto rečí sa nechcem púšťať, keďže som časove omedzený. Viem, že tieto otázky nie sú uzavreté a pôjdu ďalej s námi i cez hranice nového roku na obdobie nového, štátneho rozpočtu. Súbor týchto otázok tvorí náš hospodársky a politický program v rámci nového rozpočtu. Zástupcovia všetkých národností, zastúpených v našom Národnom shromaždení, ako i zástupcovia jednotlivých zemí zapnuli svoje požiadavky

do tohoto súboru a je na nich, aby dbali, aby ích požiadavky našly správneho vyriešenia v rámci nášho finančného plánu a stávajúcich zákonov. Spomenúť musím rad otázok v debate spomenutých zo Slovenska a Podkarpatskej Rusi, ktoré našly v značnej miere honorovania v našom štátnom rozpočte a ích potreby nebudú nechané bez zreteľa. (Výborně!)

Sme si plne vedomí toho, že za, všetko, čo sa deje v tomto štáte, sme plne odpovední i my Slováci, a preto je aj celkom prirodzené, že hľadíme uplatniť naše požiadavky vo štátnom rozpočte primerane. Chceme, aby bolo Slovensko privedené na rovný stupeň hospodárskeho, národného, kultúrneho, politického a sociálneho vývoja tak, aby zároveň mohlo kráčať rovnomerným krokom s ostatnými pokročilejšími zemiami Československej republiky. Nech si hovoria naši nepriatelia čo chcú o nás, nech sa i zloba vnútorná posmieva, je isté, že len za daných podmienok spravedlivého a poctivého demokratického režimu je možné povzniesť úroveň verejného života, udržať poriadok a bezpečnosť v štáte a naučiť občanov vážiť si a milovať svoj štát. Vnútorne takto skonzolidovaný štát na základoch etických, hospodárskych, vedený politickou toleranciou a vzájomnou úctou k dobrým snahám je štát pevný a bezpečný.

Rozpočtová debata i po tejto stránke ukázala cenné hodnoty vo vecných a rozumných prejavoch zástupcov ľudu. Keď aj kde tu zaznel disharmonický akord, keď i padly ostrejšie slová, neucpávame si uši pred nimi. Snažíme sa im porozumeť a hľadáme riešenie všade tam, kam nám ukazuje hlas svedomia a lásky k štátu a občianstvu. Z celého rozpočtu vidno, že vláda koncentricky pracuje, aby nastal nový rozbeh v hospodárstve, aby kolobeh kapitálu a práce, tovarov v záujme samostatného podnikania, zamestnanosti bol umožnený.

Zo všetkých strán zástupcovia v senáte ponosovali sa na veľké verejné bremená, dane. Dokazovali neúmernosť a neúnonosť obyvateľstva v ťažkej hospodárskej dobe a žiadali reformy tak vo výške daní, ako v ich daňovej obsluhe, v administratíve v likvidovaní daňových nedoplatkov, jednoho v najväčších balastov štátneho hospodárenia. Je isté, že naše daňové bremená sú veľké. Nesmieme však zabudnúť, že i potreby nášho štátu sú dnes veľké, a potom nesmieme zabudnúť i na to, že čo prinášame na oltár vlasti, to dávame

pre svoju vlastnú rodinu, pre svoju lepšiu budúcnosť. Nesmisme totiž zabúdať, že pred oslobodením naším dane nášho ľudu nešly medzi ľud nazpäť, nezlepšovaly jeho hospodársky stav, ale šly do cudzích krajov, do Budapešti a Viedni, na krytie schodkov a nedoplatov cudzích zemí, na pr. alpských, podunajských. Dnes si platí národ sebe. (Výborně!) Toto je nútne prizvukovať, aby si to náš ľud uvedomil, aby mu bolo jasné, že verejné ťarchy znamenajú nútnosť verejného spravovania a že týchto tiarch takto vzniklých nemožno užiť ako agitačného prostriedku proti štátnej správe, lebo neni nič nebezpečnejšie, ako keď sa v národe podlomí dôvera v jeho štát, v jeho správu, že štát môže všetko dať a všetko trpeť. Preto odpovední činitelia musia si byť vedomí, že je treba ľud tak vychovávať, aby sa stal demokracii skutočným spoluvládcom a preberal vedome i on svoju čiastku z verejnej odpovednosti za všetky veci.

Náš rozpočet stojí v znamení sporivosti. Tento postup by nebol možný bez obmedzenia štátnych úkolov na najpotrebnejšiu mieru. Nemohly by sa úspešne zmenšovať štátne vydavky bez odbúrania zbytočných štátnych funkcií, bez oprávnenej a zdravej reformy, bez krajného zjednodušenia správy, ktoré sú nezbytné pre udržanie rovnováhy.

Slávny senát, po prejednaní rozpočtu a všetkých jeho kapitôl a skupín spolu s fnančným zákonom bol tento rozpočet vo schôdzi rozpočtového výboru dňa 16. decembra 1935 schválený a rozpočtový výbor si dovoľuje navrhnúť, aby rozpočet na r. 1936 spolu s finančným zákonom bol prijatý a schválený aj plénom senátu. (Výborně! - Potlesk.)

Předseda (zvoní): Jednání je skončeno, budeme tedy hlasovati.

Senát je schopen se usnášeti.

Budeme hlasovati ve čtení prvém.

Nejprve míním dáti hlasovati o osnově státního rozpočtu a finančního zákona.

O státním rozpočtu budeme hlasovati podle jeho skupin, takže bychom hlasovali nejprve o skupině I. Vlastní státní správa, a to podle pořadí jejích jednotlivých kapitol; o skupině II. Správa státních podniků, bychom hlasovali vždy při kapitole onoho resortu, který má zákonný dozor nad tím kterým podnikem, takže se postupně vykoná hlasování o II. skupině rozpočtu při kapitolách skupiny I rozpočtu; o skupině III. Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích s rozpočty státních fondů, budeme hlasovati při kap. 20 rozpočtové skupiny I.

O skupině IV, t. j. o Správě státního dluhu, budeme hlasovati při kap. 19 rozpočtové skupiny I.

Pak budeme hlasovati o nadpisu, o celkových přehledech skupin a o sumářích státního rozpočtu.

O pozměňovacích návrzích k rozpočtu budeme hlasovati vždy při příslušné kapitole resp. paragrafu příslušné skupiny.

Bude-li samostatným hlasováním zamítnut návrh na škrtnutí; neznamená to, že byla přijata položka, jejíž škrtnutí se navrhovalo.

Budou-li zamítnuty pozměňovací návrhy k té které kapitole, budeme hlasovati o celé kapitole najednou podle zprávy výborové, a to zároveň o příjmech i výdajích.

Po odhlasování státního rozpočtu budeme hlasovati o osnově finančního zákona na rok 1936.

Poněvadž k této osnově zákona byly podány pozměňovací návrhy sen. Nedvěda a Mikulíčka, které již byly přečteny, budeme o finančním zákoně hlasovati takto:

O čl. I až III podle zprávy výborové; pak o vsunutí nového čl. III a) podle návrhu sen. Nedvěda a Mikulíčka; pak očl. IV až XVI podle zprávy výborové; o čl. XVII podle pozměňovacího návrhu sen. Nedvěda a Mikulíčka; bude-li zamítnut, budeme hlasovati o tomto článku podle zprávy výborové; pak o návrhu sen. Nedvěda a Mikulíčka na vsunutí nového čl. XVII a); pak o čl. XVIII podle zprávy výborové; po té o návrhu sen. Nedvěda a Mikulíčka na vsunutí nového čl. XVIII a); pak o čl. XIX a XX podle zprávy výborové; potom o návrhu sen. Nedvěda a Mikulíčka na vsunutí nového čl. XX a); potom o čl. XXI podle zprávy výborové; na to o návrhu sen. Nedvěda a Mikulíčka na vsunutí nového čl. XXI a); a konečně o čl. XXII až XXX, jakož i o nadpisu zákona a úvodní formuli podle zprávy výborové.

O resolučních návrzích budeme hlasovati teprv po ukončení druhého čtení.

Na konec budeme hlasovati o prohlášení pana ministra financí, učiněném ve schůzi senátu dne 12. prosince 1935.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasovaní? (Nebyly.)

Není námitek. Budeme tudíž tak hlasovati.

Přikročuji ke hlasování ve čtení prvém.

Kap. 1, President republiky a kancelář presidenta republiky, ze skupiny I.

Kdo souhlasí s kap. 1 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 1, President republiky a kancelář presidenta republiky, ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kap. 2, Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven, ze skupiny I.

Kdo souhlasí s kap. 2 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 2, Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven, ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kap. 3, Předsednictvo ministerské rady, ze skupiny I a §§ 13a), 14 a 15 (Státní tiskárny v působnosti ministerské rady, úřední noviny v Praze a Bratislavě, Československá tisková kancelář) ze skupiny II.

Kdo souhlasí s kap. 3 ze skupiny I a s §§ 13a, 14 a 15 ze skupiny II podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 3, Předsednictvo ministerské rady, ze skupiny I a §§ 13a, 14 a 15 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kap. 4, Ministerstvo zahraničních věcí, ze skupiny I.

Kdo souhlasí s kap. 4 podle pozměňovacího návrhu. sen. Nedvěda a Mikulíčka, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s kap. 4 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 4, Ministerstvo věcí zahraničních, je schválena podle zprávy výborové.

Kap. 5, Ministerstvo nár. obrany, ze skupiny I a §§ 10, 11, 13b) (Vojenská továrna

na letadla, vojenské lesní podniky a Státní tiskárny) ze skupiny II.

Kdo souhlasí s kap. 5 ze skupiny I, jakož i s §§ 10, 11, 13b) ze skupiny II podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 5, Ministerstvo nár. obrany, ze skupiny I a §§ 10, 11, 13b) ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kap. 6, Ministerstvo vnitra, ze skupiny I. Kdo souhlasí s kap. 6 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 6, Ministerstvo vnitra, ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kap. 7, Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem, ze skupiny I.

Kdo souhlasí s kap. 7 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 7, Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem; ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kap. 8, Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy, ze skupiny I.

Kdo souhlasí s kap. 8 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 8, Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy, ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kap. 9, Nejvyšší správní soud a Volební soud, ze skupiny I.

Kdo souhlasí s kap. 9 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 9, Nejvyšší správní soud a Volební soud, ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kap. 10, Ministerstvo školství a nár. osvěty, ze skupiny I a § § 7, 8, 16 a 17 (Uhřiněvský školní závod zemědělský, Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě, Žabčický školní závod zemědělský, Kuřimský školní závod vysoké školy zvěrolékařské) ze skupiny II.

Kdo souhlasí s kap. 10 podle pozměňovacích návrhů sen. Nedvěda a Mikulíčka k tit. 8 a k tit. 13, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s kap. 10 ze skupiny I, jakož i s §§ 7, 8, 16 a 17 ze skupiny II podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 10, Ministerstvo školství a nár. osvěty, ze skupiny I a § § 7, 8, 16 a 17 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kap. 11, Ministerstvo zemědělství, ze skupiny I a §§ 6a), 6b), 6c) (Státní lesy a statky, Státní statky zemědělských škol a výzkumných ústavů zemědělských, Státní diagnostický a serotherapeutický veterinární ústav v Ivanovicích) ze skupiny II.

Kdo souhlasí s kap. 11 ze skupiny I a s §§ 6a), 6b), 6c) ze skupiny II podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 11, Ministerstvo zemědělství, ze skupiny I a §§ 6a), 6b), 6c) ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kap. 12, Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností, ze skupiny I.

Kdo souhlasí s kap. 12 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 12, Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností, ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kap. 13, Ministerstvo veř. prací, ze skupiny I a § 9 (Státní báňské a hutnické závody) ze skupiny II.

Kdo souhlasí s kap. 13 ze skupiny I a s § 9 ze skupiny II podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 13, Ministerstvo veř. prací, ze skupiny I a § 9 ze skupiny II byly schváleny podle zprávy výborové.

Kap. 14, Ministerstvo pošt a telegrafů, ze skupiny I a §§ 4a) a 4b) (Československá pošta a Poštovní spořitelna) ze skupiny II.

Kdo souhlasí s kap. 14 ze skupiny I a s §§ 4a) a 4b) ze skupiny II podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 14, Ministerstvo pošt a telegrafů, ze skupiny I a §§ 4a) a 4b) ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kap. 15, Ministerstvo železnic, ze skupiny I a § 5 (Československé státní dráhy) ze skupiny II.

Kdo souhlasí s kap. 15 a § 5 podle pozměňovacích návrhů sen. Nedvěda a Mikulíčka, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s kap. 15 ze skupiny Ia s § 5 ze skupiny II podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 15, Ministerstvo železnic, ze skupiny I a § 5 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kap. 16, Ministerstvo soc. péče, ze skupiny I.

Kdo souhlasí s kap. 16 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 16, Ministerstvo soc. péče, ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kap. 17, Ministerstvo veř. zdravotnictví a těl. výchovy, ze skupiny I a § 12 (Státní lázně) ze skupiny II.

Kdo souhlasí s kap. 17 ze skupiny I a s § 12 ze skupiny II podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 17, Ministerstvo veř. zdravotnictví a tělesné výchovy, ze skupiny I a § 12 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kap. 18, Odpočivné a zaopatřovací platy, ze skupiny I.

Kdo souhlasí s kap. 18 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kap. 18, Odpočivné a zaopatřovací platy, ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kap. 19, Ministerstvo financí, ze skupiny I a §§ 1, 2 a 3 (Tabáková režie, Státní loterie a Státní mincovna v Kremnici) ze skupiny II a skupina IV, Správa státního dluhu.

Kdo souhlasí s pozměňovacími návrhy sen. Nedvěda a Mikulíčka ke kap. 19, tit. 3, k §u 1, pol. 3, 6 a 8 a k §u 4, pol. 3 a 4, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítají se.

Kdo souhlasí s kap. 19 ze skupiny I a s §§ 1, 2 a 3 ze skupiny II a skupinou IV podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina: Přijímají se.

Kap. 19, Ministerstvo financí, ze skupiny I, a §§ 1, 2 a 3 ze skupiny II a skupina IV se schvalují podle zprávy výborové.

Kap. 20, Nejvyšší účetní kontrolní úřad, ze skupiny I a skupina III (Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích, jakož i rozpočty státních fondů), nadpis, celkové přehledy rozpočtových skupin a sumáře státního rozpočtu na r. 1936, jež tvoří přílohu finančního zákona.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP