Předseda (zvoní): Uděluji dále
slovo panu posl. Daubnerovi,
Posl. Daubner: Vážené Národné
shromáždenie! Vláda predložila Dočasnému
Národnému shromáždeniu návrh
o zvláštnom prídavku štátnym a
verejným zamestnancom a tiež požívateľom
odpočivných platov. Keď uvážime,
že náš štát je následkom okupácie
našich zemí v ťažkom hospodárskom
položení, musela mať vláda vážne
dôvody k predloženiu tohto návrhu. Táto
iste po dobrom uvážení a po zistení
postavenia zamestnanectva dospela k tomu názoru, a to názoru
správnemu, že tejto kategórii nášho
občianstva treba čím skôr pomôcť.
Zdedili sme po Nemcoch ruiny. Naším úkolom
je, aby sme čím skôr, kde sa len dá,
hojili rany v našom hospodárskom a politickom živote.
Tento krok vlády tiež považujeme za potrebný,
ktorý aspoň čiastočne pomôže
zahojiť ranu štátnym a verejným zamestnancom
a tiež dlho zabúdaným penzistom.
Pri pohybu cien a vzostupe hospodárskych čísiel
je celkom odôvodnené a hospodársky, politicky
a aj morálne nútne, aby platy neostávaly
na mrtvom bode, ale aby sa doviedly do súladu s týmto
pohybom.
Z minulosti vieme, že ceny životných potrieb
stúpaly vždy rýchlejšie ako platy zamestnancov,
ktoré ťažkopádne pokuľhávaly
ďaleko za nimi. Následkom toho boli vždy postihnutí
tí, ktorí mali pevné platy. A tak to aj vidíme,
že na vojnové pomery doplácali najviac štátni
a verejní zamestnanci. No a najúbohejšie boli
vždy na tom penzisti. Týchto všetkých
platy nezaokryly ani najnútnejšie životné
potreby a často museli siahať k svojim skromným
úsporám, ak nejaké mali, a takto sa octli
vo veľkej finančnej tiesni.
Ak chceme pri budovaní našej republiky oprieť
sa o stĺp štátnych a verejných zamestnancov,
najmä o našich železničiarov, ktorí
majú veľkú zásluhu na rekonštrukcii
železníc, najmä na Slovensku, musíme mať
na zreteli ich ťažké položenie. Preto kvôli
konsolidácii našich pomerov len môžeme
vítať tento vládny návrh. Keď ho
Dočasné Národné shromáždenie
odhlasuje, zasadíme zároveň aj úder
pomlúvačnej reakcii.
V poslednom čase ako vo všetkých odvetviach
nášho života, tak aj na tomto poli púšťala
reakcia medzi náš ľud, najmä medzi železničiarov,
chýr o údajnom snižovaní platov, o odbúraní
drahotného prídavku atď.
Tým chceli vzbudiť nedôveru nášho
ľudu k vlastnej vláde, čo je mimochodom ich
najakútnejším cieľom. Ale tak ako pri
iných veciach, ich kuvičí hlas nedostal sa
ďaleko. Ľud je si dobre vedomý, že vláda
je jeho a jej je ľud a že každý deň
sa dôvera navzájem utužuje, dôvera, ktorá
je tak potrebná, aby sme spoločnými silami
odstránili všetko zlo a biedu, ktorú nám
zanechal ako výstražné dedictvo beštiálny
fašizmus. Sme presvedčení, že táto
pozornosť vlády vo forme zvláštnych prídavkov
pozdvihne i pracovnú morálku u našich verejných
zamestnancov, a že svoju vďačnosť prejavia
svojej republike i vláde a Dočasnému Národnému
shromáždeniu zvýšeným vypätím
síl na obnovenie nášho hospodárskeho
života.
Klub poslancov komunistickej strany Slovenska bude hlasovať
za tento návrh. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji, p. posl. dr Maiwaldovi.
Zpravodaj posl. dr Maiwald: Vážené Národní
shromáždění! Z projevů všech
řečníků je zřejmé, že
se v zásadě všichni shodují v tom, že
je zapotřebí, aby poměry státních
zaměstnanců byly řešeny alespoň
prozatímně okamžitým přídavkem.
Úprava jejich poměrů bude vyžadovati
v nejkratší době důkladného řešení,
a proto prosím, abyste schválili osnovu, jak ji
doporučuje rozpočtový výbor, s dodatkem
obou resolucí, které vyzývají vládu,
aby v nejkratší době připravila návrh
zákona na úpravu platů státních
zaměstnanců i jejich zaopatřovacích
požitků.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k hlasování.
Osnova zákona má 6 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 6 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Druhé čtení bude dáno na pořad
příští schůze.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je:
1. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 22) o zvýšení státních
starobních podpor (tisk 30).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se jednání
o této předloze sloučilo s jednáním
o předlohách, které jsou jako odstavce 3-6
denního pořadu, to je:
3. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 23) o přídavcích k důchodům
z veřejnoprávního sociálního
pojištění (tisk 33).
4. Zpráva výborov soc.-politického a roz-
3. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočto-počtového o vládnom návrhu
zákona (tlač 24) rejnoprávneho sociálneho
poistenia (tlač 31).
5. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 25) o úpravě a rozšíření
tříd ve veřejnoprávním sociálním
pojištění (tisk 34).
6. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 28) o rodinných přídavcích
některých osob pojištěných pro
případ nemoci (tisk 32).
Důvodem pro navrhované sloučení je,
že při všech těchto předlohách
jde o úpravu veřejného sociálního
pojištění a zaopatření.
Jsou snad nějaké námitky proti návrhu
na sloučené projednávání těchto
pěti odstavců? (Nebyly.)
Není jich.
Projednávání bude tedy podle návrhu
sloučeno.
Zpravodaji o odst. 1 jsou: za výbor soc.-politický
p. posl. Jungman, za výbor rozpočtový
p. posl. dr Chytil.
Dávám slovo prvnímu zpravodaji, za výbor
sociálně-politický, p. posl. Jungmanovi.
Zpravodaj posl. Jungman: Paní a pánové!
Vláda nám předložila návrh zákona
o zvýšení státních starobních
podpor, který má lépe upraviti starobní
pojištění těch, na něž se
dosud nevztahuje dobrodiní našeho sociálního
pojištění, a upraviti klidnější,
existenčně zajištěné stáří
těm, kteří se nedožili nároků
na výhody starobního pojištění.
Jde o osoby, které v době, kdy byl v prvé
republice schválen zákon o sociálním
pojištění, dosáhly věku 60 let
- bylo to 1. července 1926 - a proto neměly nárok
na starobní rentu ze sociálního pojištění.
Státní starobní podpory byly pro ně
stanoveny po prvé r. 1929 zákonem č. 43 a
činily tenkrát ročně 500 Kč,
resp. 300 Kč, když žily ve společné
domácnosti dvě osoby, které měly nárok
na stavební podporu. (Předsednictví převzal
místopředseda Petr.) Těch 500 Kč
ročně byla ovšem i v době prvé
republiky almužna, republika jim tenkrát víc
dát nemohla. Proto byla výše těchto
podpor od té doby již dvakrát zvyšována,
a to po prvé roku 1940 a po druhé r. 1944. Naposled
činila podpora ročních 1.200 K, po příp.
700 K, žily-li ve společné domácnosti
dvě osoby této podpory požívající.
Kromě tohoto základu dostávali poživatelé
této podpory příspěvky obcí,
které byly odstupňovány už v původním
zákoně tak, že obce nad 50.000 obyvatel přispívaly
20%ním příspěvkem k základu,
obce nad 2.000 obyvatel příplatkem 15%ním
a obce pod 2.000 obyvatel 10%ním.
V souvislosti s novými úpravami cenovými
ministerstvo sociální péče vypracovalo
a předložilo vládní návrh zákona
o zvýšení státních starobních
podpor, poněvadž by pochopitelně za změněných
hospodářských čísel částka
1.200 Kčs ročně nestačila v žádné
míře na opatření těch nejminimálnějších,
těch skutečně nejhladovějších
životních potřeb. Proto vypracovalo ministerstvo
ochrany práce a sociální péče
návrh, aby tyto podpory byly zvýšeny na 6.000
Kčs ročně, v případě,
že žijí dva žadatelé, respektive
dnes již můžeme říci, dva stálí
poživatelé těchto podpor ve společné
domácnosti, na 3.500 Kčs pro každého
z nich.
Chtěl bych, paní a pánové, vyzdvihnout
tuto iniciativu ministerstva ochrany práce a sociální
péče, které současně s řešením
sociálně-politických úprav v jiném
ohledu, v oboru sociálního pojištění
i v oboru mzdovém a platovém, nezapomnělo
na tyto veterány práce. Je mně to důkazem,
že v tomto ministerstvu dnes skutečně vládne
duch lidové demokracie, že tam vládne iniciativní,
plánovitá, moderní demokratická sociální
politika. Je to pro nás velmi radostným zjevem,
když si uvědomíme, že ještě
před necelým rokem na tomto poli vlastně
působil byrokratický, otrokářský
nacistický aparát pana Bertsche, který byl
organisován jenom k tomu účelu, aby zotročoval
český pracující lid, aby naháněl
totálním nasazením a jinými opatřeními
masy českého pracujícího lidu do práce
pro válečné cíle nacistického
Německa, který organisoval zneužívání
a využívání sil našeho pracujícího
lidu k temným cílům a ke krvavým záměrům
našich okupantů.
Chtěl bych, když projednáváme tuto osnovu
zákona, abychom si uvědomili, že tu jde o veterány
práce, že ti, kdo budou míti na podporu nárok,
jsou lidé, kteří celá dlouhá
léta, ještě za starého Rakouska, ještě
za těch často feudálních pracovních
podmínek a poměrů pracovali v našich
továrnách, v našem zemědělství,
a kteří se dnes dožili stáří
79 a více let. To znamená, že všichni,
kdo budou míti nárok na tuto státní
podporu, jsou vlastně pamětníky války
roku šestašedesátého, že jsou to
vlastně lidé, kteří prožili tři
války na našem území. Tito stařečkové,
kteří pochopitelně nemají dnes žádné
možnosti obživy, jsou lidé většinou
nemocní, lidé neschopní jakékoliv
práce, lidé, kteří si ztěží
dovedou posloužiti ve své domácnosti. Tito
příslušníci našeho národa
mají pochopitelně plné právo a plný
nárok, aby za ta léta dřiny měli teď
na stará kolena postaráno o klidné a zajištěné
dožití posledních zbytků let. Je proto
povinností naší lidově-demokratické
sociální politiky, aby se postarala, aby i v této
těžké době, v době, kdy musíme
dělat novou úpravu cen, bylo jim zajištěno
aspoň takové životní minimum, jaké
navrhuje vládní osnova.
Ten poměr je sice poněkud jiný, když
se na to bude někdo dívat pod mikroskopem, neodpovídá
zvýšení cenového a mzdového indexu,
které znamená trojnásobek cen a mezd proti
roku 1938, ale musíme si uvědomiti, že částka,
která by vyšla, kdybychom poctivě chtěli
násobit třikrát starobní podporu,
kterou dostávali tito veteráni práce r. 1938,
činila by dnes 1.500 korun ročně, čili
ročně by to činilo méně než
dvojnásobek částky, o kterou se dnes vlastně
zdvíhá cenový index nejnutnějších
životních potřeb za jeden měsíc.
Myslím, že je proto zcela odůvodněné,
když zde naše sociální politika razí
nové dráhy a chce tyto státní podpory
dáti ve výši, která odpovídá
aspoň poněkud dnešním hospodářským
číslům. Není to konečně
pro nás, pro naše hospodářství
nijak neúnosné. Musíme si uvědomiti,
že poživatelů těchto státních
starobních podpor vlastně den ode dne ubývá,
ve stáří tak vysokém je pochopitelně
také úmrtnost vysoká a pro ni nebylo možno
stanoviti celkovou cifru, abych vám mohl referovat, kolik
takovýchto poživatelů státní
starobní podpory dnes skutečně je. Ministerstvo
ochrany práce a sociální péče
odhaduje jejich počet na 19.300, čili 19.300 osob
zbývá, 19.300 veteránů práce
z té velké armády, která v období
před první světovou válkou byla u
nás nositelem technického pokroku a rozmachu, který
naše výroba a naše hospodářství
tenkrát prodělaly a který vedl u nás
ve značné míře k dalekosáhlé
industrialisaci naší země. To znamená,
že počet těchto osob je tak nízký,
že částka, kterou na ně pamatuje vládní
návrh ve formě starobních podpor, nijak nezatíží
naši státní pokladnu, zvláště
také proto, že se bude vlastně měsíc
od měsíce snižovat, stále klesat právě
vymíráním této nejstarší
generace naší armády práce.
Celkový náklad na zvýšení se
při tomto počtu odhaduje okrouhle na 92 miliony
Kčs ročně a je možno jej docela reálně
uhradit. Ve státním rozpočtu na příští
rok je totiž zařazena částka 150 milionů
na zvláštní přídavky početným
rodinám, které se vyplácejí podle
protektorátního vládního nařízení
z 21. listopadu 1941. Tyto příplatky se však
nyní nebudou vypláceti, poněvadž příplatky
na děti jak u veřejných zaměstnanců,
tak i u zaměstnanců soukromých a u dělníků
se budou řešiti jiným způsobem, takže
z preliminované částky 150 mil. Kčs
bude možno lehce uhradit těch 92 mil. Kčs,
které si vyžádá zvýšení
nákladů na tyto starobní podpory.
Sociálně-politický výbor, jehož
jménem podávám tuto zprávu, zmírnil
při projednávání vládního
návrhu jednu tvrdost, která tam byla. Na návrh
posl. Štětky byla tam zmírněna
formulace, která určovala a znamenala, že i
v případě, kdyby jeden ze žadatelů
anebo z poživatelů této podpory byl tak neschopen
a tak bezmocen, že by stále potřeboval pomoci,
ošetření a obsluhy jiné osoby, neměl
by nároku na plnou výši podpory, nýbrž
by mu patřila podpora ve snížené výši
3.500 Kčs. Sociálně-politický výbor
proto navrhl změnu v odst. 2 §u 3, kde opravené
znění formuluje věc takto: "Pokud však
jeden ze žadatelů je tak bezmocný, že
stále potřebuje pomoci, ošetření
a obsluhy jiné osoby, obdrží 6.000 Kčs;
jsou-li oba bezmocni, obdrží každý z nich
po 6.000 Kčs." To je jediná změna, kterou
provedl sociálně-politický výbor v
původní vládní osnově.
Po projednání tohoto vládního návrhu
v sociálně-politickém výboru jsem
dostal několik písemných připomínek
z řad občanstva. Za úvahu z nich stála
jedna připomínka, která poukazuje na to,
že finanční hospodářství
našich komun je v takové situaci, že by bylo
záhodno, abychom z vládního návrhu
vypustili ustanovení o příplatcích
obcí k starobním podporám. Když však,
paní a pánové, uvážíme,
že vládní návrh na zvýšení
státních starobních podpor ponechává
původní ustanovení, že se příplatky
obcí vyplácejí z nezvýšené
částky, z toho nezvýšeného starobního
důchodu, který činil 1.200 Kčs ročně,
znamená to, že při tom počtu percipientů
bude to stát všechny naše obce dohromady 3,600.000
Kčs ročně, což při 20.000 obcí
znamená, že jednotlivá obec bude zatížena
asi 180 Kčs za rok. Myslím tedy, že není
potřeba, abychom tuto změnu dělali, zvlášť
když i příplatků obcí stále
ubývá vymíráním této
staré generace pracovníků.
Proto, paní a pánové, doporučuji,
abyste schválili vládní návrh tak,
jak vám to navrhuje náš soc.-politický
výbor. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Zpravodajem výboru
rozpočtového je pan posl. dr Chytil. Uděluji
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Chytil: Slavné Národní
shromáždění! Zvýšení
cenové hladiny vyžaduje také zvýšení
řádného důchodu, nejnaléhavěji
na těch místech, kde pro to mluví nutkavé
důvody sociálně-politické. Tak je
tomu zajisté především u osob, odkázaných
na státní starobní podpory, a to tím
více, že jde vesměs o osoby velmi pokročilého
věku, které nejsou s to si zajistit své postavení
jakoukoli prací. Proto doporučuji jménem
rozpočtového výboru Prozatímního
Národního shromáždění
přijetí vládního návrhu zákona
na zvýšení státních starobních
podpor se změnami, navrženými výborem
soc.-politickým, a plně souhlasím se všemi
vývody soc.-politického výboru, jak zde byly
předneseny panem zpravodajem Jungmanem.