Pátek 16. prosince 1938

(Schůze zahájena v 17 hodin 35 minut.)

Přítomni:

Předseda dr Soukup.

Místopředsedové: Donát, dr Hruban, dr Buday.

Zapisovatelé: Kříž, Sehnal.

Celkem přítomno 82 členů podle presenční listiny.

Z kanceláře senátní: tajemník senátu dr Bartoušek; jeho zástupce Fritsch.

Místopředseda Donát. (zvoní): Zahajuji schůzi.

Předsednictvo senátu došel přípis ministerstva vnitra ze dne 16. prosince 1938, č. 99496/1938-9, o vzdání se mandátu sen. Josefa Kvasničky a o povolání náhradníka Julia Komrse.

Žádám p. zapisovatele sen. Sehnala, aby přípis ten přečetl.

Zapisovatel sen. Sehnal (čte): Předsednictvu, senátu Národního shromáždění republiky Československé v Praze.

Na místo, uprázdněné resignací sen. Josefa Kvasničky, povolávám podle §u 2 zákona o složení a pravomoci senátu a §u 56 řádu volení do posl. sněmovny za člena senátu Národního shromáždění Josefa Komrse, ředitele měšťanské školy v Týnci n. L., a vydávám mu ověřující list, opravňující ho ke vstupu do senátu.

Zároveň to vyhlašuji v Úředním listě republiky Československé.

Ministr dr Fischer v. r.

Místopředseda Donát (zvoní): Do dnešní schůze dostavil se pan Julius Komrs a vykoná ústavou předepsaný slib do rukou předsedy senátu.

Žádám p. tajemníka senátu, aby přečetl příslušnou formuli slibu a pana senátora Julia Komrse žádám, aby vykonal do mých rukou slib podáním ruky a slovem "slibuji". (Senátoři povstávají.)

Tajemník senátu dr Bartoušek (čte):

Slibuji, že budu věren republice Česko-Slovenské a že budu zachovávat zákony a mandát svůj zastávat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.

Sen. Komrs (podáváje místopředsedovi Donátovi ruku): Slibuji. (Senátoři usedají.)

Sdělení předsednictva.

Dovolené

obdrželi: na dnešní schůzi sen. Koutková a inž. Winter; na dnes a zítra sen. Keil, Měchura a dr Rehák; dodatečnou dovolenou na 15. t. m. sen. dr Sobota; dodatečnou dovolenou na 13. až 15. t. m. sen. dr Milota.

Rozdané tisky.

Zprávy tisky 753 a 754.

Usnesení. posl. sněmovny tisk 755 - přikázán výboru rozpočtovému, jemuž uloženo podati zprávu do nejblíže příští schůze.

Zápis

o 126. schůzi senátu N. S. R. Č. S. schválen byl podle §u 72 jedn. řádu.

Místopředseda Donát (zvoní): Budeme projednávat pořad schůze.

Navrhuji, aby sloučeno bylo projednávání odst. 1 a 2 pořadu. Jsou to:

1. Zpráva rozpočtového výboru o usnesení posl. sněmovny (tisk 751) k vládnímu návrhu zákona, kterým se prodlužuje účinnost zákona o dani z obratu a dani přepychové (tisk 753).

2. Zpráva rozpočtového výboru o usnesení posl. sněmovny (tisk 752) k vládnímu návrhu zákona, kterým se s některými změnami prodlužuje účinnost zákona o přirážkách k dani z obratu a dani přepychové (tisk 754).

Senát je způsobilý se usnášeti.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Můj návrh byl přijat a budeme tudíž tak pokračovati.

Uděluji slovo panu zpravodaji výboru rozpočtového sen. Hubkovi, aby podal zprávu výboru rozpočtového k usnesení posl. sněmovny k vládnímu návrhu zákona, kterým se prodlužuje účinnost zákona o dani z obratu a dani přepychové (tisk 753).

Zpravodaj sen. Hubka: Slavný senáte!

Senát projednává zákon o dani z obratu a dani přepychové již po šesté, vlastně již po osmé, poněvadž o této dani bylo jednáno r. 1919 a pak r. 1921, ale poněvadž tehdejší zákon se neosvědčoval v praxi ani pokud se týče výtěžku daňového, byl r. 1923 předložen nový návrh, o kterém bylo jednáno zde v senátě, a potom došlo k prodloužení tohoto zákona i k jeho změnám. Dnes se zaměstnáváme vlastně tím novým zákonem po šesté, po páté měníme jeho obsah. Při každé příležitosti, kdykoliv byl zákon projednáván, vyslovovali se určití řečníci proti podstatě tohoto zákona jako daně nepřímé, která velmi nepříjemně zatěžuje poplatnictvo. Vždycky však zvítězil úsudek senátu v tom smyslu, že je třeba vyhověti přání, resp. důvodům vlády, že je tato daň nezbytná ke krytí státních výdajů.

Já pro tento případ nemohu jinak než opětně uznati důvod vlády, že zvláště dnes, v době nutných a mimořádných opatření k zabezpečení existence státu, je daň z obratu a daň přepychová velmi potřebná, a proto doporučuji slavnému senátu, aby schválil usnesení rozpočtového výboru o dani z obratu a dani přepychové.

Dovoluji si vážené shromáždění upozorniti na některé změny, které se předkládají a které se dotýkají skoro 50 paragrafů. Připomínám, že o těchto změnách budu mluviti jen se stanoviska zásadního. Podrobné změny jsou vyznačeny v tisku a doporučuji, aby páni kolegové a paní kolegyně si věc prohlédli.

Změny z důvodů zásadních jsou tyto: Nová úprava daňového osvobození dodávek při vnucených dražbách a nové ustanovení umožňující u některých úplatných dodávek vyměření paušalované daně z obecné ceny dodaného předmětu administrativně účelné změny v úpravě příslušnosti k rozhodování o žádostech za osvobození dodávek a výkonů výhradně a přímo dobročinných nebo vzdělávacích od daně z obratu. Podle původního zákona rozhodoval vždycky o této věci ministr; nyní může ministr tuto svou pravomoc přenésti na finanční úřad druhé instance, t. j. zemská finanční ředitelství. Dříve měl tuto pravomoc finanční úřad I. instance, to jsou okresní finanční ředitelství, nyní se přenáší tato pravomoc na ministra financí.

Dále nový způsob placení daně z obratu a přepychové z dodávek a výkonů pro stát, státní podniky a státní fondy, nahrazení dosavadních úroků z prodlení poplatkem z prodlení a zavedení dobropisů, jako je to u některých daní přímých.

Ostatní změny jsou jen důsledkem změn, právě uvedených, nebo jsou rázu formálního nebo menšího významu. Vládní návrh přináší však také několik úlev poplatnictvu, zejména odstranění daně z obratu u dodávek mezi účastníky příležitostného sdružení, za druhé rozšíření osvobození dodávek vývozcům, za třetí zrušení oprávnění finančních orgánů vyslýchati při daňové kontrole zaměstnance podnikatelovy, za čtvrté vyloučení drobných trestných činů z trestního stíhání, výhodu pro řádně platící poplatníky, spočívající v plném zúrokování všech přeplatků. Také je tu výhoda, že se povoluje další rozšíření paušalování daně z obratu. V tomto směru byl v poslední době učiněn opět krok kupředu zavedením paušálu daně z perleti a zboží z perleti, velocipedů a jejich součástek, kyseliny vinné, zboží gumového, zboží nožířského, vápna a z některých čalounických předmětů. Zároveň se uvažuje o zavedení některých dalších paušálů: Tíživost daně z obratu je dále soustavně zmirňována věcnými úlevami, které jsou stále rozšiřovány a zlepšovány. Týkají se tedy tyto změny především úřední praxe a vyvěrají z úmyslu zabezpečiti státní pokladnu lepším a jistějším příjmem a pak také ze snahy prospěti poplatníku.

Jak jsem již řekl, nemohu jinak než doporučiti senátu, aby schválil usnesení rozpočtového výboru o projednávané osnově zákona i se změnami usnesenými posl. sněmovnou. (Souhlas.)

Místopředseda Donát (zvoní): Uděluji slovo p. zpravodaji výboru rozpočtového sen. Horákovi k usnesení posl. sněmovny k vládnímu návrhu zákona, kterým se s některými změnami prodlužuje účinnost zákona o přirážkách k dani z obratu a dani přepychové (tisk 754).

Zpravodaj sen. Horák: Vážený senáte!

Dosavadní zákon o dani z obratu a dani přepychové pozbývá koncem roku 1938 účinnosti.

Očekávané zlepšení státních příjmů v našem státě nenastalo, zvláště v důsledku územní změny našeho státu a ztrátou řady hospodářských podniků. V důsledku toho je nutné, aby finančnímu hospodářství státu a svazků územní samosprávy zůstal zachován výnos daně z obratu a daně přepychové a tím také i všech přirážek k těmto daním přičleněných.

Vláda proto předkládá návrh zákona, podle něhož ustanovení zákona o přirážkách k dani z obratu a dani přepychové mají se vztahovati i na daň z obratu a přepychovou, u níž daňová povinnost vznikne v době od 1. ledna 1939 do 31. prosince 1941.

Vláda je si plně vědoma tíživosti přechodných přirážek k dani z obratu a dani přepychové, připomíná však, že se finanční správa snaží vyjíti poplatnictvu vstříc především rozšiřováním paušalování daně z obratu. Tíživost daně z obratu jest dále soustavně zmirňována úlevami podle §u 4, č. 14 zákona o dani z obratu a dani přepychové, které jsou stále rozšiřovány a zlepšovány.

Proti dosavadnímu stavu navrhuje vláda jedinou věcnou změnu spočívající v tom, že zvláštní přirážka podle §u 2 zák. č. 267/1935 ve znění zák. č. 281/1937 Sb. z. a n. má se vztahovati i na hospodářská a výdělková společenstva.

Změny v těchto ustanoveních jsou důsledkem prodloužení účinnosti zákona a má jimi býti přesně vyjádřeno, že přirážky k dani z obratu a dani přepychové budou vybírány jen k dani z obratu a dani přepychové z dodávek a výkonů, dovozu a vlastní spotřeby, u nichž daňová povinnost vznikne do 31. prosince 1941.

Vypuštěním ustanovení §u 2, odst. 4, č. 2, mají býti i hospodářská a výdělková společenstva s úhrnným obratem přes 500.000 Kč ročně zdaněna zvláštní přirážkou ku pravidelné 2%ní dani z obratu ve výši 100% pravidelné 2%ní daně z obratu, mají-li tři nebo více prodejen, které prodávají převážně spotřebitelům nebo jednu nebo více prodejen s jednotnými cenami. Tím se vyhovuje dávným požadavkům ostatních poplatníků, kteří se domáhají rovného daňového zatížení daní z obratu podniků družstevních s podniky soukromými. Opatření to je v nynější době, kdy stát očekávají dalekosáhlé a nákladné úkoly, tím více oprávněno. Změna v první větě jest jen důsledkem vypuštění shora uvedeného ustanovení.

V důsledku potřeby státních financí navrhuje rozpočtový výbor slavnému senátu ke schválení tuto osnovu zákona, jak se na ní usnesla posl. sněmovna, podle sen. tisku 752. (Souhlas.)

Místopředseda Donát (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen.

Prosím paní a pány senátory, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Senát je způsobilý se usnášeti.

Přistoupíme ke hlasování ve čtení prvém, a to o každé ze společně projednávaných osnov zvláště.

Budeme hlasovati nejprve o odst. 1 pořadu.

Ad 1. Hlasování o osnově zákona, kterým se prodlužuje účinnost zákona o dani z obratu a dáni přepychové (tisk 753).

Budeme hlasovati o celé osnově zákona najednou, a to i s jeho nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové.

Jsou proti tomu nějaké námitky? (Nebyly.)

Námitek není.

Kdo souhlasí s osnovou zákona, jeho nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové ve čtení prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Osnova zákona s nadpisem, s úvodní formuli byla schválen a podle zprávy výborové ve čtení prvém, souhlasně s předchozím usnesením posl. sněmovny tisk 751.

Podle §u 54 jedn. řádu budeme z usnesení předsednictva senátu ještě v této schůzi hlasovati o projednávané osnově zákona také ve čtení druhém.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona, kterým se pozměňuje zákon o dani z obratu a dani přepychové a prodlužuje jeho účinnost (tisk 753).

Táži se pana zpravodaje sen. Hubky, zda navrhuje nějaké textové změny?

Zpravodaj sen. Hubka: Nemám změn.

Místopředseda Donát: Není změn.

Kdo souhlasí s osnovou zákona, jeho nadpisem a úvodní formulí přijatou právě ve čtení prvém, také ve čtení druhém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Osnova zákona s nadpisem a úvodní formuli byla schválena podle zprávy výborové také ve čtení druhém, souhlasně s předchozím usnesením posl. sněmovny tisk 751.

Nyní budeme hlasovati ve čtení prvém o odst. 2 pořadu:

Ad 2. Hlasování o osnově zákona, kterým se s některými změnami prodlužuje účinnost zákona o přirážkách k dani z obratu a dani přepychové (tisk 754).

Budeme hlasovati najednou o celé osnově zákona, s jeho nadpisem, nadpisy paragrafů a úvodní formulí podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)

Námitek není.

Kdo souhlasí s osnovou zákona, jeho nadpisem, nadpisy paragrafů a úvodní formulí podle zprávy výborové ve čtení prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Osnova zákona s nadpisem, nadpisy paragrafů a úvodní formulí byla schválena podle zprávy výborové ve čtení prvém, souhlasně s předchozím usnesením posl. sněmovny tisk 752.

Podle §u 54 jedn. řádu budeme z usnesení předsednictva senátu ještě v této schůzi hlasovati o projednávané osnově zákona také ve čtení druhém.

Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona, kterým se s některými změnami prodlužuje účinnost zákona o přirážkách k dani z obratu a dani přepychové (tisk 754).

Táži se pana zpravodaje sen. Horáka, zda navrhuje nějaké textové změny?

Zpravodaj sen. Horák: Nikoli.

Místopředseda Donát: Není změn.

Kdo souhlasí s osnovou zákona, jeho nadpisem a úvodní formulí přijatou právě ve čtení prvém, také ve čtení druhém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Osnova zákona s nadpisem a úvodní formulí byla schválena podle zprávy výborové také ve čtení druhém, souhlasně s předchozím usnesením posl. sněmovny tisk 752.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž je:

3. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o návrhu sen. Pánka, dr Miloty (tisk 584) na vybudování státního léčebného ústavu, případně zřízení léčebného a studijního nemocničního oddělení pro potírání chorob srdce a cév a příbuzných nemocí se sídlem v Praze (tisk 704).

Zpravodaji jsou: za výbor soc.-politický sen. Rušavý, za výbor rozpočtový sen. dr Karas.

Prosím pana sen. Rušavého, aby se ujal slova.

Zpravodaj sen. Rušavý: Vážený senáte!

Péče o zdraví našeho lidu musí býti stálým úkolem vlády, ministerstva zdravotnictví i sborů zákonodárných. Nelze přehlížeti doposud vykonanou práci. Upřímný dík patří všem, kdož se jakýmkoliv způsobem zasloužili o dnešní výsledky. Boj proti tuberkulose jest dokladem, co lze docíliti plánovitým a energickým postupem. Plícní nemoce jsou v současné době omezeny, dík mimořádným opatřením, jimiž bylo těmto strašným nemocem čeleno. Rozšířená nemocniční péče, stavba specielních sanatoří, dokonalá výchova odborných lékařů a ošetřovatelek, to všechno si vyžádalo značných nákladů, ale tato soustavná léčebná péče a také zájem nejširší veřejnosti, vykazují v protituberkulosním boji pozoruhodné úspěchy. Na tuberkulosu všeho druhu zemřelo ze 100.000 obyvatel: 194 osob v roce 1927, 180 osob v roce 1928, 179 osob v roce 1929, 161 osob v roce 1930, 168 osob v roce 1931, 150 osob v roce 1932, 144 osob v roce 1933, 138 osob v roce 1934, 124 osob v roce 1937.

Tato úmrtnost jest ve srovnání s jinými státy ještě značná a proto jest třeba i nadále věnovati protituberkulosní péči stálou pozornost. Boj s tuberkulosou trval více než půl století, podařilo se omeziti tuto chorobu, a v boji musí býti pokračováno.

V posledních letech však neobyčejně vzrůstá úmrtnost na moderní sociální choroby, t. j. choroby srdeční a cévní. Ze 100.000 obyvatel zemřelo na srdeční nemoci v letech 1926 až 1930 průměrně 156 osob, r. 1931 157 osob, r. 1932 162 osob, r. 1933 168 osob a r. 1934 172 osoby.

Statistika z roku 1936 vykazuje 29.517 onemocnění srdečními chorobami a 5.562 onemocnění nemocemi cév. Příčinou nápadného vzrůstu srdečních nemocí jsou hospodářské a sociální poměry.

Pracovní tempo, nepříznivé bytové poměry, donucující zaměstnance k dalekým jízdám na kolech do zaměstnání za každého počasí, byty ve vysokých patrech činžovních domů, prostě způsob dnešního života má vliv na srdeční orgán a onemocnění srdce vyřazují předčasně ze života nebo alespoň z aktivní činnosti v mnohých případech mimořádně vynikající jedince.

Nepochybujeme o dobré vůli ministerstva zdravotnictví, které utvořilo při ministerstvu stálý poradní sbor z odborníků a zástupců sociálně-lékařských institucí a také zařídilo ve státních nemocnicích při odděleních pro vnitřní nemoce pododdělení pro nemoci srdce, cév a revmatismu. Ministerstvo zdravotnictví uvažuje o zřízení takových pododdělení také v nemocnicích zemských i okresních. Tak se buduje základna, která bude dobrou oporou v boji proti uvedeným nemocem.

Má-li však býti tento boj účelně řízen a úspěšně veden, jest nezbytně třeba, aby byl vybudován v Praze buď státní léčebný ústav, nebo dokonalé nemocniční oddělení pro nemoci srdce a cév, jako vzorné léčebné, studijní a vedoucí ústředí.

Soc.-politický výbor jednal o návrhu sen. Pánka a dr Miloty ve dvou schůzích 6. dubna a 17. května t. r. Uznávaje vážnost předloženého návrhu, doporučuji plénu senátu, aby schválilo toto usnesení:

Ministerstvu zdravotnictví a tělesné výchovy se ukládá, aby uvažovalo o zřízení státního léčebného ústavu, případně zřízení léčebného a studijního nemocničního oddělení pro potírání chorob srdce a cév a příbuzných nemocí se sídlem v Praze. Aby již v dohledné době došlo alespoň k částečné realisaci tohoto důležitého požadavku, budiž rozšířeno a dokonale vybaveno dosavadní kardiologické pododdělení ve státní nemocnici na. Král. Vinohradech. (Souhlas.)

Místopředseda Donát (zvoní): Za výbor rozpočtový přednese zprávu pan sen. dr Karas. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj sen. dr Karas: Slavný senáte!

Referent sociálně-politického výboru vysvětlil podrobně důležitost tohoto oddělení při ministerstvu zdravotnictví. Vzhledem k tomu, že vláda je ochotna toto oddělení zříditi a že také byly na to peníze v letošním rozpočtu, ze kterých by se toto zřízení uhradilo - ačkoliv nyní na konci roku nevím, zda-li je klinika už zřízena a zda také příští rok to přijde do rozpočtu - navrhuji jménem rozpočtového výboru, který uznává důležitost tohoto oddělení, schválení této resoluce. (Souhlas.)

Místopředseda Donát (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Budeme hlasovati.

Kdo souhlasí s návrhy výborů sociálně-politického a rozpočtového otištěnými ve zprávě výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrhy výborů sociálně-politického a rozpočtového se schvalují.

Tím je pořad schůze vyřízen.

Předsednictvu senátu došel dopis, podle kterého se přihlásili do klubu senátorov Slovenskej Hlinkovej ľudovej strany pp. sen. dr inž. Botto, dr Štefánek, dr Rehák, Šelmec, Vyskočil, dr Žiška.

Ve schůzi rozpočtového výboru dne 15. prosince 1938 zvolen byl 1. místopředsedou rozpočtového výboru p. sen. dr Polyák.

Předsednictvo senátu se usneslo podle §u 40 jedn. řádu, aby se příští schůze konala zítra v sobotu dne 17. prosince 1938 o 9. hod. s

pořadem:

Zpráva výboru rozpočtového k usnesení posl. sněmovny (tisk 755) k vládnímu návrhu zákona o zatímním vedení státního hospodářství Česko-Slovenské republiky (podle §u 35 jedn. řádu).

Konstatuji, že žádný návrh k tomu podán nebyl.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 18 hod.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP